• 23 Jul. 2013
  • 4 min

Profilul unui specialist in marketing si comunicare

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Cu  experienta in publicitate, marketing si management de cont, Iulia Vaculisteanu  a ajuns de la contabilitate la marketing. A absolvit Academia  de Stiinte Economice , a […]

Cu  experienta in publicitate, marketing si management de cont, Iulia Vaculisteanu  a ajuns de la contabilitate la marketing. A absolvit Academia  de Stiinte Economice , a lucrat timp peste sase ani in arii diverse, de la industria farmaceutica la  retail  sau servicii financiare si este in prezent specialist in marketing si  comunicare intr-o companie de asigurari. 

Cum ajungi specialist in marketing si comunicare? Ai aplicat o strategie pentru a gasi acest job?

In primul rand trebuie sa iti doresti. Nu exista o strategie sau o reteta prin care poti obtine un anumit job, tine mai mult de oportunitati, de cerere si de oferta.  In ceea ce ma priveste, nu am aplicat o anumita strategie in a obtine jobul actual, pur si simplu a existat o oportunitate la un anumit moment dat, am aplicat, am fost chemata, am trecut printr-o serie de interviuri si teste si am acceptat oferta. Consider ca este important sa ai incredere in tine, sa nu iti fie frica sa risti si sa mai ales, sa existe si o potrivire de caractere, sa te regasesti in comunicarea  brandului respectiv, sa simti ca poti aduce un plus valoare echipei din care vei face parte.

Ce responsabilitati are un specialist in comunicare? Cu ce se ocupa?

Asa cum o spune si titulul: principala responsabilitate a unui specialist comunicare este reprezentata de comunicarea brandului. Printre responsabilitati pot enumera: dezvoltarea, implementarea si analiza campaniilor de marketing, mentinerea relatiei cu agentiile colaboratoare (agentii de media, creatie, digital), suport pentru celelalte departamente in orice aspect ce tine de comunicare, monitorizarea bugetelor alocate, etc. In functie de companie si de industrie, responsabilitatile unui specialist in  comunicare pot varia, de la responsabilitati legate de activitatea de PR, de logistica, pana la mentinerea relatiei cu tipografii sau alti furnizori.

Ce pregatire si experienta sunt necesare, in general pentru un post similar?

Din punct de vedere al pregatirii, bineinteles, sunt apreciate studii si cursuri din domeniul comunicarii/publicitatii, dar nu este o cerinta obligatorie. De exemplu, pregatirea mea este in studii economice, cu experienta in contabilitate si management de cont intr-o agentie de publicitate.

Conteaza mix-ul de atuuri pe care la aduci, astfel diferentiatorul este reprezentat de o serie de caracteristici: experienta, pregatire, personalitate, atitudine, potential de dezvoltare care te pot recomanda mai departe pentru o anumite pozitie.

Care au fost pasii pe care i-ai facut pentru a ajunge in aceasta functie?

Nu mi-am ales pasii, nici domeniul actual. In facultate mi-am dorit un job in audit financiar, asa ca  m-am angajat intr-o firma de contabilitate si audit, inca din perioada facultatii. Insa , cum teoria si practica sunt diferite, am realizat ca directia aleasa din facultate pentru cariera mea nu ma facea fericita.

Astfel, am facut o alegere, o intoarcere de 180 de grade si am ales sa intru in lumea advertisingului. Am contactat multe agentii de publicitate. Am primit destule refuzuri, multa tacere din partea altora, dar si trei raspunsuri pozitive, toate oferindu-mi o perioada determinata de internship neplatit. Am acceptat una dintre oferte, iar la o luna dupa internship mi s-a oferit o pozitie in departamentul de Client Service, pozitia de Account Executive, a urmat pozitia de Project Manager si Account Manager. Lumea agentiilor de publicitate este una aparte, prin intermediul careia poti acumula multe cunostinte, interactionezi cu multi oameni, observi abordari si comunicari diferite , atat ale brandurilor cat si ale oamenilor.  E o lume in care, tu ca om de comunicare, te dezvolti foarte mult. Acum, am ajuns la client si experimentez situatii si activitati din cadrul departamentului de marketing.

