• 30 Mai. 2005
  • 7 min

Cei cu diplome de MBA practica MRU la un nivel mai inalt

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Imagineaza-ti ca stai in sala de conferinte cu CEO-ul si comitetul de directori. Aceasta e prima sedinta cu usile inchise pentru directorii executivi la care ai […]

Imagineaza-ti ca stai in sala de conferinte cu CEO-ul si comitetul de directori. Aceasta e prima sedinta cu usile inchise pentru directorii executivi la care ai fost invitat. Afli imediat ca firma ta s-ar putea sa fuzioneze cu o firma din strainatate care are 20.000 de angajati. Dar imediat ce musti dintr-o gogoasa glazurata, CEO-ul se intoarce catre tine si te intreaba, “Care crezi ca sunt problemele financiare si de resurse umane pe care le implica o astfel de actiune?” In loc sa raspunzi, dai din cap pentru a arata ca e nepoliticos sa vorbesti cu mancarea in gura. Adevarul? Nu sti ce sa zici.

“Daca vrei sa fi luat in seama de managementul superior, trebuie sa joci la nivelul lor,” spune Doug Stirling, un consultant in dezvoltarea angajatilor pentru Frazer, DecisionOne Corporation, cu sediul in Pennsylvania, un ofertant de servicii tehnologice. “Toti cei care doresc sa ajunga intr-o pozitie de management in MRU, sau sa-si schimbe domeniul, ar trebui sa urmeze un MBA,” insista Stirling.

Desigur, gandul de a te intoarce la facultate este descurajator – ca sa nu mai mentionam si timpul suplimentar si costurile indeplinirii unui program academic pretentios. Totusi, recompensa poate fi semnificativa si poti alege dintr-o multime de optiuni. Inscrierea la un MBA iti va asigura setul de abilitati de care ai nevoie pentru noul tau rol strategic in MRU.

Desi majoritatea programelor MBA erau considerate initial drept domeniul exclusiv al celor care doreau sa devina CEO sau sa lucreze in investitii- banci, potrivit reprezentantului facultatii de MBA intervievat de Forta de Munca, aceste programe incep sa atraga treptat si specialisti in MRU care doresc sa-si imbunatateasca competentele si sa-si extinda optiunile de cariera.

De ce un MBA?

Competentele de afaceri pe care spune Stirling ca le-a dobandit se refereau la procese financiare, cunostinte de economie de baza, design si dezvoltare organizationala si planificare strategica pentru a face fata factorilor externi (cumar fi fuziunile si achizitiile, globalizarea si reducerile de personal). El recomanda ca specialistii mobili din MRU sa aiba in perspectiva atat obtinerea unei diplome in MRU cat si a unei diplome in MBA, pentru ca astfel isi pot completa abilitatile in afaceri.

Desi majoritatea specialistilor in MRU urmeaza si un program MBA pentru a dobandi cateva cunostinte de baza cu privire la afaceri, este de asemenea bine de stiut ca, multe programe de MBA devin din ce in ce mai atente la domeniul MRU. Astazi, poti gasi din ce in ce mai multe programe care valorifica tot mai mult MRU ca disciplina – integreaza abilitatile practice de management din MRU in cadrul competentelor centrale din afaceri.

De fapt, multe programe de MBA au suferit schimbari semnificative – extinzandu-si si modificandu-si curriculum-ul pentru a raspunde mai bine nevoilor lumii afacerilor de astazi. “Sondaje peste sondaje printre studenti, recruiteri si directori identificau critici recurente referitoare la incapacitatea facultatilor de a-i pregati pe cei cu diplome de MBA pentru adevarata lume a afacerilor. Cei cu diplome in MBA erau considerati foarte buni din punct de vedere tehnic, dar deficitari in abilitatile sociale,” sustine Terence Hancock, sef al programului MBA la Universitatea din Louisville, Kentucky.

Astfel, dupa ani intregi de critici, lumea academica isi indreapta in sfarsit atentia spre nevoile si provocarile corporatiilor actuale. Studentii in MBA nu numai ca invata fundamentele afacerilor, dar pot sa participe si la un set de cursuri noi legate de MRU, cum ar fi “Putere, persuasiune, influenta si negociere” si “Aspecte legale in HRM: Sanatatea, familia si viata privata.”

In vreme ce in trecut MRU se orienta mai mult spre programe de master in dezvoltare organizationala, conducere sau managementul resurselor umane, programele de astazi de MBA nu numai ca ofera discipline traditionale pe teme de finante si marketing, dar modifica si perceptia asupra managementului, incluzand modul de rezolvare a problemelor si latura mai umana a afacerilor. In anumite institutii studentii se pot specializa in MRU. In altele cursurile legate de resurse umane, cum ar fi construirea echipelor, sunt obligatorii pe primul semestru sau sunt optionale.

“Cea mai mare provocare a noastra se schimba de la managementul educatiei la managementul dezvoltarii. Dorim sa dezvoltam persoana in intregime”, spune Susan Ashford decan asociat la Business School de la University of Michigan, din Ann Arbor. “Punem in discutie echilibrul dar nu punem in discutie scopul de a dezvolta absolventi buni. “

In primul rand, realizeaza-ti MBA-ul pentru dezvoltarea pe termen lung si pentru referinte profesionale. Daca doresti sa devii un jucator strategic, va trebui sa intelegi formarea bugetelor, planificarea strategica, predictiile economice si mangementul schimbarii. Desigur ca MBA-ul nu este doar pentru CEO. Este din ce in ce mai disponibil si pentru liderii in resurse umane.

Curriculum-ul programelor MBA incepe sa ia in considerare abilitatile de lucru cu oamenii.

George W. Hettenhouse se refera la noile programe MBA ca la o calatorie “de abia inceputa.” Multe programe MBA, spune el, au inceput sa se schimbe la inceputul anilor ’90, datorita criticilor din partea comunitatii de afaceri. Managementul superior doreste inidivizi cu o intelegere larga a lumii afacerilor si cu abilitati de conducere puternice, spune Hettenhouse, profesor in finante la Universitatea din Bloomington, Indiana.”Am incercat sa ne schimbam abordarea,” spune el.

Studentii din programul de MBA al Universitatii din Indiana isi pot alege MRU drept specializare sau curs optional la Departamentul de Management. Pe langa cursurile de baza, cum ar fi “Sisteme de Recrutare” si “Analiza Oportunitatilor Antreprenoriale”, studentii pot selecta orice curs care are sase credite, din lista HRM pentru specializari. Spre exemplu: “Tehnologie si instrumente pentru managementul sistemelor de resurse umane”, care ofera experienta directa cu tehnicile functionale si integrative. “Coordonarea afacerii cu strategia de resurse umane” cuprinde elemente referitoare la realizarea selectiei, stabilirea recompenselor si a sistemelor de dezvoltare care intaresc comportamentele necesare implementarii strategiei de baza a companiei. Hettenhouse sustine ca curriculum-ul contine multe aplicatii si exemple luate de la companii importante si studii de caz.

Oferta in cadrul programelor MBA, de cursuri pe domeniul resurselor umane, fie ca specializare, fie ca cursuri obligatorii sau optionale, depinde de mai multi factori, explica el. Scolile de afaceri sunt institutii politice cu competitie in cadrul fiecarui domeniu functional si fiecarei discipline. Aceste elemente depind destul de mult de sprijinul facultatii, receptivitatea studentilor si interes. Multi privesc inca MRU ca pe un domeniu problema, mai degaraba decat ca pe un domeniu stimulativ. Dupa cum spunea un profesor in MBA: “MRU este inca privit ca un ghetou administrativ.”

Totusi, specialistii in MRU ar trebui sa afle ca programele de MBA incep sa recunoasca si sa ofere cateva cursuri de MRU. Spre exemplu fiecare student MBA de la Kellog Graduate School of Management (Northwestern University) trebuie sa urmeze un curs practic numit “Strategii pentru managementul organizatiilor.” Acest curs preda abilitati de lucru cu publicul cum ar fi conducerea unei echipe, motivarea altor persoane, abordarea problemelor inter-culturale, si negocierea contractelor de munca. “Este un curs obligatoriu, foarte placut de studenti,” spune Bob Duncan profesor la Richard Thomas pentru conducere si schimbare organizationala la Kellog. “Studentii nostri sunt cunoscuti pentru abilitatea lor de a implementa schimbarile, pentru a face lucrurile sa mearga in organizatiile lor.”

