• 3 May. 2007
  • 2 min

INTELIGENTA EMOTIONALA LA LOCUL DE MUNCA?

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

de Gabriel MOLDOVAN CEO RRVBIUM hr Ce au oamenii de succes în plus, ce îi deosebeşte de ceilalţi oameni? Mai mult decât faptul că ştiu să […]

de Gabriel MOLDOVAN
CEO RRVBIUM hr

Ce au oamenii de succes în plus, ce îi deosebeşte de ceilalţi oameni? Mai mult decât faptul că ştiu să îşi facă bine treaba, aceştia sunt calzi, siguri pe ei şi debordează de optimism. Un psiholog ar defini acest lucru prin EQ, sau “inteligenţă emoţională”.

Inteligenţa emoţională este dificil de definit. Dacă în cazul cogniţiei, se poate face o diferenţiere evidentă între cunoaştere şi inteligenţă, atunci când vorbim de emoţii această diferenţiere este destul de neclară.

In mare, inteligenţa emoţională se referă la un ansamblu de factori care ne ajută în viaţa de zi cu zi şi facilitează comunicarea cu ceilalţi. Ne putem referi aici la fi empatic, la a avea putere de convingere, intuiţie, etc.

{article-1984.gif}

Ca să am succes la locul de muncă este nevoie de inteligenţă emoţională? Cert este că liderii şi factorii de decizie din organizaţii, au nevoie în mod special de un EQ ridicat. Acest lucru se explică prin natura muncii pe care ei o desfăşoară, venind în contact cu o mulţime de oameni pe de o parte şi fiind luaţi ca model de către angajaţi. Cei care lucrează în vânzări, de asemenea, dacă nu ar putea să intuiască nevoile clientului (aspect strâns legat de EQ) nu ar putea să vândă.

Nici posturile de execuţie nu sunt scutite de nevoia unui anumit nivel de inteligenţă emoţională. În condiţia în care organizaţiile sunt văzute tot mai mult ca un mecanism care poate fi afectat de defecţiunea unei singure rotiţe: un om cu performanţe medii de muncă, dar cu un EQ ridicat va fi preferat unui om cu performanţe ridicate în muncă, dar cu un EQ scăzut. Explicaţia? Simplă: O persoană sociabilă va funcţiona ca un liant pentru echipa cu care vine în contact, de aici se ajunge la un moral mai bun, încredere în sine şi satisfacţie la locul de muncă.

Există însă şi posturi, în care angajatul lucrează singur, fără a interacţiona prea mult cu alţi angajaţi. Aici este mai importantă performanţa şi nu EQ-ul său.

Un manager ar putea să întrebe: cum pot să recrutez oameni care au un EQ crescut? Pe lângă teste standardizate, un instrument deosebit de util este interviul. O întrebare de genul “Cum ajungeţi să câştigaţi încrederea cuiva?” pusă unui viitor agent de vânzări poate fi mai de ajutor în luarea unei decizii, decât un CV bogat. Întrebarea este simplă, uşor de înţeles iar răspunsul îţi oferă o imagine fidelă a omului de vânzări din faţa ta aşa cum acţionează el într-o situaţie concretă. Reversul medaliei constă în faptul că selecţia bazată doar pe identificarea inteligenţei emoţionale poate conduce la discriminare faţă de persoanele introverte, doar pentru simplul fapt că sunt mai puţin comunicative.

Se poate educa inteligenţa emoţională? Spre deosebire de coeficientul de inteligenţă, care este relativ stabil de-a lungul vieţii, cel emoţional se dezvoltă prin învăţare. În organizaţii se practică tot mai mult dezvoltarea anumitor abilităţi care intră în sfera inteligenţei emoţionale. Faptul că cele mai vândute traininguri sunt cele pe vânzări şi comunicare sunt o dovadă concretă a acestui lucru.

Gabriel Moldovan este Director Executiv la RRVBIUM hr, Orator si Trainer pe teme de Antreprenoriat, Leadership si Planificare Strategica. Mai multe despre serviciile si proiectele noastre pe www.rrvbium.ro

A fost util articolul? 1

Leave a Reply