• 25 Jan. 2006
  • 4 min

O alternativa la “conceptul clasic de cariera” – Vrei sa ai afacerea ta?

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Un articol scris in exclusivitate pentru eJobs de Eduard Radu (www.careerexperts.ro) Cunosc multi oameni care declara: “mi-as dori sa demarez propria afacere”. Din pacate, majoritatea dintre […]

Un articol scris in exclusivitate pentru eJobs de Eduard Radu
(www.careerexperts.ro)

Cunosc multi oameni care declara: “mi-as dori sa demarez propria afacere”. Din pacate, majoritatea dintre ei nu pot depasi stadiul de intentie. Blocajul in aceasta etapa este cauzat in mare parte de dificultatea gasirii unui raspuns coerent la intrebarea: “ce fel de afacere iti doresti?”

Reactia obtinuta nu mai surprinde. Este asemanatoare cu aceea pe care o intalnesc la angajatii ce nu reusesc sa-si dezvolte o cariera implinita. Raspunsul lor este, de multe ori: “nu stiu, nu m-am decis inca.”
Aceasta indecizie, in cele mai multe situatii, are doua explicatii: fie persoana chiar nu stie ce isi doreste, fie ii este teama sa puna in practica ideea de afacere pe care a identificat-o.

Pentru a gasi tehnica depasirii temerilor si indeciziilor in momentul de start al unui business, haideti sa vedem cum se comporta intreprinzatorii si cum au abordat situatia cei care au dezvoltat cu succes o afacere sau alta.

Conform unor statistici din SUA, oamenii de afaceri realizati au experimentat, in medie, nu mai putin de 16 business-uri pana cand au ajuns sa dezvolte afacerea in care au obtinut succes.

Uitati-va in jurul d-voastra si vedeti daca intreprinzatorii se opresc la o singura idee, la o singura afacere. Desigur, exista si exceptii. Insa, de obicei, oamenii de afaceri de succes sunt implicati in cel putin 2 sau 3 business-uri.

Ce ne spun aceste doua informatii? Ele ne pot ajuta sa depasim prima bariera, aceea a indeciziei. Daca vrei sa ai afacerea proprie atunci trebuie sa incepi de undeva. Am putea spune chiar “de oriunde” daca nu te poti decide intre doua sau trei idei. De ce spun asta? Este mai putin important ce afacere demarezi, ca prima afacere, pentru ca nu te vei opri la aceasta. Pe termen lung, aproape nici nu conteaza cu ce business incepi, deoarece vei fi nevoit sa incerci una, sau chiar alte 15 afaceri pana te vei ocupa de aceea care-ti va aduce succes. Asta, daca ai norocul sa te incadrezi in categoria sub media de 16 afaceri de care vorbesc specialistii din America.

Sir John Templeton, cel mai renumit investitor din SUA inainte de Warren Buffet, era renumit pentru sfatul sau adresat celor dornici sa ii invete tehnicile de succes in jocul la bursa: “Actioneaza!”.

A doua bariera este teama. Cea mai mare fiind teama de esec si de consencintele acestuia. Aceasta nu se va stinge niciodata, chiar nici atunci cand ai construit ceva destul de solid. Pentru a o depasi, trebuie sa facem alegerea de a merge pe una din cele doua cai existente. Prima inseamna sa actionam, sa dezvoltam chiar 16 afaceri pana sa ajungem la cea de success. A doua, este aceea de a ramane doar cu dorinta ca “intr-o zi, intr-o buna zi, imi va surade si mie sansa si voi avea revelatia acelei idei fantastice! Toata lumea ma va felicita pentru cat de geniala, originala si fezabila este ideea mea si totul se va schimba din aceea zi…”

Am o veste pentru tine! Din cunostintele si cercetarile mele, a doua cale nu a produs decat dezamagiri si regrete.

Este adevarat, startul intr-o afacere, dezvoltarea ei, schimbarea sau inchiderea afacerii si pornirea alteia, daca prima idee nu a mers, presupune riscuri, nemultumiri personale, profesionale si sociale. Daca nu suntem dispusi si pregatiti sa trecem prin aceste etape sau praguri de dezvoltare, cu ale lor “ups and downs”, ar trebui sa uitam de intentia intrarii in business. De ce sa uitam? Pentru ca valorile personale nu ne sprijina aceasta dorinta, in forma ambigua, definita doar prin formula ‘nu stiu inca ce afacere imi doresc’. In acelasi timp, pentru ca nu suntem dispusi sa riscam si sa actionam in pofida fricii de esec.

Nu are rost sa te tot amagesti intretinand ideea ca ti-ai dori si tu propriul business, cand de fapt nu esti dispus sa faci ceea ce este necesar.

Mentalitatea unui intreprinzator de succes este aceea de a prefera sa munceasca, sa ia initiativa si sa dezvolte diverse idei de afaceri cu riscul de a trece prin esecuri si nemultumiri temporare.

In schimb, daca suntem dispusi sa ne asumam riscurile si sa ne cultivam increderea in puterea noastra de invatare de creatie, sa fim perseverenti, in ciuda esecurilor, atunci nimic nu ne va putea opri.

Iata o dovada ca poti sa iti dezvolti aceste abilitati si, totodata, ca nu este niciodata prea tarziu sa incepi o afacere care sa ajunga la performante de succes.

Colonel Sanders a inceput afacerea cu lantul restaurante KFC la varsta de 62 de ani. Asa cum se stie, insa, in primul an a trait in masina si a colindat toata America dupa investitori si potentiali colaboratori. Efortul a fost imens, dar, evident, a meritat!

Morala: daca vrei sa ai afacerea proprie, oricat de greu ar parea, nu ezita!

Mai jos vom enumera o serie de tehnici care te pot indruma sa decizi spre ce gen de business sa te indrepti, cum sa-l dezvolti si, cel mai important, cum sa te dezvolti pe tine astfel incat sa poti merge mai departe cu succes:

– Care este domeniul in care te pricepi cel mai bine?
– Ce oportunitate sau nevoie ai observat pe piata in acest domeniu?
– In ce masura poti si vrei sa incepi o afacere care sa raspunda la aceasta nevoie?
– Nu te astepta sa te laude rudele, prienteii sau colegii ca este o idee minunata. Majoritatea dintre ei nu stiu nici ei ce vor. Chiar daca unii au deja afacerile lor nu uita ca este mai important sa incepi decat sa incepi cu succes din prima.
– Asculta opiniile calificate ale oamenilor de afaceri sau ale celor apropiati tie in calitatea de potentiali clienti insa nu te lasa demotivat de acestia.
– Nu uita ca de multe ori nici noi, ca potentiali clienti, nu stim daca ne-ar place un produs sau serviciu decat dupa ce l-am “incercat”
– Fa-ti un plan de afacere. Gasesti modele pe Internet. Nu trebuie sa fie perfect si sa includa toate aspectele pe care le ia in considerare, sa zicem, o companie precum Microsoft. Va trebui insa sa te gandesti la potentialul de vanzari pe zi/saptamana/luna/an, la costurile fixe si variabile, la angajati, la locatie, la legislatie etc.
– Actioneaza! Fa ceva care sa te miste in directia dorita. Nu te culca pe ureche ca maine vei citi, maine vei cauta informatii, maine vei lua legatura cu notarul. Fa tot ce poti astazi. Una din abilitatile cheie ale unui om de afacere de succes este “simtul de urgenta” adica dorinta arzatoare de a se misca astazi, acum in acest minut in directia dorita.
– Nu te lasa demotivat de micile sau marile greutati birocratice sau concurentiale. Nu uita ca sunt mici sau mari in functie de cum le percepi tu. In realitate ele doar exista! Noi facem ca greutatile noastre sa fie mari sau mici.

Acum e randul tau sa transformi dorinta in realitate. Nu uita ca multi dintre marii oameni de afaceri au inceput de la zero. Poti si tu, daca esti intr-adevar hotarat si motivat! “Actioneaza!

Succes!

___________________________________________________________________________

Eduard Radu este initiatorul primului centru privat de servicii de consiliere in cariera din Romania. Pornind de la angajare, promovare, dezvoltare personala si pana la construirea unei cariere de succes. Eduard scrie si colaboreaza in mod constant cu eJobs si reviste ca BIZ sau Capital. Pentru a afla mai multe informatii vizitati www.careerexperts.ro sau scrieti-ne la contact@careerexperts.ro

A fost util articolul? 0

Leave a Reply