• 14 Mar. 2011
  • 7 min

5 sfaturi – Cum poti avea rezultate stralucite ca freelancer?

Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Există o bucurie în orice statut ti-ai alege, angajat, freelancer, somer, investitor, somer sau antreprenor. Acest articol face parte din acest pentagon al rolurilor urmând ca în cazul de fată să mă ocup de statul de freelancer!

 

Ce este freelancerul?

Freelancer, asa cum termenul o spune nu este angajatul nimănui dar nu are niciun agajat! Freelancerii de obicei sunt persoane pricepute într-un domeniu care au ajuns în această situatie fie datorită unei conjuncturi fie datorită unei alegeri constiente. Freelancerul poate fi un trainer, un grafician, un expert it, un instalator, un pictor, un cameraman, un fotograf, un copywriter, un consultant în management, un traducător, etc. Aproape orice meserie se poate preta acestui statut, nu însă neapărat cu rezultate. Voi răspunde în acest articol la trei întrebări:

1. care sunt avantajele faptului de a fi freelancer?
2. care sunt dezavantajele acestui statut?
3. cum putem avea rezultate strălucite activând ca freelanceri?

1.Care sunt avantajele faptului de a fi freelancer?

Freelancerul este propriul său stăpân! Multe persoane au ales acest statut si nu renuntă la el usor. Sunt chiar mândrii că au au făcut această alegere! Fie că esti sau te gândesti să devii freelancer este bine să cunosti atât avantajele cât si dezavantajele acestui mod de a fi! Începem asadar cu avantajele:

1.Freelanceratul este un mod de viată

A fi frelancer presupune o alegere care te-ar putea face fericit. Nu ai sef, nu ai angajati! Esti liber de contract! Nu stai cu stresul plătirii unor salarii, nici nu trebuie să dai socolteală în fata sefilor sau colegilor. Ai un domeniu în care esti specializat si-ti poti impune propriul ritm, confortabil tie!

2.Frelencerul este independent

Exceptând eventuale contracte în care este angrenat, freelancerul are posibilitatea să-si creeze propriul program. El hotărăste căror clienti se adresează, el îsi alge domeniul de expertiză. Probabil din anumite considerente un freelancer este mult mai independent decât o persoană care conduce o afacere! Îsi poate fixa concediile si poate munci doar două sau trei luni pe an! În rest se poate ocupa de pasiunile lui, de familie, de dezvoltare personală sau orice are chef.

3.Freelencerul se adaptează usor

Dacă atunci când conduci o companie procesul de adaptare la schimbare este mult mai greoi întrucât include procese, oameni si resurse, în cazul freelancerului procesul de adaptare este unul rapid cu posibile rezultate imediate. El poate decide în orice moment să-si schimbe strategia sau să aleagă noi domenii de specializare! Din acest punct de vedere el poate fi preferabil companiilor care oferă servicii similare!

4.Freelancerul învată mult si inovează usor

Cel putin teoretic un freelancer bun are ocazia de a interactiona cu oameni si companii diferite. În acest fel el asimilează o experientă si o expertiză pe care o poate multiplica sau replica foarte usor în cazul viitorilor clienti. Această situatie, permitându-i să fie mult mai flexibil si mai inovator, poate avea rezultate strălucite.

5.Frelancerul si-a asumat responsabilitatea propriilor rezultate

Ca freelancer dispare discutia că seful te plăteste prea putin sau că plătesti angajatii prea mult. Având acest statut vei fi plătit exact pentru munca pe care o depui, nici mai mult nici mai putin! Freelancerul va putea să-si fixeze singur tarifele si să le crească sau să le scadă după bunul plac, evident tinând cont de piata muncii.

2.Care sunt dezavantajele acestui statut?

Acest statut este frumos, trebuie însă să fim corecti si să vedem si dezvantajele acestuia. Nu putem spune că sunt multe sau putine, însă la fel ca si în cazul celorlalte colturi ale pentagonului este bine să cunoastem aceste dezavantaje pentru a le putea contracara mai usor!

1. Omul bun la toate

Ca freelancer fie că-ti place sau nu trebuie să preiei cam toate rolurile existente într-o companie: portar, secretară, casier, finantist, agent vânzări, reprezentant markenting, reprezentatant pr, dactilograf, etc. + meseria ta de bază. Aceste lucruri la un moment dat te pot tine în loc de la a-ti face bine treaba. Poate deveni obositor si uneori neplăcut.

2.Lipsă de venituri constante

Sunt si cazuri fericite în care poti avea o constantă în venituri, însă de cele mai multe ori nu vei avea parte de o asemenea plăcere. Ar trebui să fii salariat pentru a avea venituri constante. Facturile tale te pot presa uneori ajungând chiar să lucrezi pe tarife mici sub presiunea plătii facturilor!

3.Muncă multă

Ca freelancer va trebuie să muncesti mai mult, în ciuda aparentelor! Acest punct se leagă de primul dezavantaj si anume de volumul de munci administrative pe care va trebui să-l depui în cazul în care vrei să-ti cresti veniturile.

4.Marginalizare

Nu este o situatie permanentă însă este foarte posibilă. O companie de obicei lucrează cu freelanceri pe termen scurt. Pe termen lung ideea de freelancer nu le sugerează seriozitate. Ei preferă o companie care să le livreze serviciile respective. De obicei o companie are o credibilitate mai mare decât un freelancer, însă repet, nu este valabil în toate cazurile. De exemplu, dacă esti trainer freelancer o companie va apela la tine doar atunci când nu are altă variantă. Companiile vor prefera fie să angajeze, fie să lucreze cu colaboratori dedicati lor si nu freelanceri care lucrează si cu concurenta. Prin urmare, poti fi un freelancer bun însă dat la o parte din considerentele enuntate mai sus.

5.Lipsă suport si expertiză extinsă

Ca freelencer va fi foarte greu să obtii suport de la terti. Te poti baza eventual pe prieteni însă cu măsură. De exeplu, atunci când esti angajat poate prelua un coleg de-al tău anumite sarcini sau te poate ajuta. Te poti sfătui cu ei si cu seful si vă puteti sprijini reciproc. Puteti pune resursele si cunostintele în comun si lucrurile devin mai simple. Freelancerul nu beneficiază de acest suport. Totodată, beneficiind de o expertiză restrânsă poti piarde clienti. Un client poate are nevoie de a, b, c, d si e. Este greu ca o persoană să fie cu adevărat expertă în toate, asfel că, o companie va apela la o altă companie care-i poate livra la pachet întreaga gamă de servicii. Uneori poate e nevoie de un singur lucru, însă în acelasi timp, în orase diferite. Va fi greu pentru un freelancer să se cloneze asfel că, se va vedea în imposibilitatea de a da curs solicitării clientului.

Am răspuns primelor două întrebări si anume care sunt avantajele si dezvantajele acestui statut. Poate fi frumos atâta timp cât freelancerul îsi asumă pretul plătit. Poti invidia un freelancer pentru avantajele pe care le are. A fi freelancer poate reprezenta o bucurie nemărginită dacă vei putea să contracarezi din dezavantaje. Freelancerul îsi poate trăi viata din plin si cu putină măiestrie poate primi bani multi făcând ceea ce-i place.

3.Trecând la a treia întrebare si anume ”cum putem avea rezultate strălucite ca frellanceri?” se conturează mai multe directii utile. Poti să le consideri sfaturi urmând să le alegi pe acelea care sunt mai potrivite situatiei si nevoilor tale. Vreau să îti amintesti că freelancerul se poate bucura de munca pe care o face si poate avea rezultate remarcabile!

Sfatul 1: Alege-ti un domeniu precis de expertiză. Un freelancer bun va fi căutat doar dacă reuseste să răspundă unei nevoie precise. Asigură-te că esti bun în ceea ce faci, învată permanent si dezvoltă-te. Ca freelancer mediocritatea nu există. Poti să rezisti doar făcând excelent ceea ce te pricepi cel mai bine!

Sfatul 2: Construieste-ti un personal branding de invidiat. Fă-ti un blog, comunică cu oamenii, participă la întruniri ca invitat sau ca speaker, scrie articole sau chiar cărti pe domeniul tău. Caută căi pentru a fi invitat în emisiuni TV sau radio.

Sfatul 3: Identifică precis cine sunt clientii tăi si încearcă să te promovezi în primul rând în mediul acestora. Nu-ti permiti să investesti timp si bani pentru o notorietate în rândul oamenilor care nu reprezintă piata ta tintă. Nisează si du-te direct către ei. Poti rezista având un marketing extrem de precis si extrem de eficient. Clientii tăi probabil au cluburi, asociatii, merg la anumite evenimente sau poate sunt grupati în retelele online precum Facebook sau Linkedin. Ca strategie, primul lucru (1) ascultă-I exact să vezi care este situatia, apoi (2) apreciază-I, (3) discută cu ei si (4) vino cu un plus valoare întodeauna si cel mai important (5) oferă resurse, solutii si suport! Dacă nu poti aduce un plus valoare pe domeniul tău în discutii mai bine te lasi de meserie. Această schemă este valabilă atât în cadrul întâlnirilor deschise, pe blogul tău sau în retelele online! Pasii trebuie urmati în ordinea enuntată!

