• 19 May. 2016
  • 8 min

Andrei Roșu, ambasador B2RUN: Am resurse dacă vrei să treci de la „canapea” la „alerg zilnic”

Este primul român care a traversat înot Canalul Mânecii, considerat un Everest pentru înotători, are pagina lui în Guiness Book și în palmares maratoane și ultratriatloane. Totul după un parcurs care arată că se poate: muzică-corporație-sport.

Dacă te trezești la 5 dimineața, la 6 AM ai toate șansele să îl găsești pe Andrei în parc. Îi place să spună că e în timpul personal pe care îl investește în sport pentru a începe ziua cu energie. În pauze, se hidratează și mânâncă fructe. E primul sportiv vegetarian care a terminat cea mai grea cursă din lume, un triatlon organizat între Londra și Paris. Își ia fier din cimbru și proteine din mazăre, năut, soia. La 8 AM este deja la birou, iar la prânz și-a terminat cele mai importante sarcini de lucru. După amiaza o dedică celor mai relaxante activități și familiei. Ai putea să-l invidiezi, dar, ca și tine, care, probabil, acum stai la birou, în 2009 a început să resimtă efectele vieții de corporatist. A crezut, însă, în puterea exemplului pentru fiul său, Alex, și s-a gândit atent la combinația canapea-junk food-TV, deloc încurajatoare pentru sănătate și relațiile umane. Și-a luat un angajament față de el, față de familie și cititorii blogului său și nu a mai fost cale de întoarcere. Nu a stat pe lângă casă pentru primul său maraton, s-a dus plin de curaj tocmai la Polul Nord.

Andrei Rosu

Andrei Roșu, ambasadorul B2RUN

Apoi a bifat 7 maratoane și 7 ultramaratoane. Pe 7 continente în care nu ar fi ajuns vreodată dacă nu s-ar fi ridicat de pe canapea. Andrei a reuşit să parcurgă cele 14 curse pe 7 continente în 582 de zile, faţă de 730 zile (doi ani), cât punea condiţie Cartea Recordurilor. Și așa a scris istorie în Guinness Book. În 2015, a ținut o țară întreagă în suspans când s-a ambiționat să alerge între Paris și Londra, în total 140 de kilometri în 18 ore și 12 minute, apoi a înotat aproape 50 de kilometri printre curenții teribili din Marea Mânecii și a adunat 20 de ore și 44 de minute de înot. Puțini știu, însă, că aleargă pentru cauze nobile și strânge bani pentru bolnavii de cancer.
Cum Andrei știe cel mai bine ce înseamnă munca în companie, dar și sportul în viața angajaților, B2RUN, evenimentul sportiv care vine acum din Germania și în România, l-a numit ambasador. Cunoaște, din experiența proprie, ce e de făcut: are de ridicat de pe canapea manageri, oameni cu ceva kilograme în plus sau oameni buni la teorie: „Gata, de mâine mă apuc de sport”. Nu îi pune la alergat din prima, pe toți își dorește să îi întâlnească mai întâi în parc la o plimbare, după care are grijă, ca un adevărat coach să le facă un plan care să-i ajute să îndrăgească sportul. Și poate chiar vor alerga alături de el, când la 100 de ani, plănuiește să participe la un ultramaraton de 100 de kilometri împreună cu soția, copiii, nepoții și câțiva strănepoți.

B2RUN

B2RUN Germania a ajuns în 2015 la 250.000 de participanţi, din 5.700 de companii.

eJobs: Care este misiunea ta acum, în calitate de ambasador B2RUN?

 

Andrei Roșu: Misiunea B2RUN corespunde foarte bine misiunii mele din ultimii şase-şapte ani: să ridic oamenii de pe canapea. Începutul, indiferent că este vorba despre un proiect sau despre implementarea sportului în stilul de viaţă, este partea cea mai grea şi cea în care, de regulă, abandonăm frecvent. Ca ambasador, în afară de a atrage oamenii la acest eveniment, mi-am propus să ofer publicului câteva resurse utile care să permită o tranziţie uşoară de la „canapea” la „alerg zilnic”.

eJobs: Care sunt sfaturile tale pentru participanţi?

 

Andrei Roșu: Alergarea, ca stil de viaţă, vine la pachet cu o mulţime de beneficii pentru fizicul şi psihicul nostru şi ne rezolva sau previne o mulţime de probleme: de la obezitate sau boli asociate sedentarismului, la migrene, depresii şi o încredere scăzută în propria persoană. Cel mai dificil moment este să ne ridicăm de pe canapea, așadar prima mea recomandare este: „înscrieţi-vă la B2RUN!”. A doua: „treziţi-vă zilnic cu 15-20 de minute şi ieşiţi la un antrenament”. Apoi, „luaţi-o treptat, alternați mersul rapid cu alergarea uşoară (de exemplu: două minute mers, două minute alergare – un ciclu repetat de patru-cinci ori)”. Corpul se va obişnui cu mişcarea şi, în timp, va deveni dependent de ea şi se va simţi extraordinar.

B2RUN1

Câștigători B2RUN, Germania.

eJobs: Ce aşteptări ai de la acest eveniment în România?

 

Andrei Roșu: Avem numeroase curse de alergare în ţară pe distanţe lungi (semi-maraton, maraton, ultramaraton), dar baza de alergători nu poate creşte considerabil decât prin organizarea unor curse pe distanţe de cinci-șase kilometri, cum este B2RUN. În plus, faptul că evenimentul vizează şi mediul corporatist este un mare avantaj: avem tendinţa de a ieşi din inerţie dacă vedem în jurul nostru colegi care aleargă şi participă la astfel de curse. Practic, B2RUN este cel mai important team building sportiv din România.
Mă aştept că acest eveniment să crească în notorietate şi număr de participanţi, de la o ediţie la alta, aşa cum s-a întâmplat şi în Germania, unde cifrele din 2015 sunt absolut spectaculoase (peste 250.000 de participanţi, din 5.700 de companii).

Timp de cincisprezece ani ai lucrat într-o bancă. Ce te-a determinat să alegi sportul și, ulterior, drumul antreprenoriatului în domeniul coaching-ului în alergare?

 

Andrei Roșu: Am început să alerg în 2009 şi asta mi-a îmbunătăţit radical atât viaţa personală (sănătatea, relaţiile, nivelul de energie), cât şi cea profesională la nivel de productivitate, rezultate și curaj. De asemenea, am devenit mai deschis către oportunităţile de învăţare oferite de mediul în care lucram (traininguri pentru o mai bună planificare a timpului şi project management, programe de leadership, mentoring, coaching etc.). Aceste cunoștințe le-am „exportat” cu uşurinţă și în ariile personale. Cu siguranţă, nu aş fi ajuns aici fără ele. Încă din 2010, odată cu participarea la primul meu maraton, cel de Polul Nord, am fost invitat că speaker la diverse conferinţe, în urma cărora am avut un feedback pozitiv din partea participanţilor precum: „Andrei, după discursul tău am început să mă trezesc devreme, să fac sport şi să fiu mai productiv, iar asta mi-a schimbat viaţa!” Astfel, a apărut și dorința de a participa la cât mai multe evenimente de acest fel.
De asemenea, numărul mare de întrebări despre alergare primite pe Facebook sau prin intermediul blogului meu m-au determinat să lansez, în martie 2014, programul CIA – Coaching în alergare. Abordăm alergarea holistic – de la felul în care o putem integra într-un stil de viaţă care include familie şi carieră, la aspecte precum nutriţie, tehnică de alergare sau mindfulness (atenție/grijă – trad.)
În decembrie 2015, programul avea peste 170 de absolvenţi şi am decis să îl transform în asociaţie. Acela a fost momentul în care am decis să întrerup cariera în domeniul bancar şi să dezvolt activităţile şi programele oferite membrilor asociaţiei.

eJobs: Cum ai reuşit să soluționezi problema timpului atunci când îmbinai alergarea cu munca în corporaţie?

