Oamenii de afaceri din Iaşi şi din judeţele învecinate sunt mai puţin încrezători în evoluția businessului decât anul trecut.
Oamenii de afaceri din Iaşi şi din judeţele învecinate sunt mai puţin încrezători în evoluţia pozitivă a economiei în 2016 decât media la nivel naţional, arată barometrul „Business-2more-Business” realizat de compania de audit și consultanță EY România şi portalul doingbusiness.ro. Analiza citată arată că 51% dintre respondenţii din Iaşi şi împrejurimi sunt încrezători şi foarte încrezători în evoluţia pozitivă a economiei, faţă de 61% dintre respondenţii la nivel naţional.
„Piaţa locală din regiunea Iaşiului este mai ponderată privind entuziasmul de dezvoltare a economiei în perioada următoare. Regiunea este în continuare afectată de lipsa investiţiilor în infrastructură, dar şi de dezvoltarea mai lentă a industriilor locale, ceea ce se reflectă într-un PIB mult inferior marilor oraşe din ţară – 6.000 euro/capita în 2015, faţă de peste 10.000 euro/ capita în Cluj şi Timiş. Cu toate acestea, capitala judeţului beneficiază de o piaţă generoasă a forţei de muncă, fiind un important centru universitar, motiv pentru care a atras şi continuă să atragă mari angajatori în domeniul IT şi BPO”, a declarat Bogdan Ion, country managing partner la EY România.
Sentimentul de încredere în economie în regiunea Iaşi a scăzut faţă de anul trecut, când 55% dintre oamenii de afaceri din regiune spuneau că sunt încrezători şi foarte încrezători în evoluţia pozitivă a economiei. Totuși, respondenţii din Iaşi sunt mai încrezători în creşterea industriei în care operează în următoarele şase luni faţă de media națională.
Oamenii de afaceri din Iaşi şi din judeţele învecinate au aşteptări mai puţin pozitive referitoare la evoluţia cifrei de afaceri şi a profitului companiilor din care fac parte, atât faţă de anul trecut, cât şi faţă de media naţională din 2016. Astfel, 41% dintre respondenţi se aşteaptă la creştere de peste 10% a cifrei de afaceri, comparativ de 53% cu un an în urmă, şi doar 25% anticipează un avans de două cifre a profitului în 2016, faţă de 42% în 2015. În plus, 52% dintre respondenţi estimează o creştere a numărului de angajaţi în 2016, comparativ de 71% la nivel naţional.
Piaţa din regiunea Iaşului este marcată de tendinţe uşor diferite de cele la nivel naţional sau din alte regiuni. Astfel, avantajele competitive la nivel local sunt în mai mare măsură preţul scăzut (46% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 45% la nivel naţional), dar şi notorietatea brandului (37% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 30% la nivel naţional). Un avantaj competitiv perceput în creştere puternică faţă de 2015, dar şi faţă de media la nivel naţional îl reprezintă parteneriatele comerciale cu alte companii sau instituții (43% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 31% cu un an în urmă şi faţă de 37% la nivel naţional).
Antreprenorii şi oamenii de afaceri din Iaşi şi judeţele învecinate percep o creştere semnificativă a anumitor obstacole în dezvoltarea afacerilor, în comparaţie cu anul precedent, dar şi cu media la nivel naţional. Astfel, 57% dintre cei chestionați se plâng de nivelul birocraţiei (faţă de 43% în 2015 şi faţă de 54% la nivel naţional), iar 37% de starea economiei locale (faţă de 25% în 2015 şi faţă de 15% la nivel naţional). De cealaltă parte, mediul de afaceri local este mai puţin afectat de lipsa de stabilitate politică și viziune a politicilor publice faţă de media naţională (32% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 51% la nivel naţional).