Starea de urgență din România tocmai s-a încheiat, dar asta nu înseamnă că ar trebui să ne relaxăm. Unele măsuri din starea de urgență continuă și în starea de alerta, dar apar și noi reguli care au impact asupra vieții la birou.
Dacă revii la birou din 18 mai, este important să respecți regulile de sănătate și securitate nou stabilite în companie, dar să ai în vedere și noile prevederi din Legea 55/2020, referitoare la starea de alerta, în baza cărora angajatorul poate lua decizii. Iată care sunt acestea!
Dacă munca îți permite, poți cere angajatorului să lucrezi de acasă. Cu acordul tău, angajatorul poate modifica, în această perioadă, locul din care îți desfășori munca și atribuțiile tale.
Prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV se aplică în continuare, fără întrerupere, de la data încetării stării de urgenţă, instituite prin decret, potrivit art. 93 al in. (1) din Constituţia României, republicată, pentru toate domeniile de activitate în care se menţin restricţii, până la ridicarea acestora, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2020. Beneficiază de această măsură atât angajații din companii, cât și alți profesioniști, astfel cum sunt reglementați de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, precum și persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe.
Pe durata stării de alerta, prevederile Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, cu modificările și completările ulterioare, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ, se aplică până la finalizarea cursurilor anului școlar.
Dacă 18 mai este prima ta zi de muncă la birou, după o pauză de două luni, este important să vii echipat corespunzător, purtând mască de protecție și mănuși. Căile respiratorii (nasul și gura) să fie complet acoperite. La intrarea în companie dezinfectează-ți mâinile (mănușile) și șterge foarte bine tălpile pantofilor, pe covorașul cu dezinfectant (dacă angajatorul îl pune la dispoziție). Permite să ți se ia temperatura cu termometrul digital cu infraroșu – fară contact, pentru ca atât tu, cât și angajatorul și colegii să vă simțiți în siguranță.
Pe durata stării de alerta, prin ordinul comun al Ministrului Sănătății și Ministrului Afacerilor Interne se poate institui: a) obligativitatea purtării măştii de protecţie în spaţiile publice închise, spaţiile comerciale, mijloacele de transport în comun şi la locul de muncă.
Nelu Tătaru, ministrul Sănătății a aprobat Ordinul Comun MS-MAI privind instituirea obligativității purtării măștii de protecție în care se precizează că, în funcție de evaluarea riscului efectuat de medicul de medicina muncii al unității, pot exista unele excepții de la purtarea măștii, astfel:
a) angajatul este singur în birou sau se află minim 2 m între persoanele din acel birou, cu condiția aerisirii camerei, cel puțin la două ore și se asigură dezinfecția suprafețelor;
b) persoana suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare;
c) persoana desfășoară activitați fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta, etc.);
d) prezentatorii TV și invitații acestora, cu condiția respectării distanței de 3 metri între persoane;
e) vorbitorii în public cu condiția respectării distanței de 3 metri
Angajatorul sau conducătorul instituției are obligația de a elabora propriile proceduri pe baza evaluării de risc pentru fiecare angajat, în funcție de programul de lucru, specificul activității desfășurate, structura organizatorică, structura incintei.
Medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc și vor emite recomandări privind necesitatea purtării măștii pentru angajați, iar responsabilul SSM va face instruirea angajaților în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă.
Așadar, doar medicul de medicina muncii îți poate recomanda dacă să porți mască sau nu la locul de muncă. Dacă este nevoie să o porți, asigură-te că aceasta acoperă atât gura, cât și nasul și că să o schimbi o dată la 4 ore sau ori de câte ori aceasta s-a umezit sau s-a deteriorat;. O purtare continuă, îndelungată, duce la ineficiența acesteia, iar porțiunea de piele aflată sub mască, din cauza respirației și a temperaturii corpului uman, poate transpira, se poate irita. De asemenea, pe porțiunea respectivă se pot dezvolta bacterii.
Port mască și dacă este necesar să ajung la masă, la toaletă sau să merg în interes de serviciu în alte birouri?
Normele de sănătate și securitate în muncă spun că este recomandat să rămâi cu masca pe față, pe toată perioada desfășurării activității, în special, când te deplasezi prin firmă.
Mănușile vor fi folosite numai o singură dată. Când le scoți din mâini, este important să le rulezi din interior către exterior și apoi să le arunci la coșul de gunoi. Având în vedere că este inevitabil să-ți atingi mâna de porțiunea exterioară a mănușii, este important să urmezi regula esențială de igienă și să te dezinfectezi pe mâini, după această operațiune. Folosește apoi altă pereche de mănuși.
Ce fac dacă nu pot lucra cu mănuși sau nu le pot purta din motive medicale?
În situația în care nu poți purta mănuși sau nu poți lucra cu mănuși, este nevoie să-ți dezinfectezi mâinile și să nu le duci duce la față, nas, ochi etc.
Încearcă să menții în continuare, pe cât posibil, distanțarea socială și să comunici aspectele care țin de job cu ajutorul tehnologiei. (ex: videoconferință – telefon, mesaj, Skype, Whatsapp, Google Hangouts).
Asigură-te că pupitrul biroului este în permanență liber. Așază pe el doar laptopul/computerul, astfel încât personalul administrativ să poată efectua corespunzător igienizarea.
Evită pe cât posibil aglomerația de pe căile de acces. Deplasează-te prin firmă, numai dacă este necesar (venit /plecat la, de/la locul de muncă, grup sanitar, sală de mese, igienizare mâini, locul pentru fumat etc.).
Dacă angajatorul instutuie sensuri unice de mers pe căile de acces, pentru cei care vin și cei care pleacă, respectă-le pentru ca sunt gândite special pentru a-ți proteja sănătatea.
Cel mai sigur acum este să mănânci într-o anumită tură, astfel încât atunci când ajungi în spațiul de luat masa să poți păstra distanța socială corespunzătoare. La masă îți vei da jos masca, așadar este bine să ai în jurul tău un număr cât mai mic de colegi.
Este nevoie să anunți imediat (folosind tehnologia), șeful direct, după care, să contactezi, de urgență, medicul de familie, pentru informații medicale, recomandări și tratament aferent. Este important să eviți staționarea/intrarea în comunitatea de la locul de muncă, până când starea de sănătate revine la normal.
Poate una dintre cele mai importante măsuri de protecție în această perioadă este să ai grijă cu ce mijloc de transport vii și pleci de la birou. În primul rând, poți avea mai multă grijă de sănătatea ta dacă respecți, zilnic, traseul de deplasare la/de la serviciu și eviți, pe cât se poate, socializarea. Pentru o perioadă de timp, dacă este posibil, folosește un mijloc de transport personal (mașină, bicicletă, trotinetă, motocicletă etc.). Dacă nu ai această variantă, și este nevoie să folosești transportul public, ia măsuri de distanțare socială, iar dacă distanțarea nu este posibilă, așteptă următorul mijloc de transport.
Vestea bună este că pe durata starii de alerta vei avea program individualizat de lucru, ceea ce înseamnă că poți evita aglomerația din mijloacele de transport.
Pe durata stării de alerta, prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 din Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, companiile private indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi regiile autonome, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariaţi pot stabili programe individualizate de muncă, fără acordul salariatului, astfel încât între salariaţi să se asigure existenţa unui interval de o oră la începerea şi la terminarea programului de muncă, într-o perioadă de 3 ore.
Pe durata stării de alerta, în funcţie de specificul activităţii şi de nevoi, conducătorii instituţiilor publice implicate în combaterea pandemiei, de COVID-19, precum și a efectelor acesteia, pot dispune unilateral întreruperea concediilor de odihnă, de odihnă suplimentare, fără plată, de studii şi pentru formare profesională ale personalului angajat şi reluarea activităţii pentru personalul propriu.
Prin derogare de la prevederile art. 81 alin. (4) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cazul personalului încadrat în unități sanitare, de asistență socială, de asistență medico-socială și în instituțiile din domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, termenele de preaviz nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe întreaga durată a stării de alerta.
Valabilitatea contractelor colective de muncă şi a acordurilor colective de muncă se prelungeşte pe durata stării de alertă, precum şi pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia.
Starea de alerta vine să relaxeze măsurile luate în timpul stării de urgență, pentru a susține revenirea economiei. Însă este important să respectăm atât regulile de sănătate și securitate din companie, precum și măsurile impuse de autorități. Prin respectarea normelor de distanțare socială, ne putem întoarce treptat-treptat, în următoarele luni, la viața obișnuită, pe care o știam la birou.
Cum se va schimba felul în care muncim din 15 mai?
Telemunca. 6 pași simpli pentru a lucra productiv de acasă
Munca la domiciliu. Tot ce trebuie să știi