 

Andrei Roșu: Sportul m-a învăţat să fiu organizat şi mult mai atent cu felul în care îmi investesc timpul – singura resursă distribuită democratic pe planeta noastră. Am început să mă trezesc devreme, la ora 5 am, am avut suficient timp atât pentru derularea programului CIA (care are loc exclusiv în intervalul 6-8 dimineaţa), cât şi pentru carieră în domeniul financiar şi, bineînţeles, pentru familie.

eJobs: Ce greşeli din experiența corporatistă eviţi acum?

 

Andrei Roșu: Principala capcană în care puteam cădea este cea a multi-tasking-ului, respectiv tentaţia de a face o mulţime de lucruri în acelaşi timp. Am învăţat să fac lucrurile pe rând, începând ziua de lucru cu acele proiecte grele, de durată, care e bine să fie împărţite în bucăţi şi rezolvate pe parcursul mai multor zile. De asemenea, elimin cât mai mult întreruperile (îmi las telefonul în modul silențios, dezactivez pop up-urile, alertele, mesajele etc.).

eJobs: Cum arată o zi de lucru pentru tine?

 

Andrei Roșu: Am împărţit fiecare zi (luni-vineri) în trei părţi: timp personal (5.00-7.30 dimineaţa), timp de lucru (8.00-16.30) şi timp petrecut cu cei dragi (17.00-21.30). Încep fiecare zi de lucru în forţă, beneficiind de nivelul de energie excelent dobândit prin sport şi alimentaţia de dimineaţă. Continui cu proiectele cele mai dificile, care solicită un nivel de concentrare ridicată şi care sunt reprezentative pentru obiectivele mele de business. Astfel, termin până la prânz o mare parte din ceea ce era important din punct de vedere profesional. Partea a doua a zilei de lucru include sarcinile mai uşoare: e-mailuri, întâlniri, blogging, interviuri.

eJobs: Ce proiecte ai în plan?

 

Andrei Roșu: Principalul meu proiect este să rămân un model pentru copiii mei şi pentru oamenii pe care îi inspir – ceea ce reprezintă o activitate continuă. Nu poţi fi model pentru o săptămâna, apoi să le spui copiilor: „aţi văzut cum se face, de aici vă descurcaţi!” Copiii devin ceea ce văd în jurul lor.
Referitor la proiectele sportive, cel mai apropiat, calendaristic, este un Deca Ultra Triatlon (10 competiţii pe distanţă Ironman – în total 38 km înot, 1.800 km pedalat şi 422 km alergare – în 10 zile), care va avea loc anul acesta, în luna august. Apoi, cu siguranţă vor apărea şi altele în agendă, astfel încât să mă menţină pe drumul început în 2009 şi să mă ajute să rămân activ şi în formă până la finalul vieţii (după 100 de ani, fireşte).

eJobs: Ce ai învăţat din experienţa de sportiv?

 

Andrei Roșu: O mulţime de lucruri. Sportul este o proiecţie a vieţii reale şi orice limită depăşită în plan fizic, la un antrenament sau concurs are impact şi în plan psihic. Am dobândit mai multă încredere. De asemenea, am dobândit disciplină necesară pentru a-mi atinge orice obiectiv. Nu în ultimul rând, am învăţat să gestionez momentele dificile. Mă pregătesc pentru ele.

eJobs: Ce performanţe pe care le-ai văzut sau de care ai auzit în domeniul sportului te motivează?

 

Andrei Roșu: Mă impresionează şi mă inspiră orice reuşită în plan sportiv a persoanelor în vârstă. Există pe această planetă oameni de peste 100 de ani care aleargă (chiar şi maratoane!) sau pedalează la curse de 100 de kilometri. Deci, se poate!

B2RUN Romania

Andrei Roșu gândește pentru sportivi un plan de alergare progresiv.

eJobs: Cum ar trebui să arate planul de alergare al unei persoane care se consideră sedentară?

