• 4 Apr. 2016
  • 6 min

Call-center: un vorbitor de chineză câştigă de trei ori mai mult decat unul de engleză

Multinaţionalele din România, care sunt în căutare de vorbitori de limbi exotice, plătesc chineza de trei ori mai bine decât engleza.

Absolvenţii facultăţilor de limbi străine îşi încep cariera în companii din domeniul call center sau BPO (business process outsourcing – externalizarea serviciilor – trad.) unde au ocazia de a avansa în scurt timp pe poziţii de team lider, coordonator departament sau chiar director zonal. Cunoştinţele şi gradul lor de satisfacţie sunt evaluate periodic după modele europene şi americane astfel încât salariile şi programele de formare să fie gândite pe placul angajaţilor.

Cum sunt calculate salariile pentru vorbitorii de limbi străine «exotice»

 

Salariile sunt calculate nu numai în funcţie de cât de comună este limba străină respectivă, ci şi de nivelul de cunoştinţe şi complexitatea sarcinilor de lucru. Cele mai mici sunt salariile vorbitorilor de limba engleză, iar cele mai mari cele ale vorbitorilor de chineză şi japoneză: „Pentru roluri de suport care nu implică alte competenţe (de tip IT, finanţe, contabilitate) sau experienţă anterioară, salariile de start în Bucureşti se pot încadra între 1.500 şi 1.800 lei net pentru vorbitorii de engleză. Remuneraţia este mai mică chiar decât salariul mediu net pe economie care este 1.892 lei (n.r. 2.681 lei brut) în 2016. Vorbitorii de limba franceză, spaniolă sau italiană pot primi oferte salariale cu 15-20% mai mari, iar pentru germană, daneză, olandeză, poloneză, salariile de debut se pot încadra între 2.500 şi 3.500 lei net”, declară Bogdan Dragoescu, Chief Operations Manager în cadrul companiei de recrutare Lugera.
Salarii similare pentru vorbitorii de engleză sunt raportate şi de compania Adecco: „Cei care cunosc doar limba engleză câștigă de la 1.200 lei, până la 2.000 de lei net. Salariile ajung să fie se dubleze în cazul unei persoane care cunoaște o limbă străină rară, precum cele menționate. Cei care cunosc doar limba franceză pornesc de la un minim de 1.500 lei și pot ajunge până la 2.300 lei net”, precizează Victoria Brulea, International Mobility & PP Consultant Adecco România.
Situaţia este diferită pentru limbile rare: flamandă, japoneză, chineză: „Ofertele pot începe de la 3.500 lei şi pot ajunge până la 4.500-4.700 lei net. Dacă acestor competenţe de limbă, li se adaugă, cerinţe suplimentare privind experienţa sau studiile, pachetul salarial de start poate avea modificări”, completează Bogdan Dragoescu.
Directorul operaţional Lugera spune că salariile pot creşte semnificativ pentru un vorbitor de olandeză cu experienţă. Acesta poate avea un venit lunar similar cu cel al unui vorbitor de limba chineză care este recompensat cu 4.500 lei net. Un angajat care are experienţă între şase luni şi un an în finanţe, contabilitate, vorbitor de limba engleză, franceză sau spaniolă, poate primi încă de la început un salariu cuprins între 2.200 şi 3.000 de lei.
Adecco menţionează salarii cuprinse între 4.500 lei şi 6.000 lei net pentru vorbitorii de olandeză, daneză, polonează şi cehă.
Iată care este situaţia în cadrul Webhelp România, una dintre cele mai importante companii specializate în outsourcing care recrutează vorbitorii de franceză, dar şi cunoscători ai unor limbi străine mai rare precum: olandeză, sârbă, polonă, cehă, portugheză: „Datorită portofoliului său de clienți Webhelp angajează cu precădere cunoscători de limbă franceză.  Nivelul salarial depinde nu doar de cât de comună este limba respectivă, ci și de complexitatea activității și a competențelor lingvistice necesare: redactare, nivel conversațional nativ sau nu. Pentru limbile «exotice» precum olandeza, sârba, polona, ceha, portugheza, în funcție de complexitatea activității și de nivelul cunoștințelor lingvistice, salariile pot fi și cu 75% mai mari. Comparaţia o facem cu salariile cunoscătorilor de franceză sau engleză cu un nivel de competenţe lingvstice şi o activitate de complexitate similară”, declară Andra Maxim, Director Resurse Umane Webhelp România. 

Programe pentru bunăstarea angajaţilor şi promovări



Companiile multinaţionale au dezvoltat sisteme de motivare prin care să-şi atragă cei mai buni candidaţi, în condiţiiile în care competiţia pe zona de BPO şi call-center a devenit foarte agresivă în ultimii ani.
„Ne mândrim cu faptul că 95% din echipa de management şi middle management a promovat din interiorul companiei unde şi-au dezvoltat abilităţile necesare posturilor pe care le-au ocupat. Oferim şi training-uri specializate, flexibilitatea programului, zile libere şi mediu de lucru dinamic datorită diversităţii clienţilor, declară Simona Burdalescu, director de resurse umane la CGS România. În companie se organizează lunar o competiţie internă bazată pe inovaţie, dorinţa de a progresa şi proactivitate, în urma căreia câştigătorii pot primi o stea pe „Walk of Fame” (Aleea Celebrităţilor – trad.). Pe lângă sisteme de bonusare şi concursuri unde angajaţii pot primi diverse premii în bani, în produse sau excursii în afara ţării, există şi zone special amenajate unde se pot relaxa pe scaune de masaj.
Bunăstarea angajaţilor este şi preocuparea companiei Webhelp: „
Programul intern «We care by Webhelp» (Ne pasă, un program desfăşurat de Webhelp – trad.) promovează sănătatea și confortul salariaților, declară Andra Maxim, Director Resurse Umane Webhelp Romania. Angajaţii au posibilitatea de a opta pentru un program de lucru flexibil, transport dacă termină programul de lucru începând cu ora 22.00, abonament medical la o clinică medicală privată și oferte foarte avantajoase pentru o gamă largă de servicii de sănătate și well-being (bunăstare – trad.).
Finalul de an, sărbătorile şi evaluările sunt un prilej de bucurie pentru angajaţii Webhelp: „Periodic, organizăm petreceri și evenimente interne prin intermediul cărora colegii noștri au ocazia să socializeze sau să se implice în proiecte de responsabilitate socială. Rezultatele excelente sunt recompensate prin prime individuale lunare de performanță, iar pentru pozițiile nou apărute au prioritate angajații noștri : 132 de colegi au promovat în 2015, adaugă Andra Maxim, Director Resurse Umane Webhelp Romania.

Universităţi chiar în companii

 

Angajatorii din BPO si call-center încurajează angajaţii să-şi dezvolte constant nivelul de limbă straină şi investesc periodic în programe de training dedicate: „La CGS România un angajat lucrează într-un mediu multicultural, atât prin suportul pe care îl ofera clienţilor, cât şi prin interacţiunile cu alţi colegi de diverse nationalităţi. Acest lucru îl ajută să îşi dezvolte abilităţile lingvistice, dar să deprindă şi abilităţi de comunicare. În plus, atât noi, cât şi clienţii, oferim training-uri specializate pentru îmbunătăţirea abilităţilor lingvistice”, precizează Simona Burdalescu, director de resurse umane la CGS România.
Training-uri sunt organizate şi în cadrul Webhelp, unde angajaţii sunt susținuți și acompaniați pentru a asimila, actualiza sau îmbogăți atât cunoștințele cât și abilitățile care le sunt utile în activitățile lor zilnice.
Echipa dedicată de formatori din cadrul Webhelp University are ca principal obiectiv dezvoltarea profesională continuă și creșterea performanței pentru toți angajații. Astfel, angajaţii au la dispoziție programe de formare diversificate, complexe și specifice : platformă de e-learning și un catalog de formare. Prin intermediul Webhelp University compania organizează cursuri de franceză, iar mulţi dintre angajaţi devin formatori cu certificate și recunoscute la nivel național de către Autoritatea Națională pentru Calificări.  

Evaluări interne pentru a afla gradul de satisfacţie al angajaţilor

 

Fluctuaţia de personal extrem de ridicată din call-center a determinat companiile din call center şi BPO să gândească instrumente de evaluare a satisfacţiei angajaţilor la locul de muncă: „Pentru noi este importantă prevenția. Astfel, investim constant în dezvoltarea angajaților noștri şi le oferim posibilitatea să își extindă aria de competențe către zonele care îi interesează sau care li se potrivesc. Periodic, efectuăm evaluări interne pentru a afla gradul de satisfacție al colegilor noștri și pentru a identifica elementele care i-ar motiva, care ar răspunde nevoilor și exigențelor lor. Strategia noastră de retenție este gândită pe baza acestor anchete interne și include programe de formare profesională sau dezvoltare personală, pachete de beneficii și oportunități de promovare, spune Andra Maxim de la Webhelp. 

Cum să îţi perfecţionezi cunoştinţele de limbi străine «exotice»

 

Olandeza. Pentru a învăţa limba lui van Gogh, poţi alege Universitatea Populară Dalles unde cursurile se desfăşoară în trei trepte de studiu conform Cadrului European de referinţă pentru limbi străine. Pe durata  unui an universitar, acumulezi competenţe lingvistice gradual, în funcţie de interesele tale. Un an de studiu este structurat astfel: cunoştinţe elementare, medii, preliminare, intermediare.
Sârba. La Fides Centre cursurile de limba sârbă se organizează la cerere, individual sau în grup, în module, de la începători la avansaţi. Un modul standard de curs are 32 de ore şi se poate desfăşura pe parcursul a două luni, de două ori pe săptămână, şedinte de două ore. Data de începere a cursului, numărul de ore de curs, frecvenţa sedinţelor şi programa cursului se stabilesc de comun acord student – profesor.
Polona. Institutul Polonez din Bucureşti şi Catedra de Limbi şi Literaturi Slave a Universităţii din Bucureşti organizează un curs de limba polonă susţinut de lector Joanna Twaróg.
Cursuri de limbă polonă, dar şi de limba cehă poţi urma şi în câteva şcoli private de limbi străine din Bucureşti: Fides – Centrul de Limbi Străine, Echo – Şcoala de Limbi Străine, Universitatea Populară „Ion I. Dalles. Cursuri online de limba polonă găseşti şi pe www.goethe-verlag.com
Ceha. Centrul Ceh din Bucureşti organizează periodic cursuri de limba cehă.  
Portugheza şi chineza. FidesCentrul de Limbi Străine organizează cursuri de limba portugheză şi chineză pe toata perioada anului la cerere. Cursurile încep imediat cum se formează o grupă de minimum cinci persoane. Pentru japoneză, îţi recomandăm Şcoala Japoneză Sakura, unde cursurile sunt susţinute de vorbitori nativi.
Cel mai bun mod pentru a-ţi dezvolta exprimarea într-o limbă străină rară, cum ar fi olandeza, polona, portugheza, suedeza este să participi la întâlnirile informale de limbi străine Language Exchange. Au loc în Bucureşti o dată pe săptămână sau la două săptămâni. Într-un cadru plăcut care poate fi o cafenea sau o ceainărie, interacţionezi cu vorbitori nativi, dar şi cu vorbitori care, la fel ca tine, vor să-şi dezvolte abilităţile de comunicare.

 

A fost util articolul? 3

Leave a Reply