• 25 Jul. 2006
  • 4 min

Cum sa te descurci bine la un targ de joburi.

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Majoritatea organizatorilor de targuri de joburi pun la dispozitia angajatorilor un loc de unde sa-si poata cumpara racoritoare, cafele sau gustari pe parcursul evenimentului. Acest lucru […]

Majoritatea organizatorilor de targuri de joburi pun la dispozitia angajatorilor un loc de unde sa-si poata cumpara racoritoare, cafele sau gustari pe parcursul evenimentului. Acest lucru te ajuta sa-ti refaci vocea si te energizeaza cu ingredientele absolut necesare specialistilor in personal in anii ’90; zaharuri si cofeina.

Totusi, mai interesant este setul de comentarii pe care le vei auzi despre acelasi targ de joburi. Un reprezentant poate aparea entuziasmat datorita fluxului foarte bun de candidati si calitatii excelente a acestora. Un altul este livid datorita pierderii totale de timp pe care a reprezentat-o acest targ si ii relateaza organizatorului sau reprezentantului pentru contul vanzarilor povestea ghinionului sau in vanzari. Cum este posibil sa ai doua reactii atat de extreme fata de acelasi eveniment? Pentru a-ti da seama de acest lucru, mergi la fata locului si observa-i pe cei doi reprezentanti. Si pune-ti intrebarea “Daca eu as fi fost printre candidati, m-as indrepta spre acea companie?”

Majoritatea reprezentantilor companiilor vin la un targ de joburi fara nici un plan de recrutare, fara nici o strategie de marketing, si cu putina intelegere sau deloc fata de principiile de vanzare si marketing. Aceasta este prima greseala, pentru ca in anii ’90 recrutarea de succes nu poate veni decat in urma unui plan de recrutare bazat pe elementele unei campanii de vanzari de succes.

Elaboreaza-ti un plan inainte de targ.

Ai grija sa afli care sunt celelalte companii care participa la targ. Daca esti o firma aflata in cautare de specialisti I.S. trebuie sa te asiguri ca un numar semnificativ de companii participante sunt din domeniul I.S. Tine legatura cu organizatorul si stabileste cat de multe companii s-au inscris. Un targ de joburi care nu poate atrage companii poate avea dificultati si in privinta atragerii candidatilor. Planifica!

Asigura-te ca exista o campanie publicitara menita sa atraga candidatii.

Fereste-te de acei organizatori care se bazeaza mult pe internet si pe baza lor de date pentru a atrage candidati. Baza de date cuprinde probabil candidatii care au participat la ultimul targ. Candidatul pe care il atrag prin internet este probabil acelasi cu cel pe care il poti atrage si tu prin site-ul tau. Cauta o campanie publicitara care sa includa presa, radioul, posta directa, sau co-sponsorizarea cu organizatiile profesioniste, daca te astepti la un targ de joburi de succes. In aceste vremuri ale recrutarii electronice, ziarele, revistele, si posturile radio sunt inca instrumente puternice. Ia in considerare si posibilitatea compunerii unui anunt propriu si actualizarea site-ului tau cu informatii despre targul respectiv. Multi candidati prefera inca ocaziile fata in fata. Daca organizatorul are un program, pune-ti un anunt si acolo. Participarea la un targ de joburi poate varia ca si cost intre 1.500$ si 6.000$ in functie de cadrul evenimentului. Daca vrei ca totul sa mearga cum trebuie, te va costa cu 20%-25% mai mult. Fa-ti reclama!

Discuta cu echipa cu care vei merge la targ, inainte de eveniment.

Este bine sa iti aduci oamenii la targ. Chiar si patru oameni pe tura in cazul unor evenimente care se prelungesc pe mai multe zile. Tine o sedinta cu membrii echipei cu cateva zile inainte de eveniment. Fiecare persoana trebuie sa revada inainte oferta de posturi. Fiecare persoana, reprezentanti ai personalului sau manageri responsabili cu angajarile, trebuie sa isi cunoasca sarcinile.

