Doi tineri din Cluj Napoca au un plan unic în Europa după Brexit. Atrag în țară antreprenori și români din Marea Britanie prin brandul cel mai cunoscut peste hotare: Transilvania.
„Un proiect românesc, Transylvania Beyond, ajută antreprenorii să se relocheze“, scria Theguardian.com, pe 29 iunie 2016. Business Insider detalia pe 30 iunie: „Doi români au lansat o campanie de imigrare prin care aşteaptă antreprenorii britanici care nu sunt mulţumiţi de rezultatele referendumului să se relocheze în Transilvania. “Transylvania Beyond” are o campanie pe Facebook cu mesajul: „Dacă nu îţi surâde ideea să fii blocat pe o insulă împreună cu Boris & Nigel (nr. politicienii britanici, susţinători ai Brexitului) pentru tot restul vieţii tale, s-ar putea să avem un plan.“
200 euro a fost investiţia inițială și apoi alți 2.000 euro au fost folosiți în campania online și în project management. În weekendul după Brexit, Adrian Docea (35 de ani), Innovation Director și co-fondatorul agenţiei de publicitate şi marketing Heraldist&Wondermarks și partenera sa de business, Elena Hurjui, au creat un site care oferă o lecție statului român printr-o soluție ingenioasă de atragere a antreprenorilor din Londra. Pornind de la Transilvania, brandul de țară, cel mai cunoscut peste hotare, au gândit o campanie de promovare a oportunităților de business pe care londonezii și românii cu spirit întreprinzător, plecați în Marea Britanie, le pot avea în România.
Unul dintre cele mai puternice argumente? Transilvania a convins cel puțin un britanic, Prințul Charles, să vină în România și să investească în două case, una aflată în satul covăsnean Valea Zălanului, cealaltă – o casă saxonă în satul Viscri.
Dar cele mai convingătoare argumente pentru deschiderea unui business în Transilvania sunt: avem cea mai bună viteză la internet din întreaga Uniune. Şi cel mai mare număr de specialişti IT. Chiria și utilitățile sunt mai mici cu 3 până la 6 ori decât în Vestul Europei, o oportunitate pentru a lansa un start-up și a construi un produs pe care să-l promovezi, apoi, global. La Cluj, există zboruri directe către oraşele britanice, iar serviciile medicale în clinicile private costă doar un sfert față de cele din Marea Britanie. Iar numărul de vampiri este mic.
În prima săptămână, după lansare, site-ul avea deja peste 100.000 de vizitatori unici şi peste 400 de mesaje din UK şi din alte ţări, uneori chiar şi într-un ritm de 1 mesaj la 3 minute. Cea mai bună veste vine, însă din partea românilor, unii plecați chiar și de 20 de ani din țară, care nu cunoșteau oportunitățile din România şi vor să înceapă un business sau să vină să lucreze în Transilvania. Şi nu e totul. Adrian Docea, ne-a povestit despre acel cluster (trad. grup), gândit strategic şi creativ, prin care oferă oaspeţilor tot sprijinul necesar.
Adrian Docea: Citeam despre oamenii de afaceri din UK, despre cât de nemulţumiţi sunt după aflarea rezultatelor referendumului. Cred că nimeni nu se gândea, însă, la România ca la o opţiune de relocare a unor resurse sau la deschiderea unei companii. Aşa că am vrut să le povestim despre România, prin filtrul brandului românesc cel mai cunoscut peste hotare, Transilvania.
Adrian Docea: Iniţial, campania a circulat viral, drept urmare, sute de mii de britanici au citit despre ea sau au intrat pe site-ul transylvaniabeyond.com. Acum, însă, vrem să trecem acest proiect la o fază mai matură, în care vom construi cu adevărat platforma online a unui brand de regiune, nu doar un site simpatic. În acest moment, semnăm parteneriate cu mari companii interesate ca acest proiect să funcţioneze. Această inițiativă ne va ajuta să menţinem un buget de marketing online suficient de mare încât să ne asigurăm că antreprenorii britanici vor fi expuşi la ad-uri (trad. mesaje publicitare targetate) despre oportunităţile din Transilvania. Un buget de marketing e esenţial pentru ca acest proiect să nu fie doar o campanie, ci o platformă pe termen lung.
Adrian Docea: A fost un proiect finalizat într-un weekend. În prima săptămână, după lansare, avea deja peste 100.000 de vizitatori unici şi peste 400 de mesaje din UK şi din alte ţări, uneori chiar şi într-un ritm de 1 mesaj la 3 minute. Acum a intrat în etapa matură, ca orice proiect viral, aşa că nu putem conta pe efectul de creştere organică, însă avem un buget de online care ne aduce, în continuare, câteva mesaje în fiecare zi.
Adrian Docea: Ştirile despre proiect au apărut, mai întâi, în ziare mari din Finlanda şi Cehia, ulteror în UK Business Insider şi The Guardian, apoi în Stern in Germani. A fost doar începutul, informaţia s-a răspândit pe alte platforme.
Adrian Docea: Până la începutul lui octombrie îl menţinem aşa cum e şi îl promovăm prin Facebook ads, însă, din octombrie, îl vom relansa ca platforma online a brandului de regiune al Transilvaniei. Totul va fi posibil în parteneriat cu branduri importante locale şi multinaţionale care vor să continue și să construiască împreună cu noi primul brand de regiune din România.
Adrian Docea: Sunt foarte curioşi să ştie mai multe despre oportunităţile de aici, de aceea, cu ajutorul Ministerului de Externe, prin Invest România, cât şi prin research-ul propriu, am construit pagina transylvaniabeyond.com/relocate, iar link-ul îl trimitem celor care ne scriu şi vor să ştie mai multe despre oportunităţile de aici. Am fost surprinşi să vedem că am primit mesaje de la antreprenori nu doar din UK, dar și din Canada, India, UAE, SUA şi multe mesaje de la oameni interesaţi de joburi în România, venite, mai ales, din ţări ca Brazilia, India sau Ucraina.
Adrian Docea: Acum am ajuns la 3-4 pe zi, însă vor fi direct proporţionale cu bugetul pe care-l vom atrage de la partenerii privaţi. Cu cât ne permitem să cheltuim mai mult în fiecare zi pe Facebook Ads, aşa încât o lume întreagă să vadă ad-urile Transylvania Beyond, cu atât mesajele vor veni tot mai des. Am făcut experimente pe această temă, numărul de mesaje e legat direct de bugetul pe care îl alocăm în acea zi, de numărul de oameni care văd ad-urile noastre. Cred că acest proiect face mai multe pentru brandul României decât spoturile TV super-scumpe pe care le dăm pe CNN, pentru că avem şansa să targetăm oameni interesaţi de antreprenoriat sau oameni de business şi să le livrăm această campanie online, mult mai eficientă din punct de vedere financiar.
Adrian Docea: Cel mai încântaţi am fost de românii care ne-au scris, români plecaţi chiar şi de 20 de ani din ţară şi care şi-ar dori să se întoarcă şi să înceapă un business aici. Ne-au spus că nu doar că le-am stârnit dorul de casă, dar le-am dat informaţii structurate şi relevante despre România despre care nu citiseră înainte şi nu erau conştienţi de oportunităţile de aici.
Adrian Docea: Deşi am primit câteva zeci de mesaje de la români plecaţi, încă nu am pornit o campanie care să targeteze, în mod special, diaspora. Va fi una dintre campaniile din perioada toamna-iarnă. Vom targeta şi români plecaţi, dar vom targeta şi saşi plecaţi din Ardeal în Germania şi care ar putea să se reîntoarcă – măcar în vizită pe pământurile natale ale lor sau ale părinţilor – după care poate îi vom convinge să investească într-o casă de vacanţă aici. De asemenea, suntem interesaţi să targetăm comunitatea de sute de mii de evrei plecaţi din Transilvania în Israel, mulţi vorbesc încă română și, de asemenea, sute de mii de maghiari ardeleni plecaţi. Oricine are o legătură emoţională cu România şi cu regiunea transilvană, în particular, va fi targetat prin campanii online.
Adrian Docea: Avem pe lista scurtă 4 companii care se gândesc serios să facă vizite la Cluj în această toamnă şi au planuri să relocheze resurse aici sau să angajeze aici. Am avut mai multe conversaţii pe Skype cu ei şi i-am ajutat cu informaţii necesare astfel încât să le facem aterizarea la Cluj cât mai lină. 4 din 400 de mesaje primite e o cifră foarte bună. Dacă 1% din toţi oamenii care ne scriu iau în considerare în mod serios un business aici, închipuiţi-vă ce am putea face pentru economia României dacă am avea un buget de marketing mai mare. Totul e foarte cuantificabil, putem măsura eficiența fiecărui leu cheltuit în marketingul regiunii şi cum se converteşte în joburi create, în turism, în investiţii, în resurse umane relocate aici.
Adrian Docea: Luăm în calcul să atragem corporatişti londonezi care visează de mulţi ani să înceapă un start-up tech, însă nu au avut niciodată suficienţi bani să angajeze o echipă de programatori, să construiască produsele la care visează. Cum ar fi ca acești oameni să ajungă la noi, să folosească aici resurse umane de 3-5 ori mai ieftine şi un sistem de taxare foarte benefic companiilor mici? Cum ar fi să atragem câteva sute, poate mii de emigranţi de business, super-calificaţi spre noi? Ar aduce pe piaţă o experienţă nepreţuită şi ar da un exemplu pozitiv şi antreprenorilor locali.
Adrian Docea: Am creat în ultima lună o mică echipă formată din companii de HR, Real Estate (trad. Imobiliare), Concierge (trad. Administrație), Legal Consultancy (trad. Consultanță), Accounting (trad. Finanțe), EU Funds Consultancy (trad. Consultanță în Fonduri Europene) şi, bineînţeles, Marketing, aşa încât orice investitor care aterizează în Cluj va fi preluat într-un mod foarte eficient şi profesional şi îi vom putea răspunde oricăror nevoi. Surprinzător, acest gen de servicii integrate pentru investitori nu există în România, de aceea a trebuit să şi creăm aceste parteneriate şi acest set de servicii de la zero.
Adrian Docea: Nu cred că există un model similar în Europa, e un experiment. Nu ştiu un alt proiect de branding de regiune început în regim privat şi continuat în regim privat prin parteneriate între branduri care au interesul economic să susţină acest proiect. E un experiment care dă deja rezultate.
Adrian Docea: Din contră, am primit susţinere neaşteptată, chiar şi de la instituţii precum primării, MAE, ADR Nord-Vest şi din partea mai multor companii. Şi, bineînţeles, a ajutat şi expunerea media masivă, atât la noi cât şi afară, prin care milioane de oameni au aflat despre proiect.
Adrian Docea: Din toamnă, va fi un proiect complex care va include pe platforma online secţiuni precum Invest în Transylvania, Startups în Transylvania, Jobs în Transylvania sau Study în Transylvania (trad. Investeşte în Transilvania, Start-up-uri în Transilvania, Joburi în Transilvania, Studiază în Transilvania) şi alte 5 domenii de interes, care vor targeta fiecare un public relevant şi vor fi susţinute de branduri relevante pentru acel domeniu. Cred că deja de la sfârşitul acestui an vom arăta cum se construieşte profesional brandul României, pornind de la un brand de regiune. Nu mai vreau să aşteptăm încă 25 de ani şi să ne lamentăm şi să mai aud că „Nu se vrea” şi „Nu se poate”. Se poate şi vrem.
Adrian Docea: Vrem să devenim cel mai vizibil portal online internaţional al unei regiuni din Europa de Est. Şi aş vrea să avem primele sute de start-uperi şi investitori care vin aici datorită activităţilor acestui brand, primele mii de oameni care se mută aici pentru oportunităţile profesionale oferite şi primele zeci de mii de turişti care vizitează România datorită acestui portal. Pe termen lung, planul implică doar un zero în plus. Am vrea să participăm activ la un boom economic în România.