Producătorul de software Zitec își plătește angajații, în medie, cu peste 5.000 de lei net pe lună, și le oferă un mediu de lucru în care filmele SF se împletesc cu vacanțele pe mare.
Angajații producătorului de software Zitec sunt, cu siguranță, printre cei mai fericiți salariați din România. Încasează salarii lunare nete de peste 5.000 de lei, în medie, lucrează într-unul dintre cele mai frumoase birouri din România și primesc zeci de beneficii.
Locul unde muncesc angajații Zitec se află la etajele cinci și șase ale clădirii Phoenix Tower din București, situată în zona Vitan. Cei aproximativ 115 angajați ai companiei ocupă un spațiu de circa 1.800 de metri pătrați. Clădirea de birouri a fost aleasă doar după ce toți angajații producătorului de aplicații online și-au spus opinia. „Când am rămas la 3-4 variante pe shortlist (lista scurtă – trad.), i-am consultat și pe angajați. Dacă noi, cei din management, am fi luat decizia fără să ne consultăm cu angajații, ne-am fi păcălit. Era o clădire, undeva aproape de Arena Națională, care îmi plăcea mai mult decât aceasta și pe care credeam că o s-o accepte toată lumea, dar nu a fost așa. Se pare că angajații au fost super happy (fericiți – n.red.) cu locația în care suntem astăzi”, spune Alexandru Lăpușan, CEO Zitec.
Executivul companiei a făcut un „studiu de piață personal”, timp de șase luni, în care a văzut „cam toate clădirile de birouri disponbile la momentul respectiv, din West Park, până în Pipera”. „Înainte să ne decidem asupra noului sediu (în care se află din 2011; anterior, Zitec avea birourile într-o clădire din cartierul Berceni – n.red.), am făcut un sondaj printre colegi, cu mai multe locuri din București pe care le-ar prefera pentru viitoarele birouri, iar Pipera a ieșit ultima zonă în care ei și-ar fi dorit să se mute”, arată Florentina Greger, directorul de resurse umane al companiei.
Tot angajații au fost cei ce au decis cum ar trebui să arate viitorul sediu. Așa au apărut, printre altele, o barcă, elemente din Star Trek sau Star Wars, hamace, o zonă cu diverse jocuri (console video, pinball, tenis de masă) sau o cabină de poliție. „Noi nu le-am dat sugestii angajaților, i-am întrebat doar, pe fiecare dintre ei <<ce ai vrea să găsești în noul sediu?>>. Am implementat cam 90% din tot ceea ce și-au dorit. Câteva cerințe nu le-am putut implementa în noul sediu chiar dacă, poate, ni le-am fi dorit și noi, cei din conducere. O astfel de cerință a fost un tobogan exterior între etajul cinci și etajul șase”, declară Lăpușan.
Investiția în amenajarea sediului companiei s-a ridicat la 50.000 de euro, iar lucrările au durat câteva luni. „Din păcate, nu am lucrat cu un singur architect, pentru că arhitecții sunt obișnuiți să facă proiecte corporate, după același standard. Noi am vrut un pic mai mult. Am vrut un birou care chiar să ne reprezinte”, afirmă CEO-ul companiei.
Lucian Daia, 27 de ani, head of customs solutions în cadrul Zitec, lucrează de șapte ani la producătorul de aplicații online, iar calitatea vieții la locul de muncă, datorită facilităților oferite de sediul din Phoenix Tower, este unul dintre motivele pentru care tânărul alege să se dea jos din pat în fiecare dimineață și să vină la serviciu. „Pe lângă sediul în sine, îmi place foarte mult felul în care oamenii comunică și interacționează între ei. De asemenea, compania are foarte multă deschidere față de angajați și îți oferă oportunitatea de a-ți pune în aplicare diverse idei pe care le ai”, spune Daia.
Tânărul ajunge la birou „pe la 12:00”, dar se întâmplă, de multe ori, să înceapă să lucreze de la 10:00, când încă se află acasă. Coordonează sau „asistă”, așa cum îi place să spună, în jur de 35 de oameni. „La birou fac mai multe lucruri. De exemplu, discut chestii de alocare a oamenilor pe proiecte sau merg efectiv la o echipă de proiect și încercăm să rezolvăm împreună o problemă tehnică ori să implementăm o nouă tehnologie. Uneori nu vin direct la birou, ci merg la client pentru o întâlnire de planificare a unui proiect”, precizează Daia.
Executivul Zitec este și trainer pentru colegii care vor să obțină anumite certificări profesionale și ține și ateliere pe alte subiecte, cum ar fi „gestiunea finanțelor personale”, în care le arată celor interesați cum să economisească ori cum să-și investească banii. Una dintre pasiunile lui Daia este reprezentată de investițiile la Bursă. „Am început să investesc pe Bursa de Valori București acum 7-8 ani, dar prefer să nu vorbesc despre valoarea totală a investițiilor mele. Ceea ce pot spune este că am început cu circa 1.000 de euro. Până acum, am avut randamente medii de peste 20%, în fiecare an. Sunt un investitor pe termen lung”, menționează Daia.
Tânărul a devenit recent acționar la Zitec, datorită unui program lansat de companie cu câțiva ani în urmă. Compania a ales să își recompenseze angajații care performează cu un pachet de acțiuni.
„Unii colegi s-au implicat de-a lungul timpului în mod deosebit, atât la nivel de proiecte pentru clienți, cât și la nivel de organizare internă. Fiind o firmă încă mică la acea vreme (când a demarat programul – n.red.) nu am fi putut să-i motivăm strict financiar, mai ales că aveau cu toții pe masă oferte salariale mult mai atractive. A fost, prin urmare, natural să îi invităm să devină parteneri în Zitec. Fără implicarea lor nu cred că am fi putut să ajungem unde suntem astăzi. În acest moment aproximativ 10% din părțile sociale ale Zitec sunt distribuite către: Ionuț Vodă, Alexandru Axon, Cristian Pena, Marius Bălteanu și Lucian Daia”, explică Lăpușan. Acționarii majoritari ai companiei (cu 90% din părțile sociale) sunt Alexandru Lăpușan și soția sa, Simona – Chief Operating Officer.
Zitec a inaugurat recent makeit.software, o platformă online care prezintă potențialilor viitori angajați și clienți ceea ce se întâmplă în viața de zi cu zi a companiei. Astfel, utilizatorii platformei pot afla informații despre fiecare angajat al companiei, pot vedea, de exemplu, cine face parte din departamentele development, quality assurance și design & front-end ori cine sunt membrii „Zibord” – board-ul de conducere al Zitec.
Totodată, candidații interesați să aplice pentru un job la dezvoltatorul de software pot vedea cum este să lucrezi efectiv în birourile companiei și care sunt facilitățile de care dispun toți angajații Zitec. „Am decis să facem acest site pentru a avea cu adevărat un loc dedicat echipei, chiar dacă și până acum am avut pe site-ul oficial al companiei o secțiune dedicată echipei. Se cheamă astfel pentru că <<make it software>> este sloganul nostru. La realizarea noului site au contribuit toate departamentele companiei. Vom păstra separat site-ul de companie de cel dedicat echipei. Pe makeit.software vrem să arătăm cum este să lucrezi în realitate la Zitec”, spune Alexandru Lăpușan.
Producătorul de aplicații online are circa 115 salariați, cu aproximativ 20% mai mulți oameni decât la începutul lui 2015. Salariul mediu net lunar în companie depășeste 5.000 de lei lunar. „Acordăm periodic creșteri salariale, acestea fiind corelate cu nivelul de performanță individual”, precizează șeful Zitec. Compania majorează fondul de salarii cu cel puțin 10% în fiecare an. „Noi ne propunem să existe o creștere anuală a fondului de salarii, care să acopere elemente precum evoluația inflației și care să ne ajute să ținem pasul cu ceea ce se întâmplă în piață. Suntem tot timpul atenți la evoluția salariilor din piață”, subliniază Lăpușan.
El spune că, pe anumite categorii de candidați, așteptările salariale sunt nerealiste și nu corespund nivelului de experiență atins. Însă din cauza deficitul de personal existent în industria IT&C există companii care acordă salarii cu mult peste media pieței. „Angajații cu 1-2 ani de experiență sunt mult mai motivați de un salariu mai mare și de o funcție mai importantă”, spune Florentina Greger. Mai mult, din cauza competiției între angajatori pe candidații tehnici se poate ajunge la situații „ciudate”. „Am avut un coleg care, după ce a venit la noi ca junior, pe o anumită tehnologie, a primit o ofertă financiară mult mai mare, pentru a lucra cu o tehnologie pe care nu o cunoștea. Iar cei ce i-au făcut oferta știau că el nu cunoaște respectiva tehnologie”, precizează Lăpușan.
Una dintre modalitățile prin care compania încearcă să-și acopere nevoia internă de personal este organizarea unui internship anual. În 2014 Zitec a angajat 90% dintre tinerii care s-au înscris în programul de internship, iar în 2015 doar 60% dintre interni au devenit salariați. „Internshipul de anul trecut, care s-a desfășurat pe perioda vacanței de vară din universități, a fost o dezamăgire pentru noi. Mulți dintre cei pe care doream să-i recrutăm și care doreau să le lucreze la noi nu au putut rămâne angajați din cauza programului universitar”, afirmă CEO-ul producătorului de software.
Tinerii care au urmat programul de internship al companiei au fost tratați exact ca angajații full-time: au avut un program de lucru zilnic de opt ore, au primit acces la tot pachetul de beneficii și au încasat salarii – 1.100 de lei net lunar. „La sfârșitul perioadei de internship a avut loc o renegociere salarială individuală cu cei pe care i-am păstrat”, arată Florentina Greger.
Compania nu și-a stabilit o țintă de angajări pentru 2016. „Creștem constant, reușim să avem o retenție bună a angajaților și o retenție foarte bună a clienților”, spune Alexandru Lăpușan. Anul trecut, producătorul de software a avut o fluctuație de personal de 15-20%. „Raportat la ritmul nostru de creștere din ultimii an și la industrie, aș spune că suntem undeva în limitele normale în ceea ce privește fluctuația de personal”, concluzionează Greger. Zitec a angajat peste 40 de oameni în 2014 și mai mult de 30 în 2015.
Compania folosește, pe lângă programele de internship, toate „instrumentele și canalele de recrutare posibile și imposibile” pentru a atrage oamenii de care are nevoie. „Cel mai bine funcționează recomandările colegilor noștri și aplicațiile directe. Cred că angajăm mai mult de 80% dintre oamenii care aplică prin aceste două canale”, menționează Lăpușan.
Pachetul de compensații și beneficii al angajaților Zitec cuprinde, pe lângă salariu și alte zeci de beneficii, precum abonament medical privat, bonuri de masă, program de lucru flexibil, acces gratuit la Bookster – „librăria corporatiștilor”, fructe gratuite, zile de concediu suplimentare în funcție de vechimea în muncă și program de lucru flexibil. „În plus, avem dușuri pentru colegii care aleg să vină la muncă pe bicicletă. De asemenea, toți colegii beneficiază de două monitoare. Mai mult, pentru că nu putem să extindem foarte mult programul prin care oferim acțiuni angajaților, ne gândim ca de anul acesta să implementăm un sistem de <<profit sharing>> (distribuire a profitului – trad.), de care să beneficieze colegii care fac eforturi deosebite”, dezvăluie CEO-ul producătorului de software.
Una dintre modalitățile prin care producătorul de software încearcă să se dezvolte, atât pe piața locală, cât și în străinătate, o reprezintă investițiile în start-up-uri. Compania a investit, până acum, în afaceri aflate la început de drum în Statele Unite ale Americii, cum ar fi Zipongo, Online.Tv, VideoPublishing.com sau Huddlehero.com, precum și în start-up-uri europene – Citinite și cosQuare. „Cele mai recente investiții, făcute în 2015, au fost în cele două startup-uri europene. Primul dintre acestea, Citinite, este axat pe furnizarea unor instrumente de marketing și promovare către organizatorii de evenimente din întreaga lume, adresându-se în primă fază pieței londoneze, în timp ce al doilea start-up, cosQuare, va crea o comunitate internațională de cumpărături online, cu focus global”, mai spune Alexandru Lăpușan.
Compania a investit și pe piața locală, unde susține editura de benzi desenate HAC!BD, care publică revista de benzi desenate „Harap Alb continuă”. Valoarea investițiilor făcute în 2015 de Zitec în start-up-uri se ridică la 250.000 de euro.
Sursa foto: Zitec