In esenta, acestia pot discuta asupra acelor teme in detaliu, si cu autoritate. Gandeste-te la un plan de organizare a sarcinilor de lucru astfel incat sa preintampini situatia in care rezultatul unei zile de munca se transforma intr-un teanc de hartii imposibil de structurat. Incearca sa folosesti fisiere pentru dosare, catalogate in functie de profesie, (Programator, Finante, Asigurarea Calitatii) sau in functie de managerul responsabil cu angajarile sau de departament (Operatiuni, Marketing si Tehnologie). Compune un itinerariu pentru targ. Pe masura ce termini cu fiecare candidat, noteaza-ti cateva impresii, prinde CV-urile cu agrafe si aseaza-le in fisierele potrivite. Acesta poate parea un detaliu minor, dar ziua urmatoare cand vei putea pur si simplu sa incarci CV-urile in copiatorul care contine deja informatii ajutatoare, te vei bucura ca ai facut acest lucru marunt. Toate aceste detalii trebuie sa fie discutate inainte de targ. Daca nu veniti cu un plan de lucru in echipa, nu veti avea timp la targ sa deveniti o echipa. Organizati-va!

Gandeste-te la aparenta pe care doresti sa o creezi si incearca sa pui acest lucru in aplicare.

Exista companii cu amplasamente foarte frumoase care se descurca prost la targurile de joburi. Pe de alta parte exista si companii a caror aparenta nu e grozava, dar care se descurca foarte bine. La targul de joburi ai un spatiu mediu de 8’x10’ pentru a crea o impresie si a-ti vinde imaginea, foloseste-l bine. Iata cateva lucruri pe care trebuie sa le eviti:

• Nu folosi masa ca pe un zid intre tine si candidat. Aseaz-o in capatul standului. Pune-ti monitorul deasupra si pune o masa alaturi pentru brosuri, pliante si alte materiale pe care doresti sa le pui la dispozitia candidatului. Informatiile pe care nu doresti sa le vada candidatii ar trebui sa se afle in spatele standului.
• Nu sta pe scaunele oferite de organizator. Muta scaunele de acolo. Daca esti obosit ia o pauza.
• Nu vorbiti si nu barfiti intre voi in timp ce va aflati in stand. Nimanui nu-i place sa intrerupa conversatii, si multi dintre candidati iti vor privi lipsa de interes ca pe o dovada de nepolitete si apatie fata de recrutare. Contactul vizual este important, la fel si zambetul, saluta-i pe candidati cu o inclinare a capului de cate ori trec. Pregateste-te sa le dai materiale cu informatii despre recrutare. Priveste-i ca si cand ai fi gata de actiune.
• Nu te ocupa de sarcinile cu care ai ramas in urma in timp ce stai la stand.
• Nu-ti folosi telefonul mobil. Toata lumea are unul acum; nimeni nu este impresionat de cata importanta iti dai. Candidatii pot avea impresia ca daca esti prea ocupat sa stai de vorba cu ei pot sa mearga la unul din concurentii tai si sa obtina o slujba.
• Nu face comentarii rautacioase sau grimase fata de candidati, dupa ce acestia trec de standul tau. Poate ca alti candidati iti vor observa comportamentul imatur si vor decide sa nu riste abordandu-te.

Pregateste-ti standul si pregateste-te.

Comanda baloane pentru standul tau. Inchiriaza o masina de facut floricele. Fa rost de niste brosuri colorate si daca se poate de niste pliante imprimate cu numele site-ului companiei. Daca faci parte dintr-un mediu de afaceri formal, imbraca-te corespunzator. Daca mediul tau de afaceri este unul lejer, poti sa porti tricouri cu sigla companiei. Asigura-te ca poti fi identificat usor drept un reprezentant al companiei. Imaginea pe care o proiectezi este imaginea spre care, sau de care oamenii fug. Proiecteaza!

Promoveaza-ti oportunitatile si in afara standului.

