• 10 Dec. 2015
  • 5 min

Par avion?  Nu. Intraprenor

Foto Remus Vişan_portret
Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Remus Vişan, managing director la Paravion, este acţionar, intraprenor, familist şi aspirant la statutul de lider.

Nu este Steve Jobs sau Bill Gates, dar numele lui ar fi putut intra în cartea „Outliers, The Story of Succes”, a jurnalistului şi scriitorului canadian Malcolm Gladwell. La fel ca Bill Gates, care s-a născut în momentul potrivit şi a profitat de toate oportunităţile apărute în viaţa lui, Remus Vişan, managing director la Paravion, una dintre cele mai importante agenţii de turism online din România, a ştiut să primească fiecare şansă pe care destinul i-a scos-o în cale.

Totul a început cu facultatea. S-a născut în Petroşani, dar când a venit vremea să meargă la facultate a avut de ales între Timişoara şi Bucureşti. „Jumătate dintre cei care trebuiau să meargă la facultate alegeau Bucureştiul şi jumătate Timişoara. La mine a fost mai mult o alegere din partea rudelor să merg în Timişoara la facultate. Acolo aveam mai multe rude şi familia mea a văzut-o ca pe o alegere de siguranţă”, declară Vişan.

Foto Remus Vişan_portret

Remus Vişan s-a născut la Petroşani, a studiat la Timişoara şi face business în Bucureşti.

A absolvit Facultatea de Turism, din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara. Totul a fost însă din întâmplare. O întâmplare pe care nu a lăsat-o să treacă pe lângă el. „Eu am intrat la Comerţ şi Marketing. După primul semestru, din primul an, când am revenit din vacanţă, cei de la facultate schimbaseră disciplina secţiei noastre din Comerţ şi Marketing, în Turism şi Servicii. Şi-au motivat decizia spunând că viitorul ţării este turismul. A fost o criză în facultate. Fetele plângeau şi se gândeau că vor ajunge toate ospătăriţe. Eu nu m-am panicat absolut deloc. Mi-am dat seama că specializare vine pe final şi, dacă nu îţi place, poţi să schimbi”, spune Vişan.

Încă din primul an de facultate, executivul Paravion a decis să se implice în AIESEC, una dintre cele mai importante asociaţii studenţeşti din România. Acolo, Remus Vişan a ajuns să coordoneze un centru de angajare şi pregătire profesională a studenţilor. „Era un centru care făcea intermediere între firme şi studenţi. Noi încercam să băgăm în practică studenţi la cât mai multe firme private”, spune Vişan. Aşa a ajuns să intre în contact cu toate agenţiile de turism din Timişoara. „La un moment dat am bătut la uşa unei agenţii şi am spus că de data asta este vorba de mine, că vreau un loc de muncă. Şi am rămas până la terminarea facultăţii”, arată Vişan.

Oficialul Paravion a ales să muncească încă din anul întâi pentru că i se părea plictisitor să se întoarcă, pe timpul vacanţei de vară, tocmai în Petroşani. „Aveam nevoie de bani, pentru că părinţii mei nu îmi mai trimiteau pe timp de vară, deoarece erau de părere că în vacanţă trebuie să merg acasă, în Petroşani”, precizează Vişan.

A terminat facultatea în 1998 şi s-a înscris la o alta – Ştiinţe Politice. „Am dat examenul, am intrat, am stat doar un semestru. Ulterior, au apărut semnale că aş putea veni în Bucureşti”, spune Vişan.

„Semnalele” au apărut la nunta verişoarei lui. „După nuntă am rămas eu, verişoara mea cu soţul ei şi părinţii lor. Mirii primiseră drept cadou de nuntă un spaţiu în Piaţa Universităţii, din Bucureşti, şi nu ştiau ce să facă acolo.  Stând de vorbă cu toţii, le-am povestit despre activitatea mea de angajat într-o agenţie de turism şi, după asta, au spus că merită să încerce să înfiinţeze o agenţie de turism”, arată Vişan.

Însă el nu s-a alăturat de la început proiectului născut din experienţa sa, ci după câteva luni. Îi plăcea prea mult Timişoara şi nu dorea să părăsească oraşul.

Agenţia din Bucureşti l-a convins în cele din urmă. Astăzi, Vişan conduce Paravion, o afacere online în turism dezvoltată în 2005 de Millenium Tour, agenţia de turism fondată în 1999 în Piaţa Universităţii, din Bucureşti. Paravion se află, din 2010, în proprietatea fondului spaniol de investiţii GED Capital.

Agenţia online de turism operează, în prezent, pe opt pieţe: România, Turcia, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Spania, Italia şi Marea Britanie. Vişan estimează că, la sfârşitul lui 2015, businessul Paravion va depăşi 40 de milioane de euro, faţă de 17 milioane de euro, în 2014. Evoluţia afacerilor din 2015 comparativ cu 2014 se datorează, în mare parte, extinderii Paravion pe piaţa din Turcia, prin achiziţia Bavul.com, un brand de turism deţinut anterior de operatorul de telefonie mobilă Turkcell.

Cariera la Paravion

 

Vişan a ales să rămână la Paravion şi după 2010, când GED Capital a preluat agenţia online de turism de la Millenium Tour. Rămânerea lui alături de fondul de investiţii a fost una dintre condiţiile puse de cumpărători pentru realizarea tranzacţiei. „Ei au vrut ca eu să rămân în continuare la Paravion, pentru cel puţin şase luni de la momentul tranzacţiei. Nu ştiu ce s-ar fi întâmplat dacă nu doream să rămân. Poate că nu s-ar mai fi realizat tranzacţia”, spune Vişan.

Vişan avea 10% din acţiunile Millennium Tour şi, în urma vânzării Paravion, a primit o sumă de bani şi acţiuni la grupul Happy Tour, care cuprinde, pe lângă Paravion, şi Happy Tour (agenţii de turism), Prestige Tours (turoperator) şi Travel House (integrată între timp în Happy Tour).

„La Millenium Tour făceam  de toate. Lucram cot la cot cu ceilalţi acţionari pentru a fi responsabil de business. Era o responsabilitate foarte clară, pe care o simţeam ca atare. Înainte de tranzacţie mă gândeam la ziua de mâine din punct de vedere al alocării resurselor, asemenea unui antreprenor. Acum există nişte oameni responsabili care lucrează împreună cu reprezentanţii fondului de investiţii pentru a identifica măsurile cele mai bune care, după implementare, să susţină creşterea businessului . Iar eu mă ocupă doar de managementul Paravion”, explică Vişan.

Brandul Paravion a apărut în 2005,  după ce trei acţionari din Millennium Tour – Daniel Piţurlea, Dragoş Penca şi Remus Vişan – căutau noi modalităţi prin care să crească afacerea. S-au gândit că un business conex, online, prin care să vândă bilete de avion, ar fi cel mai potrivit, datorită costurilor reduse pe care le presupunea. „Am făcut un brainstorming pentru a găsi denumirea potrivită, iar finalistele au fost <<pleci.ro>> şi <<paravion.ro>>. Am ales <<paravion.ro>>. Millennium Tour a rămas ca agenţie de turism, iar vânzarea de bilele online s-a mutat pe <<paravion.ro>>”, explică Vişan.

Paravion.ro s-a transformat într-o societate comercială în 2010, după vânzarea către fondul spaniol de investiţii. GED Capital a preluat doar paravion.ro, fără Millennium Tour. Vişan a ieşit integral din acţionariatul Millenium Tour, firmă controlată în prezent de Dragoş Penca şi de Patricia Piţurlea, fiica lui Daniel Piţurlea.

Valoarea tranzacţiei nu a fost comunicată până în prezent. După vânzarea către GED Capital, Daniel Piţurlea şi Dragoş Penca au devenit parteneri în centrul Orhideea Spa, din cadrul complexului rezidenţial Orhideea Gardens, dezvoltat de Piţurlea.

Planuri de intraprenor

 

Intraprenorul Remus Vişan se descrie ca familist, dar spune că, la nivelul Paravion, îşi doreşte să fie perceput de cei 40 de colegi ai săi ca un lider. „Mi-ar plăcea ca, prin leadership, să reuşim să ajungem cu toţii la aceeaşi viziune”, arată Vişan. El adaugă că nu are modele de lideri din lumea afacerilor.  „Îi admir, mai degrabă, pe cei care au avut un impact în societate, cum ar fi Nelson Mandela”, spune Vişan.

Directorul Paravion a călătorit, până acum, în zeci de ţări din Europa, Asia şi Africa, dar destinaţiile preferate de vacanţă rămân Grecia şi Cipru. În Grecia a ieşit pentru prima oară din ţară, în 1995, când lucra ca însoţitor pentru un grup de turişti. Tot în Grecia a trăit şi cea mai intensă experienţă. „Fiecare grup de turişti cuprinde oameni mai informaţi sau mai puţin informaţi şi, astfel, poţi ajunge foarte uşor într-un conflict. Mai ales dacă eşti tânăr, eşti ghid turistic şi esti considerat neexperimentat. Eu m-am trezit în situaţia de a fi aruncat de la balconul unui hotel din Grecia”, rememorează, amuzat, Vişan.

Tranzacţia dintre Millennium Tour şi GED Capital i-a asigurat suficiente resurse financiare lui Vişan astfel încât să înceapă un business propriu, dacă ar fi dorit. Nu a fost tentat nici atunci şi nu este tentat nici acum. Mai mult, fondul de investiţii nu i-a impus să plece din companie după o anumită perioadă. „Chiar îmi place tot ceea ce fac. Nu am obosit şi nu m-am plictisit. În plus, Paravion a ajuns la un nivel la care nu m-aş fi gândit acum doi ani”, subliniază Vişan.

Liderul Paravion are planuri mari pentru 2016 şi aşteaptă ca afacerea pe care o conduce să atingă pragul de 60 de milioane de euro  anul viitor. „Planurile pe 2016 le ştim deja. Suntem ambiţioşi şi ţintim 60 de milioane de euro”, mai spune Vişan.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply