• 26 Jun. 2013
  • 4 min

N-am experienta

Foto tastatură laptop
Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

N-am experienta! Cum obtin un job in marketing? Un articol scris in exclusivitate pentru eJobs de Oana Sav “Sunt student la marketing dar n-am nici o […]

N-am experienta! Cum obtin un job in marketing? Un articol scris in exclusivitate pentru eJobs de Oana Sav “Sunt student la marketing dar n-am nici o sansa sa lucrez pentru ca n-am experienta! “ Este obiectia pe care o aud cel mai des la tinerii care vor sa faca o cre. Daca esti si tu in situatia au idei care sa “te puna-n priza” sau sa te inspire. Nu sunt retete infailibile ci lucruri traite in experienta mea de lucru care a inceput ca student venit din provincie, fara “pile si relatii” sau casa in Bucuresti.

  1. Fa un stagiu de practica serios!

Prima alternativa ca ar fi un stagiu de practica serios. Spun serios sau “pe bune” pentru ca am primit destule cereri ca manager de departament sa confirm cum ca unii au facut practica la noi. N-am facut-o si n-o fa nici tu. Nu te grabi sa te arunci in orice job temporar insa urmareste activ oportunitatile de practica sau internship. Practica din timpul facultatii a fost modalitatea prin care peste 60% dintre colegii mei si-au angajat inca de cand erau studenti. La intalnirea de zece ani de la terminarea facultatii, rememoram cu o colega cum a ajutat-o directorul nostru de studii sa-si gaseasca un stagiu de practica si cum i-a schimbat viata aceasta decizie. Trebuie sa adaug ca lucreaza si acum acolo.

Multe companii din Romania ofera stagii de practica pentru cei la inceput de cariera: P&G, Coca Cola, Pepsi, ca sa numim doar cateva. Chiar si la momentul la care scriu am vazut un internship atractiv intr-o multinationala. Pregatiti-va sa concurati serios pentru aceste oportunitati. Dincolo de sprijinul pe care il acorda cu aceste programe, angajatorii le adauga eforturilor lor de a cauta tinere talente si ii vaneaza pe cei mai buni.

Exista insa destule alte variante de a gasi un stagiu de practica, in caz ca facultatea in care inveti nu-ti ofera unul. Trebuie sa ai rabdare, sa cauti si sa probezi toate variantele: rude, cunostinte, prieteni sau pur si simplu sa incerci o candidatura spontana. Aceasta din urma inseamna ca vei contacta direct compania cu o propunere de stagiu, printr-o scrisoare sau un email. Trebuie sa vii insa cu un plan concret de lucru sau chiar rezultate pentru companie si sa incerci sa arati ca vei putea lucra cu minimum de implicare si sprijin din partea lor. Trebuie sa fii constient ca aceste organizatii au agenda lor deja incarcata si cei mai multi resping aceste propuneri din lipsa de timp, nu din rea vointa. Mai exista si companii foarte atente la problema confidentialitatii, asa ca trebuie sa ai in vedere si acest lucru.

  1. Ofera-ti sprijinul ca voluntar !

Pare o lozinca si-o poveste frumoasa care nu functioneaza si in realitatea uneori dura si mai putin incurajatoare. In felul acesta insa a ajuns in departamentul de marketing pe care-l conduceam la vremea respectiva  o persoana motivata, entuziasta dar fara nici un fel de experienta in domeniu. Printr-o conjunctura de factori, am consimtit s-o accept ca voluntar. Eram foarte aglomerati cu munca de rutina si s-a dovedit foarte eficienta intr-o perioada in care nu ne permiteam sa angajam mai multi oameni. Ca urmare, am gasit o solutie sa-i facem un contract de colaborare pe cateva luni. Catva timp dupa, am plecat din companie iar managerul venit in locul meu a placut-o imediat si i-a facut contract permanent, fara sa-i mai verifice istoria si calificarile. N-avea experienta insa a castigat, dincolo de noroc si o conjunctura favorabila, prin atitudine si abilitatea de a interactiona mai bine cu ceilalti.

  1. Lucreaza la “brandul personal”!

“Brandul personal” se construieste, se mentine si se manifesta prin tot ceea ce faci la scoala sau in timpul liber: concursuri, activitati extracurriculare, hobby-uri. Nu inseamna sa fii ipocrit dar ai grija ce faci si cum te manifesti in social media, pe blogguri si web, in general.

Ce adresa de mail ai? Urmezi un cod elementar deconduita cand aplici pentru un job?. Sefa unui department de stiri care cauta un reporter pentru radioul la care lucra, nu contenea sa se mire cate CV-uri fara nici o legatura cu postul respectiv primea , de pe adrese de mail de genul iubitzel87@yahoo.com sau cheekylool@gmail.com.

Fii serios si responsabil in cautarile tale. Sunt inca inacceptabil de multi candidati care isi trimit CV-ul peste tot, fara vreo scrisoare de motivare si de multe ori, daca sunt selectati nici nu se prezinta la interviu. O astfel de atitudine nu te ajuta si ii discrediteaza in bloc pe toti cei in cautare de slujba.

  1. Cauta serios si responsabil un job de start

Putina lume are sansa de a lucra direct in marketing, advertising si comunicare. Cei mai multi incep intr-un domeniu conex si de cele mai multe ori pe o pozitie sub nivelul lor de pregatire. Nu inseamna ca o sa ramai acolo toata viata si nici ca nu vei fi expus din plin la probleme de marketing. Chiar daca imparti pliante, faci hosting la evenimente, lucrezi intr-un call center dar nu scrie inca nimic continand marketing pe cartea ta de vizita, nu inseamna ca nu acumulezi o valoroasa experienta in domeniu daca esti cu adevarat serios si interesat sa progresezi. N-o sa poti planifica, pune in practica si evalua eficient o campanie BTL ca manager sau coordonator cand n-ai luat parte la una, daca nu-ti dai seama cate materiale se pot distribui eficient intr-o ora de catre o persoana, de exemplu. O sa poti intelege care sunt cauzele esecului sau risipei de resurse in campanii de acest fel. Ce poate fi mai plin de idei si invataminte pentru un viitor profesionist in marketingul serviciilor decat munca, oricat de grea si prost platita, intr-un call center sau pur si simplu la front desk sau receptia unei corporatii?

Nu e foarte usor sa lucrezi si nici sa patrunzi, ca incepator in domeniul marketingului. Concurenta este mare, numarul de joburi s-a subtiat din cauza crizei insa este intotdeauna loc pentru tineri entuziasti, seriosi si pasionati de ceea ce vor sa faca. Mai ales datorita exploziei noilor tehnologii, pentru care poti sa ai nu numai indemanare dar si talent innascut. Cu oportunitatile din ce in ce mai numeroase in marketing digital, marketing mobil si comunicare integrata, viitorul suna bine!

Un material redactat in exclusivitate pentru Ejobs de Oana Sav.   Oana Sav este Chartered Marketer, consultant de marketing la More Marketing Solutions si fondator al Institutului de Marketing din Bucuresti. Institutul de Marketing ofera cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la www.institutuldemarketing.ro.

 

A fost util articolul? 0

Leave a Reply