• 13 Apr. 2016
  • 6 min

Deloitte România în 2020: 800 de angajați și miza pe leadership

Deloitte

Compania de audit și consultanță Deloitte România și-a stabilit o strategie de dezvoltare, până în 2020, care prevede depășirea unui prag de 800 de angajați.

Deloitte România, companie de audit și consultanță cu aproximativ 600 de angajați pe plan local, în București, Timișoara și Cluj, și-a creionat o strategie de creștere până în 2020. Planurile companiei prevăd, printre altele, depășirea unui prag de 800 de salariați și investiții puternice în dezvoltarea abilităților de leadership ale angajaților.

„Deloitte România va arăta foarte bine în 2020, cu peste 800 de angajați și cu venituri pe măsura numărului respectiv de angajați. Dezvoltarea businessului este foarte importantă pentru noi în perioada următoare, iar acest lucru va însemna atât creșterea numărului de angajați, cât și creșterea competențelor de leadership ale tuturor salariaților”, afirmă Carmen Baibarac, director de resurse umane la Deloitte România.

Deloitte

Carmen Baibarac lucreaza pentru Deloitte România din 2012.

 

Strategia de recrutare a companiei vizează, în prezent, atât atragerea de oameni tineri, cât și de candidați cu peste 3-4 ani de experiență pe piața muncii. „Până acum ceva timp angajam aproape exclusiv tineri absolvenți, dar de 3-4 ani am început să recrutăm aproape în egală măsură persoane tinere și persoane cu experiență”, declară Carmen Baibarac.

Creșterea pretențiilor clienților și dezvoltarea de noi zone de business, precum accesarea de fonduri europene, sunt două dintre motivele pentru care compania de audit și consultanță a ales ca, în ultimii ani, să recruteze un număr similar de proaspăt absolvenți de facultate și de oameni cu experiență.

Tinerețe versus experiență

 

Pe zona de candidați tineri, Deloitte România recrutează, în principal, absolvenți ai Academiei de Studii Economice (ASE) București. „Circa 80% dintre juniori pe care îi angajăm sunt absolvenți de ASE. Însă recrutăm și absolvenți de inginerie economică din Politehnică sau absolvenți ai Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative”, menționează Carmen Baibarac.

Aproximativ 500 dintre angajații companiei activează în București, iar restul în Timișoara și Cluj. De asemenea, câte 200 dintre salariații Deloitte România lucrează în departamentele de audit și taxe, iar ceilalți acoperă zona de consultanță și funcțiile de suport.

„Profilul candidatului junior din zona de consultanță fiscală este același cu profilul candidatului junior din audit. Căutăm oameni care să aibă abilități de comunicare foarte bune. De asemenea, căutăm oameni cu abilități foarte bune de analiză și oameni orientați către soluții. Ca o umbrelă pentru toate acestea, ne dorim oameni care să aibă ambiția să reușească într-un mediu care este într-o continuă mișcare și transformare”, subliniază Carmen Baibarac.

Compania derulează toate activitățile de recrutare pentru tineri sub denumirea generică de „Talent feels at home@Deloitte”. Una dintre cele mai importante părți din „Talent feels at home@Deloitte” este Deloitte Student Academy (DSA), un vehicul de employer branding introdus de companie în 2014. DSA se adresează studenților sau masteranzilor aflați în ultimul an de școală, care participă la diverse ateliere practice conduse de manageri ai Deloitte România. Totodată, tinerii selectați în program pot, de asemenea, să vadă cum arată efectiv o zi de lucru în compania de audit și consultanță.

Ediția DSA din anul financiar 2015/2016 (care a început la 1 iunie 2015 și se termină la 31 mai 2016) a debutat în ianuarie și se încheie pe 15 aprilie. „Am primit peste 150 de aplicații din partea tinerilor interesați să participe în program. Am selectat 26 de tineri. Ne-am fi dorit să participe mai mulți oameni, dar acest program nu este pentru oricine. Mulți dintre absolvenții Deloitte Student Academy vor primi o ofertă de angajare fără să fie nevoie să mai treacă printr-un proces de selecție suplimentar”, afirmă Camen Baibarac.

O altă componentă a „Talents feels@home at Deloitte” este programul de internship derulat de companie. În anul financiar 2015/2016, programul de internship a început în toamna lui 2015 și se va încheia în mai 2016. „Programul de internship are o durată atât de mare din mai multe motive. Unul dintre motive este că vrem să le dăm tinerilor o șansă reală să înțeleagă ce presupune lucrul în Deloitte. Un altul este că începutul anului calendaristic corespunde cu vârful sezonului din audit și atunci este momentul în care avem nevoie cu adevărat de resurse suplimentare. Cu totul, luăm cam 30 de interni anual, dintre care 20 intră doar în departamentul de audit”, spune directorul de resurse umane al companiei de audit și consultanță. Aproximativ 90% dintre cei care finalizează programul de internship primesc o ofertă de angajare.

Provocări în recrutare

 

Una dintre cele mai mari provocări pe care trebuie să o depășească Deloitte România în ceea ce privește recrutarea de tineri este scăderea numărului absolvenților de ASE din ultimii ani. „Ne-am uitat recent pe o statistică și am constatat că numărul absolvenților de ASE a scăzut, în ultimii trei ani, cam cu 1.000 de oameni. De asemenea, pe lângă scăderea numărului absolvenților, și nivelul lor de pregătire este o provocare. Peste toate, a crescut și competiția pentru ei. Dacă până acum câțiva ani cei mai mulți dintre absolvenții de ASE intrau în Big 4 sau în bănci, în prezent au apărut o mulțime de angajatori din zona de Shared Service Center, care absorb o grămadă de absolvenți de ASE. Nu în ultimul rând, o altă provocare ar fi perseverența. Foarte multor tineri din ziua de astăzi le lipsește perseverența. Ei aleg să trăiască foarte mult în prezent și, dacă prezentul nu corespunde nevoilor lor, își caută prezentul în altă parte”, adaugă Carmen Baibarac.