 

Andrei Roșu: Strategia mea, când lucrez cu astfel de persoane în cadrul programului meu de coaching (CIA – Coaching în alergare), este de a-i ajuta, în prima fază, să dobândească obiceiul zilnic de a se trezi devreme, de a ieşi cât mai repede din casă (indiferent de vreme) şi de a petrece 45-60 de minute în aer liber la o plimbare sau, pur şi simplu, citind o carte pe o bancă.
După trei-patru săptămâni, începem un plan care include un mix între plimbare şi mers rapid, crescând ponderea mersului rapid, apoi a alergării, în totalul antrenamentelor.

eJobs: Există o cultură a alergatului în ţările europene. Cum am putea să o adoptăm?

 

Andrei Roșu: Mişcarea – sub orice formă – este în ADN-ul nostru. Am fost construiţi să facem orice cu trupul nostru: să mergem, să alergăm, să sărim, să ne tărâm, să ne răsucim, să facem tumbe, mai puţin să stăm nemişcaţi opt ore pe zi, cu faţa către un ecran.
Alergarea este, cu siguranţă, un obicei sănătos, care ţine de igiena personală a fiecăruia dintre noi, aşa cum este duşul sau spălatul pe dinţi. Alergarea este un prilej bun pentru a scăpa de stres, depresii, migrene, kilogramele în plus şi multe alte lucruri.
E nevoie să avem grijă de corpul nostru, pentru că este singurul loc în care vom locui întreaga viaţă. Iar alergarea reprezintă, cu siguranţă, una dintre principalele activităţi care ne ajută să facem acest lucru.

Despre B2RUN

Totul a început în Germania, în 2004. Munchenul a fost nava-amiral, apoi conceptul s-a răspândit cu viteză în toate oraşele importante ale Germaniei. Anul trecut, la Munchen au fost 30.000 de participanţi, iar în total, la competiția din Germania au participat alergători din peste 5.700 de companii . B2RUN a trecut graniţele Germaniei, ajungând în Franţa, Elveţia, Spania, Portugalia şi, din acest an, în România.
Oricine poate participa, de la persoane care n-au alergat niciodată, la persoane care fac sport de performanţă. La B2RUN merită trăită experienţa în grup, alături de colegi. Faci sport, te distrezi, construieşti prietenii.
La B2RUN, toate companiile vor fi pe picior de egalitate. Nu există companii mari sau mici, nu contează numărul celor care compun o echipă. Este un eveniment care pune mare accent pe fair-play. S-au înscris companii din diverse segmente economice, cum ar fi Xerox, Catena, dar avem şi participanți individuali. La acest eveniment se îmbină buna dispoziţie cu sănătatea, sportul cu businessul”, declară Corina Teodor, Mass Events Project Manager la Kick Off Events, agenția organizatoare B2RUN. 

Evenimentul este văzut de organizatori ca un bulgăre de zăpadă. Totul se construieşte pas cu pas, prin muncă, fără să fie arse etape. Participanții vor avea la dispoziție locaţii unice, precum: Arena Naţională din Bucureşti şi Cluj Arena din Cluj-Napoca, stand suplimentar pentru o petrecere după cursă, microsite individual, fotografii, tricouri personalizate, diplomă, medalie, zone de hidratare, catering etc. Pentru companiile participante, B2RUN va fi primul team building cu adevărat sportiv şi sănătos din România. Cel mai căutat pachet este Premium 25. Este ideal pentru echipe de minimum 25 de alergători. Include bilete pentru toţi membrii echipei şi, de asemenea, preţ fix pentru înscrieri ulterioare.
O parte dintre banii strânși din vânzarea biletelor vor fi direcționați către Proiectul de educaţie nonformală Excepţionalii care aparține Școlii de Valori și către implementarea proiectelor care aduc o schimbare în societate: Tabăra de Inovaţie, Biblioteca Vie, Vizite în companii şi Proiecte de impact.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply