• 6 Oct. 2015
  • 4 min

Cum sa gasesti motivatia pentru a merge la job.

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Daca ar fi sa analizam procesele de recrutare, 30% dintre candidatii contactati pentru un interviu, nu se prezinta. Atitudinea este interpretata de recrutori ca lipsa de […]

Daca ar fi sa analizam procesele de recrutare, 30% dintre candidatii contactati pentru un interviu, nu se prezinta. Atitudinea este interpretata de recrutori ca lipsa de interes care se transpune si in abordarea pe care acesti candidati o au zi de zi fata de job-ul pe care il au. Principalul motiv este lipsa de motivatie, iar banii nu sunt intotdeauna cauza, foarte importante fiind programele de dezvoltare personala, comunicarea, increderea acordata in cadrul echipei.

 

Ca si angajat sigur ai zile cand te intrebi: De ce trebuie sa ma trezesc ca sa merg la job azi? Ai nevoie de un motiv care sa te bucure.

 

Un concept japonez numit ikigai spune ca motivatia este un mix perfect intre ceea ce iubesti, pasiune, misiune, vocatie si rasplata financiara pentru ceea ce iti place sa faci. Ikigai si unul dintre factorii care contribuie semnificativ la o viata lunga si sanatoasa. Secretul unei astfel de vieti nu sta in a trai cu speranta ca maine totul se va schimba in bine si totul va fi frumos. Este important sa ai aceasta intentie azi, sa faci ceea ce iti place, sa simti ca prin ceea ce faci raspunzi unei nevoi a comunitatii, sa incerci in fiecare zi sa fii mai bun profesional si sa fii recompensat financiar pentru eforturile tale.

Ca si candidat, de asemenea, trebuie sa gasesti motivatia pentru a merge la interviu. In fond, orice interviu este o oportunitate de networking. Sunt si situatii cand proiectul poate sa nu se concretizeze din varii motive care tin de planurile companiei, de profilul profesional cautat, de bugetul companiei pentru un anumit post. Important este sa arati ca esti o persoana sociabila, motivata si interesata de cariera ta. Convingerea vine si din abordarea pe care recrutorul o are inca de la stabilirea interviului, abordare care spune multe informatii si despre companie. Informarea ta despre cerintele job-ului, cunostintele pe care trebuie sa le demonstrezi la interviu,
e-mail-ul in care esti ghidat sa ajungi la interviu, feedback-ul dupa interviu iti ofera motivatia de a te implica in viata companiei.

Cum sa abordezi un job care nu iti place

Chiar daca iti iubesti job-ul sau nu, ai zile in care nu iti vine sa te ridici din pat pentru a merge la birou. Cu siguranta adesea iti spui ca Maine va fi mai bine. Dar cum actionezi cand stii ca sigur maine situatia nu se va schimba?

  1. Incepe ziua la primele ore ale diminetii! Poate fi exact ceea ce nu iti doresti. Adesea, ti-ar placea  sa ajungi cat mai tarziu la job si sa pleci cat mai devreme. Incearca sa te odihnesti cel putin 8 ore pe noapte si sa te trezesti devreme pentru a te bucura de un start bun: un dus revigorant, o cafea delicioasa, un mic dejun sanatos si cateva stiri care te ajuta sa afli ce e nou si chiar sa te determine sa vii cu ceva nou la birou sis a pui in aplicare noile trend-uri in social media, IT, recrutare, etc.
  2. Exerseaza! Incepe ziua cu energie si un tonus de invidiat. Planifica o sesiune de jogging, de yoga sau de gimnastica care iti ofera ocazia sa-ti limpezesti gandurile si sa-ti schimbi perspectiva asupra job-ului.
  3. Fa un plan interactiv! Dozeaza timpul pentru munca, dar ia in calcul si pauza de masa si mai ales persoanele alaturi de care mananci si socializezi. Alege sa iesi la masa cu persoane placute, iar dupa program planifica iesiri cu prietenii, spectacole, plimbari. Atunci cand ai un plan placut dupa program esti mult mai motivat sa fii cu un tonus bun la job.  Cand nu poti face planuri pentru seara, fa planuri pentru weekend care pot fi motivante si in cariera. Antidotul pentru un job care nu iti place este socializarea, iar de aici se pot ivi noi oportunitati.
  4. Lucreaza cu liste! Chiar daca la prima vedere te pot coplesi pentru ca sunt interminabile, bifarea task-urilor realizate ofera satisfactie pe plan psihologic. Oricat de toxic ar fi mediul in care lucrezi, organizarea si evidenta task-urilor realizate/nerealizate sau in asteptare este apreciata.
  5. Gandeste pozitiv prin alegerea melodiilor care te binedispun!

