Tinerii care au fost în detenție de la vârste fragede se confruntă cu provocări unice și complexe. Deseori, aceștia provin din medii dezavantajate și nu au avut acces la aceleași șanse sau aceeași formă de speranță valabilă altora.
Atunci când aceștia ajung să își petreacă o perioadă semnificativă a tinereții internați, impactul asupra dezvoltării lor personale, sociale și profesionale este considerabil. După eliberare, ei trebuie să facă față stigmatului asociat unui trecut infracțional, să înfrunte lipsa de experiență în câmpul muncii și să depășească barierele educaționale și de formare profesională pentru a putea să-și construiască o viață independentă și stabilă.
Mulți dintre acești tineri, odată eliberați, riscă să se întoarcă la o viață unde ilegalitățile sunt singura lor șansă de supraviețuire. Tocmai de aceea este esențial ca sistemul penitenciar să le ofere oportunități de formare profesională. Aceste programe trebuie să fie diversificate și adaptate nevoilor tinerilor, ținând cont de abilitățile lor preexistente și de interesele lor. Este important ca formarea să includă atât competențe tehnice (de exemplu, în domenii precum construcții, confecții, tehnologia informației sau gastronomie), cât și abilități de viață (cum ar fi comunicarea eficientă, gestionarea timpului, rezolvarea conflictelor).
Pentru a facilita integrarea lor pe piața muncii, este necesar ca autoritățile, angajatorii și organizațiile non-guvernamentale să colaboreze pentru a crea oportunități de angajare pentru ei. Proiectele de reintegrare trebuie să includă stagii de practică, mentorat și suport pentru găsirea unui loc de muncă, care să le permită să se adapteze treptat la cerințele pieței muncii și să capete experiență într-un mediu de lucru real. De asemenea, angajatorii trebuie să fie încurajați să adopte politici de non-discriminare și să înțeleagă importanța oferirii unei a doua șanse acestor tineri.
Alături de formarea profesională și integrarea pe piața muncii, educația joacă un rol crucial în procesul de reintegrare a tinerilor care au fost în detenție. Proiectele educaționale care încurajează continuarea studiilor și dobândirea unor competențe de bază (de exemplu, alfabetizare, matematica de bază, limbi străine) pot ajuta tinerii să depășească obstacolele educaționale și să își construiască un viitor mai stabil.
Fundația Terre des hommes România invită toți angajatorii și profesioniștii interesați de a ajuta la ameliorarea acestei situații să îi contacteze la rou.office@tdh.org, unde pot pune bazele unor discuții și parteneriate care să încurajeze tinerii cu această experiență de viață să devină cetățeni productivi și să promoveze schimbarea pe care dorim să o vedem în societate.