Alex Codreanu și-a îmbinat pasiunea pentru escaladă cu dorința de a-și lăsa amprenta asupra comunității. La ce rezultat a ajuns? A creat NoGravity Club, proiectul de educație prin aventură pentru copii.
Când treci de porțile de la intrarea clubului NoGravity, ajungi într-un haos organizat, într-o explozie de culori și de forme, în care totul pare posibil. Cam așa este și în spațiu, printre planete, stele și comete. Însă, la NoGravity Club, nu vin astronauții, ci niște omuleți mult mai curajoși: copiii. Este un loc în care cei mici se cațără, se dau pe tiroliană și învață principiile și secretele escaladei. Iar toate aceste activități se întâmplă cu plase de siguranță dedesubt și… în interior. Pentru că NoGravity Club este un parc de aventură indoor, un proiect inovator în România.
„Conceptul NoGravity a fost și a rămas unic. Spre deosebire de locurile «clasice» outdoor sau noua apariție indoor AFI Adventurer, la NoGravity completăm activitățile de aventură și escaladă cu ateliere tematice pentru copii, mai tehnice, cum ar fi paleontologia, robotica, educația montană, obținerea uleiurilor din plante și cursuri de limbi străine. De asemenea, completăm educația prin aventură din sală cu excursii și tabere în natură”, explică Alex Codreanu, Directorul Executiv al centrului și fondatorul său.
Parcursul lui Alex este captivant, plin de urcușuri și coborâșuri, așa cum îi șade bine unui aventurier. Încă din liceu, el și-a format o pasiune pentru activitățile în aer liber, prin acțiunile de voluntariat în cadrul Organizației Naționale „Cercetașii României”, participând la numeroase tabere de tineret, naționale și internaționale. Gustul pentru mediul outdoors și aventură s-a dezvoltat odată cu intrarea lui Alex în Alpin Club Carpatic, unde a practicat escalada sportivă de performanță. „Din păcate însă, după o serie de accidentări, din 2002 am fost nevoit să opresc activitatea de performanță”, povestește el.
Cu toate acestea, nu a renunțat la pasiunea sa. Așa că, în 2003, cât încă își urma studiile la Universitatea București, Alex Codreanu punea bazele unei afaceri „destul de exotice pentru acea vreme”, după cum menționează el – un proiect de servicii de team building pentru mediul corporativ, axat pe activitățile montane de aventură. „La inițiativa mea, un an mai târziu, în 2004, a apărut NoGravity, o alianță de furnizori de servicii Outdoors complementare, care acționa ca un supermarket de servicii de aventură. În ciuda unei promovări în cadrul târgurilor de turism, succesul comercial s-a lăsat așteptat. Din acest motiv, în 2005, când am avut ocazia să profesez ca geofizician de teren în seismica marină, am pus NoGravity pe linia de așteptare, fără prea multe regrete”, povestește Alex.
Însă, după 10 ani petrecuți pe vapoare seismice, s-a trezit nevoit să se întoarcă și să își reia proiectul de suflet – NoGravity. „Drumul de la angajat la antreprenor a fost unul conjunctural. Odată cu scăderea prețului petrolului, am fost unul dintre cei mulți care și-au pierdut serviciul. Cum posibilitățile de angajare acasă nu erau foarte generoase, antreprenoriatul mi s-a părut singura variantă viabilă”, își amintește el.
Astfel, în 2015, NoGravity era repus pe picioare, de data asta sub o nouă formă: NoGravity Club – parcul de aventură indoor, destinat copiilor. Misiunea era și rămâne simplă: de a oferi copiilor o alternativă la activitățile extrașcolare, o altfel de educație și ocazia de a rămâne aventurieri și atunci când vremea nu ține cu ei. Dar proiectul nu a fost ușor de înfăptuit. „Până acum investiția în NoGravity Club însumat 200.000 de euro. Banii i-am strâns de-a lungul anilor petrecuți în seismica marină și din vânzarea unui apartament moștenit de la mama. Este un experiment care sper să aibă un deznodământ fericit. Nu am ajuns încă pe profit. Cât despre amortizarea investiției, aceasta este un vis frumos deocamdată. Așteptările financiare realiste pentru anul acesta ar fi să ajungem la break even”, explică fondatorul.
Prima regulă la NoGravity este să poți și să vrei să lucrezi cu copiii.
Sunt 10 membri în echipa NoGravity Club și tuturor li se cer aceleași abilități: răbdare cu cei mici, pasiunea de a lucra cu ei și capacitatea de a învăța noi aptitudini. În zilele pline, toți pun umărul la muncă, acolo unde este nevoie de ei. Iar primul care este pregătit de orice provocare este Alex Codreanu care este prezent la centru 7 zile din 7. „Zilele mele la NoGravity diferă foarte mult, în funcție de perioada săptămânii. Sunt zile în care mă preocup mai mult de promovare, altele de dezvoltare de produse noi, alte de logistică, alte de muncă efectivă cu copiii în sala de aventură și escaladă”, ne spune el.
Asemenea fondatorului său, și business-ul trece prin momente de vârf și perioade moarte. „Lucrurile variază foarte mult, în funcție de perioada săptămânii și de anotimp. De la weekenduri reci, în care sala este plină, avem zile de vară în care ne ținem de urât unii altora”, explică Alex. Pe timp de vară, când copiii preferă să stea mai mult afară, în aer liber, NoGravity se orientează către excursii și tabere tematice. De asemenea, una dintre marile provocări de la NoGravity Club este atragerea clienților în timpul zilelor de școală.
De aceea, în prezent, prioritatea conducerii este promovarea proiectului. „Consider că NoGravity a ajuns la maturitate din punctul de vedere al direcției de dezvoltare a portofoliului de produse. Portofoliul de clienți este însă departe de a-și fi atins potențialul maxim. Startul, care consider că nu s-a terminat, a fost și este dificil; trebuie să ne facem cunoscuți și să ne obișnuim clienții cu produsele noi pe care le oferim. Câștigarea încrederii clienților și consolidarea reputației sunt procese de durată, care cer răbdare, efort și mai ales, bani.”, spune Alex Codreanu. Feedback-ul părinților și al copiilor este un indicator foarte important pentru echipa NoGravity Club, întrucât clienții mulțumiți (și, până acum, mai toți au fost) recomandă centrul și altor părinți.
Îmi doresc ca proiectul nostru să devină un model pentru alte servicii integrate pentru copii
Pentru Alex Codreanu, cea mai importantă lecție învățată din antreprenoriat a fost „acceptarea unui joc fără reguli evidente și a incertitudinii. Satisfacția cea mai mare este faptul că, în ciuda compromisurilor pe care am fost invitat să le fac, macheta de proiectare corespunde perfect cu produsul final. Mi-am urmat viziunea, indiferent de costuri. Mă bucur de asemenea să văd că munca mea ajută copiii să se dezvolte armonios, atât din punct de vedere fizic, cât și intelectual, emoțional și social. Nu în ultimul rând îmi place să cred că pot contribui la ridicarea standardelor când vine vorba de produse pentru copii.” Au fost multe momente în care a fost tentat să renunțe, dar a rămas mereu alături de proiectul său de suflet.
Alex Codreanu: Aș începe prin a remarca faptul că o viață de succes nu înseamnă sine qua non antreprenoriat. Viața de angajat cu o carieră solidă presupune o viață mai liniștită, cu riscuri mai puține. Dacă însă elanul tinereții este mai puternic decât spectrul unui mediu de afaceri instabil, un plan atent și detaliat al afacerii este primul pas către o bugetare corectă a investiției inițiale și a întreținerii artificiale a afacerii până când aceasta începe să producă. De asemenea, pentru a reuși este nevoie de un amestec consistent de muncă, tenacitate, nebunie și noroc.
sursă foto: NoGravity Club – flickr