• 14 Nov. 2016
  • 6 min

Dan Popa, tatăl antreprenor care vrea să dea lovitura în afaceri cu un produs pentru copii

dan popa antreprenor

Dan Popa, un antreprenor care și-a găsit inspirația în fețita lui, Leea, vrea să dea lovitura în afaceri cu o stație de joacă pentru copii.

Stația de joacă, creația antreprenorului Dan Popa, este un obiect de mobilier interactiv, înalt de 80 de centimetri, lat și lung de 50 de centimetri, care are multiple întrebuințări. Stația de joacă se poate transforma în peste zece obiecte diferite, de la bucătărie, până la tobogan sau scaun și este destinată dezvoltării copiilor între șase luni și 6-7 ani.

Dan Popa, 47 de ani, și-a început proiectul cu un turn de învățare, o platformă de mobilier pe care Leea se putea urca astfel încât să vadă ce se întâmplă pe blatul din bucătărie. „Platforma pe care se urca Leea a devenit un sortator de forme. I-am pus o scărița, scărița s-a transformat în scaun și tot așa, până a devenit o stație de învățare”, declară Dan Popa. El menționează că, deși mai sunt și alte turnuri de învățare pe piață, „nu mai există niciun produs de genul ăsta, care să se transforme în vreo 12 obiecte diferite”. Crede foarte mult în creația sa, la care a început să lucreze acum doi ani, așa că s-a hotarât să-și înregistreze ideea. „La începutul anului viitor ar trebui să-mi iasă brevetul”, afirmă Dan Popa.

Antreprenorul a făcut, până acum, zeci de variante ale stației de joacă. Totul ca să o testeze și să o îmbunătățească. „Probabil că sunt vreo 30 de stații de joacă pe care le-am folosit și le-am stricat în cei doi ani de când am început să lucrez la produs”, menționează Dan Popa. El a terminat de dezvoltat stația de joacă în vară, iar de atunci a vândut peste 30 de produse pe un magazin online. Pachetul de bază al stației costă 950 de lei, dar prețul poate crește până la circa 1.500 de lei, în funcție de numărul de obiecte în care dorește cumpărătorul să se transforme produsul.

Dan Popa a gândit stația de joacă încă de la debut ca pe un produs internațional. Dar planul lui a început să se apropie de realitate după ce a descoperit câteva companii de e-commerce fulfillment din străinătate, cu care a intrat în contact. „O companie de e-commerce fulfillment face totul pentru tine, ca producător. Adică îți face magazin online, îți ține produsul într-un depozit, îți promovează magazinul, îți procesează comenzile, îți strânge banii și îți trimite banii înapoi”, precizează Dan Popa.

dan popa antreprenor

Leea și Dan Popa.

 

Strategia lui Dan Popa este să producă stațiile de joacă în România, iar apoi să le trimită în Austria, unde are sediul compania de e-commerce fulfillment cu care a ajuns la un acord. Și, de acolo, produsul lui să ajungă în Europa și, de ce nu, în toată lumea. „Un asemenea produs nu cred că poate fi exportat cu succes din România. Lumea nu are încredere în România. Așa că m-am gândit mult timp unde aș putea să-l produc ca să obțin rezultate mai bune. La un momentat dat, până să descopăr firmele de e-commerce fulfillment, mă gândeam chiar să merg în America, la sora mea, și să produc și să vând produsul acolo”, menționează Popa.

El și încă trei muncitori dezvoltă stațiile de joacă într-un atelier aflat în zona Timpuri Noi, din Capitală. „Acum aș putea să trimit, în fiecare lună, 20 de produse în străinătate. Ceea ce ar însemna vânzări de aproximativ 5.000 de euro, cu care aș fi la limită din punct de vedere financiar. Ca să dublez producția, ar trebui ca stațiile să aibă succes peste hotare. Dar eu cred că vor avea”, subliniază Dan Popa.

Dan Popa în rol de hiperantreprenor

 

Dan Popa nu se consideră un antreprenor, ci un hiperantreprenor. Pentru el, antreprenorii sunt cei care se preocupă de produs. „Pentru mine, ca antreprenor, cel mai mult a contat produsul – să-l stăpânesc, să-l văd că funcționează, să-l îmbunătățesc și să scot maximum din el. Cred că un antreprenor trebuie să formeze totul, începând cu produsul și terminând cu piața”, arată Dan Popa.

Cel mai important lucru pe care l-a învățat ca antreprenor este că toate experiențele se transformă într-un instinct. De asemenea, el crede că dacă nu te pasionează cu adevărat ceea ce faci, nu prea ai șanse în antreprenoriat. „Ca antreprenor, trebuie să fii dedicat și să rezolvi orice chestie, oricât de măruntă ar fi. De asemenea, dacă ajungi să te implici prea mult în afacere, iarăși nu este bine. Uneori sunt zile sau chiar săptămâni în care simt că mă distanțez de familie, din cauză că sunt absorbit de ceea ce fac. Așadar, în antreprenoriat există tot timpul un risc ca să o iei razna și să-ți iubești produsul mai mult decât îți iubești familia”, adaugă Dan Popa.

El este de părere că toți cei ce își doresc să devină antreprenori se pot apuca de treabă dacă au neliniști și se trezesc noaptea cu gândul să rezolve probleme. „Nu trebuie să ai bani. Poți să începi de la zero absolut. Poți să faci împrumuți, poți să ceri sau poți să cauți un investitor. Nu banii sunt problema. Problema este să fii ok să fii provocat zilnic de lucruri mărunte pe care trebuie să le rezolvi. În antreprenoriat tot timpul există probleme care trebuie rezolvate”, punctează Dan Popa.

