• 14 Apr. 2020
  • 5 min

Cum și-a extins gama un brand romanesc de produse cosmetice #MergemMaiDeparte

produse cosmetice techir solutie hidroalcoolica

Atunci când criza de biocid a lovit România, Oana Stan, numele din spatele brandului romanesc Techir, a decis să scoată pe piață o soluție hidroalcoolică, extinzându-și astfel portofoliul de produse cosmetice. Rapiditatea cu care a făcut această mișcare a fost apreciată atât de cei familiarizați cu Techir, dar și de cei care căutau produse antibacteriene cu 70% alcool.

Cu Oana am stat de vorbă în rândurile de mai jos, într-un nou episod al seriei #MergemMaiDeparte, pentru a afla cum și-a început afacerea cu produse cosmetice, cum s-a repliat atât de repede, dar și ce planuri are în viitorul apropiat.

Oana Stan, fondatoare Techir produse cosmetice

Oana Stan, fondatoare Techir

Care e pe scurt povestea Techir?

Oana Stan: Techir este răspunsul la o întrebare apărută prin 2010. „De ce nu ar avea și stațiunea Techirghiol propria gama de produse cosmetice și terapeutice?”. Eu sunt născută și crescută în Techirghiol, și în fiecare vară vedeam cum turiștii vin să se bucure de proprietățile lacului. De atunci am înțeles că acesta are ceva special de oferit. În 2012, mi-am predat lucrarea de licență la Facultatea de Administrare a Afacerilor din cadrul ASE având ca studiu de caz Techir. În urmă procesului de scriere a lucrării și de realizare a studiului de piață am înțeles și mai mult potențialul pe care această idee de business o are, dar și că merită să devină un brand real. Astfel, după un studiu intens asupra altor stațiuni din Asociația Orașelor Termale Istorice din Europa (din care și Techirghiol făcea parte începând cu 2011), am învățat cum multe locuri faimoase, precum Vichy, Bath, Evian, Acqui Therme valorificau cu succes resurse naturale locale (nămol, apă termală, apă salină) în compoziția unor produse finite. Și așa s-a transformat Techir într-un mic business de familie în 2014, când cu suportul părinților am lansat pe piața din România primele trei produse cosmetice din portofoliu: crema de față, crema de mâini și crema antireumatică.

Anul acesta Techir a împlinit 6 ani de activitate de când valorificăm apă și nămolul sapropelic din inima lacului Techirghiol. Brandul deține un portofoliu de 40 de produse dezvoltate în propria fabrică aflată la ieșirea din orașul Techirghiol.

Care a fost momentul în care ai decis regândirea business-ului de produse cosmetice?

Oana Stan: Atunci când eu, în calitate de consumator, am simțit că există o problema. Noi folosim alcoolul medicinal și în activitatea noastră profesională drept degresant, iar acesta nu se mai găsea deloc în piață. Atunci am înțeles că se va întâmpla la fel cu toate produsele de igienă ce vin din import și o să fie nevoie de acoperirea necesarului din resurse interne. După ce s-au epuizat stocurile produselor de igienă de import, inclusiv săpunuri, rafturile din România au rămas goale, iar fabricile de cosmetice au fost nevoite să se reprofileze.

Așa am făcut și noi. Am căutat la furnizori alcool și cu greu am găsit câteva butoaie de alcool izoporpilic la un preț mult mai mare decât în mod normal. Am înregistrat produsul drept produs cosmetic și l-am numit „Soluție hidroalcoolică pentru mâini cu 70% alcool”. Nu avem voie să folosim cuvinte precum „igienizant”, „dezinfectant”, „antibacterian”, dacă produsul nostru nu este avizat drept biocid și nu are testele doveditoare că este fungicid, bactericid, virucid. Acum am depus în sistem de urgență produsul spre testare și avizare la Institutul Cantacuzino.

Dezvoltarea unui produs pe baza de alcool pentru mâini și suprafețe, a fost cea mai bună formulă pentru noi. Am mobilizat echipa rapid, ne-am folosit de ambalajele pe care le aveam deja în stoc, și de altă materie primă pe care o aveam precum apă distilată, glicerină vegetală, parfumul fără alergeni și uleiul esențial de lămâie. Și într-o săptămâna în care am lucrat și peste program, am asigurat un stoc suficient pentru o perioadă. Am donat o parte dintre produse către Asociația Dăruiește Aripi, am onorat comenzi către supermarketuri pentru uzul intern al angajaților, am distribuit în farmacii și magazine naturiste și am urcat produsul și în magazinul nostru online.

Câți oameni se află în acest moment în echipă și cum au primit ei vestea acestei schimbări?

Oana Stan: Echipa este formată din 7 oameni. Toată echipa s-a mobilizat rapid pentru că am realizat că este nevoie de toată implicarea noastră. Am simțit toți că avem posibilitatea să aducem în piață un nou produs de care este foarte mare nevoie și, în același timp, este o șansă pentru ca noi să ne continuăm activitatea. Nu ne-am pierdut speranța și am tratat această schimbare cu multă responsabilitate și implicare. Acum așteptăm o nouă livrare de alcool și în luna mai ne punem iar pe treaba. Până atunci ne ocupăm de asigurarea stocurilor pentru alte produse cosmetice din portofoliul Techir.

Care au fost cele mai mari provocări de până acum?

Oana Stan: Provocarea a fost să optimizăm cât mai rapid și eficient procesul de producție și resursele pe care le aveam deja pentru a nu genera noi cheltuieli. De aceea, ne-am folosit de ambalaje din stocul propriu. Acum ne confruntăm cu provocarea de a găsi noi ambalaje, deoarece stocurile din România sunt epuizate, iar funizorii ne dau termene pentru iunie și iulie. Provocări mai sunt și în ceea ce privește materia primă. Sunt ingrediente ce vin din Italia și Spania. De aceea, ne axăm pe produsele pe care le avem deja în stoc, ne folosim de materia primă pe care o deținem și producem strategic.

solutie hidroalcoolica techir produse cosmetice

Cum a fost percepută această schimbare de clienți? Cum resimți tu această schimbare?

Oana Stan: Clienții s-au bucurat și ei de felul în care ne-am mobilizat pentru a lansa un produs atât de necesar în lupta împotriva acestui virus. Stocurile au fost epuizate rapid și am primit feedback extrem de bun pentru soluția hidroalcoolică. A fost apreciat procentul mare de glicerină de 5% din compoziție, un ingredient umectant, ce hidratează pielea în timp ce alcoolul o dezinfectează. Au fost încântați și de beneficiile pe care le-am pus la dispoziție în magazinul nostru online: reduceri pentru seturi de săpunuri și crema de mâini, transport gratuit, plata cu cardul și produse cosmetice cadou.

Eu parcă nici nu am avut timp să resimt schimbarea, să o analizez, pur și simplu m-am mobilizat rapid și m-am adaptat.

Vânzările au fost afectate în această perioadă?

Oana Stan: Vânzările pe alte categorii de produse cosmetice din portofoliu au fost categoric afectate. Vânzările pe categoriile de săpun nu au crescut în luna martie, deoarece mulți consumatori au ales să cumpere săpunuri ieftine din comerț, dar care nu respectau nevoile pielii așa cum o fac săpunurile manufacturate ce au în compoziție doar unturi și uleiuri, ele fiind produse prin metodă tradițională la rece cu leșie. Dar pe măsură ce consumatorii au văzut efecte secundare ale expunerii atât de dese a pielii la alcool și apă cu săpun, pielea s-a deshidratat, iar ei au început să caute săpunuri mai blânde și cremă de mâini. Am remarcat asta în vânzările de pe site. În ceea ce privește vânzările B2B, clienții mari precum DM și Mega Image au scăzut comenzile, unii dintre ei având și magazine închise.

Ce planuri ai pentru viitorul apropiat pentru brandul tău?

Oana Stan: Așteptăm avizarea drept biocid a produsului și îl vom păstra pe termen lung în portofoliul nostru. Ne orientăm și către producția de săpun lichid și vom continuă să ne adaptăm la cerințele și trendurile din piață. Sperăm că trendul de cumpărare a produselor locale să fie în creștere și consumatorii să prioritizeze achiziția de produse făcute în România. Cu siguranță asta ar impacta pozitiv viitorul multor afaceri.

Dacă ai fi putut anticipa acest moment de cumpănă cu schimbări ai fi făcut în timp?

Oana Stan: Probabil aș fi făcut același lucru, dar mai organizat. M-aș fi asigurat că avem stocuri de materie prima și ambalaje, pentru că fără acestea un producător nu poate să-și desfășoare activitatea în parametrii normali, iar prețul final al produsului este influențat în mod direct de achizițiile în sistem de urgență a materialelor necesare pentru producție.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Fine dining în vremea carantinei #MergemMaiDeparte

Clasele de fitness se mută de la studio acasă #MergemMaiDeparte

A fost util articolul? 4
biocidbrand romanescproduse cosmetice românești

Leave a Reply