• 20 Jul. 2023
  • 4 min

Cum evaluezi corect o ofertă de muncă

Cum să evaluezi corect o ofertă de muncă

Ai primit sau urmează să primești o ofertă de muncă de la un potențial angajator? Nu ai idee care sunt aspectele cărora ar trebui să le acorzi importanță? Dacă te afli în această situație, mai jos poți consulta câteva sugestii care te-ar putea ajuta în momentul în care va trebui să transmiți răspunsul unei oferte pe care ai primit-o.

Ce este o ofertă de muncă sau Job Offer?

Este propunerea pe care o înaintează compania candidatului pe care și-l dorește ca angajat sau către angajatul pe care deja îl are și dorește să-l mute/promoveze într-o nouă funcție sau să-i modifice/adauge anumite responsabilități în cadrul rolului pe care îl deține deja. Propunerea de cele mai multe ori cuprinde atât termenii salariali, cât și cei legați de beneficii, program de lucru, condiții de colaborare ș.a.m.d.

 

Cum analizezi o ofertă de muncă

Se prea poate ca pe fondul unui entuziasm de moment să accepți o anumită ofertă chiar dacă nu îndeplinește cerințele pe care le-ai specificat la interviul de angajare/promovare/modificare de poziție sau, la polul opus, să o respingi fără ca măcar să încerci să mai negociezi. Sugestia ar fi să nu accepți oferta imediat, dar nici să o respingi ci să analizezi fără a te grăbi toate aspectele acesteia înainte de a te decide. De regulă este indicat să dai un răspuns în termen de 48 de ore de la data primirii. În cazul în care ai nemulțumiri sau anumiți termeni ce au fost discutați nu au fost incluși în respectiva ofertă, poți suna persoana care ți-a transmis-o pentru a o analiza în timp real cu aceasta. Totodată, după discuția telefonică poți transmite si un e-mail prin intermediul căruia să prezinți sinteza a ceea ce ați discutat – astfel încât atât tu cât și angajatorul să aveți un istoric pe care îl puteți urmări. Astfel te asiguri că nu se scapă nimic din vedere.

 

Termenii ofertei

Cei mai importanți termeni ai ofertei sunt tipul contractului, salariul, asigurarea medicală, bonusul, planul de relocare (dacă este cazul), beneficiile, plata orelor suplimentare, timpul de lucru, perioada de probă și cea de preaviz cât și oportunitățile de promovare. Spre exemplu poate la interviu ați discutat că perioada contractuală o să fie nedeterminată însă în ofertă scrie determinată pe 2 ani de zile. Un alt exemplu este specificația salariului brut și a celui net. Calcuează daca salariul brut trecut în ofertă coincide cu salariul net pe care ti l-ai negociat. Totodată, analizează informațiile pachetului de relocare (dacă este cazul), asigurării medicale, a primelor de vacanțe etc. Așadar asigură-te că detaliile trecute în ofertă sunt corecte.

 

Sediul companiei

Pentru a da un răspuns prompt ofertei primite din partea unui angajator nou, poate te ajută și o vizită la sediului potențialei companii pentru care vei lucra. Poți ruga intervievatorul să-ți faciliteze un tur privind zona de birouri/zona de lucru și să-ți arate și biroul tău efectiv sau spațiul unde vei lucra. În cazul în care vei lucra pe teren, poți ruga să ți se prezinte în linii mari zonele respective. Contează foarte mult să-ți placă și ambientul în care îți vei desfășura activitatea – dacă te poți concentra sau nu, dacă este un spațiu aerisit, generos, în care poți lucra în voie și în care poți gândi. Chiar dacă oferta de muncă pare bună însă condițiile de lucru sunt precare sau nu foarte clar așezate, atunci vei vedea că performanța și implicit randamentul tău poate fi afectat de distragerile de atenție, discuțiile altora (mai ales dacă lucrezi într-un open space aglomerat spre exemplu) etc.

 

Ce alte aspecte să urmărești când primești o ofertă de muncă

Remote, office work, delegații – Asigură-te că ai toate informațiile privind politica de lucru de acasă (work from home), lucru de la birou, decontul transportului + eventualele diurne acordate pentru diferitele deplasări/delegații/ muncă pe teren.

Promisiunile verbale – Este foarte posibil ca anumite beneficii, bonusuri, opțiuni de măriri salariale să nu fie trecute în ofertă ci să fie „promise verbal”. În acest caz, trebuie să te gândești că nu sunt menționate scriptic pentru că nu sunt garantate sau măcar luate în calcul foarte serios. Mai mult, „promisiunile verbale” pot fi uitate pur și simplu pentru că nu sunt centralizate. Insistă ca orice termen discutat să fie trecut în ofertă pentru a putea avea un desfășurător concret și o dovadă în momentul discuțiilor privind mărirea salariului, acordarea unui bonus etc.

Target-urile/obiectivele setate – Este posibil ca în cadrul anumitor oferte să găsești anumite obiective pe care trebuie să le îndeplinești pentru a putea atinge un anumit bonus, o anumită mărire, un anumit beneficiu. Aceste obiective în cele mai multe dintre cazuri au un termen limită de îndeplinire a sarcinilor. Dacă anumite obiective și anumite termene de îndeplinire a acestor obiective ți se par nu tocmai bine fixate/setate, poți discuta cu angajatorul – măcar poți adresa câteva întrebări pentru a-ți clarifica mai bine anumite puncte. Spre exemplu, poate în primele luni există o perioadă de adaptare care îți va îngreuna atingerea unui anumit obiectiv și atunci poți încerca să negociezi termenul de îndeplinire alocat respectivului obiectiv sau chiar obiectivul în sine.

Alte informații importante – Fii atent la cum este redactată oferta pe care o primești. Daca este scrisă corect gramatical, dacă nu cumva sunt cuvinte mâncate, dacă este semnată, datată si conține antetul companiei care te ofertează etc. Poți ruga ca oferta să fie refăcută în cazul în care găsești neconcordanțe. Orice neconcordanță te poate afecta (mai ales dacă printr-o greșeală se schimbă sensul unei propoziții, unui număr etc.) așa ca este mai bine să ai un document aerisit, bine așezat în pagina, corect din toate punctele de vedere – având în vedere că este un comunicat oficial.

Semne la care să fii atent – Seriozitatea unei companii este dată de profesionalismul acesteia. În cazul de față, orice companie serioasă trebuie să trimită candidaților oferte fără greșeli sau scăpări gramaticale și de ortografie, nu trebuie să grăbească candidatul acordând termene nerealiste de răspuns la oferte – precum 8, 12 sau 24 de ore (48 de ore reprezintă minimul rezonabil tocmai pentru ca persoana ofertată să aibă timp de gândire, analiză ș.a.m.d.), trebuie să includă toate aspectele discutate în cadrul interviului și să-și aloce timp pentru a discuta eventualele neclarități. Dacă se întâmplă opusul, gândește-te doar atât: Felul în care ești tratat în procesul de selecție este oglinda felului în care o să fii tratat ca angajat. La cât mai multe super oferte!

 

Ți-a plăcut articolul Cum să evaluezi corect o ofertă de muncă? Citește și:

În ce țară ți-ai dori să lucrezi vara aceasta?

5 drepturi mai puțin cunoscute pe care nu știai că le ai la job

Cum te comporți la al doilea interviu pentru job?

A fost util articolul? 16
cum evaluezi o ofertă de muncăoferta de munca

Leave a Reply