Scrisoare de intenţie mai contează în aplicarea la un job? Oare recrutorii o citesc? Cât de mult influenţează decizia recrutorului de a mă chema sau nu la interviu? Avem un ghid gata pregătit prin care îţi răspundem la întrebările despre scrisoarea cu bune intenţii.
„Scrisoarea de intenţie contează atât timp cât nu dai copy paste din CV”, spune Monica Dona, PR Manager în cadrul companiei de recrutare Lugera. Îţi oferă oportunitatea de a te prezenta şi de a-i spune recrutorului lucruri pe care nu le ştie despre tine din CV. Iată cum să-l convingi să-ţi acorde una dintre acele întâlniri importante din cariera ta.
Găsești aici scrisoare de intenție model!
Recrutorii apreciază scrisorile de intenţie care nu repetă informaţiile din CV. „Scrisoarea de intenţie merită să conţină motivele pentru care candidatul este interesat de acel loc de muncă şi principalele atuuri (abilităţi, competenţe, proiecte) pe care le deţine astfel încât să obţină rolul. Desigur, nu este necesară o detaliere a experienţei profesionale, aceasta se regăseşte în CV”, declară Oana Calcan, recruitment coordinator la Stefanini România, furnizor de servicii de externalizare IT.
Adresează scrisoarea de intenţie unei persoane, nu unui domn sau unei doamne oarecare. Merită să te interesezi cine recrutează pentru a da o notă personală scrisorii.
Foloseşte o exprimare potrivită culturii companiei.
Spune o poveste din cariera ta astfel încât să ilustrezi că eşti potrivit pentru job. Astfel eviţi enumerările nesfârşite de abilităţi şi cunoştinţe.
Nu menţiona aceleaşi informaţii ca în CV, ci foloseşte scrisoarea de intenţie pentru a descrie progresele tale în carieră sau provocările pe care le-ai rezolvat cu brio la job-urile anterioare.
Oferă cele mai bune exemple din cariera ta.
Arată pasiunea ta. Scrisoarea de intenţie este potrivită pentru a dezvolta hobby-ul tău şi pentru a face legătura cu job-ul la care aplici.
O scrisoare de intenţie scurtă e cea mai plăcută. Oamenii talentaţi care citesc scrisorile de intenţie sunt şi cei mai ocupaţi, iar atenţia lor este distributivă. Cel mai bine este să respecţi regulile de scriere web pentru a avea un text scurt şi la obiect.
Candidaţii pentru job-urile din domeniul IT sunt tot mai inventivi când vine vorba de aplicarea la un job. „Având în vedere rolul din ce în ce mai scăzut al scrisorii de intenţie, cel puţin în domeniul IT, am întâlnit mai degrabă CV-uri originale. Spre exemplu, acest CV interactiv ne-a convins din start care sunt abilităţile candidatului”, adaugă Oana Calcan de la Stefanini.
Orice informaţie din scrisoarea de intenţie merită exemplificată pentru a convinge recrutorul. „Greşelile apar mai ales atunci când scrisoarea nu prezintă situaţia reală a experienţei candidatului, iar în cadrul interviului, acesta nu poate să susţină cu dovezi ceea ce a exprimat în scrisoarea de intenţie. De exemplu, candidatul ne vorbeşte despre abilităţile sale de gestionare de proiecte, dar când îi cerem să ne ofere un caz concret în care s-a dovedit un bun project manager, nu reuşeşte”, menţionează Oana Calcan, recruitment coordinator la Stefanini România.
O scrisoare de intenţie care începe cu: „Domnule director, Vă scriu această scrisoare de intenţie ca răspuns la anunţul dumneavoastră publicat pe site-ul…” creează impresia că este făcută după un model standard. Nu contează cât de atrăgător este conţinutul, este mai important să atragi atenţia din start asupra scrisorii tale de intenţie. Altfel, îţi poţi diminua şansele ca scrisoarea ta să fie citită în întregime.
Alte scrisori de intenţie încep astfel: „Sunt entuziasmat/onorat/interesat să aplic pentru acest job.” Recrutorii nu mai sunt impresionaţi de entuziasmul tău, toţi candidaţii sunt fericiţi să aplice la un job.
Iată o altfel de abordare: „Video-urile TED Talks sunt sursă de inspiraţie pentru mine. Astfel am învăţat că oamenilor nu le place abordarea corporatistă, limbajul de lemn, precum şi lipsa de interacţiune pe reţelele de socializare. Contul de Facebook al site-ului meu personal a fost exerciţiu pentru mine, am devenit prietenul fanilor mei, iar numărul lor a crescut cu 50% şi implicarea cu 30%. Acestea sunt doar câteva dintre calităţile viitorului social media assistant al companiei.” Secretul este să renunţi la acel limbaj formal şi să alegi o abordare amicală, dar profesionistă. Un recrutor care citeşte zilnic sute de aplicări va fi revigorat de abordarea ta diferită, notează Themuse.com.
Există şi candidaţi care aleg să explice aspecte deja cunoscute: „Am aflat de pe site-ul X sau de la persoana Y că recrutaţi pentru poziţia de manager operaţiuni”. Recrutorul ştie, de regulă, unde a postat anunţul şi mai sunt şi alţi zeci de candidaţi care îşi încep CV-ul în acelaşi mod. Începe scrisoarea de intenţie cu o afirmaţie plină de semnificaţie. Sigur ştii ceva detalii despre job şi despre companie, aşa că este momentul să le foloseşti în avantajul tău: „Când am aflat că recrutaţi o persoană aşa sociabilă care a mai lucrat în consilierea clienţilor, mi-am spus că mă potrivesc. Cum începe o zi de lucru pentru mine? Cu mult zâmbet şi bună dispoziţie, sunt omul care intuieşte nevoile clienţilor şi caută acele produse de care au nevoie.” Arată motivaţia ta, dincolo de aplicarea la job şi oferă exemple care arată eşti potrivit pentru job.