• 11 Aug. 2016
  • 9 min

Ei fac lucruri frumoase prin Bucharest City App

Alex Filip și Dragoș Asaftei fac parte din rândul tinerilor ale căror CV-uri ar putea fi actualizate în fiecare zi. Cea mai nouă realizare este Bucharest City App.

Să fii acolo unde există o nevoie reală a comunității din care faci parte și să știi să-i dai contur într-un proiect frumos, îndrăzneț, cu multe ore de muncă. Aceasta este povestea din CV-urile lui Alex Filip și Dragoș Asaftei care ar putea să-și actualizeze în fiecare zi profilul pentru că trăiesc intens: realizări, cifre, noi abilități. Modelează și învață, învață și modelează.
În 2013, la numai 25 de ani, Alex Filip, absolvent al Facultății de Geografie și blogger pasionat, a lansat Eventur, prima agenție din România specializată exclusiv în organizarea de evenimente corporate în turism și marketing. Identificase nevoia oamenilor din turism de a folosi eficient rețelele de socializare, dar și dorința lor de socializare. Campania națională de promovare a turismului românesc „Asta-I România care-mi place!”, info tripurile #priNeamt, dar și conferințele de social media și mobile strategy au fost acele proiecte pionier care au scris istorie în online și i-au dat noi și noi idei. Prietenul său, Dragoș Asaftei (23 de ani), este un alt pasionat de călătorii pe care le trece prin filtrul obiectivului său.  În 2011 a fotografiat toată Transilvania din zbor,  în 2012 a început să scrie pe blogul personal, iar în 2014 se mândrea cu 5.500 de fotografii în 10 ore #priNeamț. Mai nou, trăiește intens fiecare dineu cu Președintele din postura de fotograf oficial la Cotroceni.

Alex Filip si Dragos Asaftei

Dragoș și Alex i-au prezentat Mirunei (de la Jurnal pentru copii, Digi24) cele mai frumoase atracții din București. Recunosc că au făcut schimb de energie pozitivă.

Când doi oameni cu pasiune și idei de proiecte faine în turism se întâlnesc se naște Travelers of Bucharest. Pentru acest proiect, Alex și Dragoș au interacționat și au ascultat poveștile a sute de străini veniți în Capitală și și-au dat seama că Bucureștiul suferă mult la capitolul informații furnizate turiștilor. Așa a apărut Bucharest City Guide care a condus mai departe către Bucharest City App. Alex este omul cu business-ul și sales-ul, Dragoș – omul cu tehnologia și marketingul. Până-n acest moment, au investit aproximativ 40.000 euro în aplicație și estimează că vor depăși 50.000 euro până la sfârșitul anului. Sunt bucuroși că n-am avut abateri de la plan și că sunt în grafic cu cifrele. Satisfacția și mai mare este când primesc e-mailuri din partea oficiilor de turism din capitalele europene pentru a crea și pentru ele o aplicație cum numai Bucureștiul are, așa prietenoasă, ușor de folosit și de share-uit. Avem povestea ei și, după downloadare ne-am făcut și un plan de relaxare după job în București:

eJobs.ro: Ce experiențe (cu români și străini) te-au determinat pe tine și pe Dragoș să vă doriți mai mult pentru turiștii în București?

 

Alex Filip: Totul a început cu proiectul Travelers of Bucharest când ne doream să prezentăm capitala din perspectiva turiștilor străini. Am interacționat cu sute de străini în primele luni și ne-am dat seama că Bucureștiul suferă mult la capitolul informații furnizate turiștilor. Ne-am ambiționat, am luat problema în piept și ne-am pus să lucrăm la un ghid pe care noi să-l distribuim gratuit turiștilor străini și care poate fi descărcat tot gratuit și online. Bucharest City Guide l-am lansat în vara anului trecut și a ajuns deja în mâinile și pe monitoarele a peste 20.000 de turiști străini. Așadar, plecând de la proiectul Travelers of Bucharest, împreună cu Dragoș am lansat apoi Bucharest City Guide care a condus mai departe către Bucharest City App.

