Furnizorul internațional de servicii outsourcing, Arvato Bertelsmann, se extinde în România prin deschiderea de noi puncte de lucru și creșterea numărului de angajați cu 25%.
În fiecare zi, 70.000 de angajați din 40 de țări lucrează pentru acei clienți atenți la serviciile pe care le oferă în domenii precum IT, e-commerce, turism. În cele trei sedii Arvato Bertelsmann din România, aflate în Brașov, Sibiu și Cluj, ziua începe cu vocea plăcută care salută în una dintre cele 13 limbi străine în care se oferă suport, cum ar fi: germană, norvegiană sau olandeză. Totul într-un ritm dinamic astfel încât nu ai timp să te plictisești: e-mailuri, telefoane, consiliere, găsirea soluțiilor pentru acele probleme delicate și pauze dintre cele mai plăcute cu masaj sau un joc de foosball. Zilnic, interacționezi cu noi clienți, îți îmbunătățești cunoștințele de limbi străine alături de nativi și îți descoperi noi limite prin rezolvarea situațiilor cheie pe care le întâmpini.
Grupul german Arvato Bertelsmann și-a început activitatea în România în 2010. A pornit la drum cu 29 de angajați, dintre care 12 sunt și acum fideli angajatorului, și a mizat pe creșterea controlată a echipei. Proiectele tot mai numeroase cer, însă, și noi angajări. Prin urmare, din 2010 și până acum, Arvato a ajuns la 1.050 de persoane, majoritatea reprezentanți ai generației Y. Pentru 2016, obiectivul companiei este să atragă 300 de persoane în poziții de customer care representative, dar și în poziții de team lider, IT, HR. Pe termen mediu, angajatorul dorește să facă din Cluj un hub al serviciilor de externalizare prin angajarea a 500 de persoane. Provocarea este să găsească vorbitori de limbi străine „exotice”, însă, la nivelul companiei există deja o strategie integrată care funcționează în acest sens. Iar beneficiile, gândite din punctul de vedere al bunăstării angajaților, joacă rolul lor în atragere și motivare. Anual, în funcție de situația de pe piață, se acordă creșteri salariale între 3 și 7%, dar și bonusuri de performanță, reduceri și abonamente. Despre valori, branding de angajator, criterii de recrutare și motivare într-o companie deschisă să ofere locuri de muncă am stat de vorbă cu Denisa Popescu, coordonatorul departamentului de resurse umane din cadrul Arvato Bertelsmann.
Denisa Popescu: În companie, încurajăm antreprenoriatul. Principiul descentralizării reprezintă centrul filosofiei de conducere a Bertelsmann. Astfel, angajații au posibilitatea să acţioneze cu flexibilitate, responsabilitate, eficiență şi libertate antreprenorială. Societăţile care funcţionează sub brandul nostru sunt conduse de manageri care acţionează ca antreprenori. Se bucură de independenţă şi îşi asumă pe deplin răspunderea pentru performanţa companiilor. Directorii noştri nu acţionează numai în interesul societăţilor pe care le conduc, ci sunt atenți faţă de interesele întregului grup.
O altă valoare pe care mizăm în companie este creativitatea. Oferim un cadru de desfăşurare pentru artişti, autori şi talente creative în toate domeniile noastre de activitate, promovând dezvoltarea acestora. Ne străduim să asigurăm protecţia proprietăţii intelectuale la nivel mondial. Drept urmare, inovaţia şi îmbunătăţirea continuă, ghidate de nevoile şi interesele clienţilor, se reflectă în comunicare.
Activitatea pe care o desfăşoară Fundaţia Bertelsmann – în care s-a contribuit cu majoritatea acţiunilor Bertelsmann – este ghidată de principiul cetățeniei. După părerea acţionarilor noştri, deţinerea de proprietăţi creează o obligaţie faţă de comunitate. Aceştia sunt dedicaţi ideii că într-o economie de piaţă o corporaţie este legitimă prin contribuţia valoroasă și responsabilă în societate și mediu.
Denisa Popescu: Majoritatea locurilor de muncă pe care le avem sunt de entry-level şi oferim şi posibilitatea de a opta pentru un program de șase sau de patru ore pe zi. Încurajăm, astfel, atât absolvenții, cât şi studenţii care vor să îşi înceapă cariera încă din timpul facultății.
Denisa Popescu: O strategie corectă de branding de angajator este la fel de importantă cum este o strategie de produs. Prin acţiuni de HR şi marketing, lucrăm constant la întărirea identităţii noastre pentru a atrage candidaţii care se potrivesc valorilor companiei noastre şi, ulterior, pot deveni ambasadorii brandului nostru.
Cum am menţionat, majoritatea candidaților pe care îi căutăm sunt entry-level, de obicei nativi digitali. Ei caută companii care țin pasul cu inovația şi văd adaptarea digitală a unei companii ca parte integrată a dezvoltării și, implicit, a succesului. Am învățat să ne dezvoltăm strategiile constant în funcţie de comportamentul şi aşteptările targetului nostru.
Denisa Popescu: Ne contruntă cu lipsa candidaților care să exceleze prin cunoștințele avansate de limbi străine. Pentru fiecare poziție deschisă primim 15-20 de CV-uri și doar o treime dintre candidați îndeplinesc cerințele minime ale postului.
Denisa Popescu: Sunt trei aspecte pe care le urmăresc la o primă vizualizare a CV-ului: limba engleză și o altă limbă străină la nivel avansat, experiența în domeniul call center – un mare avantaj și proiectele de voluntariat sau orice inițiativă în activitățile extrașcolare.
Denisa Popescu: Depinde de proces, de exemplu, pentru o funcţie de CSR (customer service representative) durează de la câteva zile (pentru vorbitorii de engleză) şi până la două-trei luni (pentru vorbitorii daneză, norvegiană, etc).
Pentru poziţii de tip middle management (operaţional sau administrativ), recrutarea se desfășoară în două-trei luni. De regulă, un proces de recrutare are șase etape: vizualizarea CV-urilor, interviuri telefonice cu persoanele selectate, interviuri față în față, teste cu acei candidaţi aflați pe lista scurtă, testare psihologică, feedback.
Denisa Popescu: Studiem atent generaţia Y, sau milenarii cum mai sunt numiţi, şi ne dorim să fim cât mai aproape de ei. Astfel, încercăm să le oferim cel mai uşor şi prietenos traseu de a ajunge la noi. În acest sens, avem un website (www.createyourcareer.ro) dedicat procesului de recrutare, unde cei interesaţi au la îndemână toate detaliile de care au nevoie. Pot aplica direct la noi pe website sau pot recomanda cu uşurinţă un job vacant unui prieten sau unei cunoştinţe. Tot acolo pot învăţa despre companie şi despre beneficiile pe care le pot accesa în calitate da angajat în compania Arvato.
Suntem, de asemenea, prezenţi şi pe reţelele de socializare. De exemplu, pe Facebook avem o aplicaţie integrată unde cei interesaţi pot aplica direct pentru orice job disponibil în oricare dintre cele trei locaţii ale companiei Arvato din România.
Practic, ne folosim de toată generozitatea web-ului şi a tool-urilor (instrumentelor – trad.) noi pentru a fi cât mai aprope de candidaţi și avem anunţuri pe eJobs pentru atragerea celor mai potriviți colegi. În acelaşi timp, punem mult accent şi pe recomandările interne și am dezvoltat o grilă de bonusare pentru recomandări care acum reprezintă 40% dintre angajările făcute.
Denisa Popescu: Online-ul este cel mai eficient canal de recrutare în rândul studenţilor, dar au funcţionat foarte bine şi evenimentele pe care le-am avut în parteneriat cu universităţile din oraşele în care suntem prezenţi. De obicei, în urma unui workshop susţinut la facultate, primim şi CV-uri de la participanţi.
Denisa Popescu: Suntem în căutarea unor customer service representative, buni cunoscători ai limbii engleze, dar care să știe la nivel avansat și una dintre limbile străine mai rare precum: germană, olandeză, daneză, finlandeză, norvegiană, suedeză, italiană, ucraineană. De asemenea, avem nevoie de oameni care să motiveze prin exemplul personal echipele: coach și team manager. La nivel operațional, ne întregim echipa cu operations coordinator (coordonator de operațiuni – trad.) și quality coordinator (coordonator al testării calității produselor – trad). Echipa de recrutare este în căutarea unui recrutor și a unui HR Specialist, iar departamentul tehnic este interesat de un IT Administrator.
Denisa Popescu: Recrutăm atât din ţară, cât şi din străinătate, studenţi sau persoane aflate la început de carieră care vor să câştige experienţă într-un mediu internaţional. Le oferim pachete salariale motivante, bonusuri în funcţie de performanţă, pachet de relocare şi suport pentru obţinerea tuturor documentelor necesare. Pe lângă acestea, avem multe beneficii non-salariale precum: asigurare medicală privată, abonamente la săli de fitness, masaj la birou, reducere la cantină și Bookster – prima bibliotecă pentru companii din România care selectează cele mai bune cărţi din lume şi le livrează la birou săptămânal.
