• 15 Jul. 2022
  • 12 min

Freelancer în România. Ghid complet pentru a lucra pe cont propriu

freelancer

Îți dorești de ceva timp să devii freelancer? Să fii propriul tău șef. Să muncești când, cum și cu cine vrei. Să stai în hamac, cu laptopul în față și să finalizezi un proiect. Sunt câteva lucruri pe care trebuie să le știi despre un freelancer ca să poți lua o decizie informată. Îți vom explica, pe rând, cum îți poți începe activitatea de freelancer, cum să-ți găsești clienți, cum să te organizezi și care sunt capcanele de care trebuie să te ferești.

Ți-ai dat seama că ai alte priorități în viață decât un job 9.00-18.00? Îți dorești poate echilibru. Vrei să mergi mai des la teatru sau la tenis. Să pleci în concediu când îți dorești. Să petreci mai mult timp cu copiii.

Poate te simți atât de epuizat fizic și mental, încât îți dorești să te refugiezi în pasiuni precum designul floral sau pictura. Sau pur și simplu te-ai săturat ca firma să factureze clienții cu 150 de euro/oră și tu să fii plătit cu 20 de euro/oră.

 

Ce este un freelancer?

Să luăm exemplul Larisei G., care a devenit freelancer în 2013, în zona de jurnalism, management și antreprenoriat. Partea bună este că a câștigat timp pentru ea, familie și prieteni, timp complicat de obținut dacă muncești la program și peste program. Timp pe care l-a investit în vacanțe, înot, munte, bicicletă, Deltă și mare. Timp petrecut cu copilul, în grădină, cu animalele, cu prietenii. Timp pentru citit, studiat, explorat teritorii noi, pentru proiecte noi, relații noi, oameni noi. „Pe scurt, evoluție. O mini-viață care înainte habar n-aveam că e posibilă”, spune Larisa.

Indiferent de motivul care te îndeamnă să devii freelancer și să cauți joburi ar fi bine să ții cont de câteva lucruri atunci când decizi să-ți iei viața în propriile mâini. Să le luăm pe rând.

Joburi Freelancing 

Paleta este destul de largă și sunt multe domenii potrivite pentru un freelancer. Dacă ești specializat/ă în zona de soft skills, te poți orienta către relații publice și comunicare sau spre consultanță de marketing și business. La fel de bine poți scrie articole și ebook-uri sau să faci copywriting. Ca să nu mai vorbim de microjoburi de freelance pe SEO, web design sau design grafic.

În cazul în care ai înclinații spre hard skills, atunci trebuie să știi că sunt căutați programatorii sau cei care fac aplicații mobile și testare de softuri. Găsești o mulțime de joburi online de freelance în aceste domenii.

Iată profesiile care pot fi făcute în sistem freelancing:

  • Profesiile liberale: contabili, avocați, practicieni în insolvență, doctori, consultanți fiscali
  • Creativii: copywriteri, oameni de PR, jurnaliști, designeri, art directors, fotografi, regizori, designeri de grafică sau de platou, designeri de sunet, ilustratori, specialiști în marketing, traineri, coach, regizori, cameramani, directori vizuali, producători, traducători, etc.
  • Specialiștii IT: bloggeri, vloggeri, experți în social media, programatori, dezvoltatori, administratori rețele, creatori de conținut online, web designeri, etc
  • Stiliști florali, organizatori de evenimente, chefi, hair-stylisti, artizani, designeri de modă, creatori de bijuterii, etc.

 

Cum să facturez: prin SRL sau PFA?

Ambele au avantaje și dezavantaje. Dacă decizi să-ți organizezi activitatea de freelance într-un SRL, dezavantajul este că va trebui să lucrezi cu o firmă de contabilitate. Vei avea acces la banii tăi fie lunar, prin salarii pentru care trebuie să plătești taxele adiacente, fie prin dividende, pe care poți să le scoți trimestrial.

Dacă îți formezi un PFA (Persoană Fizică Autorizată), partea bună este că ai acces la bani din ziua în care ți-au intrat. Partea mai puțin bună este că va trebui să-ți tii singur/ă contabilitatea.

