• 26 Oct. 2015
  • 5 min

Cum şi-a construit imperiul antreprenorul de un miliard de euro

Iulian Stanciu

Iulian Stanciu, șeful eMag , se consideră, înainte de toate, un antreprenor. Îl admiră pe Steve Jobs, fondatorul gigantului american Apple, şi speră ca, în doi ani, afacerea pe care a creat-o de la zero să atingă vânzări de un miliard de euro.

Iulian Stanciu are 39 de ani şi conduce eMag, retailerul online care vrea să ajungă la vânzări de un miliard de euro până în 2017. Numele său mai este asociat cu afaceri precum Flanco, Flamingo, Network One Distribution (NOD), Depanero, Berăria H sau Combox Delivery. „Dacă ar fi să aleg între manager, antreprenor şi investitor pentru a mă descrie, aş spune că mă consider antreprenor. Cred că antreprenoriatul reprezintă abilitatea de a genera idei şi de a le pune în practică. Însă cel mai bine îmi place să mă descriu prin ceea ce fac. Îmi plac oamenii şi îmi place să trăiesc calitativ. Când spun calitativ înseamnă să simt lucrurile cu adevărat importante, cum ar fi o plimbare prin pădure cu bicicleta sau o joacă cu copiii. Fac lucrurile din pasiune şi cred că am fost un răsfăţat şi am făcut întotdeauna ce mi-a plăcut. Prin muncă, învăţare continuă, talent şi ceva noroc am reuşit să cresc”, spune Iulian Stanciu. Nu a citit niciodată o carte pură de business, ci doar poveşti ale altor antreprenori. În copilărie îi plăceau cărţile de aventură scrise de Jules Verne, Karl May sau Mark Twain.  Antreprenorii l-au atras dintotdeauna, indiferent că este vorba de români sau de străini. Printre modele sale din mediul de afaceri autohton se numără Dragoş Cincă (unul dintre fondatorii retailerului de calculatoare Flamingo, intrat în faliment în perioada crizei), Dan Ostahie  (directorul retailerului electro-IT Altex România) şi Dan Şucu (preşedintele producătorului de mobilă Mobexpert). „La  Dan Şucu, de exemplu, îmi place pasiunea lui pentru produs. Este un antreprenor care trăieşte businessul, este acolo. Nu poţi să faci business şi să stai prin excursii”, declară antreprenorul.

„Idoli” pe măsură

Stanciu îl pune pe Steve Jobs în topul listei antreprenorilor străini pe care îi admiră. „La Jobs mi-a plăcut, întotdeauna, gândirea completă, pasiunea pentru produs şi atenţia pentru detalii. Nu am fost niciodată la fel de crud cu oamenii, aşa cum a fost el, dar, la început, eram foarte direct. Nu îmi dădeam seama cât de puternic este impactul cuvintelor. Aveam momente când mă enervam şi spălam pe jos cu anumiţi oameni.  În ultima vreme, însă, am devenit din ce în ce mai înţelegător şi mai apropiat de oameni. Dar, în continuare, spun lucrurile foarte direct, pentru a mă face înţeles. Suferinţa face parte din evoluţie”, afirmă Stanciu.

 

Când ai resursa asta de energie atât de valoroasă de la 20 de ani, este păcat să nu încerci. În cel mai rău caz, pierzi banii familiei şi a altor rude. Ce o să facă?! O să se supere pe tine o perioadă, dar o să le treacă.

Şeful eMag recunoaşte că este fascinat de cultura americană de business. „Au câteva chestii tari. Prima ar fi procesul, care este foarte simplu. Toată gândirea se întâmplă în proces. A doua este că toate lucrurile au un sens. A treia este că americanii sunt foarte direcţi şi dau tot timpul feed-back, iar a patra – felul în care ştiu să analizeze datele şi să le transpună în poveşti pe care le pot înţelege oricine”, menţionează Stanciu. Din cultura americană provin şi Sergey Brin şi Larry Page, fondatorii Google,  care se regăsesc  şi ei pe lista antreprenorilor străini admiraţi de Iulian Stanciu. „Cei de la Google sunt foarte, foarte, foarte vizionari.  Îmi place şi de Richard Branson (fondatorul Virgin Group – n.red.), cu nebunia lui”, subliniază antreprenorul.

Iubitor de adrenalină

 

