• 1 Jul. 2016
  • 8 min

Directorul de operațiuni ALDO România atrage atenția asupra greșelilor din CV-uri

Cele mai recente recrutări din industria modei arată greșeli frecvente în conceperea CV-ului și în abordarea interviului. Horia Vâju, manager de operațiuni la ALDO România, vine cu un nou concept de interviu și lansează o competiţie internă estivală pentru echipa sa.

Recrutarea la ALDO România începe cu eJobs.ro. Colegii de la HR fac o primă selecţie, după care, CV-urile selectate ajung la Horia Vâju, Sales and Operations Manager ALDO România, parte a grupului Otter Distribution. Este cel care se ocupă de interviurile telefonice în urma cărora decide dacă va chema sau nu candidatul la interviu. Întâlnirea are loc, mai întâi, cu managerul de magazin, apoi cu directorul de operațiuni sau cu managerul de magazin și directorul de operațiuni în acelaşi timp. Scopul este ca interviul să se desfășoare în cât mai puține etape și să fie conceput sub forma unei discuții prietenoase și naturale care poate avea loc la o cafea, în parc sau chiar într-o situație de viață neanticipată.
Horia Vâju are ca obiectiv în 2016 să mărească echipa ALDO România și tocmai a încheiat o etapă de recrutări atât în Constanța, cât și în București și Pitești. La finalul campaniei de recrutare, a tras linie și atrage atenția asupra greșelilor dese pe care le fac cei care aplică în domeniul de fashion retail. Sunt greșeli de abordare și atitudine tot mai frecvente care îl pun în dificultate, atât pe el, cât și pe colegii lui care se ocupă de recrutare.
Pentru a-și motiva echipa, a gândit un pachet de beneficii orientat spre confort, well-being și productivitate. Angajații ALDO se bucură de comision din vânzări, buget de achiziţie valabil în toate magazinele grupului Otter Distribution, asigurarea transportului, competiții cu premii în bani pentru fiecare angajat, bazate pe criteriile de performanţă, de productivitate.
În plus, vara a debutat la ALDO cu una dintre cele mai cool competiții interne (CLUB ELITE România) pentru cei mai productivi angajați. La sfârșitul sezonului estival, cei mai buni vor fi răsplătiți cu o vacanță la mare sau la munte, precum şi cu un eveniment intern dedicat lor. Acest tip de concurs, va continua în fiecare sezon în ALDO şi va exista un Hall of Fame (trad. perete al faimei) la sediu, cu pozele câştigătorilor din fiecare sezon.

Horia Vaju ALDO Romania

Horia Vâju, Sales and Operations Manager la ALDO România.

 

eJobs.ro: Pentru ce joburi recrutaţi în această perioadă şi care sunt cerinţele esenţiale pentru candidaţi?

 

Horia Vâju: În momentul de faţă, căutăm un manager de magazin pentru ALDO Maritimo Constanţa şi doi consultanţi în vânzări pentru magazinele din Bucureşti. Eu, la interviuri, caut atitudine. Nu caut neapărat studii şi nici experienţă. Atitudinea primează, în rest, putem să îi învăţăm orice. Vreau energie, pozitivitate şi atitudine în vânzări. E tot ceea ce contează în magazinele ALDO.
Caut persoane cu vârsta cuprinsă între 18-30 de ani, atât sex feminin, cât şi de sex masculin care, în primul rând, să nu aibă probleme de comunicare. Eu și echipa ALDO ne dorim un nivel ridicat de customer service (trad. servicii pentru clienți) în magazine și suntem dispuşi să formăm oameni.
Avem oameni cu experienţă, angajaţi care lucrează de opt ani în companie şi un departament de HR care ne acordă tot suportul. Există în departament şi un formator care vine în magazine şi se ocupă atât de angajaţii noi, cât şi de cei cu vechime cărora le asigură un refresh (trad. o revigorare) în comunicare, customer service şi tehnici de vânzare.

eJobs.ro: Ce greşeli remarcaţi în CV-uri?

 

 