Care sunt provocarile cu care te-ai confruntat de-a lungul carierei tale?

Provocarile au fost multe si reprezinta acel lucru ce ma face sa imi doresc un anumit job.  Pornind din audit am  ajuns in publicitate iar acum in departamentul de marketing al clientului.  A fost un drum plin de provocari.

Printre cele mai mari provocari cu care m-am confruntat pot enumera: curajul de a recunoaste ca ceea ce am ales nu mi se mai potriveste, de a putea trece peste frica de a o lua de la inceput intr-un domeniu total nou si necunoscut.

Care a fost cel mai dificil lucru pe care a trebuit sa il faci la job?

Cel mai dificil lucru la jobul meu este adaptarea la o noua industrie. Pana acum am avut contact cu domeniile audit/financiar, farma, proiecte sociale, e-commerce, iar acum am ajuns in domeniul asigurarilor. Intodeauna este o provocare pentru un om de comunicare sa se adapteze si sa inteleaga mecanismul comportamentului de cumparare al unui posibil consumator, iar acesta difera, extrem de mult, de la produs la produs, si cu atat mai mult de la industrie la industrie. Dar este un lucru care m-a provocat intodeauna, asa ca de fiecare data reprezinta un lucru dificil, insa care aduce cu el o anumita satisfactie.

Care sunt aptitudinile / calitatile pe care un bun marketing & communication specialist trebuie sa le aiba?

Trebuie sa fie un bun comunicator, sa inteleaga comportamentul de cumparare  al posibilului consumator, sa inteleaga necesitatea si importanta comunicarii si a campaniilor de comunicare pentru un brand, sa stie sa analizeze o campanei din mai multe unghiuri, sa aiba o perspectiva de ansamblu si sa poate sa accepte si alte opinii.

Este estential sa intelega fiecare canal de comunicare, sa aiba cunostinte de media si despre mixul de marketing.

Cum arata o zi din viata ta?

Nicio zi nu seamana cu alta. La birou, am uneori  sedinte  multe,  uneori mai putine (depinde de stadiului campaniei, de sezonalitate …etc), mailul este aproape introdeauna plin si necesita arhivare, raman fara baterie la telefon cam in fiecare zi, iar atunci cand nu am sedinte, cand nu am intalniri, intevine partea de analiza. Cateodata, in cadrul unei zile, pot avea parte de toate aspectele descrise mai sus sau doar sa ma axez pe un singur aspect.

In general, nu fac compromisuri, cred ca avem o sigura viata si ar trebui sa fie cat mai aproape de ceea ce ne face fericiti. Cateodata pot aparea compromisuri, insa in majoritatea  timpului refuz acest tip de abordare. Cred si sustin cu tarie pastrarea unui echilibru intre viata persoanala si cea profesionala, astfel, la birou petrec atat timp cat este necesar sa imi duc atributiile cu succes la final, si in general acest timp este cel estimat in fisa postului.

Noutatile din domeniul comunicarii/marketingului le citesc, de obicei, atunci  cand apar, am o serie de publicatii pe care le urmaresc, atat din tara cat si internationale. Gasesc presa internationala un pic mai pregatita in a oferi oamenilor din Marcomm mai multe statistici si studii de caz, national vorbim despre concepte si despre statistici/studii de caz mai mult la nivel empiric, dar sunt cateva publicatii pe care le citesc si le urmaresc aproape zilnic.

Un material realizat pentru eJobs de Institutul de Marketing. Institutul de Marketing ofera cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare impreuna cu Oxford College of Marketing. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la  www.institutuldemarketing.ro .

A fost util articolul? 2

Leave a Reply