• 19 Jan. 2016
  • 3 min

Antreprenorul 10X10. Planurile de 100 de milioane de euro ale MCA Grup (I)

Foto_Ciprian_Oprea
Autor
eJobs
eJobs Înființat în 1999, eJobs este primul portal de recrutare ... Arată mai mult

Ciprian Oprea, 43 de ani, fondatorul companiei Milca, visează să cucerească Europa cu uşile de garaj și rulourile pentru ferestre MCA.

Antreprenorul a pregătit terenul încă de la debutul lui 2014, când afacerea pe care o conduce a început să treacă printr-un proces de schimbare.  Totul a început cu o discuție între Oprea și Radu Manolescu, managing partner la firma de executive search K.M. Trust & Partners. Manolescu i-a vorbit acționarului majoritar al grupului MCA despre noțiuni precum „obiective”, „viziune” și „strategie”. Iar Oprea a început să înțeleagă ce nu funcționa așa cum trebuie în afacerea sa și s-a apucat de lucru. Chiar dacă noțiunile „obiective”, „viziune” sau „strategie” nu-i erau deloc necunoscute antreprenorului, consultanța pe care a primit-o l-a ajutat să-și pună în ordine gândirea și execuția ideilor.

Analiza nevoilor de business, în care a fost implicată și Adriana Radu, managerul de resurse umane al  MCA și un executiv cu experiență vastă în multinaționale precum Henkel, Coca Cola HBC sau Ixia, a durat 4-5 luni. „Businessul pe care eu vreau să-l conduc este legat de o constantă – schimbarea. Și fiecare om trebuie să se schimbe și să autodepășească. Dacă nu vom face chestia asta, nu vom reuși să ne atingem obiectivele pe care ni le-am propus pe termen mediu și lung”, afirmă Ciprian Oprea.

Foto_Ciprian_Oprea

Ciprian Oprea, un antreprenor ambițios.

Printre cei ce l-au ajutat pe antreprenor să-și pună în aplicare strategia de schimbare a businessului se numără și Silviu Hotăran, managing director al companiei de training GKTI Semper Human și fost director general la Microsoft România.  Iar obiectivul pe termen lung, pe zece ani, mai exact, al lui Oprea, este ca afacerea lui antreprenorială să evolueze spre statutul de corporație. „Trecerea de la antreprenoriat la corporație se va face treptat, prin creșterea competențelor oamenilor, începând cu cei din top management”, precizează Oprea. Din top management fac parte zece oameni,  printre care se numără și cei trei acționari ai grupului Milca – Ciprian Oprea (general manager), Raluca Oprea (soția lui Ciprian Oprea, care este și director operațional) și Valentin Cuca (technical manager).

 

Încă sunt antreprenor. Îmi doresc să devin un manager mai bun.

 

Două dintre componentele principalele ale procesului de schimbare au prevăzut introducerea unor indicatori de performanță pentru toți angajați și dezvoltarea competențelor, atât cele soft, cât și cele tehnice, pentru oamenii din top management.  Astfel, cei din conducerea grupului au învățat să lucreze în echipă, să conducă mai bine oamenii și să gestioneze profesionist conflictele. „Eu am lucrat foarte mult pe partea de delegare, planificare și organizare și la gestionarea ambiguității”, arată Oprea.

Antreprenorul își dorește ca tot procesul de schimbare, care a început cu managementul, să se translateze, în timp, către toți angajații. Recunoaște că și el mai are încă foarte multe lucruri de îmbunătățit și își dorește ca procesul de dezvoltare început  în 2014 să nu se oprească niciodată. „Încă sunt antreprenor. Îmi doresc să devin un manager mai bun”, spune Oprea.

Planuri de 100 de milioane de euro

 

Antreprenorul și-a stabilit un obiectiv extrem de ambițios pentru 2025: vrea să transforme MCA într-unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața ușilor de garaj și rulouri de ferestre din Europa.  Mai exact, își dorește să intre în top 10 la nivel european și să atingă o cifră de afaceri de 100 milioane de euro, adică de zece ori mai mult decât rezultatele cu care a încheiat 2015. Totul, datorită creșterii constante a exporturilor.

Milca a terminat anul trecut cu afaceri de circa nouă milioane de euro, față de 6,8 milioane de euro în 2014. În total, la nivel de grup, businessul MCA s-a ridicat la zece milioane de euro.  Din grupul MCA fac parte diverse firme, înregistrate în mai multe orașe din România, precum Brașov și Cluj, și  în alte țări – Bulgaria și Serbia. Grupul comercializează, pe lângă uși de garaj și rulouri pentru fereste, și uși industriale, sisteme industriale de docare, uși antifoc și multifuncționale, automatizări pentru porți și bariere, precum și copertine și grilaje metalice. Ușile de garaj și rulourile pentru ferestre generează circa 80% din cifra de afaceri anuală a Milca. Grupul MCA  deține o fabrică în comuna Jilava, din județul Ilfov, cu o capacitate anuală de producție de 10.000 de uși/an, respectiv 12.000 de rulouri pentru ferestre/an.  Milca a vândut anul trecut 8.000 de uși de garaj și 12.000 de rulouri pentru ferestre. Circa 30% din vânzările pe care le înregistrează grupul într-un an sunt generate de exporturi – în Moldova, Bulgaria, Franța, Italia, Belgia și Germania, iar restul de piața internă.

Oprea și-a propus ca, în 2020, exporturile să reprezinte 70% cifra de afaceri a grupului. Antreprenorul a făcut primii pași către export în 2008, când a testat piața din Republica Moldova. Ulterior, în 2011, exporturile au devenit parte din strategia de dezvoltare a MCA pe termen lung. Totodată, efectele crizei financiare asupra pieței locale a materialelor de construcții a cântărit destul de greu în decizia grupului de a depăși granițele României.  Șeful MCA estimează că piața românească de uși de garaj s-a redus la 14.000 de unități în 2013, de la 25.000 în 2008. Oprea apreciază că, în prezent, în România, se vând 17.000 – 18.000 de uși de garaj anual.

Antreprenorul a comandat recent o evaluare a Milca, care a scos în evidență că firma valorează doar trei milioane de euro. El precizează că investițiile de circa un milion de euro pe care le-a făcut anul trecut în producție au avut impact negativ în evaluarea companiei.

Career Center va publica, mâine, a doua parte a interviului cu Ciprian Oprea, fondatorul MCA Grup.

A fost util articolul? 0

Leave a Reply