De cele mai multe ori, un freelancer se orientează către un PFA și nu către un SRL. Iată de ce:

  • Timpul de realizare al unui PFA este relativ scurt. Poți face rost de toate actele aproximativ 10 zile, iar dosarul nu trebuie să fie asa de stufos ca atunci când vrei să înființezi un SRL
  • Costul de realizare al unui PFA este mic comparativ cu cel al unui SRL
  • Contabilitatea în partidă simplă. Cu alte cuvinte, nu ai nevoie de un contabil și o poți face chiar tu
  • Nu se face plata dividendelor. Nu trebuie să plătești 16% impozit pe dividende, ca în cazul unui SRL, pentru a-ti lua profitul din firma. În plus, poți să folosești oricând banii pe care îi încasezi pentru a face plăți personale
  • Poți să ai și angajați dacă vrei
  • Ești nevoit să depui doar câteva declarații anuale
  • Ai posibilitatea să-ți deduci toate chelutielile afacerii, plus cele declarate cum ar fi: chiria, motorina, taxi, abonamente la telefon și internet, utilități, licențe IT
  • Ai posibilitatea să te angajezi și undeva part-time

freelancer romania joburi

 

Freelancer Romania. Taxe

Iată care sunt taxele și impozitele pe care ar trebui să le plătești dacă îți formezi un SRL sau un PFA:

Guvernul a adoptat pe 15 iulie modificările propuse la Codul Fiscal. Majoritatea măsurilor se vor aplica de la 1 ianuarie 2023. Printre cele mai importante modificări se numără: creşterea impozitului pe dividende de la 5% la 8% și scăderea pragului veniturilor până la care o companie este considerată microîntreprindere. De asemenea microîntreprinderile vor fi obligate să aibă cel puțin un angajat, fiind eliminat impozitul de 3% pe profit.

Freelancer SRL (microîntreprindere)

  • 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați;
  • 3% pentru microîntreprinderile care nu au salariați.
  • TVA – cota standard în România este de 19%. O derogare de la această cotă o au serviciile de alimentare cu apă, alimente, băuturi, serviciile medicale care au TVA de 9% și serviciile de catering, cazare, manuale școlare, cărți, reviste, acces la muzee, evenimente culturale/sportive pentru care TVA este de 5%.
  • Contribuții sociale:  2.25% din salariul brut reprezintă contribuțiile sociale datorate de angajator, în timp ce angajatul contribuie la stat cu 45% (Asigurări Sociale (CAS) – 25%, Asigurări Sociale de Sănătate (CASS) – 10%, Impozit pe venit – 10%
  • 5% impozit pe dividente.
  • 10%  pentru sănătate (CASS): se datorează doar dacă ai încasat bani din dividende a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute (2.550 lei în 2022 X12 = 30.600 de lei. CASS reprezintă 10% din plafonul celor 12 salarii brute, adică 10% din 30.600 lei care înseamnă 3060 lei.

Din ianuarie 2023:

  • Se elimină varianta de impozit de 3% pe venitul microîntreprinderii existentă în prezent pentru firmele fără angajați.  Firmele care nu au angajați vor trece la impozit pe profit, de 16%. Astfel, dacă ai un SRL pe care-l administrezi singur, vei plăti 16% impozit pe profit, sau te angajezi la propria ta firmă, unde vei plăti și CASS și CASS, și pe salariu și pe restul veniturilor din firmă;
  • Firmele cu peste 20% din total venituri din consultanță vor plăti și ele 16% impozit pe profit;
  • Scade pragul anual al veniturilor (de la 1.000.000 euro la 500.000 euro) pentru care firmele încadrate la microintrprinderi pot plăti impozit pe venit de 1%;
  • Impozitul pe dividende crește de la 5% la 8%.

Pe larg, acestea sunt Modificările sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanță:
– aplicarea opțională a sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor:
– reducerea plafonului veniturilor obținute în anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro; pentru anul fiscal 2023, veniturile luate în calcul pentru stabilirea limitei de 500.000 euro, echivalentul în lei, precum și celelalte elemente care constituie baza impozabilă, sunt cele înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile la 31 decembrie 2022;
– instituirea condiției ca microîntreprinderea să aibă cel puțin un salariat, situație în care este necesară eliminarea cotei de impozitare de 3%;
– condiția referitoare la deținerea unui salariat se consideră îndeplinită numai dacă perioada de suspendare este mai mică de 30 zile, având în vedere faptul că, potrivit Codului muncii, suspendarea contractului individual de muncă are ca efect suspendarea prestării muncii de către salariat şi a plăţii drepturilor de natură salarială de către angajator; pentru descurajarea unor practici de suspendare repetată a raporturilor de muncă, în cursul unui an fiscal, se propune limitarea la un singur caz de suspendare și pe o perioadă de cel mult 30 de zile pentru ca această condiție, referitoare la deținerea unui salariat, să fie considerată îndeplinită;
– instituirea unei condiții de deținere de titluri de participare de către același acționar/asociat la cel mult trei microîntreprinderi, în cazul acționarilor asociaților care dețin mai mult de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
– limitarea la 20% a veniturilor obținute din consultanță și management;
– excluderea din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor a persoanelor juridice care desfășoară activităţi: în domeniul bancar, în domeniul asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, inclusiv activităţi de intermediere în aceste domenii, în domeniul jocurilor de noroc, precum și a persoanelor juridice române care desfăşoară
activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale;
– eliminarea posibilității de opțiune pentru aplicarea impozitului pe profit în situația în care erau îndeplinite condițiile legate de valoarea capitalului social și a numărului de salariați;
– menținerea cotei de impozitare de 1%;
– efectuarea unor corelări tehnice pentru integrarea noilor condiții de încadrare în regulile fiscale în vigoare;
– pentru aplicarea conformă a Directivei 2011/96/UE, instituirea unei reguli de scădere din baza impozabilă a dividendelor primite, din state membre ale UE, de către microîntreprinderi, dacă sunt îndeplinite anumite condiții;
– eliminarea unor prevederi care au devenit caduce în raport cu perioada în care s-au aplicat, respectiv în anul 2017;
– stabilirea ordinii de scădere din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor a sumelor reprezentând sponsorizări pentru susținerea entităților nonprofit, unităților de cult, cheltuieli pentru UNICEF și alte organizații internaționale, precum și achiziții de aparate de marcat electronice fiscale puse în funcțiune;
– modificarea termenului de depunere a declarației informative privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor, corelat cu termenul de
depunere a declarației de impozit pentru trimestrul IV, reglementat de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, precum și pentru completarea unor acte normative;
– clarificarea valorii impozitului asupra căruia se aplică reducerea de impozit reglementată de Ordonanţa de urgenţă a Guvernu

 

Freelancer PFA

  • Impozitul pe venit – 10%
  • CAS – 25%
  • CASS – 10%

Impozitul pe venit pentru activitățile impuse în sistem real

Impozitul de 10% se aplică la venitul net obținut în cursul anului fiscal, din care se scad pierderile raportate și contribuția socială (CAS) datorată.

 

Impozitul pe venit pentru activități independente impuse la norma de venit

Aplică procentul de impozit pe venit de 10% la valoarea normei de venit sau a normelor de venit cumulate dacă sunt mai multe activități și vei afla valoarea impozitului. Este important de știut că norma de venit variază de la un județ la altul.

 

CAS (contribuția la pensie) 

Dacă pentru 2022 estimezi un venit net mai mare decât 12 salarii minime pe economie, adică peste 30.600 de lei, vei plăti contribuția la asigurări sociale de stat. Contribuția este 25% din baza de calcul (30.600 lei), ceea ce înseamnă 7.650 lei.

 

CASS (contribuția la asigurări sociale de sănătate)

Vei plăti CASS dacă depășești suma de 30.600 lei/an. CASS-ul este 10% din baza de calcul, prin urmare va trebui să plătești 3060 de lei contribuția de asigurări sociale de sănătate.

Dacă obții sub 30.600 lei pe an, dar îți dorești să plătești contribuția la sistemul public de sănătate, suma este 10% din șase salarii minime pe economie, adică 1.530 lei.

Din ianuarie 2023

  • Scade plafonul privind veniturile din activităţi independente, PFA, întreprinderi individuale, familiale la norma de venit, reducerea fiind de la 100.000 de euro la 25.000 de euro;
  • Crește contribuția pentru CAS și CASS, în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente venituri și/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuală. Dacă ai dividende în valoare de peste 24 salarii minime brute anual vei plăti sănătatea la nivelul de 24 salarii minime brute pe ţară, adică 6120 lei pe an, nu la nivelul a 12 salarii, cum era până acum;
  • PFA-urile, întreprinderile individuale și familiale cu venituri anuale mai mari de 25.000 de euro vor fi obligate să treacă în sistemul real (impozit de 10%) dacă până acum erau la norma de venit.

Bine de știut ce se întâmplă dacă ești angajat part-time: De la 1 august angajatorul va trebui să plătească contribuțiile la nivelul salariului minim.

 

Tool-uri de care ai nevoie în activitatea ta de freelancer

Când lucrezi pe cont propriu ai nevoie și de prieteni virtuali pe care te poți baza. Google și Microsoft îți oferă opțiuni pentru lucrul colaborativ pe documente și sincronizare în Cloud.

Îți poți lua un sistem de contabilitate digitală. Acesta reduce timpul pe care l-ai petrece vorbind cu un contabil pe e-mail sau telefon. În spatele aplicației este un expert contabil care-ți semnează documentele și-ți validează balanțele. Ai numeroase avantaje dacă apelezi la contabilitatea digitală: comunicarea este în timp real, vezi rapoartele contabile în aplicație sau în browser, nu e nevoie să le mai ceri. De asemenea sunt disponibile pe piață și software-uri de facturare, iar un abonament costă câțiva euro pe lună.

Dacă lucrezi alături de mai mulți freelanceri sau ai angajați care lucrează din diferite locuri, un sistem ERP îți este de ajutor. Planificarea resurselor întreprinderii (Enterprise resource planning – ERP) se referă la un tip de software pe care organizațiile îl utilizează pentru a gestiona activitățile de afaceri cotidiene, cum ar fi contabilitatea, aprovizionarea, managementul proiectelor, managementul riscurilor și conformitatea, precum și operațiunile lanțului de distribuție. Poți să închiriezi un software cu plată lunară (în funcție de numărul de utilizatori), în loc să dezvolți un software de la zero sau să plătești o companie să facă acest lucru.

Un software de time-tracking este foarte important pentru freelanceri. Practic pornești un counter (un contorizator) când ai început lucrul și îl oprești când ai finalizat activitatea. În plus, ai și rapoarte automate, pe care le poți prezenta clienților.

 

 

 

freelancer at work

Ca freelancer, poți să lucrezi de unde vrei. Important este să livrezi proiectele bine și la timp.

 

În orice situație, evită să devii freelancer direct de pe băncile școlii. Deprinde ceva experiență, măcar câțiva ani, lucrând la companii și abia apoi ia-o pe cont propriu.

Cum să te faci cunoscut ca freelancer și cum atragi clienți

Viața de freelancer te atrage, însă cum faci rost de clienți? În primul rând, oamenii trebuie să știe că ești freelancer. Creează un site de prezentare personală în care să uploadezi portofoliul cu proiectele anterioare sau să scrii despre acestea, să prezinți testimonialele clienților despre tine, să oferi detalii despre serviciile oferite și prețul acestora. Lucrează la optimizarea SEO a site-ului tău, astfel încât să fii ușor de găsit în mediul online, după nume.

  • Asigură-te că faci public noul tău statut în CV, pe profilurile de pe rețelele profesionale, în social media. Vei descoperi în social media și grupuri de freelanceri, unde poți afla de oportunități în carieră. De asemenea, există și site-uri specializate pentru freelanceri, precum Upwork, Freelancer, Fiverr, 99designs sau Hireable. Aici găsești proiecte variate, pentru care concurează, de multe ori prin preț, freelanceri din toată lumea.
  • Pentru a te diferenția, alocă-ți timp pentru a-ți crea un profil cât mai atractiv pentru fiecare site în parte. După câteva proiecte realizate, în principiu pe bani puțini, ai șanse ca profilul tău să urce în topul preferințelor site-ului și să ai acces la proiecte mai consistente din punct de vedere financiar.
  • Aplică pentru un job sau asociază-te și cu alții freelanceri care au competențe complementare cu ale tale, pentru a ajunge la cât mai mulți clienți potențiali.
  • Scrie direct companiilor interesate să angajeze freelanceri și explică-le ce avantaje ar avea dacă ar lucra cu tine: ești bine pregătit, eficient și respecți deadline-urile. De cele mai multe ori, totul începe cu o discuție la o cafea.

 

Avantajele vieții de freelancer

Libertatea e cel mai important avantaj al tău. Poți merge în vacanță cînd vrei tu (fără a fi nevoie să anunți concediul cu multe luni înainte de a ți-l lua), poți lucra pentru cine vrei, cât vrei și când vrei. Dar libertatea nu este singurul avantaj. La nivel personal, ajungi să fii mult mai sigur pe tine, mai responsabil, poate chiar mai matur în business. Ești stăpân pe timpul tău, ești în perment contact cu realitatea ta și a clientului, cunoști tot felul de oameni, poveștile lor și business-urile lor.

 

Partea nevăzută a vieții de freelancer

Viața de freelancer nu este întotdeauna roz. Sună bine ideea de a fi propriul tău șef, numai că te trezeși, peste noapte, că te-ai transformat într-un „om-orchestră” care trebuie să le facă pe toate. Trebuie să îți rezolvi singur probleme de IT și de contabilitate. Trebuie să atragi clienți, să negociezi și să fii om de vânzări. Să facturezi. Să recuperezi creanțele.

Când le pui pe toate cap la cap, iată că timpul tău liber se reduce. Cum îți arată ziua de muncă? Te trezești de dimineață, îți faci cafeaua și te așezi la calculator. Poate cel mai mare dezavantaj pe care îl resimți este că nu ai cu cine să socializezi, căci tentația să lucrezi de acasă, din pat sau din balcon e mare.

 

joburi de freelancer romania

„Mie îmi lipsește lucrul în echipă, mi-e dor de mersul la cantină în grup, de râsul și glumele la locul de muncă, de spiritul de familie care se încheagă într-o echipă frumoasă”, spune Larisa.

Începi să contactezi potențiali clienți. Încerci să le explici de ce nu poți să lucrezi pe gratis pentru ei. Dai zor să termini proiecte la care se apropie deadline-ul. Te pui la curent cu ultimele schimbari legislative, care te afectează direct. Îți faci contabilitatea. Suni iar un potențial client, căruia îi propui să lucrați împreună. Îi explici, pentru a treia oara, de ce e mai avantajos să lucreze cu tine și de ce nu poți să îi livrezi proiectul pentru așa de puțini bani.

Poți întâlni agenții care-și doresc să schimbe modul de lucru și să lucreze cu freelanceri, dar îi privesc ca pe angajați. Alocă un salariu pe care îl împart la numărul de ore pe care le realizezi.

Orele petrecute în fața calculatorului se adună și poți ajunge să lucrezi mai mult poate decât atunci când erai angajat. E drept, tu alegi cât, când ucrezi și cu cine. Încerci, uneori în zadar, să recuperzi facturi neplătite de luni de zile. La un moment dat te consolezi cu faptul că ai că ai lucrat pe gratis o lună și că nu-ți vei vedea niciodată banii pe acel proiect de freelancing.

 

„Clienții rău-platnici sunt un risc permanent. E suficient să primești două lovituri într-un an ca să te doboare. Ai nevoie de mult timp, rezerve financiare și sprijin de la cei din jur ca să te redresezi”, spune Larisa.

 

Pe lângă pierderile fiannciare pe care clientul rău platnic ți le lasă, efectul psihologic este mult mai mare. Parcă nu-ți mai vine să contactezi noi clienți, de teamă ca povestea să nu se repete. Dezamăgirea poate fi copleșitoare și ideea de a renunța la independență prinde contur. Poți considera că este mult mai ușor să știi că salariul îți intră lunar, că cineva îți repară calculatorul, că un alt coleg se ocupă de aducerea clienților și că echipa juridică se ocupă de contracte și de recuperarea creanțelor.

 

Activitatea de freelancer va fi reglementată

În ciuda tuturor potențialelor obstacole,  freelancing-ul se dezvoltă în România. În 2020, în țara noastră erau 1.200.000 de freelanceri, cu vârste cuprinse între 15 și 64 de ani, potrivit datelor Asociației Freelancerilor din România preluate de la Eurostat. România este, de asemenea, cotată de Eurostat printre țările cu cel mai mare procent de liber profesioniști (14%) – alături de Polonia (14%), Italia (15%) și Grecia (cu 21% freelanceri din totalul forței de muncă).

Numărul lor s-ar ridica chiar la 2,1 milioane, conform Institutului Național de Statistică (INS), ceea ar reprezenta cam 25% din totalul populației active pe piața muncii.

„Tendința este de creștere. Tot mai mulți români decid să devină freelanceri, deși nu există politici coerente care să-i ajute să se dezvolte”, spune Anca Rancea, președintele Asociației Freelancerilor din România.

La nivel național, nu există însă un cadru legal privind organizarea și funcționarea activității freelancerilor, care să fie implementat la nivel social și economic și să faciliteze accesul la instrumente de creditare și protecție socială. În plus, freelancerii nu pot beneficia de actele normative generale pentru activități specifice, din cauză că în țara noastră nu sunt reglementate o mare parte din meseriile noi, foarte multe dintre profesiile generate de dezvoltarea internetului și apariția rețelelor nefiind încă prinse în codul CAEN.

Freelancerii și reprezentanții unor ONG-uri care sustin freelancingul speră ca autoritățile locale să dezvolte o legislație specifică acestor activități profesionale. Potrivit unei propuneri asupra Legii Freelancingului, se reglementează veniturile obținute, mecanismele de suport pentru începători și se discută introducerea unor coduri CAEN pentru meserii precum influenceri, YouTuberi, consultanți SEO, integrarea freelancer-ilor în politicile bancare astfel încât să aibă acces la instrumente de creditare; asigurarea protecției sociale și elaborarea unui sistem de protecție socială pentru cei care lucrează pe cont propriu (sistem SMART de CAS, CASS, problema concediilor etc); acces la programe și surse de finanțare, precum Start-Up Nation, atât la nivel național, cît și la nivel internațional. Momentan se lucrează la această lege, a freelancing-ului.

 

freelancer romania

 

 

Freelancer informat

Înainte de a porni spre freelancing începe prin a te documenta. Stai de vorbă cu freelanceri, citește, pune întrebări. Și apoi, inspiră-te din ce fac alții și nu lăsa frica să fie un argument pentru a nu face ceva ce îți dorești cu adevărat. Asigură-te că ai ceva bani puși deoparte (pentru a trăi două-trei luni, dacă în acest timp nu încasezi nimic), însă poți să ai și șansa de a avea încasări după o lună de lucru.

Contează să înțelegi ce îți place și ce nu îți place, pe ce proiecte te-ai potrivi mai bine și cu ce clienții ai rezona mai bine.

Sperăm că ți-am răspuns celor mai importante întrebări legate de viața de freelancer. Indiferent de motivele care te îndeamnă să-ți schimbi statutul profesional, nu uita că, din acel moment, ești managerul tău. Jobul de freelancer se învață, cu un minim de organizare și de deschidere. Depinde de tine cum te promovezi, cum îți găsești clienți și cum te asiguri că ești plătit corect pentru munca pe care o prestezi.

 

Dacă ți-a plăcut articolul despre viața de freelancer Romania, atunci s-ar putea să-ți placă și:

Cum dezvolți competențe noi pentru a face față unui job

O treime din cerințele unui loc de muncă vor fi complet noi în 2020

A fost util articolul? 62
angajat
  • AvatarRatoi Ancuta zice

    Doresc sa îmi schimb jobul

  • AvatarElena zice

    In cazul in care veniturile anuale nu depasesc plafonul de 24.960 lei, nu e posibil sa se reduca contributiile la CAS si CASS la mai putin de 600 de lei pe luna? Stiam ca pentru CAS, e 200 de lei pe luna (1200 lei/6 luni, platiti odata), iar pentru pensii se poate contribui cu suma dorita lunar intr-un cont privat. Asa este…sau imi scapa ceva? Multumesc!

Leave a Reply