• 6 May. 2016
  • 4 min

Salt cu parașuta în antreprenoriat

Alecsandra Ioniţă_SmartExperience
Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Alecsandra și Dan Ioniță, soție și soț, aduc bunăstare în rândul a mii de angajați din România, printr-o afacere pe care au pornit-o în urmă cu șase ani.  Un salt cu parașuta a dat startul aventurii lor antreprenoriale.

Alecsandra și Dan Ioniță formează un cuplu și conduc SmartExperience, un furnizor de cadouri și de programe de well-being pentru angajați. „Eu și soțul meu ne cam plictisisem să facem cadouri clasice prietenilor de zilele lor de naștere. Așa că ne-am gândit că un cadou de tip experienţă ar fi mult mai potrivit pentru apropiați. Prin urmare, de ziua unui prieten, în 2008, am contactat o firmă care oferea servicii de tip salt cu parașuta, am strâns bani de la o gașcă mai mare și am improvizat un voucher, pe care i l-am oferit respectivului prieten. Astfel ne-a venit ideea că am putea face un business cu cadouri de tip experiență, sub formă de vouchere”, declară Alecsandra Ioniță, 34 de ani, CEO și acționar SmartExperience, o afacere care a suportat investiții inițiale de 10.000 de euro, bani din economiile celor doi.

Cei doi s-au apucat de treabă și au înființat o firmă – Convertis Management –, în 2008, care a început să funcționeze efectiv abia în 2010. Între 2008 și 2010, Alecsandra și Dan și-au construit un portofoliu de furnizori de cadouri tip experiență. Tot atunci, ei au dezvoltat și un fel de magazin online, smartexperience.ro, care conține toată oferta lor de cadouri. Platforma cuprinde acum peste 500 de vouchere de tip experiență, de la zbor cu balonul sau echitație, până la reflexoterapie și escaladă. Cadourile experiență pot fi accesate în peste 20 de orașe din țară. „De la început am gândit businessul ca pe unul național, pentru că în cei doi ani de zile în care am pus bazele SmartExperience, am studiat foarte bine alte piețe din străinătate și am observat că afacerile similare de acolo au acoperire națională. În 2010 aveam în jur de 80 de furnizori, dintre care circa 60 erau doar în București. Acum avem peste 150 de furnizori”, afirmă Alecsandra Ioniță.

Alecsandra Ioniţă

Alecsandra Ioniţă, cofondator SmartExperience

 

Platforma online funcționează astfel: clientul selectează orașul în care vrea să aibă loc experiența, apoi tipul de voucher, după care introduce datele sale de contact și detaliile de livrare. În etapa a doua, clientul este contactat, telefonic sau pe e-mail, de către un angajat SmartExperience, care confirmă comanda. Tot atunci, clientul este rugat să introducă datele de facturare, alege metodele de plată și de livrare și mesajul pe care vrea să-l transmită destinatarului voucherului. În final, clientul poate opta pentru un voucher electronic, pe care să-l tipărească ulterior și să-l înmâneze personal destinarului sau poate alege ca voucherul fie trimis prin curier. Fiecare voucher conține instrucțiunile de folosire. „Cele mai scumpe vouchere achiziționate vreodată au fost un curs de conducere defensivă și un curs de yachting. Fiecare a costat peste 3.000 de lei. Pe de altă parte, cel mai ieftin voucher de pe platformă este pentru un joc <<escape room>> şi costă 45 de lei. Cele mai vândute vouchere sunt cele care nu depășesc 300 de lei”, menționează Alecsandra Ioniță.

Voucherele SmartExperience sunt preferate nu doar de către oamenii care caută să le ofere apropiaților sau colegilor de serviciu un cadou inedit, ci și de către companii. Angajatorii percep voucherele ca pe o alternativă la soluțiile clasice de motivare și recompensare ale salariaților performanți.

SmartExperience şi well-being la job

 

Alecsandra și Dan au dezvoltat, tot în 2010, un alt segment de business paralel cu zona de vouchere cadou. Astfel, ei au gândit niște programe de well-being,  care se adresează companiilor interesate să investească în motivarea non-financiară a angajaților lor, direct la locul de muncă. Programele de well-being, la care au participat peste 3.000 de oameni în 2015, au, în primul rând, forma unor ateliere creative, pe diverse teme, precum dezvoltare personală, yoga, meditație, hobbyuri sau nutriție. „Atelierele creative durează două ore și au loc la locul de muncă, în timpul sau în afara programului de lucru. De regulă, la aceste ateliere participă circa 15 oameni”, spune Alexandra Ioniță.

Atelierele creative se pot transforma în cursuri, în funcție de cerințele clienților. Un curs durează 4-5 săptămâni și include câte un atelier săptămânal, cu o durată de două ore.

„De doi ani am început să lucrăm și la dezvoltarea unor zone de relaxare în cadrul companiilor client. Aceste zone de relaxare sunt niște camere amenajate la sediul clienților, în care angajații se simt ca și când nu ar fi la birou. Noi suntem de părere că trebuie să existe o astfel de cameră de relaxare pe fiecare etaj din sediile companiilor client. Amenajarea unei zone de relaxare presupune un cost între 8.000 și 15.000 de euro pentru angajator”, menționează antreprenoarea.

Programele de well-being  gândite de fondatorii SmartExperience includ și activități sportive, de tipul semimaratoanelor, care se desfășoară, de obicei, în zonele centrale din diferite orașe.

Durata unui program de well-being depinde de numărul de angajați din fiecare companie. „Lucrăm cu companii cu mii de angajați, care își doresc ca salariații lor să treacă prin cel puțin două ateliere diferite. În astfel de cazuri, un program de well-being durează un an. În schimb, în cazul unei companii mai mici, cu câteva zeci de angajați, programul de well-being poate fi implementat în câteva săptămâni”, explică Alecsandra Ioniță.

Multinaționalele reprezintă circa 80% dintre clienții unor astfel de programe, iar restul, companii mici. Un angajator cheltuie între 35 și 40 de euro pentru fiecare salariat înscris într-un program de well-being. Cea mai mică factură încasată de SmartExperience pentru un program de well-being a fost de 1.500 de euro, iar cea mai mare a avut o valoare de 60.000 de euro.

„Participanții la ateliere au între 20 și 60 de ani și cu toții se simt la fel de bine”, arată Alecsandra Ioniță.

Cele mai cerute ateliere de către companii sunt cele de actorie și improvizație, nutriție și fotografie. SmartExperience are, în portofoliu, peste 50 de tipuri de ateliere de well-being. „Cele mai creative ateliere sunt cele de magie și prestidigitație, aerografie și construcție de machete 3D”, adaugă tânăra.

Trainerii din cadrul atelierelor creative sunt experți în domeniile lor de activitate.

Programele de well-being îi ajută pe angajați să își echilibreze viața profesională cu cea personală, dar rezultatele lor nu pot fi măsurate cu exactitate. „La sfârșitul fiecărui an, companiile fac niște studii în rândul angajaților. În acele studii, angajații primesc întrebări de tipul << cum apreciați faptul că în 2015 ați participat la ateliere creative?>> sau  <<care a fost impactul acestor ateliere în activitatea voastră?>>. Din răspunsurile oferite de către angajați la asemenea întrebări, compania își dă seama de rezultatele unui astfel de program”, menționează Alecsandra Ioniță.

Printre companiile care folosesc sau au folosit programele de well-being ale SmartExperience se află Cetelem IFN România, OMV Petrom, Microsoft România, Romastru Trading, Servier Pharma, 3M România, Wrigley România sau Genpact România.

Convertis Management a înregistrat o cifră de afaceri de peste 160.000 de euro în 2015, iar pentru 2016 Alecsandra și Dan Ioniță așteaptă un rulaj de 250.000 de euro. Estimarea de creșterea a businessului pentru 2016 se bazează pe cererea ridicată pentru programele de well-being. „În primele patru luni ale anului, 2.800 de angajați au participat deja la programele noastre de well-being”, precizează Alecsandra Ioniță.

Programele de well-being au generat 60% din cifra de afaceri realizată de Convertis Management în 2015, iar restul cadourile de tip experiență.

În afara SmartExperience, Alecsandra și Dan Ioniță sunt și consultanți în grupul Ascendis, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața locală de training. „Dacă la început eram implicată cinci ore în afacere, acum mă implic cam zece ore pe zi. La partea de consultanță am renunțat aproape definitiv”, mai spune Alecsandra Ioniță.

Convertis Management are șapte angajați full-time și peste 30 în regim de colaborare și birouri în București, Cluj, Timișoara și Iași.

A fost util articolul? 0

    Leave a Reply