Acordarea de beneficii importante a devenit unul dintre principalele instrumente prin care băncile de pe piaţa locală încearcă să-şi fidelizeze angajaţii şi să atragă personal nou.
Un mediu de lucru plăcut, programe de training personalizate, un pachet atractiv de beneficii şi bonusuri periodice, în funcţie de performanţă. Aşa arată câteva dintre instrumentele şi facilităţile prin care anumite bănci de pe piaţa românească încearcă să-şi fidelizeze angajaţii şi să recruteze personal proaspăt. „Nu suntem adepţii unei strategii de recrutare bazată exclusiv pe o ofertă salarială mai bună, pentru că o astfel de strategie creează nişte dezechilibre. Încercăm să facem o diferenţă prin intermediul unor aspecte ce ţin de calitatea ofertei, cum ar fi mediul de lucru, cultura organizaţiei sau oportunăţile de dezvoltare”, declară Patricia Andrei, directoarea de resurse umane a ING Bank România, unul dintre cei mai importanţi jucători din industria bancară autohtonă.
Strategia salarială a băncii ţine cont cont pe veniturile pe care le oferă celelalte instituţii financiare. „Ne preocupă comparaţia salarială cu piaţa şi, în acelaşi timp, suntem preocupaţi să păstrăm o echitate internă între angajaţii vechi şi cei noi. Totuşi, strategia noastră nu a fost niciodată de a oferi salarii apropiate de limita superioară din piaţă, ci undeva în media pieţei. Dincolo de salariul fix al oamenilor, punem foarte mare pe accent pe beneficiile şi pe bonusurile pe care le primesc angajaţii noştri”, explică Andrei. Toţi angajaţii ING Bank România, indiferent de nivel poziţiilor ocupate, primesc, lunar, beneficii în cuantum de 450 de lei brut. „În acest cuantum poţi să-ţi alegi diferite combinaţii. Beneficiile variază şi toate combinaţiile posibile pot să determine cam 33 de pachete de beneficii”, spune Andrei.
Un pachet de beneficii poate include de la bonuri de masă şi pensii private, până la servicii medicale, indemnizaţii de transport şi abonament la sală. În afara beneficiilor pe care le primesc toţi angajaţii, banca premiază, o dată pe an, salariaţii care înregistrează rezultate foarte bune. „Tradiţional, bonusurile de performanţă se acordă în luna aprilie a fiecărui an. De regulă, bonusul de performanţă variază între zero şi trei salarii, în funcţie de anumite criterii, şi se acordă sub formă de cash. Sunt anumite poziţii pentru care nu se aplică acest interval de 0 – 3 salarii. Poate fi mai mare, dar şi principiile după care se acordă sunt altele. Anumite bonusuri pot veni şi sub formă de acţiuni. De asemenea, există bonusuri care se oferă pe parcursul mai multor ani”, arată executivul ING Bank România. Totodată, angajaţii care împlinesc zece ani în instituţia financiară primesc un voucher, valabil pentru cel puţin două persoane, care le permite să plece într-o excursie.
ING Bank România are 1.600 de angajaţi, cărora li se adaugă cei 1.000 de oameni care lucrează în francizele instituţiei financiare. Departamantul condus de Patricia Andrei răspunde de angajaţii direcţi ai băncii, precum şi de salariaţii reţelei de francize. De la începutul anului, ING Bank România a recrutat oameni care au acoperit 700 de poziţii deschise (francize şi bancă).
În prezent, instituţia financiară are circa 150 de poziţii deschise, atât pentru birourile centrale ale băncii, cât şi pentru francize.
ING Bank România avea, la sfârşitul anului trecut circa 1.460 de angajaţi. „În principiu, creştem, în medie, cu 5% de la un an la altul. Pentru 2016 cred că ne vom păstra aceeaşi dinamică de creştere a personalului. Probabil că pe zona de IT va fi un ritm mai accelerat de creştere a numărului de oameni”, precizează Andrei.
Banca a deschis anul trecut un centru care oferă servicii de software development pentru mai multe ţări din regiune. „La începutul anului erau 40 de oameni în centru, iar acum am ajuns la aproape 120. Pentru următorii 2-3 ani intenţionăm să atragem câteva sute de angajaţi noi”, afirmă Andrei.
Unul dintre cele mai importante canale de recrutare ale băncii îl reprezintă chiar angajaţii interni. ING Bank România închide aproximativ 30% dintre poziţiile pe care le are deschise într-un an „pe sursă internă”. „Avem o strategie de recrutare foarte transparentă, ceea ce înseamnă că în momentul în care o poziţie devine vacantă, ea este comunicată, mai întâi, în interior. Avem o platformă internă prin intermediul căreia salariaţii noştri află când avem o poziţie deschisă şi dacă acea poziţie este deschisă doar pentru angajaţii interni, doar pentru candidaţii externi sau pentru ambele categorii”, subliniază directoarea de resurse umane a băncii.
Alte instrumente pe care le foloseşte ING Bank România ca să atragă oameni sunt site-urile de recrutare şi reţeaua de socializare profesională LinkedIn. „Mergem mult către candidaţi şi LinkedIn a devenit o platformă prin care poţi să intri foarte uşor într-o relaţie cu candidaţii. Noi folosim LinkedIn atât pentru recrutare directă, cât şi pentru promovarea anumitor poziţii pe care le avem deschise, la un moment dat. Pe Facebook, de exemplu, recrutăm mai puţin, dar zona de social media este pe lista noastră de priorităţi. Pentru anul acesta ne-am propus să ne consolidăm imaginea băncii în piaţa de IT”, spune Andrei.
Banca „vânează” candidaţii cu profile extrem de diferite, în funcţie de nevoile de recrutare pe care le are. De exemplu, dacă o poziţie deschisă necesită o anumită experienţă, recrutorii instituţiei de credit sunt interesaţi de trecutul profesional al candidatului.
„În ceea ce priveşte posturile destinate seniorilor, ne interesează foate mult candidaţii care îşi doresc să evolueze în carieră dar care, din punct de vedere al seniorităţii, nu se află încă la nivelul poziţiei pentru care au aplicat”, conchide Andrei.
Ce tare: „Avem o strategie de recrutare foarte transparentă, ceea ce înseamnă că în momentul în care o poziţie devine vacantă, ea este comunicată, mai întâi, în interior.”
Moa cea mai tare faza pe care am auzito in ultimii 30 ani.
Asa da “transparenza”