• 30 Aug. 2018
  • 6 min

Despre cum poți transforma nevoia de a mânca sănătos într-o afacere

business
Autor
Mihaela Pascari
Mihaela Pascari Absolventă de Relații Economice Internaționale (A.S.E. Bu... Arată mai mult

Ți-a trecut vreodată prin minte ideea de a deveni antreprenor? Sunt sigură că te-ai gândit la asta măcar odată. Recunosc că și eu m-am gândit, chiar de multe ori, însă curajul nu m-a lăsat să trec la următorul pas, la acțiune. Astăzi însă vorbim despre cei care nu au stat prea mult pe gânduri și s-au pus pe treabă.

Dacă și tu visezi să-ți lansezi propria afacere, dar nu ești sigur că această direcție este potrivită pentru tine, atunci interviurile eJobs cu antreprenorii din România aflați la început de drum, îți vor fi de folos. Așadar, continuăm seria interviurilor cu Tudor Iacob care, la doar 28 de ani, coordonează un business prin care învață românii să mănânce sănătos.

A creat Native Box, compania care livrează mixuri de fructe atât pentru angajații din companii, cât și la domiciliu, în urmă cu aproximativ trei ani, iar astăzi vine cu noi și noi rețete atât pentru timpul petrecut la birou, cât și pentru timpul liber. Tudor este absolvent al Facultății de Marketing din cadrul ASE și până să descopere antreprenoriatul a testat mai multe joburi, din care ne spune ca a dobândit o mulțime de cunoștințe. Află povestea Native Box, dar și cum a ales între angajat și antreprenor chiar de el.

 

business

Tudor Iacob, fondatorul Native Box

Când ai lansat afacerea și de unde ți-a venit ideea lansării unui astfel de business?

Am lansat NativeBox în 2015 ca un brand de gustări sănătoase pentru cei care vor o schimbare. După experiența proprie deloc prietenoasă cu sistemul medical, mi-am dorit să dezvolt produse care pot aduce o schimbare în bine și care să aibă la bază ingrediente naturale.

Pentru că de multe ori atenția în alimentație este orientată pe ce mâncăm la mesele principale, am vrut să merg doar în zona gustărilor, adică la ce mâncăm între mesele principale.

Am început într-un spațiu închiriat și câteva rețete de mixuri de nuci, semințe și fructe uscate pe care le vindeam în toată țara prin magazinul online și la câteva companii din București. La început am fost de unul singur, apoi s-au alăturat încă 2 persoane care se ocupă de promovare și producție.

 

Care au fost principalele dificultăți la lansare?

Dificultăți au fost multe pentru că nu am știut în ce mă bag. Așa că am ales să mă alătur unui incubator de afaceri în care mai erau și alții cu tot felul de provocări. M-am gândit că e mai ușor măcar să vorbim între noi despre ele. Și chiar a prins bine, după un an de incubator am reușit să înaintez cu spațiul autorizat, șapte produse, branding, packaging, iar în urma unor pitch-uri de final, am obținut și două runde de sponsorizare.

 

Ce rezultate ai obținut de la lansare până astăzi?

Chiar în primul an de activitate am ajuns să avem clienți companii mari din București, să participăm la evenimente de amploare și să primim feedback foarte bun de la clienți. Pe lângă rezultatele financiare și creșterea de la an la an, cel mai important lucru pentru mine este că NativeBox există și astăzi, după 3 ani de la înființare. Au fost multe lucruri pe care nu le-am știut, experimente costisitoare eșuate, greșeli cu oamenii, toate la un loc ar fi putut închide businessul.

Am reușit să găsim partenerii de încredere cu care să dezvoltăm produse noi și care să ne susțină logistica pentru a vinde atât online, cât și în retail. Acum ne concentrăm să plasăm produsele în cât mai multe locuri, magazine de specialitate, marketuri, benzinării sau cafenele.

 

Până să ajungi antreprenor ai fost și tu angajat. Povestește-mi despre primul tău job și ce ai învățat la locul de muncă respectiv?

Prima dată am fost barman, fără vreo direcție profesională clară în minte, ci doar dintr-o nevoie de bani din care să merg la mare.

„Așa am lucrat la terasa din parcul zoologic din Piatra Neamț, orașul în care m-am născut, ca barman, casier, am spălat vase și cam tot ce se putea face într-o terasă de vară. Aveam 18 ani și mi-a prins foarte bine să interacționez cu tot felul de oameni.”

Atunci am învățat noțiuni legate de stocuri, furnizori, încasări, cum se folosește o casă de marcat. Tot acasă am lucrat într-o agenție de producție publicitară unde am lucrat în Corel Draw și Illustrator, am colantat panouri și am montat reclame publicitare prin oraș.

 

Povestește-mi despre parcursul tău profesional: câte joburi ai avut până să lansezi afacerea? Cum a fost să renunți la viața de angajat?

Când am ajuns la facultate m-am implicat într-un ONG studențesc și îmi dedicam mult timp proiectelor de acolo. Cu toate astea, am prins și câteva joburi punctuale. Am fost promoter la cafea pe un scuter și barman la diverse concerte.

Apoi în al doilea an de facultate am avut o propunere de a face ceva în domeniul pe care îl studiam. Am acceptat imediat și a urmat un an în care am descoperit email marketingul, o nișă pe care o consideram puțin exploatată și totuși foarte importantă. Am format destul de repede o echipă cu oameni entuziasmați și puși pe treabă, însă s-a văzut totuși lipsa de experiență în business.

„Am învățat atunci că e o diferență foarte mare între a fi antreprenor și a fi specialist pe un anumit domeniu. Sunt necesare abilități foarte diferite.”

M-am concentrat apoi doar pe a acumula experiență în marketing și am ajuns să lucrez 3 ani într-o altă companie. În tot timpul ăsta, am fost freelancer și am avut side projects încercând mai multe idei, unele lăsate pe hârtie, altele abandonate cu timpul. Cred că din fiecare inițiativă rămâneam cu gândul că timpul meu nu trebuie pierdut. Trebuia să fac ceva util, care mă entuziasmează și în același timp care produce valoare. Nu mi-a ieșit mereu, am avut momente în care mă simțeam pierdut, în care făceam totul din inerție. Într-un astfel de moment am reușit să fiu sincer cu mine și să recunosc că aveam nevoie de o schimbare. Odată cu niște probleme de sănătate apărute “la fix”, mi-am redefinit prioritățile și m-am hotărât să fac ceva în domeniul alimentației.

 

Consideri că ți-a fost de ajutor experiența de angajat?

Pentru mine cu siguranță a fost un mare plus și am avut oportunitatea să fiu alături și să învăț de la câțiva oameni extrem de buni. Acum în postura de administrator de „prăvălie”, mă regăsesc în multe situații în care erau angajatorii mei și mă consider norocos că i-am avut pe ei ca inspirație la momentul respectiv.

 

Dacă ar fi să oferi un sfat tinerilor care caută o idee de afacere, care ar fi acesta?

Ideal e să începi ceva în domeniul în care ai deja experiență și conexiuni, dar asta nu este o regulă. În dezvoltarea unei afaceri, implementarea este mai importantă decât ideea, care oricum se poate schimba. Trebuie să fii 100% entuziasmat și să ai energie și resurse să fii implicat. Dacă nu e “hell yeah!”, mai bine să nu fie deloc.

 

Tot mai mulți tineri ar dori să-și lanseze o afacere, dar crezi că această direcție este potrivită pentru oricine? Cum să-și dea seama dacă e bine pentru ei să-și croiască traseul profesional ca angajați sau să devină antreprenori?

“Când te înscrii la un maraton, nu vrei un taxi să te ducă la linia de final”, este un citat de care îmi aduc aminte de fiecare dată când trebuie să iau o decizie importantă. Dacă îți place să alergi și vezi o provocare în asta, o să prindă bine tot traseul unui maraton, cu toate greutățile și riscurile lui. Nu prea îți poți da seama de ceva până nu încerci. Titulatura de angajat sau antreprenor poate deveni irelevantă, atât timp cât reușești să aduci valoare prin munca pe care îți face plăcere să o faci. Până la urmă despre asta e vorba.

 

Ți-a plăcut povestea lui Tudor, citește și?

Angajat sau antreprenor? Ce alegi?

Tânărul care vrea să se afirme în lumea programării

Pentru Alex Gâlmeanu contează mai mult drumul decât destinația

A fost util articolul? 8
antreprenorbusinessprimul job

Lasă un răspuns