• 4 Jan. 2005
  • 4 min

Cum sa creezi idei si concepte

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

josul paginii vei vedea un concept de publicitate. E pentru o motocicleta de 100 cc cu pret foarte avantajos. Publicul tinta al acestei reclame va fi […]

josul paginii vei vedea un concept de publicitate. E pentru o motocicleta de 100 cc cu pret foarte avantajos.

Publicul tinta al acestei reclame va fi incadrat intre 16 si 24 de ani, majoritatea barbati. Pentru unii dintre ei, o motocicleta ar inseamna cea mai mare realizare de pana atunci. Este cazul a trei dintre cele mai populate patru tari ale lumii: China, India si indonezia.

Pentru majoritatea publicului tinta, sa aiba o motocicleta e ca si cum ar zice “O duc foarte bine! Voi trai mai bine decat acum si voi avea lucruri din ce in ce mai bune.”

Conceptul pentru o reclama tiparita poate arata cam asa:

Modelul, pe baza conceptului, ar arata asa:

Ideea care se ascunde in spatele acestei reclame e “Demonstreaza-le celorlalti ca ai planuri mari pentru viitor. Dar, pentru a reusi, trebuie sa cumperi aceasta motocicleta. E mica si ieftina.”

Iata un alt concept:

Titlu: Pijama moderna
Imagine: Prezervativ

Ideea din reclama sugereaza ca, de fapt, “E misto sa folosesti prezervativul.”

Asa. Deci ai inteles care e ideea.

In cazul reclamelor din presa, conceptul e prezentat in titlu si in imaginea principala, de obicei o poza. Deci asta va trebui sa asterni pe ciorna. Doar ideea principala a reclamei, titlul si o poza.

Conceptul tau initial ar trebui sa arate mai degraba ca un poster decat un anunt publicitar.

In campania de promovare trebuie folosite cuvinte ca “promisiune”, “motivul pentru care” sau “ceea ce ne dorim sa stiti”. Ideea principala pe care se bazeaza campania trebuie transmisa inca de la inceput. Cat mai clar, cat mai rapid. Oamenii trebuie sa o perceapa si sa o inteleaga de la inceput.

Original, convingator, imaginativ. Sunt caracteristicile pe care trebuie sa le intruneasca conceptele tale.

Conceptele tale nu trebuie sa se bazeze in mod egal pe titlu si imagine. Mesajul scris poate sa domine anuntul publicitar. Sau poate fi eclipsat de o imagine mare, expresiva.

O reclama care tinteste simturile, emotiile consumatorului va fi axata pe o imagine mai captivanta. E cazul fardurilor sau a hainelor moderne. E si cazul campaniilor internationale care isi promoveaza produsele mai mult cu ajutorul imaginilor.

Totusi, uneori e mai important ce spui decat ce arati. Deci reclama ar trebui sa se concentreze asupra mesajului scris. Regula se aplica in cazul promovarii serviciilor financiare.

Acestea fiind spuse, mai pot adauga doar ca o campanie ”mai putin traditionala” se va face remarcata usor intotdeauna. Imagineaza-ti reclama tiparita fara imagine, avand doar textul. Reclama e la costum de baie, iar mesajul este: “Bikini nostri sunt prea sexy pentru a-i arata.”

Cel mai important lucru este sa exploatezi cat mai multe idei. Doar asa o vei descoperi pe cea mai potrivita.

In industria publicitatii, cel mai mult conteaza calitatea ideilor. Acesta este criteriul de care depinde salariul tau. Si e criteriul care te defineste in ochii colegilor tai.

Asa ca, concentreaza-te si fa cat mai multe schite. Sa nu faci niciodata greseala de a veni cu cateva idei pe care sa le finisezi mai apoi.

Nu esti talentat la desen? Nu-ti face griji. Oamenii desenati de tine pot fi reprezentati si de niste bete simple. Sau poti doar sa exprimi prin cuvinte desenul pe care ar trebui sa-l faci.

Nu esti talentat la scris? Nu-i nimic. Doar sa nu fii plicitsitor. Scrie la subiect. Descrie titlul. Zi mai intai cu voce, apoi scrie tot ce ai zis. Important este sa iti notezi ideea cat mai repede. Vei avea timp mai apoi pentru finisari.

Conceptul pentru o reclama TV este simplu. E bazat pe un fir narativ imbinat cu imagini.

Reprezentarea vizuala a unui parfum intr-o reclama ar putea combina scene sexy, de rafinament. Un stil de viata prezentat poate avea un fundal muzical emotional.

Un alt exemplu. Sa zicem ca promovam o reclama TV la o noua colectie de sapunuri. Publicul tinta e format din tinere intre 15 si 22 de ani. Produsele contin arome florale si crema hidratanta. Firul narativ ar putea fi “Trei fete dragute trec pe langa trei tineri aflati la un mal. Baietii reactioneaza la parfumul lasat in urma de fete. Se contrazic. Unul zice ca mirosul e de capsune, altul crede ca e de lavanda, iar celalalt sustine ca miroase a piersici. In final, pleaca in cautarea fetelor. Baietii le gasesc intr-un magazin, in timp ce fetele isi aleg cateva produse de pe rafturi. Se indreapta inspre ele si spun “Trebuie sa stim!” Fetele chicotesc putin, iar apoi raspund “Trebuie doar sa ne iubiti!”

Al doilea pas in realizarea unei reclame e realizarea detaliata a unui story board. De obicei contine intre 4 si 12 cadre. Contin explicatiile textului, al dialogului.

Schitele acestea ar trebuie sa fie mici, cam de marimea unei carti de joc. Dimensiunile standard pentru o reclama TV sunt inaltimea de o unitate si latimea de trei unitati.

Daca iti place sa lucrezi cu idei, inseamna ca poti incepe sa lucrezi la 1-3 concepte pentru cadre TV. Sa zicem ca ai de facut o reclama la Cola. Sloganul e “Pauza care te improspateaza.” Conceptul tau de cadre ar putea prezenta un cimpanzeu catarat intr-un copac, aplecandu-se sa fure o Cola de la un trecator.

Pentru prezentarea creativa finala a unei reclame de 30 de secunde vei avea nevoie de aproximativ 8 cardre. Pentru o reclama de 60 de secunde e nevoie de 12 cadre. Fiecare cadru va trebui sa aiba o marime suficient de mare, astfel incat toti cei prezenti in sala de conferinte sa il poate analiza.

Conceptele pentru scrisorile directe. Ar trebui sa includa schitele detaliate a tuturor elementelor: plic, scrisoare de vanzari, brosura. Schitele ar trebui sa contina imagini si titlu pe toate elementele.

Pentru video ai nevoie de 1-3 cadre pentru fiecare element structural major. Acestea ar putea include o introducere, poate si o demonstratie, declaratii si, desigur, o concluzie.

In cazul paginilor de internet, va trebui sa incepi cu o schita pentru pagina ”home” Este prima pagina cu care au contact oamenii, deci e cea mai importanta. Pozitionarea, personalitatea marcii si tema vizuala se stabilesc in functie de scopul site-ului.

Dupa ce alegi conceptul potrivit pentru prima pagina, va trebui sa stii sa prezinti tema in intregime.

Brosurile. Conceptul initial trebuie prezetat pe coperta din fata. In interior vor fi trecute alte detalii. Va trebuie sa evaluezi cateva dintre ideile prezentate in interior si sa o alegi pe cea mai buna. Pe cea care va fi perfectionata.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply