• 16 Mar. 2020
  • 5 min

Telemunca. 6 pași simpli pentru a lucra productiv de acasă

telemunca

Cea mai înțeleaptă decizie în contextul actual, al răspândirii coronavirusului, este ca fiecare dintre noi să se protejeze. Iar dacă jobul îți permite, lucrează de acasă! 8 din 10 români spun că ar face această schimbare și pentru a evita traficul și orele pierdute pe drum, arată un studiu eJobs.ro. Și milioane de chinezi experimentează munca de acasă pentru prima dată.

Telemunca sau munca la distanță folosind tehnologia vine la pachet cu provocarea de a gestiona eficient timpul și activitățile. Cum poți face asta mai ușor? Urmează sfaturile următoare!

 

joburi remote

1. Asigură-te că ai toate instrumentele tehnologice la îndemână pentru telemunca

Încearcă să faci câteva teste pentru a vedea dacă ai conexiune bună la internet, dacă poți să încarci fișiere sau dacă poți ține o conferință video. Cere ajutor și departamentului de suport tehnic, care îți poate oferi o conexiune mobilă la internet, acces la rețeaua companiei, dar și aplicațiile necesare de care ai nevoie pentru a-ți face treaba ca la birou.

2. Pregătește-te de lucru de acasa ca pentru birou

Începe ziua în mod normal, cu ritualul de dimineață. Ia-ți 5-10 minute pentru a face trecerea de la canapea la biroul de lucru mai ușoară. Bucură-te de o cafea și alege o vestimentație ca de birou. Te va ajuta să fii mult mai eficient decât dacă ai sta toată ziua în pijamale.

3. Planifică-ți ziua, exact ca la birou

Privește partea bună a lucrurilor, poți fi propriul tău manager și ai control mai mare asupra activităților. Ca să-ți fie mai ușor, notează tot ce ai de făcut și începe ziua cu sarcina cea mai dificilă, acea sarcină care îți poate aduce cele mai multe rezultate și ocupă-te de ea până la bun sfârșit. Dacă este prea grea sau prea complicată, nu e nevoie decât să o abordezi etapă cu etapă. Identifică și acele perioade când ai cea mai multă energie și planifică activitățile cele mai importante și mai obositoare în acele intervale. 

4. Respectă regula celor 15 minute când optezi pentru telemunca

Lucrul de acasă nu ar trebui să afecteze activitatea companiei în care lucrezi, iar comportamentul tău ar trebui să fie asemănător ca la birou. Nu mai ai ocazia să mergi să discuți direct cu colegii, dar poți aplica regula celor 15 minute. Răspunde prompt e-mail-urilor sau telefoanelor în timpul programului de lucru, pentru ca echipa să știe că ai luat cunoștință de o sarcină, chiar dacă nu o poți îndeplini pe moment. 

5. Lucrează cu pauze chiar și când alegi telemunca

Când ești acasă, fără o interacțiune față în față cu colegii, ești tentat să lucrezi pe perioade lungi și fără întrerupere. Pentru a fi productiv îți poți fixa intervale de lucru de 25 sau 40 de minute, urmate de pauze de 5-10 minute. Este o modalitate eficientă pentru a-ți menține nivelul de concentrare pe parcursul întregii zile.

6. Gestionează distragerile în lucru la domiciliu

Când lucrezi dintr-un mediu atât de familiar, poți fi tentat să te întrerupi din activitate și să dedici mai mult timp televizorului sau rețelelor de socializare. Poți gestiona astfel de distrageri dacă în timpul lucrului închizi TV, site-urile de socializare. Te poți deloga pur și simplu sau poți folosi aplicații care îți blochează accesul la anumite pagini.

Ce trebuie să știi despre telemunca din punct de vedere legal

Ministerul Muncii chiar solicită salariaților și angajatorilor să dea dovadă de flexibilitate și de deschidere în această perioadă, să stabilească programe de lucru individualizate și să mențină relații de muncă normale și corecte. Ca totul să fie în regulă, poți cere departamentului de resurse umane să închei un act adițional la contractul individual de muncă, în condițiile prevăzute de Legea nr. 81/ 2018 privind reglementarea activității de telemuncă, pentru desfășurarea activității prin telemunca. Aceasta este posibilă dacă funcția ocupația ta presupune folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor.

Actul adițional, încheiat pentru telemunca, va conține următoarele:
  • precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemunca;
  • perioada și/sau zilele în care telesalariatul își desfășoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator;
  • locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, convenite de părți;
  • programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului;
  • modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
  • responsabilitățile părților convenite în funcție de locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, inclusiv responsabilitățile din domeniul securității și sănătății în muncă;
  • obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;
  • obligația angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozițiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă aplicabil și/sau regulamentul intern, în materia protecției – datelor cu caracter personal, precum și obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
  • condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemunca.

Legea 81/2018 mai prevede dreptul angajatorului de a verifica telemunca, dar și dreptul angajatului de a refuza munca la distanță, acesta neputând fi sancționat disciplinar:

Articolul 4, alineatul 3: Angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, în condițiile legii.

Articolul 3, alineatul 2: Refuzul salariatului pentru activitatea în regim de telemuncă nu poate constitui motiv de modificare unilaterală a contractului individual de muncă și nu poate constitui motiv de sancționare disciplinară a acestuia.

Protecția muncii când optezi pentru telemunca

Așa cum pentru munca la birou ai luat la cunoștință de normele de protecție a muncii, și când optezi pentru telemunca ai de respectat câteva norme. Articolul 8, alineatul 1 din Legea 81/2018 menționează: Telesalariatul trebuie să își desfășoare activitatea, în conformitate cu pregătirea și instruirea sa, precum și cu instrucțiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională nici propria persoană, nici alte persoane care pot fi afectate de acțiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de muncă.

Unele companii au trimis deja instrucțiuni proprii de securitate și sănătate pentru telemunca. Cele mai multe se referă la păstrarea camerei de lucru în perfectă ordine, deoarece în timpul deplasării, lucrătorul se poate împiedica în obiecte lăsate în dezordine sau pe pardoseală. De asemenea, este foarte important ca în spațiul de lucru să nu fie copii sau animale de companie și nici obiecte ale acestora pentru a evita accidentele.

Acordă atenție și spațiului de lucru. Este recomandat să nu lucrezi cu laptopul în brațe, ci să optezi pentru un birou fix și scaun special pentru birou cu spătar care se rabateză, astfel încât să poți să-ți sprijini omoplații și coloana vetrebrală, pe spătar. Încearcă pe cât posibil să respecți și distanța față de calculator. Foarte importante sunt și pauzele, la 45-50 de minute de lucru, ia o pauză 5-10 minute, timp în care te poți prin cameră sau poți face câteva exerciții pentru încheieturi și musculatură.

Ce se întâmplă dacă, prin natura jobului, nu poți apela la telemunca

Dacă lucrezi în supermarket, farmacie sau dacă ești medic, bucătar, paznic, șofer sau responsabil cu curățenia, este clar că nu-ți poți desfășura activitatea de la distanță. În cazul acesta Ministerul Muncii recomandă programele individualizate de muncă, cu acordul sau la solicitarea salariatului în cauză, în conformitate cu prevederile art. 118 din Legea nr. 53/2003-Codul muncii, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de muncă.

Secretarul de stat Raed Arafat a anunțat că se recomandă ca firmele care au mai mult de 99 de angajați să decaleze programul de lucru al acestora. Această măsură este obligatorie pentru sectorul de stat. Programul de lucru poate începe la trei ore diferite, fiind stabilite trei intervale orare în care angajații să vină la muncă: de la 8:00 – o tranșă, de la 9:00 – o altă tranșă și de la 10:00 – ultima tranșă, pentru a evita aglomerația. Această măsură ar trebui să se aplice în intervalul 12-31 martie 2020, dar nu este exclus ca perioada aceasta să se extindă, în paralel cu prelungirea perioadei în care sunt închise unitățile de învățământ. Alte opțiuni pentru a-ți face treaba în condiții de siguranță, sunt reducerea programului de lucru, împărțirea angajaților pe ture și, acolo unde e cazul, purtarea unor echipamente de protecție puse la dispoziție de angajator.

Pe eJobs.ro găsești joburi care îți permit telemunca. Dă click pe Joburi – Filtrează rezultatele – Orașe – Remote (de acasă). Descoperă jobul care ți se potrivește! Cele mai multe oferte sunt în suport clienți (customer care), IT, marketing (SEO), vânzări.

 

Aplică la joburi remote

Ți-a plăcut articolul despre telemunca? Citește și:

Munca la domiciliu. Tot ce trebuie să știi

Vrei să lucrezi de acasă? Află cine oferă acest beneficiu

A fost util articolul? 10
telemuncă

Leave a Reply