Horia Vâju: Ţin neapărat să punctez detaliat acest aspect. Cei care aplică pentru un job în fashion retail (trad. comerțul din industria modei) fac următoarele greşeli majore :
– Nu au poză la CV. Este foarte important acest aspect când aplici pentru un job în care lucrezi pentru client. De asemenea, consider că o poză făcută de candidat, în oglindă, în care jumătate din dimensiune o ocupă blițul camerei foto a telefonului, nu este o alegere tocmai potrivită. Din punctul meu de vedere, denotă lipsa de seriozitate. Ţin să precizez că, de curând, am avut plăcerea de a selecta un CV în care o candidată a adăugat două poze de dimensiuni A4, cu ea în diferite outfit-uri, ceea ce reprezintă un mare avantaj când îţi doreşti un job în domeniul fashion. Acum face parte din echipa noastră.
– Nu menţionează brandul pentru care a lucrat în trecut sau pentru care încă lucreză. Nu este o noutate că multe dintre brandurile de renume din România, indiferent de domeniu, sunt luate în sistem de franciză de către firme româneşti sau de către antreprenori, persoane fizice. Astfel, candidații nu menţionează că au lucrat pentru ALDO, ci menţionează S.C. Popescu Tex Holding S.R.L, care, de fapt, este cel care deţine franciza unui brand din domeniul fashion. Astfel, la o primă selecţie, s-ar putea să pierd din vedere un aspect vital, neştiind exact unde a lucrat. Cu siguranţă, cei din domeniu ştim exact ceea ce face concurenţa sau celelalte branduri de pe piaţă, astfel ne putem face uşor o imagine de ansamblu cu privire la experienţa anterioară a candidatului şi să ne dăm seama dacă se pliază pe ceea ce facem noi în magazine.
– Nivel prea basic de detaliere a responsabilităţilor avute la locul de muncă. De cele mai multe ori, descrierea jobului anterior, a responsabilităților avute este aceeaşi de la un CV la altul : recepţionarea mărfii, aranjarea produselor la raft, aprovizionarea rafturilor. Categoric, toate cele menţionate sunt task-uri (trad. sarcini de lucru) esenţiale, însă ştiu, cu siguranţă, că există particularităţi, cerinţe ale unor angajatori din domeniu care, pentru mine, sunt foarte importante. Este vorba de un anumit target de productivitate, de vizitele clientului test (mistery shopping), de auditul intern și diferite campanii de promovare a anumitor produse din magazin. Toate acestea sunt foarte importante pentru noi şi ştiu sigur că sunt cerute mai mult sau mai puţin de majoritatea companiilor, însă din păcate, nu apar în CV. De exemplu, noi suntem foarte concentrați pe partea de productivitate, pe recomandarea produselor adiţionale sau a produselor de întreţinere a încălţămintei.

eJobs.ro: Cum îi motivaţi să aibă un profil potrivit şi să îşi dorească să vină în echipa ALDO România?

 

Horia Vâju: Avem o competiţie internă unică în fashion retail (CLUB ELITE România), în care toţi angajaţii adună puncte săptămânal, în funcţie de criteriile de productivitate, iar cei mai buni 4 angajaţi, la sfârşit de sezon, beneficiază de o vacanţă de 5 zile la mare sau munte, în funcţie de sezon, plătită în totalitate de companie. Câştigătorii vor primi, pe lângă marele premiu, diplome de performanţă şi vor fi întâmpinaţi cu şampanie şi aplauze, la sediul companiei, de către angajaţii tuturor departamentelor şi chiar de către directorul general. Vor avea plăcerea să cunoască toţi colegii din Otter Distributuion şi toţi colegii să îi cunoască pe ei. Vor apărea pe site-ul companiei şi vor avea postări dedicate pe Facebook.

eJobs.ro: Ce greşeli fac candidaţii la interviuri?

 

 

Horia Vâju: Pentru mine, principala greşeală este lipsa de naturaleţe. Totodată, pot să înţeleg acest lucru, te duci la un interviu şi depinzi de acea persoană din faţa ta. Dacă prestaţia ta este bună, ai obţinut jobul. Până la urmă, e ceea ce îți doreşti când mergi la un interviu, să fie cu succes şi să obţii jobul la care ai aplicat. Ceea ce fac eu, însă, este să mă asigur că îi scot din zona lor de confort, acel confort creat de ceea ce au citit ei pe Google despre istoria companiei sau despre cele mai întâlnite întrebări la un interviu. Eu ţin interviuri pe terasa unui mall, la o cafea sau în parc. Mă asigur că îşi bea şi el cafeaua cu mine, iar dacă refuză, o cumpăr oricum. Au fost situaţii în care am ţinut interviul în timp ce îmi căutăm o cămaşă pentru un eveniment anunţat din scurt, la care urma să particip. Candidata, spre norocul meu, chiar avea gusturi bune. Practic, pe mine mă interesează să văd dacă se comportă natural, cum este în viaţa de zi cu zi şi aşa vreau să îl ştiu şi în magazin, la vânzare. În magazinele noastre este nevoie de naturaleţe, energie şi competitivitate. Este unul dintre motivele pentru care angajaţii din magazinele ALDO nu au uniformă, pot să vină la muncă reprezentând propriul lor stil.

eJobs.ro: Există diferenţe ale comportamentului candidaţilor în funcţie de zone, de studii, experienţă, etc?

 

 

Horia Vâju: Da, există diferenţe de comportament în funcţie de zonă, uneori chiar în funcţie de zona din care provine candidatul, chiar dacă aplică pentru un post în alt oraş (de regulă, oraşul în care îşi urmează studiile). Cu privire la studii, pot să menţionez că eu sunt genul de persoană pentru care studiile nu primează în fața experienţei. Prefer să nu îmi fac o părere preconcepută despre un candidat pe care vreau să îl văd la un interviu. Căutăm oameni care să comunice, oameni care sunt în permanență în legătură directă cu alţi oameni, fie clienţi sau colegi. Nimic dintr-un CV nu poate garanta acest lucru, însă foarte mult poate transmite experienţa lui.
Cu privire la schimbarea de generaţii, eu sunt tânăr şi coordonez şi/sau angajez persoane cu câţiva ani în minus sau plus faţă de mine, dar ceea ce pot să garantez este că , spre deosebire de anii trecuţi, anii în care eu aplicăm pentru un prim job, generaţiile se schimbă mult mai repede. Regret să spun că mulţi aplică la un job fără să ştie sigur ce vor, mulţi sunt nesiguri pe ei încă de la primul telefon, în urmă căruia intenţionez să îi invit la un interviu. Mulţi dintre ei uită la ce au aplicat, probabil din cauza numărului mare de joburi pe care le-au vizualizat, dar şi a diversității lor. Cea mai mare problemă o reprezintă cei care nu se prezintă la interviu şi nici măcar nu anunţă acest lucru. Ca să poţi să intri în câmpul muncii e nevoie să înţelegi şi să respecţi munca altora. Faptul că cineva planifică o campanie de recrutări la care tu nu te prezinţi şi nici nu anunţi că nu mai poţi participa, denotă lipsa de respect şi seriozitate. Acestea sunt „calităţi” de care nimeni nu are nevoie.

eJobs.ro: Ce abordare aveţi în momentul în care apar ezitări în privinţa fostelor joburi ale unui candidat?

 

Horia Vâju: Evident, în momentul în care văd o urmă de ezitare cu privire la jobul sau joburile anterioare, insist puţin în ideea de a afla ceea ce a experimentat acolo. Nu de a judeca acest aspect. Poţi pleca de la o companie din motive diverse şi chiar aparte, însă dacă cunosc acest aspect, pot să îmi dau seama cum şi în ce direcţie l-a schimbat o astfel de experienţă.

eJobs.ro: Care sunt sfaturile pentru cei interesaţi de un job în cadrul ALDO?

 

Horia Vâju: În primul rând, să nu se pregătească temeinic pentru un interviu clasic, ci să fie cât mai autentici. În schimb, eu sau colegii mei, le vom explică concis, ce aşteptări avem de la ei şi ceea ce vor găsi în magazinele noastre.

eJobs.ro: Cum reuşesc să se remarce cei pe care îi angajaţi?

 

Horia Vâju: Pe aceştia eu îi numesc Aldonieni. Asemenea celor care fac deja parte din echipa ALDO. Sunt persoane energice, vesele, carismatice care reuşesc, încă de la primul interviu, să îmi transmită şi mie acest lucru. De obicei, acest tip de candidaţi sunt cei care vor să îmbine utilul cu plăcutul şi acesta este motivul pentru care vor un job la care să vină cu plăcere. La ALDO, acesta este obiectivul nostru, să vină cu plăcere la muncă, să se simtă în largul lor. Cred cu tărie că este un mod de a performa mai bine decât la orice loc de muncă.

eJobs.ro Care sunt planurile ALDO la nivelul departamentului de resurse umane astfel încât să atrageţi acei candidaţi potriviţi?

 

 

Horia Vâju: Strategia este să menţinem modalitatea de recrutare şi interviurile la un nivel cât mai original, cât mai deschis şi, totodată, această deschiderea să se vadă şi la angajaţii noştri din magazine. Poate este mai dificil ca din publicarea unui anunţ să îţi dai seama de acest aspect, însă persoanele care vor ajunge la interviu, cu siguranţă, vor simţi un sentiment de apartenenţă la o echipa unită și originală.

Despre ALDO România

ALDO România este o companie specializată în crearea de încălţăminte, poşete și accesorii de calitate, urmârind cu atenție detaliile și finisajele. Compania ALDO este în întregime dedicată oamenilor, iar obiectivul este să fie cei mai buni prin produsele și serviciile pe care le oferă zi de zi.
La nivel global, ALDO a fost fondată în 1972, iar acum deține peste 1.900 de magazine în 93 de ţări.  Acum 9 ani, a deschis primul magazin în București, iar brandul s-a impus rapid, a câștigat notorietate și o cotă importantă din piaţă. Astfel, a deschis noi magazine în marile centre comerciale din București (Afi Palace Cotroceni, București Mall, Băneasa Shopping Center, Megamall ), urmate, la scurt timp, de noi deschideri în orașele Cluj (Polus), Pitești (Pitești Mall) și Constanţa (Maritimo). De asemenea, brandul ALDO se regăseşte în regim de Shop-in-Shop în magazinele multibrand TEZYO din centrele comerciale din Bucureşti, Timişoara şi, în curând, în Iaşi şi Braşov.
ALDO România este parte a retailerului de încălțăminte Otter Distribution care deţine şi brandurile Otter, Tezyo, Clarks, Salamander.

 

A fost util articolul? 0

Leave a Reply