Bucharest-City-App-Vizual-1000x700-c

Aplicația Bucharest City App poate fi instalată atât de pe iOS, cât și de pe Android fiind un excelent ghid de călătorie în București. Până acum a strâns peste 1,4 milioane de vizualizări.

eJobs.ro: Care sunt cele mai utile lucruri pe care un turist le poate găsi în aplicația Bucharest City App?

 

Alex Filip: Aplicația ne este dedicată în primul rând, nouă, localnicilor, și abia apoi expaților și turiștilor. Luând pe rând fiecare segment, Bucharest City App e utilă străinilor deoarece găsesc în aplicație o listă bogată de atracții și 10 itinerarii gândite special pentru ei pe diferite teme (de exemplu, există un itinerariu al comunismului, dar și un itinerariu care prezintă câteva graffiti-uri). Expații s-ar putea obișnui mai ușor cu stilul de viață din capitală participând la diferite evenimente, iar noi le punem la dispoziție în aplicație o agendă bogată (de la piese de teatru, la festivaluri, de la petreceri, la diferite conferințe). Și nu în ultimul rând, noi, localnicii, putem filtra sau sorta listele de restaurante și cafenele în funcție de proximitate sau de popularitate, putând afla, astfel, ce terase cool se află, de exemplu, în apropiere. Iar pentru durerile de cap care apar uneori după miezul nopții, căci se poate întâmpla trăind într-un oraș agitat, avem chiar și o listă de farmacii non-stop. În concluzie, toate secțiunile din aplicație sunt utile tuturor utilizatorilor, indiferent dacă ei sunt români sau străini.

eJobs.ro: Ce opțiuni personalizate le oferă turiștilor?

 

Alex Filip: O funcționalitate cheie a aplicației este posibilitatea să-ți creezi colecții personale sau, mai bine spus, liste de preferințe. De exemplu, dacă un turist nu e mulțumit de itinerariile pe care noi i le punem deja la dispoziție, își poate crea singur o listă de atracții pe care vrea să le vadă apăsând click pe butonul „adaugă în colecție”. În aceeași colecție poate adăuga și diferite localuri în care a mâncat, a băut sau s-a distrat. Mai mult de atât, prin butonul „send”, care e marcat printr-un avion, el poate trimite lista mai departe prietenilor săi pe Facebook, pe e-mail sau într-un mesaj privat. Se generează un deeplink pe care dacă dai click ești direcționat către lista lui (dacă ai aplicația instalată) sau către App Store/Google Play (dacă nu ai aplicația instalată, iar după ce o instalezi gratuit te redirecționează automat către colecția sa).

eJobs.ro: Care este jobul tău și care este jobul lui Dragoș în dezvoltarea aplicației?

 

Alex Filip: Faptul că am ocazia să lucrez cu un om ca Dragoș nu poate decât să mă bucure. Ne-am delimitat foarte clar responsabilitățile încă de la început și ne completăm excelent unul pe celălalt. În mare, eu mă ocup de business development, ceea ce presupune că sunt responsabil de tot înseamnă planning, HR, financiar și vânzări. Iar Dragoș coordonează partea tehnică a proiectului, relația cu partenerii și campaniile de marketing.

eJobs.ro: Cât timp ați lucrat la acest proiect și ce provocări ați întâmpinat?

 

Alex Filip: Pentru Bucharest City App am început să lucrăm imediat după ce am lansat Bucharest City Guide, adică în vara anului trecut. Am știut încă din start că e nevoie să accelerăm ceea ce facem fiindcă am găsit o nișă confortabilă și cu potențial. În septembrie 2015, desenam scheletul aplicației, în noiembrie băteam palma cu furnizorul de tehnologie, iar în ianuarie 2016 lansam oficial aplicația. N-am prea avut weekend-uri libere, nici prea multe ore de somn la activ, sărbătorile de iarnă le-am cam sacrificat, dar am reușit să lansăm Bucharest City App când ne-am propus, la început de an. Am fost fericiți că totul a decurs conform planului și că n-am întâmpinat mari dificultăți.

eJobs.ro: Ce modele ați avut în dezvoltarea aplicației?

