• 19 Apr. 2016
  • 7 min

Ioana Moldovan, masterandă în Copenhaga: Cum se vede CV-ul la 24 de ani în Danemarca

Autor
Steluţa Năstase
Steluţa Năstase Am ales un job pe care îl iubesc și, da, zâmbesc pentru c... Arată mai mult
Sari la:

La baza unui CV plăcut de recrutorii danezi stă spontaneitatea candidatului în aplicare, ideile, orientarea spre rezolvarea problemelor companiei şi interacţiunea. O poate confirma Ioana Moldovan, românca de 24 de ani, atrasă de oportunitățile pentru tineri din capitala daneză.

Face parte din generația Y, a tinerilor încrezători că își pot modela cariera așa cum își doresc, chiar dacă pleacă la drum cu o simplă idee și acceptă rapid oportunitățile și provocările. În mai puțin de doi ani în capitala daneză, Ioana se poate lăuda că şi-a descoperit o nouă pasiune în domeniul cercetării, iar în CV-ul său apare acum: un program de masterat la Universitatea Aalborg, un internship chiar la compania pe care şi-a dorit-o, implicarea într-un program internațional pentru tineri şi punerea în practică a ideii: „Orice om este la şase persoane distanţă de Preşedintele S.U.A.” A primit sfaturi de la Alteța Sa Regală Prințul Joachim al Danemarcei în cadrul unui eveniment amplu pe care tânara studentă l-a folosit şi pentru a interacţiona cu managerii companiilor din domeniul său de activitate. Acum, Ioana este în măsură să ofere sfaturi practice care pun în evidenţă CV-ul nu numai în Danemarca, ci oriunde în lume.

Care a fost motivația ta când ai ales Danemarca pentru studii?

 

În 2014, nu știam prea multe informații despre Danemarca, însă am participat la numeroase târguri de mastere unde studenții români prezentau experiențele lor în această țară. Păreau atât de împliniți, încât m-au cucerit cu entuziasmul lor, descriau oportunitățile profesionale de care au parte și sistemul de învățământ total diferit față de cel de România.

Cum te-au ajutat studiile din România să fii admisă la masteratul în Topografie și Cartografie de la Universitatea Aalborg?

 

Programa urmată anterior în România s-a pliat pe așteptările profesorilor de aici, iar diversitatea este un aspect esențial în Danemarca. Cele două caracteristici au fost decisive când a fost vorba de acceptarea mea la Universitatea Aalborg, la un program de masterat unde școlarizarea este gratuită, taxele fiind suportate de statul danez.

Ioana Moldovan

Ioana Moldovan a ales capitala daneză pentru numeroasele oportunități pe care le oferă tinerilor.

Care sunt avantajele oferite de statul danez tinerilor care aleg școlarizarea gratuită?

 

Toate formele de învățământ din această țară sunt gratuite, mai puțin cele din domeniul medical în care studentul este obigat să plătească școlarizarea, probabil din cauza costurilor ridicate ale materialelor necesare practicii. Acest aspect constituie un factor foarte important în alegerea țării în care să fie desfășurate studiile, în special când este vorba de o țară nordică în care sunt binecunoscute nivelurile ridicate de trai. Şcolarizarea este gratuită, iar beneficiile sunt mai limitate, în sensul în care nu se mai acordă burse de studiu celor mai buni studenți. Însă cei care lucrează part-time (cu jumătate de normă – trad.) în perioada facultății beneficiază, pe lângă salariu, și de un ajutor financiar din partea statului danez.

Experiența acumulată în România ți-a fost utilă pentru obținerea internship-ului în compania Urland din Copenhaga?

 

Sunt de părere că factorul temeinic care m-a ajutat să colaborez cu Urland a fost internship-ul pe care l-am efectuat în București la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Acela a fost doar începutul cercetărilor mele cu privire la zonele rurale, întrucât acum mă ocup îndeaproape cu descoperirea motivelor și cartarea suprafețelor supuse depopulării în mediile rurale din Danemarca.

Ce ai făcut concret pentru a obține acest internship și cum a venit oferta din partea companiei?

 

În Danemarca, sunt foarte populare așa-zisele „unsolicited applications” (aplicări nesolicitate – trad.), ceea ce înseamnă că firmele nu au postate pe site-urile proprii locurile de muncă vacante, însă dacă studentul sau viitorul angajat își dorește să continue un proiect deja existent sau vrea să dezvolte un anume concept pe care îl consideră interesant pentru ambele părți, contactează compania și își descrie ideile. La fel s-a întâmplat și în cazul meu: le-am scris în ce direcție aș dori să duc unul din proiectele pe care le aveau în desfășurare, le-a plăcut ideea mea și în acest fel am ajuns să lucrăm împreună.

Care sunt responsabilitățile tale în internship și care este atmosfera de lucru din companie?

 

În mare parte, activitățile pe care le desfășor sunt strict legate de subiectul principal al internship-ului, descoperirea motivelor și cartarea suprafețelor supuse depopulării în mediile rurale din Danemarca. Este și tema pe care o dezvolt acum în lucrarea mea de masterat. Atmosfera de lucru este total diferită față de ceea ce am întâlnit până acum, în sensul că suntem o echipă mică de patru tineri și toți comunicăm foarte ușor între noi. Nu am rețineri să îmi exprim punctul de vedere în fața managerului pentru că toți suntem egali și toți contribuim cu experiențele și aptitudinile proprii la o bună dezvoltare și la un progres vizibil al firmei.

Simți că îți urmezi pasiunea în ceea ce faci?

 

Deocamdată nu am avut ocazia să fac ceea ce mă pasionează cu adevărat și anume, topografia, însă simt că mi-am găsit o nouă pasiune, întrucât cercetez problemele ivite în mediul rural. Alături de colegii mei încerc să găsesc în permanență modalități prin care să minimizăm depopularea satelor prin maximizarea potențialului existent în spațiul rural.

Povestește-ne despre programul dedicat studenților internaționali din care faci parte. Cum ajută tinerii?

 

Este un program finanțat prin fonduri europene pentru studenții internaționali care locuiesc în Copenhaga. În cadrul acestuia, îmi este alocat un mentor care are aceiași specializare universitară ca mine. În plus, particip alături de ceilalți membri la diferite workshop-uri și conferințe despre îmbunătățirea CV-ului, scrisorii de intenție, descoperim cultura daneză în ceea ce privește locurile de muncă, facem simulări de interviuri pentru obținerea unui job.

Ce ai învățat despre CV în cadrul acestui program?

 

Am învățat că tot ceea ce știam dinainte despre CV-uri, pot să uit și să o iau de la zero întrucât cerințele de aici sunt diferite. CV-ul nu ar trebui să fie doar tehnic, ci să prezinte și calitățile individului în afara locului de muncă. Tocmai de aceea, este foarte important că viitorul angajat să aibă o rubrică în care să descrie activitățile pe care le întreprinde în timpul liber.

Ce ai învățat despre aplicarea la un job? Ce informații ai descoperit despre tine datorită testelor de personalitate?

 

Am descoperit că aici este importantă atât partea tehnică, cât și prezentarea personalității, astfel încât angajatorul să îşi poată da seama dacă aplicantul se mulează valorilor companiei sau stilului pe care angajații îl au în viața de zi cu zi. În urma testelor de personalitate, mi s-a demonstrat încă o dată că nu îmi pot contura de la bun început în minte cum va arăta rezultatul final al unui proces. De îndată ce un plan este foarte bine pus la punct, vor apărea pe parcurs noi rezultate care merită să fie luate în calcul.

Cum te-a ajutat mentorul în carieră?

 

Mentorul danez mi-a analizat în detaliu CV-ul, scrisoarea de intenție și profilul, apoi mi-a oferit sugestii despre cum ar putea fi îmbunătățite. Unul dintre sfaturile cel mai des repetate în Danemarca este conturat în jurul ideii că orice om este la şase persoane distanţă de Preşedintele S.U.A., ceea ce înseamnă că este important ca întotdeauna să discuţi cu cei din jur, pentru că niciodată nu ştii de unde apare o oportunitate. Multe dintre locurile de muncă pot fi cunoscute prin intermediul interacţiunii şi orice prilej în care intri în contact cu diverşi oameni poate fi o şansă în carieră. Acesta ar fi sfatul esenţial pe care l-am primit de la mentorul meu pentru a-mi îmbunătăţi profilul profesional.
De asemenea, îmi dă detalii despre valorile pe care pot pune accentul în Danemarca și despre cum ar fi bine să mă pregătesc pentru un viitor interviu. Avem o relație constuctivă pentru că, fiind în același domeniu, ne este foarte ușor să comunicăm și să ne ajutăm reciproc. 

De ce criterii ții cont în actualizarea CV-ului după experiența din cadrul programului dedicat studenților internaționali?

 

Am învățat că în Danemarca anumite rubrici sunt prezentate foarte succint, iar altele detaliate în fraze întregi. Un alt aspect interesant este faptul că în această țară, începutul oricărui CV va conține câteva rânduri care curpind o prezentare generală profesională a persoanei în cauză, iar sfârșitul CV-ului este locul în care va fi redactată partea care detaliază latura socială, activitățile din timpul liber ale angajatului. De asemenea, există și o rubrică numită Competențe Cheie, unde sunt sintetizate principalele aspecte care vor fi regăsite pe parcursul CV-ului.

Cât de des îți actualizezi CV-ul?

 

Îmi actualizez CV-ul de fiecare dată când am făcut ceva notabil care merită să fie menționat și este relevant sau când descopăr o abordare nouă despre cum aş putea să-mi îmbunătăţesc profilul. Adaug și o scrisoare de intenție personalizată în funcție de postul și valorile în care crede viitoarea companie.

Ioana Moldovan

Ioana Moldovan la întâlnirea cu Alteța Sa Regală Prințul Joachim al Danemarcei

Cum a fost întâlnirea cu Prințul Joachim și ce ai învățat de la Alteța Sa Regală?

 

Întâlnirea cu Alteța Sa Regală Prințul Joachim al Danemarcei a făcut parte dintr-un eveniment mai amplu în care, pe lângă studenții care sunt în același program de orientare ca mine, au mai fost și alți ambasadori de tineret din Danemarca. Am petrecut o zi de sâmbătă cu foarte multe activități legate de o viitoare carieră în această țară, am primit sfaturi și am auzit opiniile unor importanți manageri de aici. Printre discursurile minunate s-a numărat și cel al Prințului Joachim care a ținut să ne împărtășească din experiența sa internațională, întrucât a fost atât student, cât și angajat în nenumărate țări din toată lumea. A dorit să precizeze că forța de muncă daneză are nevoie de talente internaționale, de oameni care vin cu vaste pregătiri și care aduc viziuni și abordări diferite. Mi s-a părut mai oportun să petrec pauzele alături de managerii firmelor din domeniul meu pentru a afla mai multe detalii despre proiectele lor în derulare. Tot evenimentul a fost organizat la una din cele mai mari companii cu profil de construcţii şi topografie şi aproximativ 20 de angajaţi ne-au stat la dispoziţie. În timpul pauzelor, am creat legături profesionale cu aceşti oameni şi am discutat despre posibile colaborări viitoare.

Prin ce este diferit învățământul din Danemarca față de cel din România?

 

Încerc să mă gândesc dacă se aseamănă prin ceva. Principiul pe care se bazează sistemul de învățământ din Danemarca se numește Problem Based Learning (Învață prin identificarea problemei – trad.), sau mai precis problematizare, ceea ce presupune o implicare activă a studentului în rezolvarea diferitelor situații. Soluțiile nu sunt ușor de găsit, ci necesită un lung proces de documentare, de brainstorming (tehnică de creativitate în grup – trad.), în care rezultatul final poate fi unul favorabil sau nu. Nu este o problemă dacă rezultatele finale nu sunt cele așteptate, ci este important ca studenții să poată fi capabili să justifice sau să explice drumul pe care l-au parcurs și de ce finalitatea nu a fost cea dorită.

Cum arată o zi din viaţa ta în capitala daneză?

 

Pentru că am un program zilnic la compania unde îmi fac teza de masterat, viața mea în Danemarca nu mai este la fel ca cea a unui student obișnuit, ci seamănă mai mult cu cea a unui angajat. După timpul petrecut la birou, încerc să merg la cât mai multe evenimente culturale sau științifice. Fac ore de limba daneză, ies cu prietenii și uneori merg la cursuri de yoga sau fac cursuri online care să mă ajute să mă specializez și mai mult în domeniul meu.

Ce ai sfătui un student care îşi caută un job, indiferent că este vorba de România sau de o țară precum Danemarca?

 

Să investească mult timp în redactarea CV-ului și scrisorii de intenție. Dacă este posibil să urmeze cursuri în acest sens, dacă nu, sunt o mulțime de video-uri pe internet sau articole care fac viața mai ușoară. Și nu în ultimul rând, să fie sinceri atunci când redactează!

Ai observat o creșterea a interesului companiilor pentru CV-ul tău de când ești în internship în Danemarca?

 

N-aș putea spune neapărat acest lucru, pentru că nu am aplicat încă la job-uri. Însă văd că profilele mele sociale sunt tot mai urmărite de manageri sau angajați în resurse umane.

eJobs, cel mai mare site de recrutare online din România, a lansat campania „CV & Câştigi”. Campania vine în ajutorul candidaţilor cu cele mai bune 7 reguli pentru intocmirea unui CV relevant, atât pentru personalitatea şi pregătirea lor, cât si pentru aşteptările angajatorilor. Experienţa de peste 16 ani acumulată de eJobs în domeniul recrutării online se regăseşte în construcţia celor 7 reguli.

A fost util articolul? 0
CV

Leave a Reply