Ea a observat și anumite schimbări pozitive în comportamentul candidaților și angajaților tineri comparativ cu ceea ce se întâmpla în urmă cu câțiva ani. „Îmi place foarte mult că oamenii tineri au curajul să spună lucrurilor pe nume, indiferent dacă ne place sau nu acest lucru. Acum câțiva ani erau foarte <<ascultători>>, în sensul că făceau ceea ce li se spunea. În prezent, ei spun ceva de genul <<ok, o să fac ceea ce mi-ați spus voi, dar cred că ați putea face lucrurile mai bine altfel, și iată care este sugestia mea>>”, explică reprezentantul Deloitte România.

Pe segmentul candidaților cu experiență, compania întâmpină probleme în recrutarea pentru anumite poziții de specialiști, din cauza numărului limitat de experți din piață. „Când găsești specialistul de care ai nevoie, trebuie să-l convingi să vină la tine. Și ca să-l convingi, este nevoie să-l remunerezi pe măsură și să-i găsești locul în organizație. Și aici intervine o altă provocare, pentru că anumiți oameni cu experiență au mari dificultăți în acomodarea cu un nou loc de muncă, din cauza diferențelor culturale existente între organizația noastră și altele”, arată directorul de resurse umane al companiei de audit și consultanță.

Deloitte România va recruta între 100 și 150 de oameni în anul financiar 2015/2016, atât pentru posturi noi, cât și pentru înlocuirea angajaților care aleg să plece din companie. Circa 60 dintre noii angajați vor fi tineri absolvenți de facultate sau de master.

Compania folosește instrumente variate de recrutare, de la anunțuri de joburi și până la evenimente derulate în cadrul campusurilor studențești. Pe segmentul candidaților tineri, cel mai de success canal de recrutare al companiei este pagina online de cariere.

Salariile cresc anual cu 10%

Un tânăr care iese de pe băncile școlii este plătit cu peste 3.000 de lei lunar brut (mai mult de 2.100 de lei net) pentru un job de entry level într-o companie de audit și consultanță, potrivit lui Carmen Baibarac. „Suntem foarte atenți la felul în care evoluează salariile în piață, pentru că trebuie să ne asigurăm că suntem competitivi și din acest punct de vedere”, susține managerul companiei de audit și consultanță.

Toți angajații Deloitte România primesc lunar un salariu lunar fix și un bonus anual, care se acordă în funcție de anumiți indicatori de performanță. Compania crește salariile, în medie, cu circa 10% anual. „Salariile pe care le primesc angajații noștri cresc, în primul rând, ca urmare a promovărilor naturale care au loc în companie. Cam 90% dintre oamenii noștri promovează, în fiecare an, pe un alt nivel profesional. Și orice promovare aduce atât responsabilități noi, cât și un alt salariu”, precizează Carmen Baibarac.

Un million de euro, bugetul de training

 

Compania are un buget anual de training de circa un milion de euro. „Poate părea mult, dar ca să crești profesional niște oameni trebuie să investești foarte mult în ei, atât pe partea de calificări profesionale, cât și pe zona de soft skills”, menționează Carmen Baibarac.

Aproape toți angajații Deloitte România dețin sau sunt în proces de obținere ai unei acreditări financiare de tipul ACCA (Association of Chartered Certified Accounts), ADIT (Advanced Diploma in International Taxation) sau CIMA (Chartered Institute of Management Accounting).

„Doar pentru de juniorii care au intrat anul trecut în departamentul de audit, acreditările ACCA  ne costă 50.000 de euro”, preciează directorul de resurse umane al Deloitte România.

De asemenea, toți angajații companiei care ocupă funcții „de la manager în sus” trec printr-un training specializat, alături de colegi de-ai lor de pe poziții similare din alte țări. Formarea executivilor are loc în Bruxelles (Belgia) sau Paris (Franța). „Un astfel de curs ne costă cel puțin 3.000 de euro pentru fiecare om, fără cheltuieli de cazare și de transport”, dezvăluie Carmen Baibarac.

Femeile sunt la putere

 

Mai mult de 70% dintre angajații Deloitte România sunt femei. De asemenea, cinci dintre cei 15 parteneri ai companiei sunt femei. Media de vârstă a salariaților companiei este de circa 30 de ani.

Totodată, Deloitte România are o fluctuație anuală de personal de 15%. „Valoarea fluctuației de personal la nivelul firmei este una normală, din punctul nostru de vedere. Cel mai mult se pleacă din zona de audit. De ce? Ca să-i citez pe unii dintre juniorii noștri: <<pentru că un job la Deloitte îți oferă foarte multe perspective de carieră>>. Totuși, această fluctuație este asumată, chiar dacă poate părea un pic cinic. Dacă stăm să ne gândim logic, avem 60 de juniori care intră într-un an în companie, și nu toți au posibilitatea de a ajunge parteneri”, susține Carmen Baibarac.

Ea mai spune că un junior foarte talentat poate evolua pe o poziție de partener în zece ani.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply