• 25 Aug. 2016
  • 4 min

Karina Voinea, base manager la Wizz Air: Am ajuns să lucrez în aviație dintr-o întâmplare

wizz_air

Karina Voinea a ajuns să lucreze în aviație dintr-o întâmplare, iar acum conduce peste 200 de oameni la baza din București a companiei aeriene low-cost Wizz Air.

Denise Filip, Andreea Lobonea, Ana Irina Păun, Nicoleta Radu, Oana Alexandra Crișan și Karina Voinea au între 26 și 31 de ani și se numără printre cei mai importanți angajați din România ai companiei aeriene maghiare low-cost Wizz Air. Cele șase au în subordine mai mult de trei sferturi dintre cei peste 600 de salariați Wizz Air de pe piața locală. Împreună, ele au aproximativ 33.500 de ore de zbor și conduc cele șapte baze ale companiei aeriene din România, care sunt amplasate la București, Craiova, Timișoara, Sibiu, Iași, Cluj-Napoca și Târgu Mureș.

Karina Voinea, 31 de ani, s-a născut la Deva, iar în prezent este managerul bazei Wizz Air din București, funcție din care coordonează circa 225 de oameni. Tânăra a ajuns să lucreze în aviație printr-o întâmplare. „Sora mea era plecată cu o bursă în Germania şi, la întoarcerea dintr-o vizită de la ea, un întreg echipaj de cabină se afla în acelaşi autobuz cu mine. M-a impresionat cum arătau acei oameni, cum purtau uniformele şi cum interacţionau unii cu ceilalţi şi am ştiut, din acel moment, că asta este calea pe care trebuie să o urmez. Au trecut 11 ani de atunci”, spune Karina Voinea.

S-a înscris la Școala Superioară de Aviație Civilă din Capitală, după ce a „bătut” multe drumuri București – Deva ca să afle detalii despre profesia de însoțitor de zbor, din cauză că, în 2005, „nu găseai atât de multe informații pe Internet ca acum”.

Tânăra are peste 6.000 de ore de zbor la activ în toată Europa și Dubai, pe patru tipuri de aeronave: Saab 2000, Saab 340, Fokker 100 și Airbus A320.

eJobs: Cum ai ajuns să deții funcția pe care o ocupi în prezent?

 

Karina Voinea: La doar câteva luni de la angajare, am fost promovată pe funcția de Single Cabin Crew pentru aeronavele de mici dimensiuni, care necesită doar un singur membru de echipaj de cabină, iar apoi, după alte şase luni, am devenit șefă de cabină pe aeronavele de mari dimensiuni. Din 2007  fac parte din echipa Wizz Air şi, în mai puţin de şase luni, am trecut de la Cabin Crew (echipaj de cabină – trad.), la șefă de cabină şi apoi la instructor pe baza din Bucureşti. Timp de trei ani am luat o pauză pentru a fi alături de copiii mei, iar din iunie, anul trecut, am fost promovată drept șef de bază.

Karina Voinea

Karina Voinea ajunge la birou, în general, la ora 9:00.

 

eJobs: Cum arată, pentru tine, o zi de muncă?

 

Karina Voinea: Nicio zi nu seamănă cu cealaltă, deşi se întâmplă ca multe dintre treburile mele în bază să fie repetitive, pentru că sunt anumite proceduri specifice care trebuie executate de fiecare dată.

La prima oră a dimineţii verific e-mailurile şi răspund la cele urgente. La ora 9:00 sunt la birou şi, în general, în prima parte a zilei mă ocup de zona operaţională a bazei, apoi trec la tot ce implică activitățile de resurse umane – discuţii cu echipajul, planning (planificare – trad.) și coaching. Cam de 2-3 ori pe lună şi zbor. Din punct de vedere ierarhic, îi sunt subornată unui Cabin Crew Regional Manager.

eJobs: Care este cea mai mare provocare căreia trebuie să îi faci față ca base manager?

 

Karina Voinea: De cele mai multe ori este gestionarea timpului, pentru că vreau să le fac pe toate la fel de bine şi în acelaşi timp. Evident că totul trebuie ierarhizat, organizat şi planificat.

eJobs: Câți oameni ai în subordine?

