• 9 Nov. 2018
  • 4 min

Vrei să începi propria afacere? Iată ce trebuie să știi

afacere

Cu siguranță ai cel puțin o idee de afacere pe cont propriu, dar nu știi de unde să începi. Ai avea nevoie de un model care să te inspire și să-ți dea curaj pe drumul acesta. Xenia Muntean este unul dintre tinerii antreprenori care, fără să aibă experiența lucrului într-o companie, a lansat Planable, o platformă care ușurează munca companiilor când vine vorba de comunicarea din social media.

Din Cluj, echipa Xeniei a ajuns la Londra la unul dintre cele mai cunoscute acceleratoare de afaceri din lume. Ce a determinat-o să pornească acest business, cum și-a mărit echipa și ce rol joacă fondatorii într-un start-up sunt întrebări la care sigur vrei să afli răspuns.

Cum identifici nevoia unui business

Xenia Muntean (25 de ani) și-a dorit să fie scriitoare când era mică, iar drumurile de mai târziu au dus-o tot spre un domeniu creativ: PR. În timpul facultății a fost PR Director în cadrul BEST Chișinău, o organizaţie studenţească ce activează în cadrul Universităţii Tehnice a Moldovei. Experiența aceasta a ajutat-o ca în anul II de facultate să pornească direct pe drumul antreprenoriatului. Xenia a lansat la 23 de ani primul business, Pixis, o agenție de marketing digital specializată în social media, web design și content marketing.

De altfel perioada studenției este și cel mai bun moment în care să începi un business pentru că ai de multe ori susținerea financiară a familiei, nu ai încă copii sau un credit imobiliar. Și odată ce începi un business e bine să valorifici orice nevoie încă nerezolvată a oamenilor și să vii cu soluții. Așa a procedat și Xenia. Contactul cu oamenii care gestionau conturi de social media și cu agențiile de advertising i-au arătat nevoia de mai multă organizare și planificare în social media.


Apoi contează să-ți găsești parteneri care să aibă aceleași valori ca tine. De exemplu, la un eveniment la Chișinău, Xenia a cunoscut doi tineri, Vlad Caluș și Nicu Gudumac, la fel de pasionați ca ea de social media. Imediat au hotărât să înceapă Planable – o aplicație prin care ușurează munca companiilor în promovarea pe rețelele de socializare.

De la o nevoie la o idee de afacere cu potențial global

Ideea unui business nu este întotdeauna suficientă. Tinerii de la Planble au avut nevoie de mentori care să creadă în ei și să-i ajute să ducă ideea la nivel global. Să fie de interes pentru investitori. La scurt timp după ce au bătut palma pentru Planable, au fost descoperiți de Spherik Accelerator, un accelerator de afaceri din Cluj a cărui misiune este să conecteze startup-urile cu resurse strategice și să susțină dezvoltarea acestora. Astfel echipa Planable s-a mutat în capitala Transilvaniei.

Xenia recunoaște că a avut mai multe idei la început, unele chiar fără potențial global însă, cu ajutorul mentorilor de la Spherik Accelerator a găsit aceea idee care a prins tare bine companiilor și firmelor de social media. Este vorba de un tool prin care brandurile și managerii conturilor de social media pot să vadă cum vor arăta postările în social media și pot să colaboreze mai bine renunțând la clasicul Excel și la e-mail.

Ce poți să înveți din experiența Planable

Cu siguranță ideea unui business nu e suficientă. Pe lângă mentori ca în cazul echipei Planable, ai nevoie de mai multe sfaturi la început de drum în antreprenoriat. Vrei să știi cum să faci lucrurile, ce greșeli să eviți. Xenia Muntean povestește din propria experiență în interviul pentru eJobs, vine cu sfaturi pentru tinerii antreprenori și arată ce rol joacă fondatorii într-un start-up:

 

Cum să atragi viitorii angajați când ai un business mic

Toate aceste sfaturi din experiența Xeniei te ajută să prinzi mai mult curaj să începi business-ul propriu, să crezi în ideea ta și să mergi cu ea până la capăt. Rămâne totuși o temere când ai un business la început de drum. Cum îți vei atrage angajații în competiția cu acele companii de prestigiu? Și cum îi vei ține motivați? Există exemple că se poate.

Planable a reușit să crească într-un an de la trei la șase oameni și continuă să crească în mod strategic. Dacă o întrebi pe Xenia Muntean cum convinge un tânăr să se alăture echipei sale în fața unei oferte de la Google sau de la Facebook, vorbește cu entuziasm despre cum își alege oamenii. Se orientează spre oamenii care vor să aibă impact, să dea un sens vieții lor și pentru care salariul nu este pricipalul criteriu pentru care își aleg un job.
La Planable pot să ia decizii, au libertatea de a implementa rapid lucruri noi fără a aștepta să le spună cineva ce să facă. Iar cofondatorii îi consideră parteneri în afacere. Așteaptă de la ei aceeași dedicare ca din partea unui fondator și îi răsplătesc cu acțiuni în Planable.

Ce oportunități merită să valorifici într-un business

Acum ai și insight-uri despre cum să-ți formezi echipa, însă odată ce business-ul începe să meargă, e bine să-l faci cât mai cunoscut. Să-l înscrii la competiții de profil. Astfel vin noi și oportunități locale și internaționale. Așa au procedat și tinerii din echipa Planable, care în 2016, au înscris proiectul la competiția Startup Avalanche de la Techsylvania care i-a adus o excursie în Silicon Valley unde a avut ocazia să se întâlnească cu investitori, acceleratoare, fonduri de venture capital și fondatori de startup-uri din zonă.

De asemenea, tinerii de la Planable au atras atenția investitorilor în cadrul concursului 200 seconds of fame de la ICEEfest. Și nu s-au oprit aici. Tot în 2016, Xenia Muntean s-a înscris și a fost acceptată la Draper University, una dintre cele mai prestigioase școli de antreprenoriat din Silicon Valley. Aici a avut șansa de a dobândi abilități esențiale pentru a conduce un start-up, dar și contact cu antreprenori cu experiență.

Așadar schimbul internațional de experiență îți deschide noi și noi porți către resurse necesare afacerii tale, dar și recunoaștere din partea mediului business, ca în cazul Planable. Echipa a continuat să dezvolte acest proiect și în 2017 a fost acceptat la acceleratorul Techstars din Londra. A fost prima companie românească care a reușit să ajungă la unul dintre cele mai cunoscute programe de accelerare din lume.

Astfel, Xenia Muntean a devenit tot mai prezentă în evenimentele dedicate start up-urilor și anul acesta a fost inclusă în Top 100 Forbes cu fondatoare de startup-uri din Europa. În septembrie la Central European Startup Awards, unul dintre cele mai importante evenimente din regiune dedicate startup-urilor, a fost desemnată Female Role Model of the Year.

Planul scurt al unei afaceri mari

Dacă ar fi să sintetizăm, lungul drum al antreprenoriatului începe cu identificarea unei nevoi a publicului și continuă cu mentorii care te ajută să împachetezi această idee pentru investitori. Urmează multă muncă pentru a face cunoscut business-ul și a atrage noi și noi oportunități locale și internaționale. Iar tot acest drum e mai ușor dacă știi să-ți alegi oamenii care corespund culturii tale de start-up și întăresc această cultură.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și alte articole pe aceeași temă:

Cum să-ți transformi pasiunea de a mânca sănătos într-o afacere
Angajat sau antreprenor? Ce alegi?

Tu ce business pe cont propriu ai vrea să începi?
A fost util articolul? 11
afacereantreprenoriat

Leave a Reply