Denisa Popescu: Ceea ce contează pentru noi sunt cunoștințele de limbi străine precum şi soft skill-urile (abilitățile ușoare – trad.): comunicarea, empatia, capacitatea de a găsi soluţii. Nu solicităm experienţă anterioară pentru posturile de CSR (customer service representative), iar pentru poziţiile de management promovăm mult din cadrul companiei, punând accent pe experienţa acumulată în cadrul Arvato.
Un candidat se poate diferenția prin orientare spre client şi spre rezolvarea problemelor, adaptabilitate și creativitate.
Denisa Popescu: O zi din activitatea lor cuprinde preluarea e-mailurilor și apelurilor de la clienţii companiei și oferirea de informaţii/soluții clienţilor De asemenea, colegii din contact center sunt cei care promovează produse şi servicii prin cunoştinţe, atitudine, informaţii. Pentru a face față cu brio acestor task-uri (sarcini de lucru – trad.) este nevoie să se documenteze în baza de date a companiei, să introducă informații primite de la client în baza de date și să respecte regulile și procedurile companiei privind securitatea informațiilor.
Denisa Popescu: Avem un plan de training general, iar pentru fiecare poziţie există traininguri specializate. De exemplu, pentru CSR (customer service representative) avem diferite certificări şi traininguri de la clienţii noştri, dar oferim şi traininguri de comunicare și de vânzări importante în relația companie-client. Pentru poziţiile de management avem traininguri care pun accent pe leadership, feedback, luarea deciziilor.
Denisa Popescu: Am început în 2010 cu o echipă de 29 de angajaţi, dintre care 12 sunt încă în companie. Dintre aceştia, avem persoane care au urcat pe scară ierarhică de la poziția de agent la cea de Project Manager, având responsabilitate asupra unor proiecte cu 100-200 de angajaţi. Printre primii 29 de angajaţi se numără şi cei doi colegi care sunt site manageri în Braşov şi Sibiu, fiind responsabili de 700 şi, respectiv, 300 de angajaţi.
Anul acesta ne dorim să avem un impact mai mare în comunitățiile din care facem parte şi să responsabilizăm colegii noştri care, ulterior, să devină ambasadorii acţiunilor de CSR (Corporate Social Responsability – responsabilitate socială corporatistă – trad.) pe care le întreprindem. Așteptăm ca la rândul lor să responsabilizeze alte persoane din comunitate.
Dezvoltăm un program educaţional de CSR care reflectă direct businessul nostru şi activităţiile pe care le întreprindem în cadrul companiei.
În era globalizării, cunoaşterea limbilor străine reprezintă un atu, iar în Arvato România se vorbesc peste 13 limbi străine şi multe dintre serviciile noastre sunt relevante în domenii educaţionale, de competenţe mediatice şi domenii digitale. Astfel, ne dorim să folosim aptitudinile şi experienţa noastră în aceste domenii pentru a face o contribuţie pe termen lung în societate. Mai multe despre acest program vom povesti din vară, proiectul fiind încă la început şi vrem să mai păstrăm câteva surprize pentru beneficiarii programului.
Denisa Popescu: Deschidem un nou punct de lucru la Cluj-Napoca. Primele proiecte sunt de outsourcing pentru clienţii noştri din domeniul IT şi gaming (jocuri – trad.). Primele echipe, în care avem 45 noi colegi, intră în training din 30 mai, iar 27 iunie va fi prima zi de activitate pentru ei .
Ne dorim că până la sfârşitul anului să angajăm peste 150 de persoane la Cluj. Printre posturile din contact center se numără cele de team manager, trainer, customer service representative, administrator de sisteme IT, Site Manager. Cele mai multe posturi vacante sunt cele de customer service representative, principalele cerinţe pentru potenţialii angajaţi sunt nivelul C1 pentru una dintre următoarele limbi străine: engleză, finlandeză, daneză, suedeză, olandeză, norvegiană şi cunoştinţe bune de operare PC, experienţa anterioară nefiind un criteriu obligatoriu.
Despre Arvato Bertelsmann
Arvato Bertelsmann este reprezentată pe fiecare continent al planetei, în 40 de țări unde peste 70.000 de angajați furnizează de la soluţii de management al datelor la servicii de suport financiar, IT sau soluţii pentru distribuţie digitală. În 2015, compania a avut afaceri de peste 20 de milioane de euro în cele trei sedii din România.