 

Alex Filip: Ne-am inspirat mult din aplicații precum TripAdvisor, Foursquare, Tripomatic sau Spotted by Locals. Cumva, am luat câteva ceva din fiecare. Dar challenge-ul nostru cel mai mare a fost să facem dintr-o aplicație stufoasă ca și conținut, una ușor de utilizat. Și pe baza feedback-ului primit până în prezent, se pare că am reușit.

eJobs.ro: Ce planuri de optimizări aveți?

 

Alex Filip: Cred că optimizarea este cuvântul cheie care caracterizează prima jumătate de an de la lansarea aplicației și îmi permit să spun că la fel va fi și în a doua jumătate. Suntem conștienți că este un an de sacrificiu, un an în care ne gândim doar la utilizatori și la comportamentul lor din aplicație. În funcție de acest comportament, noi analizăm ce categorii de conținut merită păstrate și ce alte funcționalități am putea dezvolta.

eJobs.ro: Care este feedback-ul turiștilor?

 

Alex Filip: Turiștii străini sunt surprinși să găsească la București o aplicație atât de complexă și performantă. Și sunt vorbele lor! Dar cel mai tare ne bucură când revin către noi cu mesaje sau e-mailuri, când ne mulțumesc și ne spun că au recomandat-o deja mai departe prietenilor lor. La fel de bine ne putem uita în review-urile din App Store și din Google Play. Ele contează și le discutăm intern.

eJobs.ro: Cum faceți cunoscută aplicația și ce sprijin ați primit în promovrea ei?

 

 

Alex Filip: Atât eu, cât și Dragoș, suntem oameni de marketing la bază și acest lucru a contat și contează mult în dezvoltarea businessului. Lansarea aplicației a fost una spectaculoasă și ne-am bucurat enorm să avem parte în primul rând de sprijinul blogosferei și al comunității online din România. Mai mult de atât, am fost onorați să găsim deschidere și din partea presei și a unor persoane influente precum Cabral, Cornel Ilie (Vunk) sau Călin Goia (Voltaj). Am avut ocazia să prezentăm aplicația live în iLikeIT, cei de la Digi24 au făcut o știre pe această temă, dar au realizat separat și un reportaj pentru Biziday. Iar interviul de la Europa FM încă îl folosim ca răspuns când lumea ne întreabă mai multe despre Bucharest City App. Aș vrea să menționez aici și implicarea Cristinei Bazavan, un om foarte drag și apropiat nouă și o persoană de comunicare excelentă care ne-a ajutat mult cu strategia de lansare și căruia încă îi suntem recunoscători.

Bucharest City App - Infografic 6 luni

Infograficul Bucharest City App pentru primele 6 luni de la lansare arată peste 43.000 de utilizatori și peste 1,4 milioane de vizualizări.

eJobs.ro: Ce strategii de reținere a utilizatorilor în aplicație aveți?

 

Alex Filip: Cum partea de dezvoltare a cam fost pusă la punct, investim timp și resurse în prezent în două direcții. Prima direcție este cea de atragere de noi utilizatori și avem campanii active pe Google AdWords și Facebook Ads. A doua direcție și, poate cea mai importantă, este retenția fiindcă ne dorim mai puțini utilizatori care folosesc aplicația activ decât mai mulți care nu o folosesc aproape deloc. Iar în acest sens căutăm să avem o comunicare consistentă pe pagina noastră de Facebook, pe contul de Instagram și în newsletter. De asemenea, încercăm să încheiem parteneriate cu cele mai importante evenimente din capitală, cu unitățile de cazare și cu diferite companii aeriene. Cei de la Blue Air au fost foarte deschiși să sprijine Bucharest City App. Dar ce pot să-ți mai spun este că, după șase luni, ne mândrim cu o retenție record de 78%. Adică, mai pe înțelesul tuturor, 4 din 5 useri sunt activi în aplicație (au revenit cel puțin o dată după instalare).

eJobs.ro: Dacă faceți o comparație cu alte aplicații din Europa, prin ce excelează Bucharest City App?

 

Alex Filip: Aș îndrăzni să spun că nu prea există alte orașe din Europa care să se mândrească cu un city app atât de complex. Și cumva, adevăratul business pe care noi putem să-l facem este în direcția asta. De altfel, am fost deja contactați de board-ul de turism dintr-o capitală europeană în acest sens. Noi putem livra alături de partenerii noștri un pachet complet care să includă aplicația, HR planning, roadmap content și marketing plan (pre și post lansare), însă pe de altă parte, ne dorim ca într-un viitor apropiat noi să coordonăm toată această activitate și să replicăm modelul în alte orașe din lume. Dar până atunci, avem mindset-ul pe București.

eJobs.ro: Ce cunoștințe și abilități ai menționa acum în CV după dezvoltarea aplicației?

 

Alex Filip: Haha! Îmi place foarte mult întrebarea asta fiindcă oricât de retrospectiv aș privi, mi-e aproape imposibil să pun pe hârtie tot procesul de modelare prin care am trecut atât eu, cât și Dragoș. Suntem într-o continuă învățare și ne izbim zi de zi de tot felul de situații mai mult sau mai puțin atipice. Personal, cel mai tare mă bucură e că dintr-un tip care obișnuia să rezolve singur lucrurile, m-am transformat într-un om de echipă. E o plăcere să coordonez activitatea împreună cu Dragoș, așa cum e o mândrie pentru noi să avem alături în echipă niște tineri inteligenți și muncitori, conștienți că doar împreună putem construi ceva important. Cred că totul se traduce prin maturitate, fiindcă dintr-un copil care visa frumos am evoluat într-un om hotărât și responsabil și care a transformat visele în obiective.

eJobs.ro: După ce criterii ai selectat oamenii care lucrează alături de voi la dezvoltarea aplicației? Care este profilul lor?

 

Alex Filip: Este foarte important să avem alături de noi oameni capabili să proiecteze și să înțeleagă că este un proiect gândit pe termen lung care va produce rezultate consistente, dar nu imediate. Și suntem norocoși deoarece am găsit astfel de oameni – tineri isteți, ambițioși și, mai ales, perseverenți. Nu e suficient să ai doar o minte ageră, ci e esențial să știi să o pui în valoare și să muncești.

eJobs.ro: Ce aplicații pentru mobil folosiți în vacanțe și care vi se par cele mai utile?

 

eJobs.ro: Când vizitez orașe din Europa, mă bazez mult pe ghidurile din TripAdvisor și pe recenzii. Dar rămân în continuare și fanul ghidurilor tipărite, mai ales atunci când plec pentru mai mult timp.

*Echipa eJobs a testat Bucharest City App

Recunoaștem că ori de câte ori plecăm în vacanță sau ne întâlnim cu turiști străini pe străduțele din Centrul Vechi al Capitalei, avem așa un sentiment de nostalgie față de București. Poate că era frumos și aici, poate că nu am descoperit noi totul.
Dar acum ne-am instalat Bucharest City App și e așa de bine să știm tot ce vibrează în București după job. Ne place Itinearariul Secretelor care ne poartă în latura istorică a orașului, rar parcursă de turiști. Am profitat de ocazie și am admirat palatele burghezilor de pe bulevardele Lascăr Catargiu și Dacia, apoi ne-am relaxat în parcurile Grădina Icoanei și Ion Voicu. Este unul dintre itinerariile pe care le-am adăugat imediat în colecție, alături de Graffiti pe străzile Bucureștiului și Descoperă Bucureștiul pe bicicletă. La eJobs.ro susținem sportul, așa că un traseu din parcul Herăstrău, unde sunt și două centre de închiriat biciclete și terminând în Piața Revoluției, nu putea decât să ne bucure și să ne energizeze. Programul contra cronometru, driblingul printre lucrurile de rezolvat și cursele cu obstacole de dimineața până seara fac parte și din ritmul nostru de viață, dar parcă acum avem o altă motivație când știm că ne așteaptă Cele mai bune locuri pentru #TimeOut, așa frumos organizate și testate. Știm că acum avem idei de locuri faine unde să bem cafeaua cu un client(ă) sau îi putem o surpriză (în categoria Oferte sunt și florării cunoscute), avem opțiuni pentru un mini teambuilding (în Escape Rooms), dar și grădini de vară unde ne răcorim cu limonade bune. Și pe toate le share-uim în echipă :).

 

A fost util articolul? 0

Leave a Reply