Îți dorești o mărire de salariu și te întrebi când ar fi momentul potrivit ca să o ceri? eJobs și compania de recrutare Lugera & Makler România vin cu sugestiile potrivite.
Rubrica „Întreabă recrutorul”, lansată de eJobs în septembrie, continuă să furnizeze angajaților și candidaților aflați în căutarea unui loc de muncă răspunsuri potrivite pentru preocupările lor. Unul dintre utilizatorii eJobs ne-a întrebat: „Când e mai bine să cer o mărire de salariu? La sfârșitul sau la începutul anului?”. Gabriel Minciu, TW Recruitment Lead la compania de recrutare Lugera & Makler România, ne-a ajutat cu răspunsurile pentru utilizatorul eJobs.
Înainte de toate, crede Gabriel Minciu, este nevoie ca angajatul să înțeleagă foarte bine contextul. „Există situații extrem de fericite în care managerul observă evoluția și rezultatele tale și face primul pas către mărirea salarială. În primii mei ani în HR, spre exemplu, ori de câte ori mă pregăteam să cer o mărire de salariu pentru că simțeam că performanța mea s-a îmbunătățit și puteam face mai mult sau pentru că preluam sarcini suplimentare, managerul meu mă anunța că salariul meu va crește. Era, de fiecare dată, cu un pas înaintea mea”, afirmă Gabriel Minciu.
Pe de altă parte, există și companii în care „oricât ți-ai dori, este imposibil să ceri o mărire de salariu”. „Fie din cauză că sunt implementate scheme anuale de creștere de la care managerii nu se pot abate ori pentru că există anumite ținte de atins și doar acestea sunt luate în considerare în cadrul evaluărilor periodice”, menționează Minciu.
De asemenea, reprezentantul Lugera & Makler adaugă că mai mai sunt și angajatori în care abilitățile de negociere ale salariatului, „alegerea momentului, chimia pe care acesta o are cu superiorul, dar și modul în care acesta reușește să își pună în evidența abilitățile și să se facă apreciat, sunt atuuri de exploatat în negocierea unei măriri de salariu”.
Câteva dintre motivele serioase care îl pot determina pe un angajat să ceară o mărire de salariu sunt, în opinia lui Gabriel Minciu, proiectele mari, sarcinile suplimentare sau preluarea responsabilităților unui alt coleg. „Pentru a avea succes însă, alegerea momentului este esențială”, punctează Minciu.
Iar momentul potrivit pentru solicitarea unei creșteri salariale este legat de evaluarea a performanțelor organizației. „Dacă data aproximativă a evaluării este cunoscută, discuțiile pot fi demarate cu cel puțin 3-4 luni înainte de aceasta. În majoritatea companiilor, momentul evaluărilor se suprapune cu închiderea anului fiscal (primăvara anului calendaristic următor – n.red.), fiind corelat cu momentul evaluării performanțelor întregii organizații. Așa că, finalul de an calendaristic, chiar dacă este o perioadă încărcată din punct de vedere acțiuni, este un moment cu mult mai bun pentru a cere o mărire de salariu decât începutul de an”, precizează Minciu.
El mai spune că, în cel mai „negru” scenariu, „managerul ar putea să îți spună că nu poate să-ți mărească salariul, că nu ai avut rezultate sau că nu ți-ai atins targetul”. „În schimb, respectivul manager ar putea să-ți stabilească noi indicatori de performanță, care, odată atinși până la finalul anului fiscal să-ți ofere, în cele din urmă, o creștere salarială de aproximativ 5% în cadrul evaluării anuale”, conchide Gabriel Minciu.