• 30 Jan. 2024
  • 2 min

Asertiv, nu agresiv: sfaturi pentru a reuși în dialogul profesional

Asertiv, nu agresiv sfaturi pentru a reuși în dialogul profesional

Aglomerat la serviciu? Prins în proiecte diverse încercând să-ți faci drum printre o sumedenie de păreri și idei? Sugestiile practice din cadrul acestui articol îți pot fi de folos!

Fie că dorești să-ți exprimi o idee, un feedback ori o modalitate prin care să abordezi un anumit proiect, fie că-ți propui să îmbunătățești o anumită procedură de lucru sau să te implici activ într-un obiectiv este foarte important și cum faci asta. Comunicarea și maniera în care transmiți ceva joacă un rol important atât în felul în care sunt percepute acestea de colegi, colaboratori, furnizori, clienți etc. cât și dacă vor fi luate în considerare sau nu. De aceea, îți recomandăm un ton asertiv pe care să-l adaptezi în funcție de situații punctuale precum:

 

1. Vrei să menționezi o idee, să adresezi o întrebare sau să propui un plan? Poți începe printr-o comunicare simplă, clară, concisă a ceea ce vrei să transmiți, mai ales că nu poți știi cu exactitate ce urgențe au de rezolvat colegii tăi. Vei avea timp mai târziu să detaliezi într-un eventual meeting însă pentru început ca să te asiguri că esența ideii tale este percepută corect de interlocutori, în loc să explici totul de la A la Z, mai bine prezinți ideea/propunerea ta în ansamblu, iar apoi aștepți întrebările celorlalți și astfel poți atrage atenția într-un sens pozitiv.

 

2. Ți-e frică să nu deranjezi? Mai bine deranjează! În loc să rămâi confuz cu privire la o anumită situație, task, obiectiv etc., cel mai bine întrebi. Ieși din zona de confort și fă asta. O să fii apreciat pentru că ți-ai dat interesul pentru a consolida sau clarifica o informație. Ești în mediul business deci nu este nimic în neregulă dacă te interesezi de bunul mers al unui proiect.

 

3. Oferă sugestii, idei! Nu demonta din start ideea sau proiectul cuiva. În schimb, poți propune îmbunătățiri pe marginea sugestiei, ideii sau proiectului unei persoane, al unui departament ș.a.m.d., mai ales dacă ideile ajută la o bună definitivare a proiectului la care lucrați. Mai mult decât atât, schimbul de păreri ori de argumente poate naște idei de grup și mai bune decât cele inițiale. Așadar, sugestiile constructive și nu distructive pot consolida structura unui obiectiv/proiect.

 

4. Atenție și la limbajul corpului! În momentul când comunicăm cu cineva primul lucru pe care îl remarcăm este felul în care vorbește și putem astfel să ne dăm seama de gradul de socializare pe care îl are, nivelul de nesiguranță sau siguranță în exprimare, claritatea sau lipsa acesteia în comunicare, gradul de determinare al persoanei respective, motivația acesteia ș.a.m.d. De aceea, menținerea contactului vizual pe durata interacțiunii cu interlocutorul, păstrarea unei posturi constante, comunicarea fără grabă, inteligibilă, argumentată, oferirea timpului și interlocutorilor pentru a adresa întrebări, interactivitatea deschisă așadar – poate contribui enorm la validarea unei idei sau aprobarea unui proiect spre exemplu.

 

5. Îndrăznește! Nu aștepta să vină proiectele la tine sau să-ți ceară cineva ajutorul. Periodic este indicat să îți oferi tu ajutorul, să fii proactiv, să întrebi, să crești gradul de implicare în diverse acțiuni pentru îndeplinirea acurată a unui anumit obiectiv astfel încât progresul tău în cadrul companiei să fie unul de care să fii mândru și mulțumit. Totodată vei câștiga și încrederea tuturor celor cu care interacționezi la job.

 

Ți-a plăcut articolul Asertiv, nu agresiv: sfaturi pentru a reuși în dialogul profesional? Citește și:

Sănătatea angajaților, un pariu sigur în 2024

6 întrebări pe care le poți primi la interviu pentru un job part-time

Topul județelor unde găsești cele mai multe joburi acum

A fost util articolul? 13
asertivdezvoltare profesională

Leave a Reply