• 19 Mar. 2024
  • 6 min

Cum faci o oportunitate din schimbare (P)

Adrian Fogaș și Carmen Bindas - Viking Romania

Tindem să asociem schimbarea cu sentimente de incertitudine, cu părăsirea zonei de confort, cu pierderea aspectelor care ne plac, cu obstacolele ridicate de necunoscut. Însă obiectivul schimbării ar trebui să fie mereu să ne fie mai bine. Chiar dacă începuturile pot veni și cu provocări, rezultatul final ar trebui să merite efortul.

Cu un astfel de mindset pozitiv s-au raportat la schimbare în cadrul Viking Romania și Adrian Fogaș, Director Centru European de Servicii Partajate, și Carmen Bindas, Manager Resurse Umane. S-au axat pe lucrurile pe care le pot face și mai bine pentru echipă și companie din momentul în care au devenit Viking Romania prin preluarea de către Raja Group și prin schimbarea sediului.

Adrian s-a alăturat echipei în urmă cu 17 ani, ca proaspăt absolvent, Carmen face parte din colectiv de 10 ani, iar experiența i-a ajutat pe cei 2 să facă întregul proces de tranziție mult mai lin. Și pentru că am vrut să aflăm ce a presupus el mai concret, cu ce s-au întâlnit pe drum, dar și cum stau lucrurile în acest moment, am discutat cu fiecare în parte despre tot ce aduce schimbarea.

 

Adrian Fogaș, Directorul Centrului de Servicii Partajate European din Cluj-Napoca

Adrian Fogaș, Directorul Centrului European de Servicii Partajate din Cluj-Napoca Viking Romania

 

Care a fost contextul schimbării numelui și cum contribuie noul nume la identitatea și direcția companiei în viitor? 

Adrian Fogaș: Povestea schimbării numelui a început cu recenta achiziție a companiei noastre de către Raja Group, lider în Europa în distribuția de bunuri, echipamente industriale și de soluții pentru birouri, cu peste 1.7 milioane de clienți în 19 țări, din toate sectoarele de business, cu o cifră de afaceri de 1.7 miliarde euro. În consecință, decizia de a consolida identitatea în jurul celui mai puternic brand al nostru – Viking a venit în mod natural. În contextul unei piețe competitive, apartenența la un grup puternic, versatil și agil ne oferă premisele, pârghiile și, mai mult decât atât, încrederea într-un viitor de excepție!

 

Cum ați gestionat procesul de schimbare a numelui companiei după 15 ani de existență pe piața muncii din Cluj și cum ați implicat echipa în această tranziție?

Adrian Fogaș: Am optat pentru o tranziție graduală, care a avut la bază doi piloni, și anume: aderarea angajaților la noul brand, care nu era atât de familiar la nivel local, spre deosebire de țările în care avem activitate comercială, unde Viking făcea parte din Grupul Office Depot, și redirecționarea atașamentului colegilor dinspre valorile pe care le reprezenta compania până la momentul schimbării înspre cele care definesc noua identitate.

Echipa a fost implicată de la început în tot procesul de transformare, de la planificarea etapelor pe care le-a presupus schimbarea, până la implementarea acesteia, iar unul dintre cele mai valoroase aspecte ale întregului proces a fost faptul că fiecare persoană din companie și-a adus aportul la adoptarea noii identități.

 

Care au fost principalele provocări întâmpinate în timpul procesului de rebranding și cum le-ați depășit?

Adrian Fogaș: Noul cuvânt de ordine în mediul de business fiind schimbarea, provocările nu au fost foarte mari sau greu de depășit. În cazul nostru specific, eforturile au fost îndreptate înspre a găsi o punte de legătură între identitatea inițială, americană, și cea nouă, prin identificarea mixului ideal între conservarea punctelor noastre forte și adoptarea a ceea ce aduce mai bun Grupul Raja. Per ansamblu, noi ne mândrim cu o calitate ridicată a produselor și serviciilor pe care le furnizăm, expertiza în domeniu și relația de încredere și apropiere pe care ne-am construit-o cu clienții noștri.

 

 

Cum vedeți evoluția companiei în noul său capitol și care sunt direcțiile de dezvoltare pe care le considerați prioritare în următorii ani?

Adrian Fogaș: Strategia europeană Viking pe termen mediu este una orientată pe creștere graduală și organică pe toate piețele pe care le acoperim și, dat fiind faptul că Centrul de Servicii din Cluj deservește toate companiile din Grup, ambiția unitară este aceea de a crește împreună. Suntem o companie care investește constant în oameni, acest lucru fiind fundamental pentru noi; suntem conștienți că dezvoltarea se produce în timp și, la fel ca și în cazul unui pom sănătos, aceasta (dezvoltarea) se cunoaște după roadele sale. De asemenea, investim sistematic în îmbunătățirea proceselor, în Inteligență Artificială și în diversificarea activităților, pentru a putea ține pasul cu o lume într-o continuă schimbare.

 

Fiecare persoană din companie și-a adus aportul la adoptarea noii identități.

 

Puteți împărtăși mai multe detalii despre noul sediu al companiei și cum acesta contribuie la îmbunătățirea condițiilor de lucru pentru angajați?

Adrian Fogaș: Începutul noii etape în viața companiei a venit în paralel cu tranziția către munca în regim hibrid, așadar, aveam nevoie de un nou spațiu care să corespundă cerințelor, respectiv standardelor actuale de calitate. Astfel, din luna noiembrie a anului trecut, am găsit spațiul ideal și ne-am mutat în Complexul Record Park, un ecosistem modern în inima Clujului, care împreună cu clădirea și facilitățile sale este ușor accesibil și se potrivește perfect cu viziunea noastră și cu dorința de a le oferi colegilor noștri o experiență de muncă îmbunătățită.

 

Carmen Bindas, Manager de Resurse Umane

Carmen Bindas, Manager Resurse Umane Viking Romania

 

Ce măsuri ați luat pentru a menține o atmosferă plăcută de lucru în cadrul companiei, mai ales în contextul schimbărilor recente?

Carmen Bindas: Având în vedere mediul foarte dinamic în care trăim, așa cum preciza și Adrian, schimbarea face parte din viața noastră cotidiană; ne adaptăm continuu la ea, având atât de multe modificări interne și externe prin care am trecut – schimbări de natură legislativă sau ale mediului de business în general. Însă, anii de pandemie și ceea ce a venit ulterior ne-au ajutat să fim mult mai flexibili și chiar versatili. Atmosfera la birou e una veselă și destinsă, chiar dacă abordăm munca pe care o desfășurăm cu multă seriozitate și profesionalism și parcă ne bucurăm mai mult unii de alții decât înainte.

Cu toate acestea, facem eforturi pentru a cultiva și conserva această stare de bine prin programele de recunoaștere a performanței la locul de muncă, team building-uri, concursuri cu premii pentru angajați, petreceri și evenimente care ne aduc împreună. Atmosfera de colaborare e întreținută și de o cultură a comunicării deschise pe toate canalele, privind toate subiectele de interes pentru noi toți, așa că ne întâlnim, chat-uim, ne scriem mail-uri și ne dăm feedback foarte des.

 

receptie Viking Romania

 

Ce inițiative sau programe contribuie la wellbeing-ul & coeziunea echipei?

Carmen Bindas: Starea de bine este un aspect central al vieții noastre la locul de muncă, deoarece este important să ne simțim bine acolo unde ne petrecem o parte mare din timp; încercăm să ținem cont de acest aspect prin activități care fie ne aduc zâmbetul pe buze (ziua înghețatei, ziua copilăriei și multe alte evenimente tematice), fie recunosc și atestă performanța și meritele deosebite (cum ar fi „Viking-ul lunii”, premiul pentru angajatul cel mai creativ, respectiv pentru cel care primește evaluări pozitive din partea clienților etc.). În același timp, contribuim la perpetuarea acestei bunăstări și în exterior, desfășurând proiecte prin care ne implicăm activ în comunitate, prin acțiuni caritabile, de conștientizare a importanței de a trăi sănătos și sustenabil.

 

Cultura organizațională nu este doar o pagină pe care așternem o viziune, misiune și câteva valori, cultura este liantul dintre oameni, este ceea ce ne aduce pe toți împreună.

 

Cum se încurajează schimbul de idei și inovația la nivel intern?

Carmen Bindas: Ideile bune și inovația au nevoie de un „sol” bun pentru a crește, trebuie cultivate, hrănite și protejate. La Viking, am creat un program numit „Idea Box”, încă din 2011, pentru a da legitimitate și un cadru propice tuturor ideilor care ne fac viața mai bună la muncă. Am strâns peste 3400 de idei, pe care le-am implementat, iar aceste idei au eficientizat procese, au simplificat munca și au economisit bani, undeva în jurul a 2 milioane de euro. Dincolo de acest program, încercăm să utilizăm toate pârghiile posibile pentru a perpetua schimbul de idei și de bune practici: facem mult training, cross-training, coaching și shadowing.

 

Care sunt aspectele care definesc cultura organizațională în cadrul Viking Romania și ce anume face ca atmosfera la birou să fie atât de plăcută și motivantă?

Carmen Bindas: Orice organizație este definită de oameni și de capacitatea colectivă a acestora de a crea valoare (Louis Gerstner Jr., IBM) – aceasta este una dintre convingerile noastre, pentru că, în fond, „omul sfințește locul”. Cultura organizațională nu este doar o pagină pe care așternem o viziune, misiune și câteva valori, cultura este liantul dintre oameni, este ceea ce ne aduce pe toți împreună, aici în Viking. Și dacă asta nu era deja suficient, eu cred cu tărie că ne ajută să dăm naștere unor proiecte minunate. Pot spune că am crescut mult aici, alături de alți oameni entuziaști, și, împreună, am creat niște lucruri de valoare – pentru noi înșine, pentru companie și chiar și pentru societatea în care trăim.

 

O parte din echipa Viking SSC

O parte din echipa Viking Romania

 

Ce oportunități de dezvoltare internă oferă compania și cum încurajați angajații să-și construiască cariere pe termen lung în cadrul organizației?

Carmen Bindas: Unul dintre aspectele pe care le apreciez foarte mult în compania noastră este faptul că punem accent pe dezvoltare. Avem o multitudine de programe interne prin care formăm competențe tehnice, creștem competențe soft și căutăm să le oferim oamenilor ocazia de a-și pune în valoare abilitățile dobândite. Am citit de curând un articol și mi-a rămas în minte o idee pe care încercăm să o punem și noi în aplicare și care sună cam așa: companiile nu-ți garantează un loc de muncă pe viață, dar ar trebui să te ajute să devii angajabil pe viață. Ce aș vrea să subliniez este că menirea tuturor programelor și oportunităților pe care le-am creat de-a lungul timpului este ca, dincolo de a aduce o valoare adăugată business-ului, să fie și în beneficiul angajaților (atât acum, cât și în viitor). Cred că, în proporții diferite pentru fiecare persoană în parte, ne aducem aportul la formarea oamenilor pentru societate și pentru viitor, nu doar pentru noi și pentru momentul prezent.

A fost util articolul? 16

Leave a Reply