• 13 May. 2021
  • 3 min

Cum faci discuțiile cu superiorul tău mai puțin stresante

Cum faci discuțiile cu superiorul tău mai puțin stresante

Mai puțin de 14% dintre angajați se simt confortabil să vorbească cu superiorul lor despre stresul pe care-l resimt, conform unui studiu efectuat de YouGov în 2018 în parteneriat cu Mental Health First Aid England. Și nu doar discuțiile despre stres pot fi percepute ca fiind dificile de mulți dintre noi atunci când acestea se desfășoară în prezența unui superior. Și cele despre măriri salariale, promovări sau diverse nemulțumiri legate de alți membrii ai echipei pot prezenta un grad sporit de dificultate.

Indiferent de problema cu care te confrunți în acest moment, e important să știi că nu ești singurul care simte asta. Abordarea unor conversații dificile cu superiorul nu este niciodată ușoară, indiferent de relația pe care o ai cu acesta. În general, pentru a te asigura că direcția conversației este sănătoasă și productivă, indiferent de cât de dificilă este tema, asigură-te că ai un plan, un scop și o agendă bine definită înainte de a purta conversația propriu-zisă.

Solicită feedback și sfaturi acolo unde este necesar și ascultă-ți întotdeauna interlocutorul. Fii receptiv și deschis la ideea că, și dacă întâlnirea nu merge așa cum a fost planificată, ai fost capabil să porți o conversație dificilă cu superiorul care nu îți va compromite rolul.

 

Amintește-ți că și superiorul tău tot un om e

Supraanalizarea alegerii tonului și cuvintelor te poate purta într-o direcție greșită. Analiza excesivă a feedback-ului va face adesea interacțiunile cu superiorul și mai incomode decât e cazul. Așadar, înainte de a întoarce pe toate părțile o potențială conversație, amintește-ți că și șeful tău este un om. Dacă răspunde monosilabic uneori nu înseamnă că trebuie să cauți motive ascunse. Ar fi putut să aibă o conversație stresantă înainte. Ar putea fi distras. Sau poate doar a dormit prost cu o noapte înainte.

 

Învață să-i citești limbajul corpului

Când vorbești cu șeful tău, fii atent și la comunicarea nonverbală. Ce fel de gesturi face cu mâinile? Își încrucișează de obicei brațele? Folosește aceleași gesturi atunci când vorbește cu ceilalți colegi? De multe ori, oamenii citesc limbajul corpului superiorului și presupun că este o reflexie directă a performanței lor. Cu toate acestea, uneori este doar modul în care el acționează. La fel de important este să fii conștient de propriul limbaj al corpului atunci când comunici cu superiorul tău.

 

Gândește-te și la rezolvarea problemelor pe care le ridici

Comunicarea cu superiorul tău este similară cu un joc de șah. E important să fii cu trei pași înaintea adversarului tău pentru a prelua conducerea. Dacă poți anticipa nevoile șefului tău înainte ca acestea să apară, vei fi văzut ca un lider și un om care rezolvă probleme, nu doar se plânge de anumite aspecte. Fii atent la obiceiurile și stilul de lucru al superiorului pentru a-ți da seama ce soluții preferă. Și ține cont și de acest aspect:
cu cât poți rezolva mai multe probleme în mod independent, fără a merge la superior, cu atât vei impresiona mai mult. Această atitudine te face, de asemenea, să pari mai responsabil, calitate pe care oricine o apreciază.

 

Nu-ți implica și ego-ul în conversație

Cu cât poți aborda conversația cu mai multă detașare emoțională, cu atât îți sporești șansele ca ea să aibă rezultatul dorit de tine. Însă asta nu înseamnă că nu poți avea emoții; înseamnă doar că nu le poți lăsa să conducă conversația. De exemplu, dacă șeful tău îți oferă feedback critic și devii defensiv sau supărat, este mai puțin probabil să procesezi cu adevărat îndrumările pe care le primești. Ce poți face în schimb? Cere calm informații suplimentare și discută despre opțiunile pe care le ai. Astfel vei evita răspunsuri defensive precum: „Nimeni nu mi-a spus să nu fac așa!” și să mergi către răspunsuri mai constructive precum „Ar fi mai bine să fac așa?” sau „Cred că X se întâmplă din cauza lui Y. Lasă-mă să încerc soluția Z și să văd dacă asta o rezolvă”.

 

Asigură-te că ajungeți la o concluzie și decideți următorii pași

Cel mai rău lucru pe care îl poți face atunci când vorbești cu superiorul tău este să lași conversația nerezolvată. Întregul scop al întâlnirii cu șeful tău este să rezolvi o problemă. Nu vrei să lași nimic nerezolvat. Folosește timpul petrecut cu acesta pentru a aduce în discuție toate problemele, pentru a te asigura că ai răspunsuri la toate preocupările. Decideți ce trebuie făcut înainte de a încheia conversația, astfel încât să ai un bun punct de pornire la următoarea discuție.

 

Este de la sine înțeles că nu poți evita la nesfârșit conversațiile cu superiorul tău. Însă important este să te pregătești și pentru ele. Strategiile mai sus menționate te vor ajuta să-ți citești mai bine managerul și să ai discuții ale căror rezultate să vă mulțumească pe amândoi. Relația cu superiorul direct este una dintre cele mai importante legături profesionale și cultivarea unor relații puternice în timp te poate ajuta să colaborezi mai bine atunci când apare un conflict.

 

Ți-a plăcut acest articol despre îmbunătățirea metodelor de comunicare cu superiorul? Citește și:

Ce fac diferit oamenii care au succes în carieră?

Ce ar trebui să știi dacă vrei să devii chimist

Cum te organizezi pentru a-ți crește eficiența

A fost util articolul? 7

Leave a Reply