Pentru a avea rezultatele dorite în carieră, ai nevoie de claritate. Este important să conștientizezi ce faci bine, ce aspecte poți îmbunătăți, dar și cum te percep oamenii alături de care lucrezi. Feedback-ul te ajută să te concentrezi pe ceea ce contează și pe ceea ce așteaptă echipa de la tine, fiind util pentru a te corecta și a-ți atinge obiectivele. Și e cu atât mai important când vrei să faci o schimbare în carieră și o iei de la zero într-un domeniu care-ți este poate nou, precum IT-ul.
Să ceri feedback din partea trainerilor și din partea echipei alături de care lucrezi este un act curajos, care te ajută să te dezvolți profesional. Vei afla idei noi pe care vei putea să le pui în practică și vei acorda o atenție suplimentară muncii tale, reușind astfel să faci diferența când, de exemplu, liderii caută oameni cu abilități soft pentru proiecte.
Însă, de multe ori, emoțiile și ego-ul te pot face reticent în a cere feedback. Dar urmând câțiva pași te vei simți mai pregătit să întrebi despre munca ta. Iată cum ar trebui să-l ceri, astfel încât să obții insight-uri valoroase din partea celor mai experimentați.
De cele mai multe ori, scopul tău va fi să obții o imagine exactă a ceea ce faci bine și unde poți face îmbunătățiri. Știi că feedbackul este valoros atunci când, de exemplu, ai o perspectivă asupra unei greșeli pe care tu probabil că nu ai observat-o sau, în urma acestuia, să pleci cu o serie de concluzii pe care le poți implementa.
Feedback-ul te ajută să crești în rolul tău. Să-ți dezvolți punctele forte și să creezi un plan pentru a face lucrurile mai bine.
Dacă îți dai seama că scopul tău, atunci când ceri feedback, este validarea sau îl soliciți din impuls, este poate momentul să reconsideri abordarea. Ia în calcul, în mod realist, plusurile pe care acesta le poate aduce în cariera ta, chiar dacă nu îți este foarte confortabil.
Dacă îți dorești să-ți dezvolți abilitățile în domeniul IT și să te obișnuiești cu feedback-ul trainerilor, dar și colegilor care au aceeași pasiune ca tine, poți apela la Proiectul Cursuri de IT by eJobs, cofinanțat din Fondul Social European, parte a programului Operațional Capital Uman 2014-2020.
Proiectul Cursuri IT by eJobs are mai multe etape (cursurile propriu-zise, coaching, consiliere). În cadrul acestuia, ai ocazia să îmbini partea teoretică cu partea practică, să pui trainerului întrebări în timp real și să-i ceri feedback pentru a ști la ce nivel te afli și ce ar trebui să mai îmbunătățești. De asemenea, poți cere feedback colegilor și să faci schimb de experiență cu ei, pentru a deprinde noi abilități. După finalizarea cursurilor, echipa de consiliere în carieră din cadrul proiectului îți va oferi suportul necesar pentru a-ți găsi job.
Iată care sunt condițiile pentru înscriere la cursurile IT by eJobs:
Cursurile gratuite în IT sunt disponibile prin:
PROGRAMUL OPERAŢIONAL CAPITAL UMAN 2014-2020
Axa Prioritară 6 – Educație și competențe ID
proiect: POCU/726/6/12/135988
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Atunci când decizi la cine să apelezi pentru sfat, este util să te îndrepți spre persoane în care poți avea încredere și au o perspectivă relevantă.
Gândește-te la colegii, la liderii a căror muncă o respecți și care simți că sunt avizați să-ți ofere feedback pe subiectul tău de interes.
De exemplu, un manager de recrutare ar putea să-ți ofere feedback despre prestanța ta la interviu. Cu toate acestea, probabil că nu va putea să-ți ofere o evaluare relevantă despre abilitățile tale în IT. Dacă lucrezi în testare software, cel mai potrivit este să ceri feedback de la liderul echipei, de la developeri și de la clienți.
Pentru a obține feedback-ul potrivit, ai nevoie de întrebările potrivite. Gândește-te dacă există zone în care simți că nu te descurci prea bine sau în care ai tendința de a te supraevalua, deși primești semnale din partea echipei, că ar trebui să faci îmbunătățiri.
Folosește întrebările deschise pentru a afla exact unde să plusezi, cum să-ți gestionezi timpul, ce să înveți nou pentru a te califica pentru următorul proiect.
Întrebări pentru team leader:
Întrebări când ceri feedback de la colegi
Ei îți pot oferi sfaturi directe și poate ușor de tolerat. Te pot mobiliza să faci schimbări în plan profesional care se vor reflecta și în plan social.
Întrebările închise. Acestea permit oamenilor să-ți ofere un răspuns rapid și simplu. Poți folosi acest tip de întrebare pentru a confirma rapid o idee sau a valida o bănuială. De exemplu: „Am arătat îmbunătățiri la proiectul X?” Astfel primești o evaluare a activității tale și ponderezi răspunsurile.
Întrebări ulterioare. Acestea sunt întrebări mai specifice pentru o situație sau task. Nu pierde ocazia de a cere detalii sau de a înțelege perspectiva persoanei care oferă feedback, folosind o întrebare simplă, dar de efect: „Poți să-mi spui mai multe despre asta?”
Contează să asculți și să-ți notezi sfaturile, cu o minte deschisă și cu dorința de a le implementa. Amintește-ți că feedback-ul este o oportunitate de a înțelege modul în care ceilalți te percep și îți percep munca. Și îți va fi mai ușor să faci schimbări când ai toate informațiile organizate în scris.
Gândește-te ce vei face cu feedback-ul după ce îl primești. Creează un plan pas cu pas care descrie modul în care îl vei implementa. Iată cum poți face acest lucru:
A primi feedback nu înseamnă doar a asculta sfaturi. Este importantă și abordarea ta când îl primești, mai ales că sunt și situații când acesta nu este pozitiv. Iată abordarea care te ajută să iei tot ce e mai bun din feedback-ul primit.
Feedback-ul se referă la percepția obiectivă sau subiectivă pe care o persoană o are despre tine și nu ar trebui să-l iei personal, ci să încerci să înțelegi situația din perspectiva furnizorului. Să primești comentariile într-un mod pragmatic și nu emoțional.
Cel mai probabil îți face o evaluare cu intenție pozitivă, pentru a te ajuta să faci o schimbare în bine. A deveni defensiv atunci când un profesionist îți oferă sfaturi nu este o abordare care să te avantajeze. Și îți vei reduce șansele de a primi răspunsuri sincere în viitor.
Este posibil să înveți ceva nou în timpul feedback-ului, de aceea l-ai cerut. Dar nu-ți fie teamă să-ți exprimi sentimentele și să pui întrebări clarificatoare. Dacă, în orice moment al conversației, nu te simți poate confortabil cu ceea ce afli, acordă-ți un moment să te distanțezi și să preiei controlul asupra emoțiilor tale. Dacă este necesar, fii sincer și spune: „Voi avea nevoie de mai mult timp pentru a-l procesa.”
Ai voie să ai reacțiile tale autentice, dar în același timp este important să fii recunoscător persoanei care își dedică timp și energie pentru a-ți oferi o evaluare. O abordare profesională și adecvată te va ajuta să primești feedback util și în viitor. Nimeni nu vrea să-și asume efortul și riscul de a oferi feedback sincer dacă receptorul este defensiv, disprețuitor sau excesiv de emoțional.
Feedback-ul este un atu pozitiv care te va ajuta să-ți îmbunătățești abilitățile și să-ți atingi obiectivele. Și chiar dacă uneori poate lua forma unor evaluările negative, acestea fac parte din proces pentru că dezvăluie acele minusuri care te-ar putea împiedica să-ți atingi întregul potențial. Este însă mult mai important să vezi partea plină a paharului și să valorifici informațiile primite. Să te concentrezi pe îndeplinirea obiectivelor, pe comunicarea deschisă și transparentă cu echipa ta, pe remedierea greșelilor. În schimb, când ai o mentalitate fixă te oprești practic din a evolua în plan profesional.
O evaluare constructivă te ajută să mergi mai departe în carieră. Feedbackul valoros este specific, empatic și concentrat pe a te dezvolta într-o direcție bună. Tot ceea ce trebuie să faci este să fii deschis, chiar dacă nu este tocmai comod și să iei tot ce e mai bun pentru a-ți atinge obiectivul, acela de a te specializa în domeniul IT.
De ce atenția la detalii e importantă pentru a lucra în domeniul IT
De ce e important să ai pasiune când îți dorești un job în IT