Toluna România, o companie specializată pe crearea de studii online, își plătește programatorii care ocupă poziții de entry-level cu 2.200 – 2.500 de lei net.
Toluna România, filiala autohtonă a grupului american Toluna, specializat atât pe crearea de formulare și chestionare online, cât și pe dezvoltarea de software dedicat realizării de studii electronice, își plătește programatorii fără experiență cu sume care variază între 2.200 de lei și 2.500 de lei net lunar, potrivit Călinei Lupan, directorul de resurse umane al companiei cu sediul în Timișoara. „Politica noastră este să ajustăm salariile în fiecare an. Anul trecut am crescut salariile, în medie, cu 15-20%, în funcție de competențe și de departamente. Însă, bugetat, creșterea salarială pe care am acordat-o, per ansamblul companiei, a fost de 15%”, declară Călina Lupan, director de resurse umane la Toluna România.
Salariul pe care îl primesc programatorii fără experiență din cadrul Toluna România este peste câștigul brut salarial mediu net înregistrat la nivel național, care în iunie s-a plasat la 2.078 de lei, arată datele de la Institutul Național de Statistică (INS). „Cumpărăm periodic studii salariale, pentru a vedea unde ne plasăm în raport cu nivelul pieței. În plus, avem propriile date și unități de măsură, pe care le obținem de la fiecare candidat care vine la interviu”, afirmă Călina Lupan.
IT-iștii sunt cel mai bine plătiți angajați din economie, cu un câștig mediu lunar net de 5.295 de lei (iunie 2016, INS)
Compania are 300 de angajați, dintre care circa 60 lucrează ca programatori. „Pe zona de programare, dificultatea majoră (în procesele de recrutare – n.red.) este că nu găsim oameni care să aibă o bază suficient de dezvoltată, de la care să construim mai departe”, menționează Călina Lupan.
O altă dificultate pe care o resimte compania în procesele de recrutare, pe lângă lacunele de pregătire întâlnite la aplicanții pentru pozițiile de programatori entry-level din cadrul organizației, este lipsa competențelor de limbi străine. „Cred că 90% dintre angajații noștri vorbesc cel puțin două limbi străine, adică engleza la nivel avansat, la care se adaugă o altă limbă, de circulație internațională, cum ar fi germana, italiana sau franceza. De aici apare o altă provocare în recrutare, din cauză că oamenii care vin la interviuri nu au competențe de limbi străine”, arată directorul de resurse umane al Toluna România. Călina Lupan pune scăderea competențelor de limbi străine ale tinerilor pe seama sistemului de educație deficitar, care permite menținerea profesorilor slabi la catedră. De asemenea, ea menționează că implementarea sistemului de învățământ Bologna a avut un impact direct asupra abilităților lingvistice ale tinerilor, care, întru-un ciclu de licență de doar trei ani, nu mai au „timpul necesar ca să-și consolideze cunoștințele”. „Firmele care angajează vorbitori de limbi străine recrutează absolvenți din generațiile mai vechi, nu din generațiile de acum. Absolvenții de acum nu mai știu limbi străine, nici măcar engleza. În zece ani de acum încolo, nu o să mai fim națiunea aceea în care se vorbea engleză la fiecare colț de stradă”, punctează Călina Lupan. Oficialul Toluna România consideră că singura soluție pentru ca tinerii din România să poate vorbi mai bine o limbă străină ar fi „să se investească foate mult în sistemul de învățământ”.
