• 22 Sep. 2015
  • 3 min

Storytelling-ul – criteriu in recrutare.

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Liderii, vazuti adesea ca agenti cheie in cadrul organizatiilor au abilitatea de a schimba lumea prin comunicare. Cum mobilizeaza echipele lor? Prin povesti de succes, prin […]

Liderii, vazuti adesea ca agenti cheie in cadrul organizatiilor au abilitatea de a schimba lumea prin comunicare. Cum mobilizeaza echipele lor? Prin povesti de succes, prin povesti despre esecuri transformate in proiecte frumoase. Recrutorii apreciaza tot mai mult discutiile neregizate si includ pe lista scurta candidatii care abordeaza povesti despre pasiune, implicare si rezultate.

Fiecare interviu trebuie abordat ca o conferinta la care asisti. Un speaker care incepe cu o poveste te binedispune, te face sa retii mai usor firul evenimentelor si chiar sa adopti modele de actiune. La finalul conferintei ii dai rating mare. Situatia este similara si in cazul unui interviu pentru un job, esti persoana care se prezinta si depinde doar de tine cum reusesti sa captezi atentia si sa demonstrezi ai povesti in cariera.

 

CV-ul – punctul de pornire pentru storytelling

Candidatii trebuie sa fie foarte atenti la skill-urile, realizarile, cursurile mentionate in CV. Adesea, in cadrul interviului, ii rugam sa ne exemplifice cum au dobandit un anumit skill, cum au obtinut anumite rezultate, iar unii dintre ei nu au exemple. De aceea, este indicat sa ai cate o poveste pentru fiecare abilitate. Esti rezistent la stres? Atunci pregateste o poveste despre cel mai stresant moment la job pe care l-ai depasit cu tact. Recrutorii angajeaza oameni, nu CV-uri, iar o poveste din cariera te pune in valoare profesional si uman.

 

Iata ce tipuri de povesti conving in timpul proceselor de recrutare:

  • Povesti despre crearea unui produs pentru rezolvarea unei anumite probleme.
  • Povesti despre dezvoltare profesionala si tehnici de invatare
  • Povesti despre impactul produselor si serviciilor lansate
  • Povesti despre oamenii din echipa si tehnici de motivare in
    situatii-cheie

Povesti despre:

  • Momentele in care ai ajutat colegii
  • Ai gandit out of the box
  • Ai primit un bonus
  • Ai invatat dintr-o greseala
  • Te-ai descurcat singur fara indrumare
  • Ai lucrat in echipa sau impreuna cu o persoana dificila

Arta storytelling-ului la interviu:

 

  • Stabileste care este audienta si care este scopul tau. Recrutorul este audienta si scopul este sa-l convingi ca esti cea mai potrivita persoana pentru un anumit job.
  • Explica de ce esti cea mai buna persoana pentru un job si ce consideri ca te diferentiaza de ceilalalti candidati.
  • Consiliere si implicare. Realizeaza inainte de interviu o scurta documentare despre companie, despre publicul tinta, despre probleme si competitie. Astfel vei crea povesti care sa abordeze rezolvarea anumitor probleme.
  • Povesti care demonstreaza ca esti parte din companie. Arata ca ai inteles domeniu de activitate, misiunea, activitatea. Povestile care arata pasiunea si dorinta de a aduce valoare in companie au mereu succes.
  • Pregateste o poveste care este intotdeauna bine primita la interviuri. Indiferent de cum va recurge interviul, vei crea impresie pozitiva si iti vei spori sansele de a ajunge pe lista scurta a candidatilor.
  • Focuseaza-te intotdeauna pe actiuni si pe ce ai invatat dintr-o experienta profesionala.
  • Fii strategic! Intrebarile recrutorului vizeaza calitatile persoanei pentru noul job. Creeaza povesti in care sa folosesti in mod natural si cuvinte cheie din misiunea, valorile companiei ex.: leadership-ul, lucrul in echipa, creativitatea, adaptabilitatea.
  • Fii memorabil prin ceea ce povestesti, iar ca strategie foloseste titluri pentru povestile tale.
  • Foloseste intotdeauna la persoana I singular, mult mai apreciata decat persoana I plural.
  • Ilustreaza povestile cu un portofoliu.
     

Ca agentie de recrutare, preferam storytelling-ul mai ales cand desfasuram proiecte de recrutare pentru pozitii de marketing in FMCG. Fostele realizari prezic performantele la noul job, iar interviul nu este la fel de stresant ca in cazul in care recrutorul ar pune constant intrebari. Povestile in acest caz sunt despre lansari de produse, despre concepte, culori, logo-uri, competitie, task-uri multiple si deadline-uri.

De regula, vrem sa vedem ce povestesc candidatii despre situatii pe care le-au experimentat, despre culturi organizationale in care au lucrat si proiecte desfasurate care ar trebui sa fie similare celor de la noul job.

 

Andrew Stanton, regizorul de film care a scris scenariul pentru “Toy Story” spune ca o poveste de succes este creata folosind ceea ce stii, din experiente si din valorile in care crezi. Lasa intotdeauna ascultatorul sa aiba concluziile sale. Nu spune ca esti o persoana sociabila si adaptabila, convinge recrutorul ca ai aceste abilitati!

 

 

Citeste si alte articole despre interviul de angajare pe www.recrutaresiselectie.ro

 

Iti recomandam: http://www.recrutaresiselectie.ro/article/cum-poti-ajunge-pe-lista-scurta-a-candidatilor-chemati-la-interviu/

De Steluta Nastase-Lupu, Online Marketing Specialist ABC Human Capital

 

A fost util articolul? 0

Leave a Reply