Bărbatul nu are modele de antreprenori, dar „se inspiră de la unii sau de la alții”. I-a plăcut de Steve Jobs, cofondatorul gigantului american Apple, pe care îl consideră „,maniacul produsului”. „Nu mi-a plăcut că el a vrut să exploateze foarte mult ceea ce a făcut. În sensul că oamenii de acolo s-au prins că lumea cumpără produsele Apple pentru statut. Și chestia asta mi se pare unfair (nedreaptă – n.red.)”, explică Dan Popa.

De la șofer de taxi la antreprenor

 

Dan Popa s-a născut și a trăit la Timișoara, până în 2006, când s-a mutat la București. În anul al treilea de facultate – Medicină – s-a apucat de taximetrie. Îi plăcea să conducă și dorea să-și ia o mașină. A lucrat un an ca taximetrist, până a făcut suficient de mulți bani astfel încât să-și cumpere o „vechitură de Ford din 1978”. A mai lucrat ca asistent medical și câteva luni ca medic. Apoi s-a angajat ca reprezentant medical pentru o companie farmaceutică din Slovenia, care vindea medicamente generice în România, printr-un distribuitor. „Acolo am descoperit comerțul și businessul. De asemenea, am învățat cum circulă marfa și banii”, spune Dan Popa.

După patru luni în care a muncit part-time pentru compania slovenă, a fost recrutat de distribuitor, unde a rămas puțin mai mult de un an. Pentru Dan Popa a urmat, timp de șapte ani, un post de country manager la California Fitness România, o firmă care comercializează suplimentele alimentare CaliVita, într-un sistem de vânzări Multi Level Marketing (MLM). Dan Popa a pornit, în 2002, când încă era country manager la California Fitness România, un business în zona de team-buiding – Latura Extremă. De asemenea, în 2004, el și-a dat seama că are nevoie de echipamente de tir cu arcul pentru team-building, așa că a început să importe arcuri și săgeți.

Un afacerist grec le-a propus lui Dan Popa și partenerului său din Latura Extremă să le cumpăre firma de team-building. Investitorul a renunțat la ideea de a achiziționa Latura Extremă, dar l-a ofertat pe Dan Popa să lucreze pentru el, în București. Fostul doctor a acceptat oferta grecului și s-a mutat în București. „Nu mi-a fost frică să mă mut în București, dar mi-a trebuit mai mult de un an ca să mă pot acomoda. Eram tot timpul dezorientat și nu puteam să aproximez corect timpul și distanțele. Totul era altfel, pentru că lucrurile se întâmplau mult mai repede decât în Timișoara, cu mize mult mai mari”, menționează Dan Popa. Nu s-a întâmplat nimic cu investitorul, iar partenerul lui Dan Popa din Timișoara și-a făcut firma lui de team-building, pe care a preluat o mare parte din clienții comuni. Așa că actualul actualul antreprenor s-a apucat de team-buildinguri pe cont propriu. „Am început să sun clienți din cartea de telefon”, își amintește Dan Popa. Și așa a ajuns să câștige o licitație importantă la operatorul telecom Orange România. „În 2008 am avut un an de vârf. Am vândut programe de 500.000 de euro. Se ajunsese la o nebunie. Lumea se scălda în bani”, punctează Dan Popa.

Pentru că „lumea se scălda în bani” în 2008, el a considerat oportun să aducă Drum Cafe în România, ca să-și completeze pachetul de servicii pe care îl oferea companiilor. Drum Cafe presupune, pe scurt, „să le dai oamenilor tobe africane și să cânți împreună cu ei”.

Stațiile de joacă reprezintă viitorul

 

În prezent, Dan Popa se ocupă cu produsul stațiilor de joacă și organizează team-buildinguri, dar a renunțat la businessul cu arcuri și săgeți, din care a ieșit în 2016.

Treptat, antreprenorul vrea să nu se mai ocupe de team-buildinguri, pentru că a început să obosească. Își dorește să se concentreze pe stațiile de joacă. Chiar dacă activitățile în care este implicat îl solicită foarte mult, Dan Popa are timp să aibă și momente de fericire. „Am momente de foarte mare fericire, dar nu pot să zic că sunt fericit, pentru că am și niște momente în care mi-e foarte greu și nu pot să fiu fericit”, arată antreprenorul. El apreciază că sunt mai multe feluri de fericire. „Unul dintre feluri este acela când reușesc să realizez ceva. De exemplu, când reușesc să rezolv o problemă tehnică la stație mă simt foarte fericit”, precizează Dan Popa.

El mai spune că „nu vrea să se piardă în fericire”. „Vreau să am acea doză de fericire care să mă ajute în tot ceea ce fac”, conchide Dan Popa.

 

eJobs România derulează campania „#HappyLaJob: un demers pentru fericire-n Univers”. Parte dintr-o inițiativă strategică pentru creșterea nivelului de fericire vis-a-vis de viața profesională din România, eJobs ridică o întrebare în jurul căreia gravitează multe decizii, atitudini și acțiuni din viața de zi cu zi și din carieră. eJobs are convingerea că, dacă ne punem întrebarea „Sunt fericit?” și dacă răspundem cu onestitate, putem să găsim soluții și să facem schimbări în bine, care ne vor ajuta atât la serviciu, cât și acasă.

A fost util articolul? 0
  • AvatarAdrian Pop zice

    Ma intereseaza sa-l ajut in tot ce face, privind jocurile pentru copii.

Leave a Reply