• 11 Feb. 2016
  • 4 min

Cele mai căutate programe de training în 2016

Training
Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Programele de leadership și simulările de business vor fi cele mai căutate traininguri din România în 2016.

Reprezentanţii companiilor de training de pe piaţa locală se aşteaptă ca în topul celor mai căutate instrumente de dezvoltare din 2016 accesate de angajatori pentru salariații lor să se regăsească programele de leadership şi simulările de business.

„Două dintre ariile noastre de expertiză sunt foarte necesare unui număr de companii: dezvoltarea competenţelor de leadership şi consolidarea unei culturi organizaţionale sănătoase. Avem în lucru o serie de proiecte în această direcţie, precum şi feed-back foarte bun şi rezultate vizibile în urma programelor implementate”, declară Octavian Pantiş, fondatorul companiei de training şi consultanţă Qualians.

O altă companie de training care anticipează că programele de leadership vor fi căutate în 2016 este Human Invest. „Ne aşteptăm să fie în continuare foarte solicitate programele pe care le-am implementat şi în 2015: SLII Experience (leadership situaţional – n.red.), DiSC People Management (leadership de echipă – n.red.), Leading People Through Change (leadership în schimbare – n.red.) şi Optimal Motivation (dezvoltarea motivaţiei – n.red).  La acestea credem că se vor adăuga worksop-uri pentru consolidarea proceselor de echipă –  cum ar fi Team Charter sau Situational Team Leadership –  şi workshop-uri prin care facilităm dezvoltarea unor planuri de acţiune a echipei,  folosind metode precum Appreciative Inquiry sau Future Search”, spune Viorel Panaite, managing partner al firmei de training şi consultanţă în dezvoltare organizaţională Human Invest.

Totodată, Cristina Marinescu, psiholog, coach, trainer şi colaborator la revista Psychologies, apreciază că, în ceea ce priveşte programele de leadership, va exista o cerere mare pentru cursurile orientate către cunoaşterea de sine. „Pentru 2016 eu am agenda plină. Programele contracte sunt cele de leadership – foarte orientate către cunoaştere de sine şi mai puţin către o sumă de modele de leadership. Pe locul următor se află, în continuare, cursurile de team working (lucru în echipă – trad.)”, adaugă Marinescu.

Pe de altă parte, Andrei Goşu, directorul general al grupului de training Ascendis, anticipează că simulările de business, programe care au fost la mare căutare în 2015, vor fi în topul preferinţelor clienţilor şi în 2016. „Mă aştept ca în 2016 să fie căutate workshop-urile care au la bază aşa numitele <<business simulations>>. În ultimii doi ani am investit  în dezvoltarea portofoliului de produse de învăţare accelarată (cum ar fi simulările de business – n.red.)”, afirmă Andrei Goşu.

Tarifele rămân constante

 

Companiile de training declară, direct sau indirect, că nu intenţionează să mărească tarifele programelor în 2016. În medie, clienţii cursurilor de dezvoltare personală vor plăti între 1.300 şi 2.000 de euro pentru o zi de învăţare – o grupă de 10-12 participanţi. „Piaţa ne-a învăţat să avem o abordare comercială orientată mai mult pe dezvoltarea de parteneriate şi pe scopul proiectului şi mai puţin pe produs sau serviciu. Din punct de vedere comercial, bugetul unui proiect pe care îl agreăm cu clienţii noştri ţine cont de istoria relaţiei noastre cu aceştia, de succesele şi reuşitele parteneriatului nostru în timp, de scopurile comune pe care le avem, de alte iniţiative pe care le avem împreună în afara proiectelor despre care vorbim atunci când stabilim bugetul proiectului. Aşadar, tarifele noastre nu vor fi majorate faţă de 2015”, menţionează Viorel Panaite, de la Human Invest.

Aşteptări variate ale participanţilor

 

Participanţii la traininguri îşi vor dori şi în 2016, la fel cum au făcut-o şi în anii trecuţi, să ia parte la cursuri care să poată să-i ajute să le rezolve anumite probleme punctuale. „Participanţii caută soluţii punctuale şi imediate la provocările cu care se confruntă. Cei mai mulţi dintre ei sunt foarte ocupaţi cu treabă, bombardaţi cu informaţie şi cu un <<attention span>> (perioadă de timp în care o persoană este capabilă de se concentreze pe o anumită activitate – trad.) tot mai scurt – nu doar la cursuri, ci şi la şedinte, la supermarket, la poveştile copiilor sau în trafic”, subliniază Octavian Pantiş.

Aşteptările participanţilor de la programele de training depind şi de aşteptările şi obiectivele companiilor care îşi trimit angajaţii la cursuri. „E foarte important ce aşteptări au, în primul rând, angajatorul şi sponsorul de la investiţia pe care o fac. Aceste aşteptări sunt mult mai diverse decât par! E foarte important ca angajatorul şi sponsorul să comunice aşteptările pe care le au ca urmare a investiţiei făcute, e foarte important ca firma de consultanţă care este partener în implementare să comunice celor cu care interacţionează la ce să se aştepte în timpul proceselor de lucru şi în ce condiţii clienţii vor observa progrese şi îmbunătăţiri”, arată Viorel Panaite.

În plus, există şi participanţi la training care, în continuare, percep programele de dezvoltare personală ca pe o sarcină de serviciu pe care trebuie să o bifeze. „O mare parte dintre cursanți așteaptă soluții. O altă parte încă privește trainingul ca pe ceva obligatoriu, care îi întrerupe din șirul mare de activități zilnice”, subliniază Cristina Marinescu.

Bugete tot mai mari pentru training

 

Studiul PwC Saratoga, realizat de compania de audit şi consultanţă PwC şi publicat la începutul lui 2016, a scos în evidenţă ceea ce afirmă, la unison, şi reprezentanţii firmelor de training: angajatorii au alocat, anul trecut, mai mulţi bani pentru pregătirea salariaţilor, comparativ cu 2014.  Analiza citată evidenţiază că investiţia financiară în programele de dezvoltare a crescut cu aproape 50% faţă de 2014, chiar dacă numărul orelor dedicate unor astfel de cursuri a rămas constant (17-18 ore per angajat anual). Cele mai multe ore de training per angajat au fost raportate de bănci, în vreme ce investiţiile cele mai mari în astfel de programe au fost făcute de companiile din sectorul farmaceutic  – peste 1.000 de euro per angajat. […] Am observat o orientare tot mai accentuată către programe de dezvoltare profesională şi personală (de tipul coaching sau mentoring), care presupun, de cele mai multe ori, costuri mai mari comparativ cu programele clasice de training”, declara, în ianuarie, Nicoleta Dumitru, manager în echipa Servicii de Consultanţă în Resurse Umane a PwC România.

Trainerii se aşteaptă ca bugetele companiilor destinate formării angajaţilor să continue evoluţia din 2015. „Bugetele companiilor sunt într-o creştere uşoară de la an la an începând cu 2013. Trebuie precizat însă că acele companii care îşi dau cu adevărat seama că oamenii buni şi bine pregătiţi fac diferenţa au investit constant în dezvoltarea lor”, conchide Pantiş.

Printre cele mai importante companii de training de pe piaţa românească se numără Ascendis, Human Invest, Qualians, Interact, Equatorial şi Trend Consult.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply