Tinerii născuţi după 1995 au crescut în era digitală şi aduc la job un stil dinamic de lucru. În scurt timp, vor reprezenta o parte importantă din piaţa forţei de muncă şi merită să le cunoaştem preferinţele şi aşteptările.
Au descoperit laptopul, tableta şi smartphone-ul încă din primii ani de viaţă, sunt cei mai activi pe Instagram şi le place ca lucrurile să se mişte rapid în cariera lor. Pe de altă parte, au crescut în plină recesiune economică, prezentă atât în țară cât și la nivel global, ceea ce le creează nevoia de stabilitate. Un job sigur, de perspectivă îi determină să fie şi mai mult implicaţi în activitatea companiei.
Tinerii din generaţia Z sunt percepuţi ca fiind mai loiali decât millenials (născuţi după 1980) şi manifestă spirit antreprenorial în companiile care sunt pe placul lor. În timp ce millenials sunt, în special, adepţii acelor angajatori care susţin cauze sociale sau de mediu, generaţia Z echivalează succesul cu munca, dedicarea şi recunoaşterea meritelor printr-un salariu corespunzător.
Chiar dacă sunt experţi în folosirea social media 24/7, când vine vorba de comunicarea cu managerii şi colegii, reprezentanţii generaţiei Z preferă interacţiunea faţă în faţă. În timpul studiilor, au fost formaţi să lucreze la proiecte în grup şi, astfel, şi-au dezvoltat abilităţile de colaborare şi lucru în echipă.
La ce se pot aştepta angajatorii de la Generaţia Z? Tinerii născuţi după 1995 sunt adepţii unui plan de carieră, astfel, au o anumită siguranţă care se traduce, ulterior, şi în dorinţa lor de implicare în proiectele companiei. Le place să înveţe continuu şi vor să fie într-un proces constant de formare şi la job. Preferă companiile de dimensiuni medii unde vor să facă diferenţa şi să se facă auziţi. Angajatorii care vor să îi menţină fericiţi merită să investească în traininguri, pachete de beneficii cu accent pe well being (bunăstare – trad.) şi să le încurajeze spiritul antreprenorial, notează Goodcall.com.
Sunt creativi şi inovativi, ordonaţi şi proactivi, au maximum 21 de ani, sunt încă studenţi, dar vor să acumuleze experienţă în companii, alături de liderii generaţiei Y. Privesc fiecare progres pe care îl fac în carieră ca un pas important spre antreprenoriat. „Pentru tineri, cel mai probabil la prima experienţă profesională, poziţiile disponibile sunt fie internship, fie entry-level. În Stefanini România, avem programele de internship pe dezvoltare aplicaţii sau în departamentul de resurse umane, dar şi posturi de service desk cu diverse limbi străine”, declară Oana Calcan, recruitment coordinator la Stefanini România, furnizor de servicii de externalizare IT.
În general, tinerii din generaţia Z cer salariul mediu pe economie, care în România este de 2.681 lei brut. „Aşteptările salariale sunt în jur de 1.500 – 1.800 lei (net). Salariul mediu oferit diferă de la o industrie la alta. De exemplu, în IT, dacă au cunoştinţele şi abilităţile necesare, aşteptările nu depăşesc foarte mult salariile oferite”, adaugă Oana Calcan.
Dacă absolvenţii studiilor superioare cunosc o limbă străină rară, remuneaţiile lor cresc direct proporţional cu nivelul de cunoştinţe. „Salariile variază între 1.000 și 4.500 de lei net, în funcție de poziție și de competențe/cunoștinte. De exemplu, pentru cei care lucrează în Shared Service Center și BPO (business process outsourcing) în poziții care necesită cunoașterea unei limbi străine rare (de exemplu: germană, poloneză, turcă, olandeză, daneză etc.), salariile pot ajunge până la 4.500 de lei net”, declară Elena Popa, Senior Consultant în cadrul Adecco Professional & Executive Search România.
Tinerii din generaţia Z vor să vadă că performanţele lor sunt recunoscute într-un timp scurt în companie. Stabilitatea lor este influenţată de ritmul dinamic în care se desfăşoară activitatea. „Vorbim de obicei de o medie de doi ani. Dar este vorba de doi ani în aceeaşi companie, nu pe acelaşi post. Vor să înveţe cât mai mult, să experimenteze diverse roluri şi să avanseze rapid, aşadar nu au răbdare să acumuleze multă vechime pe acelaşi rol şi încearcă să îl schimbe la şase-şapte luni”, spune Oana Calcan de la Stefanini.
Şi reprezentantul Adecco, Elena Popa recunoaşte că perioada medie de stat în companie pentru tinerii din generaţia Z este de doi-trei ani. „Ținând cont de vârsta acestor angajați, dar și de faptul că pozițiile despre care am vorbit sunt, de cele mai multe ori, primul lor job, aceștia se îndreaptă către un alt loc de muncă după doi-trei ani de la angajare”, adaugă consultantul în resurse umane.
Generația Z este considerată, față de toate generațiile anterioare, cea mai autodidactă. „Reprezentanții acestei generații au refuzat „educația” clasică de la părinți și profesori și s-au îndreptat către mediul online (tutoriale video, cursuri online etc.) pentru a învăța și pentru a-și însuși noi abilități. Și pentru că toate lucrurile se întâmplă foarte repede în lumea lor, aceștia caută răspunsuri sau rezolvări rapide în exterior, dar își pierd foarte repede interesul. O altă caracteristică a generației Z este că cer/au nevoie de feedback permanent.
Tinerii au nevoie să știe imediat și interactiv cum le sunt evaluate eforturile și performanța. Ce îi motivează? Cauze care fac lumea mai bună, mai curată, mai dreaptă, mai tolerantă. Sunt gata să se implice pentru a face o schimbare, inclusiv în activități de voluntariat”, declară Elena Popa senior consultant în compania Adecco România.
Generaţia Z este percepută ca fiind şi mai conştiincioasă decât generaţia Y. „Au crescut şi cresc în era tehnologiei, nu cunosc viaţa fără smartphone sau Internet. Sunt pragmatici, vor totul deodată şi fug de corporaţii. Sunt dispuşi să acumuleze şi să înveţe în astfel de sisteme, dar vor să se orienteze spre viaţa de antreprenoriat. La locul de muncă, vor să fie înconjuraţi de persoane de aceeaşi vârstă, cu aceleaşi interese, iar echipa va fi un element foarte important în alegerea locului de muncă. Este o generaţie a multitasking-ului şi tinde să fie mai conştiincioasă decât generaţia Y”, conform datelor Stefanini.
Oana Calcan, în calitate de coordonator al departamentului de resurse umane la Stefanini, apreciază tinerii care încearcă să se adapteze la lucrul cu celelalte generaţii şi să înţeleagă ritmul şi stilul lor de lucru.
Elena Popa, senior consultant în cadrul Adecco România spune că este încă prea devreme pentru a da sfaturi tinerei generaţii. „În ceea ce privește competitivitatea lor pe piață, este încă prea devreme să tragem concluzii. Poate că au nevoie de un pic mai multă răbdare, să fie mai implicați și mai aplecați către profesionalism și performanță. Un lucru pe care l-am observat din interacțiunile cu tinerii generației Z este că au spiritul viitorilor oameni de afaceri și se gândesc mai puțin la ceea ce înseamnă pentru noi o carieră de succes.”
Generația Alpha. Ce trebuie să știi despre angajații de mâine