Compania activă în Timișoara a angajat 70 de oameni noi în 2016 și a ajuns la 300 de angajați, după ce anul trecut l-a terminat cu 230 de salariați. În 2015 compania a făcut circa 70 de angajări, dintre care 45 au fost poziții noi. Toluna România va încheia 2016 cu 320-330 de angajați. La anul, compania și-a propus să angaja 30-40 de oameni noi. În prezent, Toluna România are deschise în jur de 40 de poziții (dintre care peste 20 sunt posturi noi), atât pe zona de programare, cât și pentru celelalte departamente din cadrul organizației. „În procesele de recrutare ne orientăm atât către tineri, cât și către oameni cu experiență. Indiferent de unde i-am lua, noii angajații trebuie să treacă printr-o perioadă de învățare. Strategia noastră este să luăm oameni dispuși să învețe, chiar dacă au sau nu experiență, și să îi integrăm astfel în activitatea noastră”, subliniază Călina Lupan. Ea a observat că există anumite diferențe între candidații tineri și cei experiementați. „Proaspăt absolvenții nu sunt atât de învățați să fie independenți, comparativ cu oamenii cu experiență. Acest lucru se datorează, probabil, și faptului că un tinerii termină facultatea la o vârstă foarte mică și nu se maturizează complet, din punct de vedere emoțional. Pe de altă parte, oamenii tinerii au un nivel de creativitate foarte ridicat, pentru că au multe preocupări, care se reflectă și la job”, explică managerul de resurse umane al Toluna România.
Un proces de recrutare durează, în medie, între una și două luni, în funcție de complexitatea și nivelul poziției deschise. Compania primește de la câteva zeci, la câteva sute de CV-uri pentru fiecare job pe care îl are disponibil.
Toluna România a intervievat 4.700 de candidați în 2015 și a angajat 70 de oameni.
Etapele unui proces de recrutare includ un interviu telefonic, în care candidatul este testat din punct de vedere al nivelului de limbă străină, apoi un interviu față în față cu unul dintre oamenii din departamentul de resurse umane, la care se adaugă și alte teste – tehnice, de logică și de limbă străină (scris). La final, candidatul mai are un interviu față în față, cu managerul departamentului în care se face recrutarea. „Un CV care să ne atragă atenția trebuie să conțină competențele de operare pe PC și exemple de proiecte la care a participat candidatul respectiv, dacă e vorba de un absolvent sau detalierea experienței profesionale, dacă este vorba de un om cu experiență”, spune Călina Lupan.
Cele mai eficiente canale de recrutare folosite de companie sunt eJobs, LinkedIn, Facebook și pagina de cariere a grupului. De asemenea, Toluna România organizează, anual, un program de internship, la finalul căruia reușește să acopere anumite poziții pe care le are deschise pe zona candidaților fără experiență. Compania a avut șase tineri la internship la anul, dintre care cinci au rămas angajați după terminarea programului. Toluna România a demarat, la începutul lunii august, un internship de trei luni, la care participă tineri, aflați în anii al doilea și al treilea de facultate.
Pachetul de beneficii și compensații pe care îl primește fiecare angajat al Toluna Româna include, pe lângă salariul fix, și un bonus de performanță, care se acordă la șase luni. Bonusul poate ajunge la 15% din salariul anual de bază. Totodată, filiala grupului american le acordă o altă primă specială angajaților care fac eforturi deosebite (de exemplu, pentru livrarea cu succes a unui proiect într-un timp foarte scurt).
În afara bonusului salariului și bonusului de performanță, angajații companiei beneficiază de asigurare medicală privată, iar salariații cu probleme de vedere, care au cel puțin un an vechime în organizație, primesc un decont pentru ochelari. De asemenea, Toluna România acoperă o parte din costurile angajaților care merg lunar la sala de sport.
Trainingul constituie un alt element important din pachetul de compensații al angajaților Toluna România. Compania și-a stabilit, pentru 2016, un buget de training de 250 de euro/salariat, în creștere cu 25% față de anul anterior. Angajații beneficiază atât de training intern, prin intermediul formatorilor certificați, din fiecare departament al organizației, cât și de cursuri oferite de un furnizor extern.
Posibilitatea de a lucra de acasă este un alt beneficiu pe care îl primesc angajații Toluna România. „Noi le oferim angajaților posibilitatea de a avea un job flexibil, care le permite să lucreze de acasă ori de oriunde altundeva există o conexiune bună la Internet”, mai spune Călina Lupan. Toți angajații care își pot desfășura activitatea indepedent au opțiunea de a lucra de acasă.
Grupul Toluna este prezent în România din 2004. Anul trecut, Toluna România a înregistrat o cifră de afaceri de 24,5 milioane de lei și un profit net de aproape 1,9 milioane de lei.
Compania oferă servicii doar pentru clienți din străinătate precum Microsoft, Cisco, Lego, Mediacom sau Citibank.