• 19 Sep. 2018
  • 6 min

Cum să transformi pasiunea în business

business

Aproape 40% dintre tinerii sub 35 de ani din România doresc să-și pornească un business, arată studiul Amway Global Enterpreneurship, care scoate în evidență apetența oamenilor pentru dezvoltarea unor proiecte de antreprenoriat. Tu de ce parte a baricadei ești? Dorești să fii propriul tău șef sau să-ți construiești o carieră de succes în statutul de angajat?

Dacă încă nu te-ai hotărât în ce direcție să mergi, atunci interviurile eJobs cu tinerii care au decis să fie stăpânii propriului destin și și-au lansat propriile proiecte antreprenoriale, îți vor fi de folos. Așadar, continuăm seria interviurilor cu Alexandru Burlacu (32 de ani) și Ioana Streza (31 de ani), care în urmă cu cinci ani nu s-au temut de începuturi și au pus bazele atelierului de bijuterii Contemporia din Capitală, iar business-ul lor a depășit anul trecut 90.000 de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe. 

 

I-am rugat să ne spună cum s-a conturat ideea business-ului lor și uite ce ne-au dezvăluit cei doi fondatori!

business

Bijuteria Contemporia

Să o luăm de la început: Care a fost primul vostru job?

Ioana: Primul job oficial l-am avut în ultimul an de facultate, la 24 de ani, într-un birou de proiectare care îmbină cele două specializări pe care le-am terminat: arhitectura și peisagistica. Pentru mine cea mai valoroasă lecție învățată a fost că sunt mai motivată și mai productivă când lucrez pe cont propriu, iar dacă ar trebui să lucrez ca angajat aș prefera să am cât mai multă autonomie. Este important să conștientizezi felul în care funcționezi cel mai bine la job și să transmiți asta cu sinceritate șefilor. În acest fel tu vei fi fericit și motivat să faci o treabă bună, ceea ce va mulțumi pe toată lumea.

Alexandru: Primul job l-am avut în anul trei de facultate, aveam 22 de ani. Am lucrat la o firmă care se plia pe profilul pe care îl studiam – telecomunicații. Prin experiența pe care am acumulat-o, am reușit  să avansez destul de rapid și să mă pot ocupa pe cont propriu de o serie de proiecte. Acest lucru mi-a crescut încrederea în propriile forțe și m-a responsabilizat. Plecând de la această experiență am învățat că a fi înconjurat de oameni competenți este un beneficiu major. Colectivul te stimulează să evoluezi și un pic de competiție nu strică niciodată.


Povestestiți-mi despre parcursul vostru profesional și cum a fost să renunțați la statutul de angajat?

Ioana: Am avut 2 joburi, primul în domeniul proiectării de peisagistică și arhitectură și unul ca asistent universitar. Pentru mine a fost ușor să renunț la viața de angajat pentru că eram conștientă că lucrez mai bine când îmi organizez singură timpul și prioritățile. Decizia am luat-o când deja aveam Contemporia și timpul pur și simplu nu îmi mai permitea să fac ambele lucruri la nivelul la care îmi doream. Greutatea a fost să aleg între cele 2 domenii care îmi sunt dragi: bijuteria contemporană și peisagistica. A câștigat bijuteria pentru latura artistică de care mă bucur cu fiecare piesă creată.   

Alexandru: După 3 joburi în domeniul telecomunicațiilor, din care 2 în companii multinaționale, mi-am dat seama că îmi doresc foarte mult să fac ceva creativ. Am avut o prima încercare de a intra ca freelancer pe zona de grafică digitală și web design cu care am cochetat în liceu. Apoi a apărut bijuteria  care mi-a ocupat din ce în ce mai mult timp până s-a transformat în al doilea job, ce-i drept de seară și de weekend. A fost o perioadă extrem de obositoare și solicitantă. Nu mi-a fost ușor să renunț la job cu toate că începusem să avem din ce în ce mai multe comenzi.