 

Ce te determina sa fii motivat la job

Problema motivarii revine zilnic in procesele de recrutare si este un motiv de disputa etern intre manageri si candidati. Managerii considera ca salariile,  primele si bonusurile trebuie sa fie motivatia angajatilor, in timp ce angajatii se simt motivati de progresul pe care il fac in fiecare zi conform unui plan de cariera bine stabilit. Viziunea companiior si planurile lor de dezvoltare profesionala pentru angajati sunt factori de retentie in companii.  

 

Iata ce aspecte sa ai in vedere atunci cand alegi un job:

  1. Autonomia si puterea de decizie pe proiecte
  2. Accesul la informatiile din interiorul companiei, cat si la informatii profesionale pentru a face lucrurile mai bine
  3. Increderea care ti se ofera in cadrul echipei
  4. Scopul tau in cariera care pot face diferenta

De regula, motivatia, emotiile si perceptiile lucreaza impreuna pentru a oferi motivatia de a lucra la job. Ei ajung sa fie influentatori principali ai activitatii profesionale. Asa cum mentionau si reprezentantii BBC.com: Avem nevoie de oameni care gandesc, sunt orientati spre rezolvarea problemelor si mereu creativi. Urmarind acest profil, este inutil sa consideram banii ca singurul factor motivant. De regula, un mediu de lucru pozitiv, incurajator la nivelul dezvoltarii profesionale ii determina pe angajati sa fie problem-solving.

Companiile care instituie emotiile negative precum teama se confrunta cu angajati care evita riscul, au dificultati in planificare si in luarea deciziilor.

 

Managementul motivatiei

  1. Identifica barierele care te demotiveaza: micromanagementul, numarul mare de sedinte, aspectele financiare.
  2. Identifica facilitatorii (comunicarea, planificarea) si creeaza un plan pentru a-i implementa. Progresul in cariera si luarea deciziilor stimuleaza creativitatea si productivitatea.
  3. Solicita sedinte, intrevederi cu superiorii ierarhici in care sa comunici asteptarile tale de la respectivul job. Astfel poti afla daca abordarea si asteptarile companiei corespund asteptarilor tale.
  4. Realizeaza un rezumat al discutiei in scris si cere feedback pentru el, astfel te asiguri ca ceea ce s-a vorbit este si agreat, iar urmatorul pas este optimizarea.

 

Ce fac cei mai cunoscuti lideri la primele ore ale diminetii

Trezirea inainte de rasaritul soarelui permite marilor lideri sa se focuseze in liniste asupra task-urilor zilnice si e-mail-urilor. Sunt creativi, fac gimnastica si petrec timp cu familia.
 

CEO-ul Xerox, Ursula Burns se trezeste in fiecare dimineata la 5.15 a.m. si la ora 6 a.m. are planificat un training personal.

 

Tim Cook, CEO-ul Apple, se trezeste la 3.45 in fiecare dimineata, trimite e-mail-uri timp de o ora, dupa aceea merge la gimnastica, apoi la Starbucks si dupa o cafea buna ajunge la serviciu. Acesta declara pentru www.businessinsider.com ca atunci cand iubesti ceea ce faci, nu percepi activitatea ta ca munca. Este si cazul CEO-ului Apple.

 

Prima doamna a Americii, Michelle Obama, se trezeste la 4.30, cu mult inaintea fetelor sale, tocmai pentru a avea timp de gimnastica si jogging. Exercitiile ii asigura tonusul zilnic.

 

Ai crede ca CEO-ul Starbucks isi incepe ziua cu cea mai mare cana de cafea. Ei bine, nu, familia este pe primul plan, Howard Schultz isi petrece timpul cu sotia sa, fac plimbari cu bicicleta, iar la 6 a.m. incepe o noua zi de lucru.

 

Citeste si alte articole despre motivatia la job

 

Iti recomandam: http://www.recrutaresiselectie.ro/article/de-ce-femeile-lider-joaca-un-rol-cheie-motivarea-angajatilor/

 

De Steluța Năstase-Lupu, online marketing specialist ABC Human Capital

A fost util articolul? 0

Leave a Reply