Aproape fiecare dintre noi a întâlnit cel puțin un coleg toxic de-a lungul carierei. Cum să-l identificăm? Foarte simplu, discuțiile cu el ne demoralizează, ideile noastre niciodată nu sunt apreciate, iar la sfârșitul programului de lucru plecăm spre casă extrem de epuizați fără să înțelegem care este motivul.
Acești oameni de cele mai multe ori sunt cei care se plâng de dimineață până seara, și nu doar de job, ci de tot ce se întâmplă în jurul lor, uneori sunt agresivi, egoiști sau chiar aroganți și reușesc să demoleze motivația celor cu care-și petrec cel mai mult timp la birou.
Sunt companii care recrutează cu grijă noii oameni, iar pe cei actuali încearcă să-i motiveze, astfel încât să nu devină ei motivul scăderii productivității din companie. Cu toate că în țările occidentale combaterea acestui fenomen a devenit o preocupare serioasă, în România angajatorii încă nu acordă o prea mare atenție acestor angajați.
Dacă ai identificat un astfel de coleg în organizația ta, atunci uite cum poți gestiona relația tensionată cu el:
Prima oară ar trebui să te analizezi pe tine și comportamentul pe care-l ai. De multe ori, deși oamenii cred că motivul pentru care sunt epuizați la job sunt colegii, de fapt ei sunt cei care își sabotează propria imagine și atitudine față de locul de muncă. Așa că fii rațional și pune-ți câteva semne de întrebare: Te confrunți de mult timp cu astfel de colegi? Ai schimbat câteva joburi și nu s-a schimbat nimic? Ai luat prea în serios o remarcă a colegului?
Așa vei înțelege dacă este necesar să schimbi jobul, colegii, șeful sau domeniul de activitate, sau dacă tu ești cel care are nevoie de o schimbare.
Dacă totuși ești sigur că starea pe care o ai este din cauza unuia sau a mai multor colegi, atunci încearcă să stai cât mai departe de astfel de persoane. Nu neapărat să-i ignori sau să nu-i saluți, nici vorbă, ci să fii concentrat pe ce ai de făcut. Ai putea să ieși la masă cu colegii cu care-ți place să petreci timpul.
Și cele mai dificile situații din viața oamenilor de cele mai multe ori pot fi reparate prin umor. Ai putea chiar să îmbunătățești relația cu colegii dificili dacă ai puțin umor. Un zâmbet nu costă nimic, dar ar putea valora mult pentru colegul cu care vrei să îmbunătățești comunicarea.
Chiar dacă atunci când ești nou într-o companie trebuie să te adaptezi noilor reguli pe care le impun noii tăi colegii, totuși nimeni nu agreează persoanele false. Chiar și colegul cu care nu reușești să menții o relație satisfăcătoare, ar putea să te aprecieze pentru ceea ce ești.
Este foarte bine să socializezi cu colegii de la locul de muncă. Însă, dacă ai observat că de multe ori după discuțiile cu ei nu ai o stare de spirit pozitivă, atunci vezi-ți de treburile tale. Concentrează-te pe muncă, iar asta te va ajuta să-ți păstrezi atitudinea pozitivă, iar managerul tău va observa rezultatele tale la sfârșitul zilei.
Oricât te-ar stresa o persoană, încearcă să vezi partea pozitivă a acestuia. Poate te poate învăța să lucrezi într-un program pe care tu nu-l cunoști sau poate citește cărți interesante pe care ți le poate recomanda.
Așadar, știm că este obositor să lucrezi cu un coleg dificil care în afară de a te frustra și a-ți transmite energie negativă nu face nimic altceva, însă încearcă să privește lucrurile și din perspectiva lui, să-l înțelegi, și să încerci să înveți lucruri bune de la o astfel de persoană, chiar dacă îți e greu să le identifici suntem siguri că ele există.
Citește și: Mai contează scrisoarea de intenție?
Ce e învățământul profesional dual și de ce e bine să te specializezi într-o meserie