Asa putine cum sunt aceste cursuri, ele devin treptat un standard. Dar aceste cursuri nu trebuie sa fie considerate drept singura baza in alegerea unui program de MBA. Tine minte ca un specialist in MRU care obtine o diploma de MBA nu are ca scop invatarea principiilor fundamentale din MRU. Principalul motiv pentru alegerea unui MBA trebuie sa fie invatarea principiilor de baza in afaceri, cum ar fi finantele, marketingul si managementul sistemelor – domenii cheie care nu sunt incluse in programele curente ale certificatelor in MRU. Noile modele de invatare din cadrul programelor MBA ii inarmeaza pe studenti cu mai multe cunostinte aplicate, mai degraba decat cu teorii de afaceri abstracte. Provocarile pentru studenti, facultati, si administratori sunt mult mai mari decat in trecut pentru ca necesita o interactiune mai mare intre departamentele de afaceri, psihologie si MRU si facultatea respectiva. “Abordarea coordonata si integrata este cu siguranta calea ce trebuie sa fie urmata,” spune Hettenhouse. “Ceea ce este mai putin clar la momentul actual este cum sa ajungem acolo.” Pe masura ce programele de MBA continua sa experimenteze cele mai bune forme de coordonare a studiilor superioare cu nevoile practice de afaceri, feedback-ul si participarea MRU in acest proces sunt importante.

Spre exemplu, Stirling nu are deloc regrete cu privire la hotararea sa de a obtine un MBA. Desi i-a luat patru ani si jumatate sa-si incheie studiile, a putut sa aplice cunostintele dobandite imediat la locul sau de munca full time. Pana la urma decizia de a urma un MBA iti apartine. Sprijinul angajatorului este doar cireasa de pe tort. De fapt, multi dintre colegii tai au urmat un MBA si fara sprijinul angajatorului. De ce? Beneficiile pentru cariera sunt foarte mari: o baza solida in principiile fundamentale din afaceri, cunostinte rafinate in MRU, imbunatatirea increderii in sine, o abilitate sporita de a influenta schimbarile, respect din partea colegilor si directorilor executivi. Si cel mai important, vei avea satisfactia de a sti ca te-ai ridicat la nivelul asteptarilor mediului academic. Nu e mai bine asa decat sa stai nestiutor cu o gogoasa in mana?

Cum sa iei decizia cea mare

Daca te gandesti serios sa urmezi un program MBA, exista o multitudine de factori pe care trebuie sa ii iei in considerare. Iata o lista rapida de probleme pe care le poti discuta cu colegii de la departamentul de MRU sau din domeniu, cu academicienii, cu prietenii apropiati – si cu familia.

• Care sunt obiectivele tale profesionale pe termen lung?
• Doresti sa ramai in domeniul MRU?
• Cum ti-ar putea imbunatati un MBA activitatea profesionala in MRU?
• Un MBA ti-ar putea spori credibilitatea in fata angajatorului tau curent?
• Angajatorul tau actual ti-ar sprijini efortul academic? Cum?
• Care sunt programele de MBA care par sa integreze MRU in viziunile lor asupra afacerilor?
• Iti vor oferi cursurile principale de afaceri cunostinte pe care nu le ai la ora actuala?
• Este programul acreditat?
• Este programul respectat de comunitatea de afaceri?
• Este programul menit sa incurajeze un mediu de echipa?
• Este expertiza facultatii buna si actualizata la nevoile afacerilor din zilele noastre?
• A stabilit institutia academica parteneriate corporative?
• Iti ofera programul invatare experimentala?
• Este costul programului MBA accesibil?
• Este programul adaptat si pentru studenti part-time?

A fost util articolul? 0

Lasă un răspuns