 

Karina Voinea: În momentul de faţă am în subordine 225 de oameni, dar din decembrie, odată cu alocarea unei noi aeronave, vor fi 250. Echipa este împărţită în două categorii de angajați: şefi de cabină şi cabin crew.

eJobs: Cum gestionezi relațiile cu oamenii pe care îi ai în subordine?

 

Karina Voinea: Încerc, cât pot de mult, să mă implic în lucrurile importante pentru ei şi consider că dacă îmi solicită ajutorul şi implicarea, eu trebuie să le acord negreşit sprijinul meu, să le soluţionez problemele şi doleanţele. Săptămânal primesc 70 de rapoarte despre echipă și le studiez pe fiecare, sunt atentă la tot ce se regăseşte în ele, nu las nimic la voia întâmplării. În plus, îmi place să zbor alături de oamenii mei, să fiu în preajma lor. Regula mea, pentru când sunt în bază, este aceea că uşa biroului meu este tot timpul deschisă.

Ca stil de management, îmi place să cred că sunt genul de superior care îşi ascultă oamenii, care vorbeşte cu ei de fiecare dată când apar chiar şi probleme mici. E greu să discuţi personal cu 225 de oameni, recunosc, dar nu imposibil. Consider că orice manager ar trebui să urmeze cursuri de coaching, aşa cum  am urmat şi eu la Wizz Air. E important să ştim cum să întrebăm, ce să întrebăm și cum abordăm o situaţie anume.

eJobs: Pe lângă sesiunile de coaching, ce alte programe de dezvoltare ai parcurs până acum și cum te-au ajutat să „crești” profesional?

 

Karina Voinea: Avem periodic diverse cursuri şi calificări, cum ar fi cele inițiale, care durează aproximativ două luni, apoi în fiecare an urmăm nişte cursuri recurente – cursuri de Crew Resource Management (coordonarea resurselor echipajului la bordul navelor – trad.), programe pe partea de proceduri, de echipamente de urgenţă și de prim ajutor. La multe dintre ele dăm şi examen. Apoi, o dată la trei ani avem de trecut examenul practic, o verificare care constă în reconstituirea unei posibile situaţii de la bord. Într-un mock-up (machetă – n.red.) ni se recreează nişte situaţii reale care se pot întâmpla în zbor, iar noi trebuie să urmăm procedurile şi paşii specifici pentru a trece acest examen. De două ori pe an ne întâlnim cu ceilalți manageri de bază, unde urmăm și cursuri specifice poziției.

eJobs: Prin câte etape de evaluare ești nevoită să treci, în fiecare an?

 

Karina Voinea: Prin numeroase evaluări şi examene – cel puţin o evaluare la sol şi una în aer pe an, pe lângă cele din cadrul cursurilor obligatorii.

 

eJobs: Ce fel de calități trebuie să ai pentru o carieră în aviație?

 

Karina Voinea: Dacă vorbim de partea de echipaj, pe lângă calităţi fizice specifice, trebuie să îţi placă să lucrezi cu oamenii şi să vrei să îi ajuţi, să fii empatic cu pasagerii, să încerci să preîntâmpini cererea lor înainte ca ea să se întâmple. Iar ca manager de bază cred că trebuie să îţi faci meseria la modul cel mai serios şi profesionist cu putinţă, să fii realist, dar în acelaşi timp creativ, să prezinţi încredere, să fii deschis în faţa oameniilor din subordine, să îi asculţi şi să îi susţii.

eJobs: Ce planuri profesionale ai?

 

Karina Voinea: La Wizz Air sunt nenumărate posibilităţi de promovare, dar multe dintre ele implică şi o relocare ulterioară la sediul din Budapesta, ceea ce pentru mine, deocamdată, nu este o alternativă. Familia mea este în Bucureşti şi mi-ar fi foarte greu să plec în alt oraş. În acelaşi timp, însă, jobul meu de base manager mă provoacă constant. De exemplu, din decembrie, odată cu alocarea unei noi aeronave Airbus A321, echipa se va mări cu încă 25 de membri. Deja sunt responsabilităţi în plus și oameni noi, care trebuie familiarizaţi cu procedurile companiei.

 

A fost util articolul? 3

Leave a Reply