Ocazional, trimite-l pe unul din membrii echipei tale in afara standului, inarmat cu materiale de recrutare. Lasa-I sa se plimbe de-a lungul coridoarelor, in afara holului, si daca este vreme buna, chiar si afara in parcare. Aceste trasee raspandesc zvonul ca tu esti acolo si esti dornic sa primesti candidati. Pe masura ce candidatii se plimba pe coridoarele dintre standuri, se vor simti obligati sa vina si la standul tau. Sau vor avea impresia ca deja “s-a spart gheata”. Vinde!Reactioneaza repede la targul de joburi si vei putea angaja rapid.

Fii pregatit sa aranjezi interviuri la fata locului. Candidatii sunt impresionati de astfel de reactii si zvonul se va raspandi repede, procedand asa. Daca ai un manager pentru angajari la stand gaseste o zona mai retrasa in care sa rasfoiesti CV-urile in detaliu. Pune la dispozitia candidatului formulare de inscriere si alte materiale pentru interviu. Aminteste-ti ca acest candidat important va mai avea contact cu 5 sau 10 companii dornice sa-l angajeze. Fii flexibil!

Scuteste compania de o multime de telefoane.

Dupa targ realizeaza un set complet de copii dupa CV-uri. Da-le apoi unei persoane care sa le ataseze etichete cu adrese sau sa noteze fiecare adresa de e-mail in sistemul tau de adrese. Trimite-le TUTUROR un e-mail sau o carte postala prin care-i anunti ce se va intampla mai departe. Stiu numele tau si vor suna. Contacteaza-i tu primul. La targ, fii sincer. Spune-la tuturor candidatilor ca procesarea tuturor CV-urilor va dura o saptamana. Astfel vei avea timp sa-i contactezi primul. Permite-i candidatului important sa te contacteze direct in decurs de 48 de ore. Acest lucru te va impiedica sa pierzi un candidat bun datorita amanarilor sau CV-urilor pierdute. Comunica!

Obtine date de incredere asupra performantelor de la targul de joburi.

Nu judeca targul de joburi in functie de cate angajari ai facut. Poate ca procesul tau dureaza mai mult, ai probleme cu salariul sau nu esti un angajator atragator. Adevarata masura a succesului este in functie de cati dintre candidatii pe care i-ai vazut ti s-au parut potriviti pentru interviu. Celelalte probleme se pot rezolva; organizatorii corecti nu pot fi facuti responsabili de problemele tale cu personalul. In plus, incearca sa identifici sursa “intrarilor” pe parcursul celor patru saptamani care urmeaza targului. Multi dintre acesti candidati sursa necunoscuti nu au venit la targ, dar ti-au vazut afisul sau au luat una dintre brosurile de la targ. Poate ca au imprumutat materialele de recrutare de la un prieten care a fost la targ. Exista multe alte posibilitati prin care mesajul tau se putea raspandi. Candidatul care s-a inscris pe site-ul tau a gasit URL-ul pe un pix cu logo-ul companiei, sau l-a imprumutat de la un prieten care a fost la targ? Pe parcursul a patru saptamani dupa targ intreaba-i pe toti candidatii neidentificati “Unde ati auzit despre firma noastra?” Da-i o sansa targului de joburi pentru a-i masura valoarea completa. Evalueaza!

Nu exista motive suficient de intemeiate pentru a nu merge la targurile de joburi. Acestea iti ofera ocazia sa faci din compania ta inabordabila o companie abordabila. Daca esti necunoscut, iti poti raspandi mesajul prin fluxul de candidati generat de companiile cunoscute. Daca incerci sa exprimi o imagine noua sau o directie corporativa, un targ este locul cel mai potrivit pentru un inceput. Poti observa modul in care celelalte companii isi transmit mesajul catre multimea candidatilor.

Nu vei gasi piata in biroul tau, nu o vei vedea niciodata dezvoltandu-se si schimbandu-se daca vei sta cu capul in jos raspunzand e-mailurilor si mesajelor vocale, dorindu-ti sa primesti si cativa candidati buni. Nu te vei apropia de oferta candidatilor, de tehnologia si competitia talentelor stand intre cei patru pereti ai biroului. Totul ramane static daca este incuiat. Capata o perspectiva proaspata, scoate-ti mesajul de recrutare la aer. Du-l la un targ de joburi.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply