Psiholog pasionat de marketing, Stefan Georgescu si-a inceput cariera in cercetare de piata unde spune ca si-a facut “botezul” in ceea ce inseamna comportamentul consumatorului. Dupa […]
Psiholog pasionat de marketing, Stefan Georgescu si-a inceput cariera in cercetare de piata unde spune ca si-a facut “botezul” in ceea ce inseamna comportamentul consumatorului. Dupa un an si jumatate, si-a dat seama ca vrea sa faca strategie si asa ajuns la BrandUP Interactive, companie specializata in livrarea de solutii de marketing online, unde detine functia de digital strategist.
Ce inseamna digital strategist? Ce responsabilitati iti revin in cadrul companiei?
Nu cred sa fie in prezent o definitie general acceptata. Pentru mine, specialistul in strategie digitala incearca sa intelega cat mai bine comportamentul persoanelor in mediul online si in functie de acesta sa determine principiile si cadrul viitoarelor actiuni de marketing. Indiferent de cum il definim, ai nevoie de trei caracteristici: imaginaite, intuitie si un spirit analitic. Ajuta foarte mult si cunostintele tehnice – IT.
Ce inseamna asta concret? De obicei incep prin a ma intreba ce cauzeaza un comportament si ce efecte are. Incerc sa identific o serie de tipare in urma unor analizele a indicatorilor digitali – atat cantitativi cat si calitativi. Cuvantul magic pentru digital strategist, ca de altfel pentru strategi in general, este insight. Nu incerc sa il definesc, sa spunem doar ca o sa stii cand il gaseseti. Pe baza aspectelor aflate, trasez o serie de principii directoare ale unor strategii care sa potriveasca nevoile consumatorilor cu obiectivele de business ale organizatiilor pentru care lucrez.
Cum lucrezi efectiv cu clientii pe partea de strategie digitala?
De multe ori se intampla ca un potential client sa vina la noi si ne spuna ca vrea sa demareze actiuni de marketing online, dar nu stie cum ar putea sa inceapa si nici daca ii vor aduce rezultate. In general – si poate de asteptat, la inceput clientul este sceptic. Acesta este momentul in care poate interveni digital strategist-ul, si, in functie de profilul business-ului, sa ii creioneze un scenariu prin care ii este descris pas cu pas clientului cum il poate ajuta marketingul online si in ce fel decurge o implementare a strategiei.
Drept exemplu, se poate incepe o propunere de la refacerea site-ului, crearea si gestionarea unor conturi de social media sau implementarea unor campanii Facebook si Adwords. De aici se poate continua cu diverse activari de brand, in functie de integrarea elementelor digitale in campaniile traditionale de marketing.
Pentru mine, este important sa descriu cat se poate de clar ce se poate face, ce nu se poate face, care pot fi rezultatele si semnificatia lor. Incerc sa arat in ce fel obiectivele de marketing digital urmeaza si complementeaza obiectivele de business.
Implementam strategia si monitorizam in permanenta rezultatele – in online este mai usor sa vedem in ce masura o campanie a avut success sau nu. Urmarim daca am atins traficul dorit, daca mesajul nostru din social media a fost receptat de cat mai multe persoane. La final, vreau sa stiu daca toate eforturile noastre in zona online au crescut vanzarile clientului.
Ca o analogie, partea asta de online pare ca o jucarie frumoasa, dar multi inca nu isi pot imagina cum functioneaza realmente, mai ales ca rezultatele marketingului online nu apar peste noapte. Cand apar insa, sunt de cele mai multe ori masurabile.
Cand sunt vizibile niste rezultate concludente in zona de marketing online?
In general, din ce am obeservat, este nevoie de cel putin sase-sapte luni ca sa vezi rezultate semnificative. Asteptarea clientilor este ca acestea sa fie vizibile mult mai devreme. Glumind putin, in primele doua luni se intreaba de ce nu se vad rezultate concrete, iar dupa sapte luni se gandesc ca ar fi trebui sa inceapa campaniile in online mult mai devreme.
Rezultatele se vad foarte clar mai ales daca business-ul a plecat de la zero, adica daca nu a mai avut niciun fel de activitati in online. Clientii vad cum oamenii interactioneaza cu business-ul lor si cum apar noi oportunitati.
Ce fel de solutii de marketing digital mai intra in propunerile tale? Poti sa ne mai dai exemple?
Desi e o solutie destul de putin folosita la noi, propunem blogul de companie ca un instrument prin care poti comunica foarte bine cu potentialii clienti. In functie de specificul clientului, B2B sau B2C, propun canale adecvate de social media si incurajez abordarile curajoase in content marketing: continut video, webinarele sau whitepapers.
Whitepaper-ul poate fi un material mai amplu, un e-book sau un infografic ce descrie in detalii o anumita tema si este mult mai specific decat un articol standard. Lucrul acesta pare foarte bine primit de zona B2B unde clientii potentiali pargurg un drum mai lung pana la luarea unei decizii.
Noi gandim continutul whitepaper-urilor impreuna cu clientul, cunoastem expertii lor, au loc niste interviuri si incercam sa vedem cum putem spune o “poveste” despre serviciile lor intr-un mod usor de citit si inteles.
Cum trebuie abordat blogul din punctul de vedere al unei companii?
Cu mare atentie cred. Trebuie sa fii foarte sigur ca ceea ce scrii pe blogul unei companii nu este ceva general valabil sau spus intr-o maniera foarte seaca, scris doar de dragul de pune ceva pe blog. Continutul trebuie sa raspunda unei probleme reale a clientului, sa ii ofere o informatie realmente utila – nu la modul general, ci cat mai pragmatic si mai ales, actionabil. Tonul trebuie sa fie in linie cu valorile companiei. In nici un caz blogul nu trebuie sa fie un instrument agresiv de vanzare unde te promovezi pe tine constant, acesta nu este platforma ta de PR. Pe scurt, aceste este o platforma unde sa poti comunica cu potentialii sau actualii clienti si sa le raspunzi nevoilor reale cat mai rapid si cat mai concret.
Cine ar trebui sa scrie pe blog?
Din perspectiva unei companii mai mari, m-as astepta sa scrie persoanele de middle si top management. Pentru ca blogul sa fie cu adevarat de ajutor clientilor sau potentialilor clienti, e nevoie ca persoana care scrie sa stapaneasca bine subiectul, de aceea este necesar aportul persoaneor cu cea mai mare expertiza in zona respectiva.
Ai fost implicat in dezvoltarea proiectului BrandUP Marketing Hub. Ce inseamna asteasta initiativa si cum s-a dezvoltat?
BrandUP Marketing Hub este centrat pe resurse despre marketingul online. A venit partial din cerintele clientilor nostri – ne intrebau unde pot gasii informatii mai multe despre diverse component ale marketingului online. La momentul lansarii, nu erau multe bloguri scrise din perspectiva unei agentii care sa ofere aceste resurse asa ca ne-am gandit sa venim noi in intampinarea lor.
BrandUP Marketing Hub se adreseaza in principal antreprenorilor si companiilor mici si mijlocii care vor sa isi creasca numarul de clienti. Cu un buget minim de promovare, la 6 luni de la lansare avem cira 700 de subscriberi din zona B2B. Photo Credits: Ioana Bîrdu
Un material redactat in exclusivitate pentru eJobs de Institutul de Marketing.
Institutul de Marketing ofera cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la www.institutuldemarketing.ro.