”Nu am regretat nici o clipă decizia, lucrurile au mers din ce în ce mai bine și datorita faptului că ne-am dedicat complet pasiunii și business-ului”, spune Alexandru. 


Considerați că v-a fost de ajutor experiența din perioada în care erați angajați?

Ioana: Mi-a fost de mare ajutor să învăț ce înseamnă să interacționezi cu clienți, cu colaboratori și cu colegii de muncă și să încerci să îi faci pe toți să înțeleagă viziunea ta. M-a ajutat să văd lucrurile în ansamblu atât din punctul de vedere al angajatului cât și al antreprenorului, ceea ce îmi este foarte util acum.

Alexandru: Experiența de angajat mi-a fost utilă. Am învățat cum se lucrează în echipă, ce fel de oameni este bine să ai în jurul tău și cum să comunici cu ei indiferent de poziția pe care o ocupă.


Revenind la afacere: Când ați lansat business-ul? 

Ioana: Bazele Contemporia au fost puse în urmă cu 5 ani, imediat după absolvirea unui curs de design și creație de bijuterie contemporană. În 2014 decizia de a transforma interesul pentru acest domeniu într-un business a determinat și înființarea oficială a companiei. Creația de bijuterie este un domeniu în care poți începe o mică afacere fără o investiție inițială mare și este în același timp un domeniu în care ai control total asupra produsului. Să poți realiza singur un obiect, de la faza de desen pe hârtie și până la cea de execuție, să cotrolezi calitatea lucrării, să poți experimenta, este un beneficiu major. În plus, satisfacția personală este foarte mare, să vezi cum bijuteria din imaginație se materializează în propriul atelier, într-un obiect finit și mai ales dorit de public. Ideea de a transforma interesul pentru design-ul de bijuterie într-o afacere a pornit și de la o tendință care se manifestă tot mai accentuat și în România: creșterea numărului de cumpărători interesați de produse de design. În special în domeniul modei tot mai mulți își doresc să se diferențieze optând pentru produse personalizate sau realizate în serie mică, de producători locali în detrimentul bradurilor “de mall”.

Atelierul se află în București. Aici se desfășoară atât activitatea de creație cât și cea de producție într-o suprafață relativ mică: 30mp. Acesta este un alt avantaj al domeniului: nu necesită spațiu mare de desfășurare. Lucrăm mult de mână, iar aparatura este de dimensiuni relativ reduse.  

business

Echipa Contemporia

Echipa Contemporia este alcătuită momentan din 3 membri: noi doi și de un an avem primul angajat. Ne dorim ca anul viitor să ne mărim echipa cu 1-2 membri pe parte de producție. Pe zona de marketing și comunicare am optat pentru colaborări cu tineri ca noi, motivați și pasionați de domeniile lor.
De asemenea, în funcție de cerințele fiecărui proiect, colaborăm și cu alte ateliere, cu producători locali, cu persoane care activează în industriile creative. Această comunitate formată din oameni tineri, entuziaști, care își doresc să aducă un suflu proaspăt în domeniu, este și ea în plină creștere.

Care au fost principalele dificultăți la lansare?

Ioana: La început aproape totul era o noutate și a trebuit să ne adaptăm, să improvizam și să învățam din fiecare greșeală fără să ne pierdem motivația. Am observat că în România nu prea ești încurajat să iei inițiativă și îți sunt indicate în primul rând aspectele negative: taxe, climat politic instabil, etc. Mă bucur că ne-am încăpățânat să vedem lucrurile astea ca pe niște provocări și nu ca pe obstacole.

”Cu alte cuvinte cred că dificultatea cea mai mare, a oricărui antreprenor și om de carieră în general, este să ia în serios dezvoltarea personală, să învingă ceea ce îl ține pe loc din interior. Factorii externi oricum nu prea pot fi controlați”, spune Ioana.


Altfel, ne-am lovit și noi de lipsa de timp, lucrat serile și în weekend, fără concediu iar la început am avut mai puțin confort financiar decât în perioada când eram angajați, dar a meritat.

 

De la lansare până astăzi, ce rezultate ați obținut?

Ioana: În 2014 când am început oficial, aveam impresia că singurul lucru care stă între noi și o mulțime de vânzări este lipsa magazinului online. Apoi, în ziua în care l-am lansat stăteam lipiți de calculator să vedem cum intră comenzile. În prima zi nu a intrat nici una, nici a doua zi, nici în a treia. Prima comandă am avut-o la două săptămâni după lansare. De atunci am crescut constant și asta ne-a ținut motivați.  
Pe parcurs am descoperit ce așteptări are publicul nostru și am încercat să venim cât mai bine în întâmpinarea lor, ne-am diversificat gama de produse, am participat la tot mai multe evenimente în offline și ne-am consolidat prezența în online.
În viitorul apropiat vom lansa noua identitate vizuală și noul site, ne vom extinde atelierul și vom reamenaja showroom-ul astfel încât să putem primi mai multe vizite. Avem în plan să diversificăm și mai mult gama de produse, astfel vom lansa curând Contemporia Kids și Contemporia ART cu piese unicat.

”Ne dorim de asemenea să ne extindem vânzările și în afara țării, pentru început avem în plan Europa Centrală: Ungaria, Cehia, Austria”, spune Ioana.   
 


Ce sfat ați oferi tinerilor care caută o idee de afacere? Pe ce ar trebui să pună accent? 

Ioana: Aș vrea să îi încurajez deoarece simplul fapt că s-au gândit să pornească o afacere este un semn că sunt firi independente și creative, abilități valoroase în business.
Totodată, i-aș sfătui că pe lângă întrebările clasice “oare ideea mea de afacerea e bună? / oare o să scot profit? / oare o să îmi asigure traiul pe care mi-l doresc?” să își pună și întrebarea “oare sunt dispus să sacrific mult timp, mulți bani, multă energie pentru această idee?”. S-ar putea să pară în mare cam același lucru, diferența este că prin a 2-a întrebare responsabilitatea se mută de la afacere, la antreprenor. Dacă răspunsul la această întrebare este “Da!” ferm, atunci șansele de reușită sunt din start mari.  
Legat de domeniu, bineînțeles e mai ușor să începi o afacere într-unul pe care îl cunoști cât de cât. Dar nu e imposibil nici să abordezi un domeniu nou, cu condiția să oferi mai mult timp afacerii să crească deoarece vei învață din mers.  

 

Tot mai mulți tineri ar dori să-și lanseze o afacere, dar credeți că această direcție este potrivită pentru oricine?

Ioana: Depinde de motivația pe care o are fiecare pentru a porni o afacere. Dacă motivația este “vreau să fac mulți bani” sau “vreau să am mai mult timp liber” este bine, dar nu suficient, pentru că un start-up consumă într-o primă fază multe resurse de timp, bani și energie și poate genera foarte ușor frustrare ce duce la abandon. Motivația cred că trebuie dublată de pasiune sau măcar de un interes real pentru domeniul ales.  
În altă ordine de idei, să nu uităm că sunt multe tipuri de afaceri care pot fi corelate cu resursele și așteptările fiecăruia.

„Nu rămâne decât să găsești ideea de business care ți se potrivește, să ieși un pic din zona de confort și să începi aventura”, spune Ioana. 

 

Ți-a plăcut povestea Contemporia? citește și:

Despre cum poți transforma nevoia de a mânca sănătos într-o afacere

Angajat sau antreprenor? Încotro?

De ce pasiunea e mai presus decât orice scuză

A fost util articolul? 3
businessprimul job
  • emme zice

    și eu îți mulțumesc Șteluța!

Lasă un răspuns