Stanciu poate fi considerat, asemenea  lui Branson, un rebel. În copilărie nu era tocmai un elev model. La şcoală obişnuia să se bată cu colegii sau să chiulească. La un moment dat a vrut să-şi lase părul lung, dar s-a lovit de refuzul tatălui său, un proiectant care a lucrat în industria petrolieră din Ploieşti pentru ca, mai târziu, să plece la muncă în Nigeria. Ultima „nebunie” pe care a făcut-o a fost să sară cu paraşuta în cădere liberă, împreună cu mai mulţi colegi din echipa comercială a eMag. De-alungul anilor, Stanciu a condus o maşină de Formula 1, a făcut scufundări sau a mers cu cortul în savană. În curând, Stanciu va avea ocazia să zboare cu un avion de vânătoare, un cadou de la grupul sud-african Naspers, acţionarul majoritar al eMag. „Anul trecut a trebuit să iau nişte decizii importante, atât în plan personal, cât şi profesional, aşa că am hotărât să merg trei săptămâni în concediu. Într-una din zile am sunat la o agenţie de turism şi le-am cerut un bilet pentru primul avion către Chile. Aşa că am plecat în Chile, împreună cu un prieten doctor. Ne-am dus doar cu rucsacul în spate, fără să avem un plan. Am ajuns să urcăm 6.000 de metri pe un vulcan, în doar două zile. Am fost un pic inconştienţi”, subliniază Stanciu. Ajuns la aproape 40 de ani, antreprenorul recunoaşte că a devenit „mai responsabil” decât la 20 de ani, când renunţa la facultate, la fel ca Steve Jobs. „La 20 de ani toată lumea era a mea. Nu mi se părea că ar fi ceva imposibil. Orice se putea, doar că nu aveam cunoştinţe”, punctează antreprenorul. Iubirea şi îngrijirea pe care le-a primit de la părinţi l-au făcut pe Stanciu să aibă încredere în propriile forţe. Mama, profesoară de matematică, l-a învăţat că este bine să vadă partea bună a oamenilor şi că „nu te costă nimic să le vorbeşti frumos”, iar de la tată a moştenit curiozitatea şi spiritul de aventură.

„Visul american” există în România

 

A plecat în aventura antreprenorială „cu zero lei în buzunar” şi a ajuns să investească, din banii săi, peste 50 de milioane de euro în afacerile pe care le-a înfiinţat şi pe care le-a cumpărat între 1998 şi 2015. Apreciază că NOD, o companie pe care a construit-o de la temelie, este cel mai mare succes antreprenorial de până acum. În NOD şi Flanco este unic proprietar, iar în eMag este al doilea acţionar, din punct de vedere al participaţiei deţinute la retailerul online, după Naspers. „La eMag mă implic 100%, iar la Flanco şi NOD nu sunt implicat pe zona operaţională, ci am ales conduceri foarte competente, care se ocupă de ambele afaceri”, precizează Stanciu. La nivel personal are foarte multe dezamăgiri, dar nu doreşte să vorbească despre toate.  Una dintre ele, pe care o poate menţiona, este că nu a făcut o şcoală de business pentru a învăţa mai uşor anumite lucruri. „Eu am învăţat punând mâna pe bec şi arzându-mă.  Cel mai mare eşec  al meu în business cred că este învestiţia pe care am făcut-o în agricultură. La momentul respectiv am investit 200.000 de euro, bani pe care nu i-am recuperat. Acum vreo trei ani am cedat celuilalt acţionar partea mea de business”, arată Stanciu. Antreprenorul a intrat în businessul agricol în 2007, convins de Florin Drăgan, un fost coleg de facultate. În urma investiţiei de 200.000 de euro, Stanciu a preluat 50% din producătorul de legume Solana şi 50% din Almis, o companie cu activitate în producţia şi distribuţia conservelor de legume.

Pasiunea, cheia reinventării continue

 

Iulian Stanciu s-a reinventat de multe ori de-a lungul timpului. „La 18 ani eram un golan, dar am evoluat şi m-am reinventat de mai multe ori până acum. Am putut să fac asta prin pasiune şi prin îmbunătăţirea continuă a corpului şi a minţii”, dezvăluie şeful eMag. Stanciu spune că, dacă ar avea iar 20 de ani, ar porni din nou într-un business propriu, însă după o perioadă de câteva luni petrecută într-o multinaţională, ca intern, pentru a acumula informaţii. „Când ai resursa asta de energie atât de valoroasă de la 20 de ani, este păcat să nu încerci. În cel mai rău caz, pierzi banii familiei şi a altor rude. Ce o să facă?! O să se supere pe tine o perioadă, dar o să le treacă.  Din păcate, această frică de încercare este un lucru specific românilor, din punct de vedere cultural.  La noi, frica de greşeală este cultivată din şcoală. Dacă un copil ia un nouă la şcoală şi se duce acasă şi spune cât a luat, părinţii îl întreabă de ce nu a luat zece. Şi acest lucru afectează, la nivel profund, capacitatea tinerilor de a risca şi de a-şi pune banii într-un business”, adaugă Stanciu. La 50 de ani se vede la fel de pasionat. Nu doar de afaceri, ci şi de oameni. Stanciu crede că eMag va exista şi când el va ajunge la 50 de ani. „Eu zic că eMag o să existe şi când o să am eu 50 de ani. O să fie o companie transformată, dar o să existe. Este posibil chiar să fac parte din ea şi atunci. Însă nu mi-am planificat lucrurile chiar atât de departe”, menţionează Stanciu. Dacă astăzi nu ar avea niciun ban,  Iulian Stanciu este convins că ar putea să o ia de la capăt, chiar şi la aproape 40 de ani, cu ajutorul prietenilor pe care a reuşit să-i adune până acum în jurul său.

A fost util articolul? 0

    Leave a Reply