• 28 Dec. 2015
  • 2 min

Competenţe digitale care te ajută să avansezi rapid în carieră

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Angajaţii care deţin competenţe digitale, adică ştiu cum să răspundă la e-mailuri, să facă o prezentare în PowerPoint sau să ţină evidenţa vânzărilor într-un fişier Excel, au şanse mai mari să avanseze rapid în carieră.

Orice angajat sau candidat care îşi doreşte să avanseze cât mai rapid în carieră ar trebui să fie la un nivel cât mai ridicat de alfabetizare digitală. Universitatea americană Cornell defineşte alfabetizarea digitală drept „abilitatea de a găsi, evalua, utiliza, împărtăşi şi crea conţinut folosind tehnologia informaţiei şi Internetul”. Aşadar, competenţele digitale sunt capacităţile care au legătură directă cu alfabetizarea digitală. De exemplu, orice om care ştie să găsească scorul pe care l-a făcut la Solitaire sau să scrie cod înseamă că are anumite competenţe digitale.

Companiile sunt din ce în ce mai preocupate în a-şi atrage candidaţii cu un grad ridicat de alfabetizare digitală, lucru evidenţiat şi în anunţurile de joburi. O cercetare efectuată de eJobs, cel mai mare site de recrutare de pe piaţa locală, între septembrie şi noiembrie 2015, arată că angajatorii au precizat clar, în aproape jumătate dintre anunţurile publicate în perioada menţionată anterior, că îşi doresc candidaţi care să ştie să folosească pachetul Microsoft Office.

Angajatorii, în funcţie de domeniul de activitate, obişnuiesc să le ceară candidaţilor, pe lângă abilitatea de a lucra cu tehnologiile din pachetul Microsoft Office, şi alte competenţe digitale. Astfel, toţi mai mulţi angajatori aşteaptă de la candidaţii pe care doresc să-i recruteze să ştie să lucreze, de exemplu, în social media ori să poată opera cu anumite programe ori sisteme, precum SAP sau ERP.

Statisticile internaţionale arată că 90% dintre slujbe vor necesita cel puţin competenţe digitale de bază până în 2020, ceea ce înseamnă că oamenii care îşi doresc să avanseze rapid în carieră vor trebui să aibă un grad ridicat de alfabetizare digitală.

De regulă, angajaţii tinerii sunt cei ce îşi doresc să îşi dezvolte cariera într-un ritm accelerat. Aproape 60% dintre angajaţii tineri, cu vârste între 20 şi 30 de ani, vor să petrecă doar „2-3 ani la un angator/în acelaşi rol”, arată un studiu recent realizat de filiala din Timişoara a companiei AIMS, cu activităţi în executive search, consultanţă şi training.

21 de competenţe digitale la nivel european

 

Comisia Europeană (CE) a creat un „cadru de competenţe digitale”, potrivit căruia o persoană cu gradul cel mai ridicat de alfabetizare digitală ar trebui să deţină 21 de abilităţi cheie, în cinci arii majore: procesarea informaţiei, comunicare, creare de conţinut, securitate şi rezolvare de probleme.

Ţările din Uniunea Europeană (UE) care stau cel mai bine la capitolul competenţe digitale de bază sunt Luxemburg, Finlanda şi Danemarca, potrivit indicelui economiei şi societăţii digitale (DESI), elaborat de CE şi publicat în 2015. Indicele evidenţiază că 59% dintre locuitorii UE au compenţe digitale de bază. Comparativ, doar 20% dintre români deţin competenţe digitale de bază.

De asemenea, un raport (Digital Agenda Scoreboard) pe 2015 care arată progresele tehnologice înregistrate de fiecare stat UE faţă de obiectivele stabilite în Agenda digitală pentru Europa (DAE), subliniază că Danemarca are cei mai mulţi utilizatori de Internet cu competenţe digitale avansate. La polul opus, România ocupă ultima poziţie, cu doar 2,01% dintre utilizatorii de Internet.

Microsoft România şi eJobs  au lansat proiectul „Competenţe pentru competitivitate”, care îşi propune să informeze candidaţii aflaţi în căutarea unui loc de muncă despre nivelul de competenţe digitale solicitat de angajatorii care recrutează. De asemenea, proiectul vine în sprijinul candidaţilor care doresc să-şi îmbunăţească nivelul de cunoştinţe digitale pentru a deveni mai eficienţi şi competitivi pe piaţa muncii.

A fost util articolul? 0
eJobs Romania

Leave a Reply