Sfatul 4: Evită capcana expertizelor multiple. Vei pierde din valoare dacă vei încerca să răspunzi nevoilor clientilor asemenea unei firme. Nu vei putea să faci excelent acel lucru! Nu vei putea fi niciodată un mecanic strălucit, un trainer bun si un designer de exceptie. Alegând o abordare multiplă, clientilor le va fi greu să te găsesească. Trebuie să fie un singur domeniu si un singur cuvânt care să te reprezinte. Dacă esti solicitat pe mai multe domenii unde nu excelezi, mai bine refuzi, este singura cale de a-ti păstra brandul intact. Dacă nu faci fată problemelor administrative poti să-ti iei un secretar care să te ajute, dar nu mai mult. Dacă ai o retea de clienti pe care crezi că o poti valorifica eficient poate ar fi mai bine să demarezi o afacere si să te înconjori de oameni cel putin la fel de buni ca si tine.

Sfatul 5: Fii serios! Poate cumva se subîntelege din sfaturile de mai sus, însă am vrut să fiu precis aducând în discutie acest aspect separat. Faptul că nu ai sefi sau angajati în fata cărora să dai socoteală înseamnă că ai clienti! Rezisti doar dacă esti serios si se pot baza pe tine. Fă întotdeauna ce-ai promis că faci, nu promite mai mult decât poti, nu fă rabat de la calitate, mergi la întâlniri la orele stabilite, dă ce-I mai bun din tine fără să ai retinerea că e prea mult sau nu merită. Fiecare client este unic, respectă-l si respectă-i nevoile. Fii discret si nu povesti altor clienti sau cunoscuti problemele pe care le-ai găsit în firma x sau Y. Poti problematiza fără să nominalizezi. Nu deveni arogant, judecă mai putin clientii si dacă poti ajută-i. Nu intra în concurentă cu alti freelanceri, intră în primul rând în concurentă cu tine si încearcă să te autodepăsesti de fiecare dată depăsind asteptările clientilor.

Sfaturile de mai sus nu sunt limitative. Mai pot fi adugate, eu le-am ales pe cele care eu le-am considerat importante. La fel si lista avantajelor si dezavantajelor poate fi extinsă. Unii oameni devin freelanceri pentru că li se potriveste acest statut. Altii au ales acest statut de nevoie, poate pentru că au fost dati afară de la serviciu sau au demisionat. Sunt si altii care au ales acest rol întrucât nu au vrut să treacă la povara conducerii unei afaceri. Oricare ar fi calea prin care ajungi freelancer important este ce vei face odată ajuns aici! Retine, nu esti cu nimic mai presus decât un angajat sau un antreprenor, poti fi mai presus doar fată de tine ca persoană cu fiecare proiect pe care-l desfăsori. Am speranta că dacă esti deja freelancer, acest articol a fost o ocazie bună de a revizui anumite lucruri iar dacă te gândesti să adopti acest statut sper că am făcut putină lumină si ai găsit utile informatiile primite. Oricând poti intra pe blogul meu personal www.marian-rujoiu.rosi dialoga cu mine. De asemenea pot să-ti răspund si eventualelor întrebări atâta timp cât acestea se vor afla în aria mea de expertiză. Dacă ti-a fost util acest articol as fi încântat să-mi poti trimite un feedback pe adresa de email rujoiu@traininguri.ro. De asemenea, dacă ai sugestii de teme despre care te-ar interesa să afli mai multe, le poti trimite pe aceeasi adresă de email.

Închei acest articol oferindu-vă definitia din wikepedia a termenului de freelancer:

”Un freelancer (lucrător freelance) este o persoană care lucrează independent, care desfăsoară o profesie fără un angajament pe termen lung cu un angajator. Termenul de “freelancer” a fost inventat de Sir Walter Scott (1771-1832) în romanul istoric Ivanhoe pentru a descrie un „războinic medieval mercenar” (sau free-lance). A fost recunoscut oficial ca verb în 1903 de către diferite autorităti în etimologie, cum ar fi Oxford English Dictionary.”

La ce vă duce cu gândul istoria acestui cuvânt?

Îti doresc multă baftă!

Cu Energie Pozitivă,

Scris de Marian Rujoiu,
Manager Trainer – Extreme Training
www.traininguri.ro
www.marian-rujoiu.ro

A fost util articolul? 0

Leave a Reply