• 21 Apr. 2005
  • 3 min

Verificarea din timp te poate scuti de investigatii ulterioare pentru frauda

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Timp de un an intreg, un angajat necalificat a fost responsabil de toate tranzactiile financiare ale unei companii producatoare internationale. Angajatorii sai nu aveau nici cea […]

Timp de un an intreg, un angajat necalificat a fost responsabil de toate tranzactiile financiare ale unei companii producatoare internationale.

Angajatorii sai nu aveau nici cea mai mica idee ca angajasera un individ necalificat pentru a se ocupa de toate tranzactiile financiare, pentru ca potrivit CV-ului, individul era mai mult decat calificat pentru a ocupa postul respectiv.

Abia dupa ce angajatorul aflat in Asia a inceput sa aiba dubii in privinta competentei angajatului, un an mai tarziu, s-a descoperit ca omul era un impostor.

“Dupa cum s-a dovedit, toate referintele sale educationale erau complet contrafacute, ca si referintele angajatorilor sai anteriori. Tipul era un impostor in toata regula”, spunea Chris Mathers, presedintele KPMG Corporate Intellingence Inc., care l-a verificat pe angajat.

Fraudarea CV-ului

Astfel de scenarii pot parea dramatice dar au loc in functiile de conducere, din toate industriile din lume, mai ales pentru ca angajatorii nu sunt suficient de vigilenti la cei pe care ii primesc in companie.

Problema este si mai grava pentru pozitiile importante de director, in cazul carora MRU are un rol limitat in procesul de angajare, dar cei de la resurse umane sunt primii care sunt invinuiti atunci cand un nou angajat se dovedeste a fi un impostor. Mathers spune ca directorii din pozitiile superioare decid de obicei pe cine doresc sa anagajeze si apoi ii roaga pe cei de la MRU sa pregateasca toate actele necesare. Majoritatea acestor decizii se bazeaza pe interviuri sau pe relatii mai degraba decat pe o verificare a calificarilor necesare.

“Deseori, angajarea pentru posturi de directori are loc pe baza retelelor de cunostinte. Nu se trece prin acelasi proces de angajare,” spune Mathers.

Luand in considerare optiunile si serviciile disponibile pentru angajati, in combinatie cu ideea ca a te baza pe un CV “tine de domeniul trecutului”, spune Mathers, majoritatea “anagajatorilor angajeaza inca persoane fara a le verifica in prealabil.“

Verificarea referintelor

Un sondaj realizat in Canada acum doi ani de catre Axiom International, un ofertant in verificarea referintelor, a indicat ca o majoritate coplesitoare companiilor au descoperit exagerari in CV-urile primite. Si in vreme ce 80% din companiile respondente considerau ca verificarea referintelor este importanta, multe dintre acestea au recunoscut ca nu au pus suficiente intrebari pentrua avea o imagine cat mai completa asupra anagajatului. Mai putin de trei procente dintre respondenti au raportat ca au pus intrebari referitoare la toate aspectele urmatoare: experienta candidatului, responsabilitati, abilitati tehnice, calitati de munca, abilitatea de a face fata termenelor limita, incredere, sinceritate, creativitate, abilitati de leadership, si motive de plecare.

Atunci cand sunt disponibile pozitii importante, cum ar fi cea de CEO sau CFO, angajatorii trebuie sa obtina pe langa informatiile despre educatie si experienta de munca, informatii legate de reputatia potentialului angajat, inclusiv cluburile la care este inscris, afilierile politice si integritatea. Daca investigatorii au de-a face cu un candidat de de profil inalt, Mathers spune ca acestia ar trebui sa caute pana si in articolele din presa pentru a vedea cum e perceput respectivul candidat in media. Pentru pozitiile de inceput (entry-level) si alte posturi joase, verificarile se rezuma la elementele de baza, cum ar fi confirmarea anturajului educational.

“(Angajatorii) nu vor sa cheltuiasca cateva sute verificand candidatii pentru posturile joase sau cateva mii pentru candidatii din posturile mai inalte, dar sfarsesc platind pentru acest lucru pana la urma.” Si cateodata acest pret poate fi de ordinul sutelor de mii de dolari.

O companie de camioane cu sediul in Toronto ar fi putut sa economiseasca $ 250.000 daca ar fi facut verificarea pentru o femeie pe care au angajat-o ca sa se ocupe de departamentul de contabilitate. Pe parcursul celor doi ani de contabilitate, angajata a extras treptat $ 250.000 din contul companiei. In final a fost data in judecata pentru frauda si furt sub $5000, si a fost condamnata la trei ani de inchisoare.

Daca l-ar fi sunat pe angjatorul ei anterior, ar fi descoperit ca femeia respectiva il fraudase si pe acesta cu $ 100.000 si fusese obligata sa returneze acea suma.

“Tot ceea ce ar fi trebuit sa faca era sa-l sune pe angajatorul ei anterior cum am facut eu, “ spunea Robert Woodman, un expert in frauda si presedintele companiei Berkeley International Intelligence Inc., care a condus investigatia.

“(Angajatorul anterior) a spus ca ar fi anuntat compania daca ar fi stiut ca au angajat-o.”

Woodman, care a practicat meseria de identificare a fraudelor la locul de munca, de peste 30 de ani, spune ca departamentele de MRU ar trebui sa fie atente la detalii atunci cand rasfoiesc CV-urile si sa puna intrebari in legatura cu functiile si responsabilitatile detinute de candidat, pe parcursul interviului. Una dintre cele mai importante intrebari care ar trebui sa fie pusa anagajatorilor anteriori este daca ar fi dispusi sa reangajeze persoana respectiva. Elemente subtile cum ar fi scrierea gresita a numelui unui colegiu sau unei universitati, sau absenta datelor, sunt de obicei semnalele care indica un CV masluit.

“Daca persoana respectiva ofera multe detalii inseamna ca nu ai de ce sa-ti faci probleme. Absenta detaliilor este de obicei un semnal de alarma,” spune Woodman.

Banii nu sunt singurul motiv pentru care este bine sa verifici informatiile despre candidat. In servicii precum ingrijirea copiilor, spre exemplu, angajatorii trebuie sa ia in considerare si problemele de siguranta.

Conducerea Quebec-ului a anuntat recent ca va organiza verificari pentru cei 35.000 de lucratori in domeniul centrelor de ingrijire, din provincie, dupa ce o investigatie a 7.030 de proprietari ai unor astfel de centre a descoperit ca 20 dintre ei aveau cazier judiciar.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply